Στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα...

Του Γιάννη Καπάκη

Γενικού Γραμματέα Πολιτικής Προστασίας Υπουργείου Εσωτερικών

Επικεφαλής ελάσσονος αντιπολίτευσης Δήμου Άνδρου

"Προδότης δεν είναι μόνο αυτός που φανερώνει τα μυστικά της πατρίδος στους εχθρούς, αλλά είναι και εκείνος που ενώ κατέχει δημόσιο αξίωμα, εν γνώση του δεν προβαίνει στις απαραίτητες ενέργειες για να βελτιώσει το βιοτικό επίπεδο των ανθρώπων πάνω στους οποίους άρχει..." - Θουκυδίδης (460-398 π.Χ.)

Όταν δεν μπορείς να μιλήσεις πολιτικά, όταν οι πολιτικές πράξεις σου με τα προγραμματικά και προεκλογικά λόγια σου αντιφάσκουν, καθέτως και οριζοντίως, και αυτο-αναιρούνται, ΤΟΤΕ δεν έχεις άλλο μέσον άμυνας πέρα από την προβοκατόρικη καταστροφή κάθε πολιτικού διαλόγου: Η γνωστή φαιά μέθοδος της καθεστωτικής παρακμής…

Και είμαστε μόλις στο τέλος του 1ου χρόνου της δημοτικής περιόδου. Φανταστείτε τι θα γίνει αργότερα!…

Στο πρόσφατο δημοτικό συμβούλιο του Δήμου μας στις 19.10.2015 ζήσαμε όλη την παρακμιακή ατμόσφαιρα της διοίκησης Σουσούδη και της παρέας του. Δυστυχώς αυτό δεν συμβαίνει για πρώτη φορά, αλλά κατ’ επανάληψη. Ξεκάθαρη απογοήτευση, ανακύκλωση της απαισιοδοξίας. Και όλα αυτά, ενώ προσπαθούμε και εργαζόμαστε σκληρά ως δημοτική παράταξη για να μιλήσουμε για το μέλλον αυτού του τόπου, εκφράζοντας ένα διαφορετικό πολιτικό λόγο.

Μόλις πάμε να φέρουμε στο φως ζητήματα, όπως η αδιαφάνεια και το έλλειμμα λογοδοσίας στο τοπικό πολιτικό μας σύστημα, ξεκινούν οι προσωπικές επιθέσεις, οι ειρωνείες και οι χαρακτηρισμοί από τη γνωστή ηγετική ομάδα της πλειοψηφίας, συμπεριλαμβανομένου δυστυχώς και του δήμαρχου, ο οποίος για πολλοστή φορά λοιδορεί, περιφρονεί, κοροϊδεύει και χασκογελάει όταν εμείς προσπαθούμε να αναπτύξουμε ως παράταξη τη θέση μας. Φανταστείτε να είχε παράξει και πολιτικό έργο πως θα μας αντιμετώπιζε.

Πρόκειται πραγματικά για ένα πολιτικό κατήφορο που δεν αξίζει αυτός ο τόπος και τον οποίο αδυνατούμε να παρακολουθήσουμε, καθώς πιστεύουμε ότι η πολιτική αισθητική αφορά κυρίως στο δημόσιο λόγο και διάλογο, στο σεβασμό της διαφορετικότητας, στην πολιτισμένη αντιμετώπιση του πολιτικού αντιπάλου, στην αντιπαράθεση με επιχειρήματα.

Το βίντεο της συνεδρίασης αποτελεί τον αδιάψευστο μάρτυρα, αν δεν έχει γίνει και πάλι κοπτοραπτική από τους γνωστούς-αγνώστους γκεμπελίσκους, όπως κατ’ επανάληψη συμβαίνει στις τελευταίες συνεδριάσεις. Πιο πολύ μας θλίβει ότι τα παιδιά μας, που αγωνιούν για το μέλλον τους και περιμένουν κάτι να κάνουμε, βλέπουν αυτές τις εικόνες και αυτό το επίπεδο πολιτικής αντιπαράθεσης και απογοητεύονται ακόμη περισσότερο.  

Προσωπικά με απογοητεύει οικτρά ότι ενώ χρειάζεται να κάνουμε άλματα μπροστά, παραδινόμαστε εύκολα στο παρελθόν, σε μύθους, βολικές αλήθειες, συνθήματα, λαϊκισμό. Δεν έχουμε καταλάβει  ότι δεν έμεινε τίποτε άλλο να γκρεμίσουμε.

Μπορούμε να διαφωνούμε για τα υλικά ή τη μέθοδο, αλλά τουλάχιστον ας συμφωνήσουμε ότι η Άνδρος  είναι το κοινό μας σπίτι και θέλει ριζική ανακαίνιση, αλλιώς θα πέσει και θα μας πλακώσει όλους.

Ένα από τα θέματα που καταψηφίσαμε, αφορούσε την έκθεση εκτέλεσης του προϋπολογισμού του Δήμου μας για το γ’ τριμήνου 2015.

Ρώτησα τον Πρόεδρο του Δ.Σ., από ευγένεια, αν μπορώ να διαβάσω το κείμενο που έχω προετοιμάσει, Γιατί αν δεν ήθελε θα μπορούσα απλά να το καταθέσω, προκειμένου να συμπεριληφθεί αυτούσιο στα πρακτικά,  έτσι ώστε να γνωρίζουν οι πολίτες, αλλά και η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου για ποιους λόγους δεν εγκρίνουμε την έκθεση. Με προέτρεψε να το διαβάσω.

Όμως τσάμπα ο κόπος! Όση ώρα διάβαζα το κείμενο των παρατηρήσεών μου, ο αρμόδιος Αντιδήμαρχος αντί να ακούει τις αιτιάσεις μας και να δώσει απαντήσεις, ως όφειλε, ενισχύοντας την έκφραση της λαϊκής κυριαρχίας, μιλούσε και γελούσε με το Δήμαρχο, τον πρόεδρο του Δ.Σ.! Και τον Δημοτικό Σύμβουλο κ. Λευτέρη Μπάλλα, ο οποίος είχε καταφθάσει αργοπορημένος και καταϊδρωμένος. Ο τελευταίος, αν και σπάνια εμφανίζεται στο Δ.Σ., δεν ξέχασε να μας υπενθυμίζει την αφοσίωση και την υποστήριξή του στο δήμαρχο. Ήταν τόσο κολακευτικά και διθυραμβικά τα λόγια του που πάρα λίγο να κλάψουμε…

Επί της ουσίας όμως και  πέρα από τη χλεύη, απάντηση δεν πήραμε. Άλλωστε δεν μας άκουσαν και προπάντων ο αρμόδιος αντιδήμαρχος.  Ή μάλλον δεν ήθελαν να μας ακούσουν, διότι τα όσα εντοπίσαμε μετά από προσεκτική εξέταση των πινάκων εσόδων-εξόδων γ΄ τριμήνου 2015 καταδεικνύουν σοβαρότατα προβλήματα στην οικονομική διαχείριση του Δήμου και θα οδηγήσουν κατά πάσα πιθανότητα σε ελλειμματικό προϋπολογισμό. Και η αλήθεια πονάει….

Ελπίζουμε τώρα που δημοσιεύουμε το κείμενό μας να το διαβάσουν και να μας δώσουν μια απάντηση για τα στοιχεία που τους παραθέτουμε.  Εμείς πάντως την επόμενη φορά, αφού έχουμε ως δεδομένο ότι έτσι αντιλαμβάνονται τον πολιτικό διάλογο, δε θα διαβάσουμε ότι  και αν έχουμε προετοιμάσει, απλά θα το δίνουμε να συμπεριληφθεί στα πρακτικά και θα το δημοσιεύουμε.

Γιατί όπως λέει και ο θυμόσοφος λαός: «στου κουφού την πόρτα, όσο θέλεις βρόντα».

Το κείμενό που καταθέσαμε και προσπαθήσαμε να διαβάσουμε έχει ως εξής:

“Καταψηφίζω την εισήγηση στο σύνολό της σχετικά με την έκθεση εκτέλεσης του Π/Υ Δήμου Άνδρου (πίνακες εσόδων-εξόδων) για το γ΄ τρίμηνο 2015 για τους ακόλουθους λόγους:

  1. Προκύπτει σοβαρή παράλειψη τόσο της Οικονομικής Υπηρεσίας όσο και του εισηγητή του θέματος Αντιδημάρχου Οικονομικών κ. Χ. Βουραζέρη ως προς το γεγονός της μη παράθεσης και του 3ου Πίνακα (Υπόδειγμα Νο 3) που αφορά την πορεία για το εξεταζόμενο διάστημα των στοιχείων του Ισολογισμού (Ενεργητικού-Παθητικού) του Δήμου καθόσον τούτο προβλέπεται ρητά στην υπ΄αρ. οικ. 40038/9.09.2011 Υπουργική Απόφαση ΥΠΕΣ σχετικά με τον τύπο και την μορφή των τριμηνιαίων πινάκων παρακολούθησης εκτέλεσης του Π/Υ. Η ίδια κρίσιμη παράλειψη εμφάνισης των στοιχείων Ισολογισμού υφίστατο και στους πίνακες εκτέλεσης Π/Υ β΄εξαμήνου 2015 και την είχα επισημάνει τότε προφορικά χωρίς να λάβω επαρκή αιτιολόγηση.
  2. Το θέμα εισάγεται στο Δ.Σ. μόνον με την εισήγηση του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας του Δήμου, χωρίς να επισυνάπτεται και η απαραίτητη Απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής που εξέτασε το θέμα πρίν το Δ.Σ.
  3. Στο ενημερωτικό-εισηγητικό υπ΄αρ. πρωτ. 9253/9.10.2015 έγγραφο του Προϊσταμένου της Οικονομικής Υπηρεσίας δεν γίνεται καμία αναφορά-υπόδειξη προς την Ο.Ε. και συνακόλουθα από την Ο.Ε. προς το Δ.Σ.  για την αναγκαιότητα υποχρεωτικής αναμόρφωσης ή μη του Π/Υ λόγω εγγραφής υπερεκτιμημένων εσόδων ή εσόδων που δεν πρόκειται να εισπραχθούν μέχρι το τέλος της χρήσης παρότι τα χρονικά περιθώρια για μια τέτοια ενέργεια τείνουν πλέον να εξαντληθούν με τη λήξη του γ΄ τριμήνου (βλ.  τροποποίηση της παρ. 9 του άρθρου 266 του ν. 3852/2010 από το άρθρο 37 του ν. 4257/2014) προκειμένου ο Π/Υ να μην καταστεί σε καμμία περίπτωση ελλειμματικός.    Τούτο υποδηλώνει ότι η δημοτική αρχή εκτιμά υπεραισιόδοξα ότι η πορεία των εσόδων μέχρι το τέλος της χρήσης θα κυμανθεί στα αρχικώς προϋπολογισθέντα αναλαμβάνοντας και το όποιο κόστος των ενεργειών της. Άποψή μου είναι ότι απαιτείται αναμόρφωση του Π/Υ με μείωση των διογκωμένων πλασματικά εσόδων και αντίστοιχη μείωση στο σκέλος των δαπανών.
  4. Δεν έχω λάβει, μεταξύ άλλων, τεκμηριωμένη απάντηση σε έγγραφη επιστολή μου για τις τυχόν οφειλές τρίτων προς τον Δήμο από μισθώματα ακινήτων ιδιοκτησίας του Δήμου.
  5. Ως προς τον Πίνακα των Εσόδων9μηνου (χρονικά έχουμε ξεπεράσει κατά πολύ το ήμισυ της χρήσης) παρατηρείται ότι το συνολικό ποσό των Βεβαιωθέντων είναι Ευρώ 7.796.037 (μόλις ισχνό 40,71% επί των προϋπολογισθέντων, ενώ θα έπρεπε να είναι το λιγότερο άνω του 50% και μάλιστα κοντά στο 75%) έναντι του αντίστοιχου των Εισπραχθέντων που ανέρχεται στα Ευρώ 6.344.876 (33,13% επί των προϋπολογισθέντων), δηλ. προκύπτει μια χειροτέρευση με τη διαφορά να ανέρχεται σε Ευρώ 1.451.161. Προκύπτει εμφανώς ανησυχητικά χαμηλή εισπραξιμότητα και οδεύουμε προς το κλείσιμο της χρήσης, στοιχείο που καταδεικνύει ότι στον αρχικό Π/υ είχαν εγγραφεί μη ρεαλιστικά έσοδα, διογκωμένα, προκειμένου να ισοσκελιστούν αντικριστά με τις δαπάνες.
  6. Ο Δήμος φαίνεται ότι δεν είχε προβεί εγκαίρως σε όλες τις προβλεπόμενες από τον ΚΕΔΕ ενέργειες προκειμένου να διεκδικήσει τα έσοδά του και να προασπίσει τα συμφέροντά του έναντι των οφειλετών του.
  7. Η ομάδα 15 «Προσαυξήσεις-Πρόστιμα-Παράβολα» των εκτάκτων εσόδων κινείται σε πολύ χαμηλά επίπεδα σε σχέση με τα προϋπολογισθέντα (έχουν  βεβαιωθεί μόλις Ευρώ 25.654 έναντι προϋπολογισθέντων Ευρώ 48.500 και έχουν εισπραχθεί ακόμα λιγότερα Ευρώ 23.882).
  8. Η ομάδα 32 «Εισπρακτέα Υπόλοιπα Π.Ο.Ε.» εμφανίζει πολύ άσχημη εικόνα εισπραχθέντων έναντι των βεβαιωθέντων (έχουν εισπραχθεί μόνον Ευρώ 160.826 – 12,2% -  έναντι των βεβαιωθέντων Ευρώ 1.311.826).
  9. Γενικότερα, όσα συγκριτικά ποσοστά ομάδων εσόδων κυμαίνονται κάτω του 50% πρέπει να προβληματίσουν ιδιαίτερα καθόσον έχουμε ξεπεράσει το μισό της χρήσεως και θα πρέπει να εξεταστεί η αναμόρφωσή τους προς τα κάτω ώστε να μην καταστεί ελλειμματικός ο Π/Υ.
  10. Ως προς το σκέλος των Εξόδων παρατηρείται  στον ΚΑ 81 «Πληρωμές Π.Ο.Ε.» μια προβληματική εικόνα όπου έχει μεν δεσμευθεί όλο το προϋπολογισθέν ποσό ύψους Ευρώ 1.103.143 και έχει τιμολογηθεί, πλήν όμως έχει ενταλματοποιηθεί ποσό ύψους μόλις Ευρώ 762.283 και πληρωθεί ποσό Ευρώ 736.621, στοιχείο που καταδεικνύει ότι υπάρχουν ακόμα σε εκκρεμότητα απλήρωτα παλαιά τιμολόγια ύψους Ευρώ 346.388. Με προφανές το ερώτημα που ανακύπτει εάν ο Προϊστάμενος της Οικονομικής Υπηρεσίας και ο υπεύθυνος της Ταμειακής ακολουθούν πιστά την υφιστάμενη νομοθεσία (και τις οδηγίες του Γ.Λ.Κ.) να εξοφλούν με απόλυτη χρονική σειρά παλαιότητας τα τιμολόγια, δηλ. να πληρώνουν πρώτα τα παλαιότερα και ύστερα τα πιο πρόσφατα. Και προκύπτει επίσης εύλογα η απορία εάν έχουν δεχθεί πιέσεις να πράξουν διαφορετικά προτάσσοντας άλλα τιμολόγια κατά το δοκούν, ενώ θα έπρεπε να έχουν ζητήσει την έγγραφη εντολή του Δημάρχου («εντέλλεσθαι») βάσει και του Β.Δ.
  11. Ομοίως παρόμοια εικόνα εμφανίζεται στο σύνολο των δαπανών όπου έχει δεσμευθεί το 45,86% επί των προϋπολογισθέντων, έχει τιμολογηθεί το 30,08% και έχει πληρωθεί μόλις το 26,02% 
  12. Εάν συγκρίνουμε τους 2 πίνακες εσόδων-εξόδων βλέπουμε ότι προκύπτουν πολύ περισσότερες δεσμευθείσες δαπάνες ύψους Ευρώ 8.783.216 έναντι βεβαιωθέντων εσόδων ύψους Ευρώ 7.796.037, δηλ. υφίσταται μια διαφορά – «άνοιγμα» ύψους Ευρώ 987.179. Θα πρέπει ο Δήμος να προχωρήσει άμεσα είτε σε ανακλήσεις δεσμεύσεων που δεν πρόκειται να γίνουν δαπάνες μέχρι το τέλος της χρήσης, είτε να προβεί σύντομα σε μεγάλη αναμόρφωση Π/Υ.

Παρακαλώ όπως το παραπάνω κείμενο παρατηρήσεών μου περιληφθεί αυτούσιο στο κείμενο της Απόφασης Δ.Σ. που θα εκδοθεί”.