ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Από την έξοδο στις ταβέρνες, πίσω στο τραπέζι του σπιτιού!

Γιώργος Λαμπίρης 

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ The Power Game

 

Το εφετινό φαινόμενο περικοπής της εξόδου για φαγητό κι επιστροφή στο τραπέζι του σπιτιού προκαλεί κρίση στην εστίαση. Η εφετινή στροφή ήταν πιο ξεκάθαρη από κάθε άλλη φορά. Ένας σημαντικός αριθμός τουριστών κατά τη διάρκεια της καλοκαιρινής περιόδου επέλεξε την κατανάλωση ειδών από το σούπερ μάρκετ και την προετοιμασία τους στο σπίτι.

Σε αυτό βοήθησε και η αξιοποίηση του AirBNB. Πρόκειται για ένα φαινόμενο που φέρει τη διεθνή ονομασία «homing» και εν προκειμένω αποτυπώνει την πρόθεση των καταναλωτών να περιορίσουν τις δαπάνες τους για φαγητό έξω στη διάρκεια των καλοκαιρινών διακοπών. Έτσι, από τα «τραπεζάκια έξω» του Διονύση Σαββόπουλου, οδηγούμαστε στο τραπέζι του σπιτιού. Η στροφή αυτή συνδέεται κυρίως με ξένους τουρίστες, που επέλεξαν να μειώσουν τις δαπάνες τους, καταναλώνοντας με εγκράτεια εκτός σπιτιού ή τουριστικού καταλύματος.

Ο Γιάννης Δαβερώνης, πρόεδρος της Ένωσης Εστιατορίων Αττικής και γενικός γραμματέας  της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατορικών και Συναφών Επαγγελμάτων, είναι ξεκάθαρος: «Το κέντρο της Αθήνας και νησιά όπως η Μύκονος, η Σαντορίνη και η Κέρκυρα παρουσιάζουν ακόμα κινητικότητα. Ωστόσο, αυτό που διαπιστώσαμε φέτος είναι ότι μία σημαντική μερίδα τουριστών αγόραζε προϊόντα από το σούπερ-μάρκετ και τα κατανάλωνε στο σπίτι»...

Και πρόσθεσε: «Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες μείωσαν τις επισκέψεις τους, όταν έρχονται σε ένα εστιατόριο συνεχίζουν να καταναλώνουν, παραμένοντας καλοί πελάτες για τις επιχειρήσεις του κλάδου. Για παράδειγμα, στο εστιατόριο που διατηρώ στη Ραφήνα διαπιστώνω ότι οι Έλληνες πελάτες όταν θα βγουν από το σπίτι τους για να επισκεφθούν την εστίαση, θα καταναλώσουν ικανοποιητικά. Οι ξένοι, αντιθέτως, περιορίζονται στα απολύτως απαραίτητα, έχοντας φέρει ταυτόχρονα την τάση επιστροφής στο σπίτι». 

Ο επικεφαλής του ομίλου εστιατορίων «Καστελόριζο», Αντώνης Σταύρου, ανέφερε και αυτός με τη σειρά του ότι ο τζίρος «κινήθηκε με άνοδο σε σύγκριση με πέρυσι». Και εξήγησε ότι κατά τους μήνες Ιούνιο και Ιούλιο η άνοδος της επιχείρησης ανήλθε στο επίπεδο του 10%, γεγονός που  οφείλεται και στις αυξήσεις τιμών, μεσοσταθμικά κατά 5% στους καταλόγους μας».

Πρόσθεσε, ωστόσο, ότι τα καταστήματα που διατηρεί ο όμιλος σε Βάρκιζα, Κηφισιά και Καλλιθέα, τα οποία στηρίζονται κυρίως από Έλληνες πελάτες, κινήθηκαν ικανοποιητικά, στηρίζοντας επί της ουσίας τα καταστήματα στο κέντρο της Αθήνας, τα οποία κινήθηκαν πτωτικά, δεχόμενα πλήγμα από τον εισερχόμενο τουρισμό. «Έλειψαν σε μεγάλο βαθμό οι Ισραηλινοί τουρίστες, οι οποίοι εισέφεραν σημαντικά έσοδα για τον ελληνικό τουρισμό, λόγω των ευρύτερων συνθηκών, που σχετίζονται με τον πόλεμο και τον περιορισμό των ταξιδιών από πλευράς τους», κατέληξε.