Σπονδή στη μνήμη των χαμένων ναυαγών του "Χρυσή Αυγή"

Περασμένες 10 το βράδυ. Δύσκολο να βρεις να παρκάρεις στο σκοτεινό πάρκινγκ και στους δρόμους γύρω από το μοναστήρι της Παναχράντου όπου τελούνταν η Αγρυπνία στη μνήμη των ναυαγών του "Χρυσή Αυγή". Μετά το σκοτάδι του περιγύρου η είσοδος στο διακριτικά φωτισμένο εσωτερικό προαύλιο της Μονής μια στιγμή κατάνυξης και περισυλλογής. Όλοι οι προσερχόμενοι είναι στο καθολικό της Μονής όπου τελείται η Ακολουθία (φωτ. Εν Άνδρω).

Στο ψαλτήρι πολλοί για τις προσευχές και τους βυζαντινούς ύμνους της βραδιάς (φωτ. Εν Άνδρω).

Τριγύρω σιωπηλός κόσμος μέσα στο ημίφως της εκκλησιάς. Εντύπωση κάνει πως ανάμεσα τους οι νεώτερες ηλικίες δίνουν ένα μάλλον πλειοψηφικό παρόν (φωτ. Εν Άνδρω).

Αυτή τη χρονιά αρκετοί ήταν και οι ιερείς του νησιού που παραβρέθηκαν και συνλειτούργησαν στην Αγρυπνία. Παρόντες ήταν ακόμα ο δήμαρχος και ο έπαρχος του νησιού (φωτ. Εν Άνδρω). 

Ο πατήρ Αντώνιος, που έχασε τον πατέρα του στο ναυάγιο, χοροστάτησε και εκφώνησε και τον λόγο μνήμης της βραδιάς στη διάρκεια του μνημοσύνου για τους χαμένους ναυαγούς. Αίσθηση προκαλεσε πως μιλώντας για τον χαμένο πατέρα του αποκάλυψε πως βρήκε παρηγορία, δύναμη και στήριξη αυτός και η οικογένεια του από τον γέροντα Ευδόκιμο που στάθηκε δίπλα τους επί χρόνια, όπως και σε άλλες οικογένειες του νησιού, που γνώρισαν εκείνο το μοιραίο βράδυ την απώλεια και τον θάνατο (φωτ. Εν Άνδρω). 

Ο γέροντας Ευδόκιμος στοχαστικός άκουγε την αναφορά και αντιφώνησε στο τέλος λέγοντας πως έκανε ότι θα έκανε κάθε πνευματικός πατέρας στα παιδιά του που γνώρισαν έτσι ξαφνικά την καταστροφή και τον θάνατο (φωτ. Εν Άνδρω). 

Μοιάζει σαν ένα μικρό θαύμα κοιτάζοντας την φωτογραφία από την τράπεζα της Μονής στις 1:00 μετά τα μεσάνυχτα γεμάτη κόσμο. Ήταν δεκάδες αυτοί - που 34 χρόνια μετά το μεγάλο ναυάγιο που συγκλόνισε την Άνδρο - προσήλθαν στο μοναστήρι της Παναχράντου για μια Αγρυπνία 3-4 ωρών η οποία ολοκληρώθηκε μετά τα μεσάνυχτα. Και πολλοί εξ αυτών παρακάθησαν και στο δείπνο που ακολούθησε. Στο δείπνο ίσως έμοιναν κοντά 70 άτομα!!! Όμως αρκετοί έφυγαν νωρίτερα γιατί η επομένη μέρα ήταν εργάσιμος (φωτ. Εν Άνδρω).

Σημείωση: Βλέποντας όλο αυτό τον κόσμο στην τράπεζα αργά τη νύχτα και έχοντας αντιμετωπίσει ακόμα και πρόβλημα πάρκινγκ νωρίτερα στους γύρω χώρους της Μονής, σκεφτήκαμε τις παρατηρήσεις όρισμένων καλοπροαίρετων αναγνωστών (ή και κακοπροαίρετων) πως το Εν Άνδρω ασχολείται περισσότερο του δέοντος με αυτό το μοναστήρι και αυτό τους "κουράζει" κλπ.

Η αλήθεια είναι πως δεν ασχολούμαστε εμείς περισσότερο με αυτό το μοναστήρι. Αλλά αυτό το μοναστήρι ασχολείται περισσότερο με την κοινωνία και την Άνδρο. Εμείς έχουμε κατά καιρούς δημοσιεύσεις και για άλλα μοναστήρια (Αγία Ειρήνη, Αγία Μαρίνα, Αγία κλπ). Όμως το θέμα είναι πως το μοναστήρι της Παναχράντου είναι το πιο εξωστρεφές και εκείνο που ασχολείται συστηματικά με την κοινωνία της Άνδρου.

Αλήθεια, ποιος εξακολουθεί να θυμάται μετά 34 ολόκληρα χρόνια ένα δραματικό κοινωνικό γεγονός για την Άνδρο όπως το ναυάγιο του "Χρυσή Αυγή"; Ποιο μοναστηρι έχει τόσο συνεχή παρέμβαση στην καθημερινότητα των γύρω χωριών και οικισμών (πίτες, χοιροσφάγια, επισκέψεις, γιορτές κλπ) όπως έχουν ο γέροντας Ευδόκιμος και η αδελφότητα της Παναχράντου; Η δράση τους και η συμμετοχή τους απλώνεται σε όλη την Άνδρο: από το Κόρθι μέχρι την Χώρα και όλα τα χωριά. Αλλά και στην Υδρούσα. Ήταν παρόντες στην Αγία όταν πέθανε η ηγουμένη ή στους Αγίους Σαράντα στην Κουβάρα όταν ήταν να ξεκινήσουν τα έργα αναστύλωσης τους μεταφέροντας και κόσμο για τον Εσπερινό που τέλεσαν. Ποιο ακόμα μοναστήρι έχει ορθάνοιτες τις θύρες του επί 12-14 ώρες καθημερινά για όλους; Ποιο μοναστήρι μερίμνησε να βρει ανθρώπους και να τους βοηθήσει με κάθε τρόπο για να το ιστορήσουν; Ποιο μοναστήρι αγκάλιασε επώνυμους και ανώνυμους όταν το επισκέπτονται χωρίς διακρίσεις και χωρίς προαπαιτούμενα;

Φίλοι μου είναι η κοινωνική δράση, το κοινωνικό έργο και η κοινωνική παρουσία που στρέφει την προσοχή όλων μας προς την Πανάχραντο. Είναι οι άνθρωποι της που φέρνουν το μοναστήρι στο επίκεντρο της κοινωνίας μας. Γιατί από άποψη θρησκευτικής παρουσίας μάλλον δεν υπάρχει διαφορά όλα τα μοναστήρια επιτελούν αντίστοιχο έργο. 

"Εν Άνδρω"

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Θα συμφωνήσω ότι η σελίδα σας βοηθάει να μάθουμε ,μάθουν,οι πολλοί πια, κάποια πράγματα.Όμως επιμένω ότι ΔΥΣΤΥΧΩΣ η επίσκεψη στο μοναστήρι είναι ΜΟΔΑ. Την δεκαετία του 80, του 90, π.χ οι επισκέπτες ήταν ελάχιστοι και ο Ευδόκιμος ΜΟΝΟΣ να παλεύει να αναστηλώσει το μοναστήρι.Τα καλοκαίρια υπήρχε φιλοξενία σχολείων τον χειμώνα ;;;; και έχω ιδία αντίληψη αυτών που γράφω .....
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Εν Άνδρω
Θα συμφωνήσω κι εγώ μαζί σας. Μόνο που εδώ και αρκετά χρόνια δεν ειναι μόνος. Σήμερα στην Πανάχραντο είναι 5 άνθρωποι μόνιμα. Και ομαδική δουλειά και δράση φαινονται και από την μεριά τους περισσότερο. Το ότι υπάρχει άνοδος γενικά στην επισκεψιμότητα είναι γεγονός. Αν έχει διαμορφωθεί μια αυξητική τάση (που εσείς την λέτε μόδα) στις επισκέψεις δεν είναι κι άσχημο... .Ξέρετε άνοδος και πολύ μεγάλη υπάρχει και στο Άγιο Όρος και όπως διάβαζα έχουν περιοριστεί οι μέρες που μπορεί να μείνει κάποιος σε ένα μοναστήρι. Κι εδώ η τάση αυτή δεν είναι κακή. Ο κοσμος σε περιόδους κρίσης έχει αναζητήσεις. Κι ανάμεσα είναι και η θρησκεία ή ακόμα και ο πολιτισμός και η ιστορία που έχουν τα μοναστήρια. Γιατί το βλέπετε κάπως αρνητικά;

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 7 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Να ρωτήσω κάτι;;το ναυάγιο έγινε το 1983...γιατί τον επόμενο ας πούμε χρόνο και τα επόμενα 30 χρόνια δεν γίνονταν ''αγρυπνίες και τράπεζες '''στην μνήμη των χαμένων ναυτικών μας;;;;;;;;;;;;και να τρέχουν απ όλη την Άνδρο;;μήπως γιατί τότε η επίσκεψη στον Άγιο Παντελεήμονα δεν ήταν........της μόδας;;;;;;;;;;;;;;;;;Κάνω λάθος;;;;;;;;;;;;;;;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ Εν Ανδρω
Αγαπητέ φιλε είχαμε την ίδια ακριβώς απορία!! Ρωτήσαμε και μάθαμε πως ... γίνονταν!!! Αλλά με λιγότερη συμμετοχή γιατί πήραν δημοσιότητα τα πράγματα με τα δύο τελευταία ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ (πέρσι και εφέτος) του ΕΝ ΑΝΔΡΩ!!! Μέχρι τότε γραφόταν ένα κειμενάκι σε κάποιο προφίλ ή κάποιο blog και αυτό ήταν όλο από άποψη δημοσιότητας. Δεν υπήρχε ούτε αφήγηση για το ναυάγιο πέρα από αυτές του 1983 και μια μικρή του ναύτη Μπαρμπούνη στη Σύρο το 2013. Όπως καταλάβαμε το ΕΝ ΑΝΔΡΩ έδωσε δημοσιότητα σε ένα γεγονός λίγο μισοξεχασμένο. Όπως έγινε και με την φάλαινα στο Κόρθι κλπ. Κατανοούμε την απορία σου και ιδού μια εξήγηση που μας εδόθει κι εμάς από άλλους που παρακολουθούν το θέμα όλα αυτά τα χρόνια... Κάτι κάνουμε κι εμείς λοιπόν...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 7 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro