ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΟΙ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΙ: Τι έκαναν τουριστικά τα άλλα νησιά και τι η Άνδρος;

Γράφει ο Νότης Μαρτάκης

 

Τελικά δεν αρκούν τα συγκριτικά φυσικά πλεονεκτήματα της Άνδρου, που είναι πολλά για να "απογειώσουν" το νησί από την τουριστικό-οικονομική μετριότητα σε σχέση με όλα τα γειτονικά νησιά (μικρά και μεγάλα, κοντινά ή μακρινά, πλούσια ή φτωχά, μαζικά ή επιλεκτικά). Αυτά λένε τα οικονομικά δεδομένα και στοιχεία που δημοσιοποιήθηκαν από έγκυρα οικονομικά μέσα με την έλευση του φθινοπώρου... 

Το φθινόπωρο είναι η εποχή του απολογισμού για τους τουριστικούς προορισμούς. Κάθε περιοχή "κάνει ταμείο" και βλέπει πως εξελίχθηκε η τουριστική περίοδος, συγκριτικά τόσο με τον προηγούμενο χρόνο όσο και με άλλους ανταγωνιστικούς προορισμούς.

ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΣΤΑ ΝΗΣΙΑ

Και επειδή οι Έλληνες ταξιδιώτες αποτελούν σημαντικό κεφάλαιο της στρατηγικής κάποιων νησιών, η Ferryscanner, πλατφόρμα αναζήτησης και κράτησης ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, κατέγραψε την κίνηση για το διάστημα Ιουνίου–Αυγούστου 2025. Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά: 

- Στην κορυφή των προτιμήσεων βρέθηκαν η Τήνος, η Πάρος, η Μύκονος, η Αίγινα και η Νάξος. Σε σχέση με το 2024, η μεγάλη αλλαγή ήταν η άνοδος της Αίγινας, καταγράφοντας αύξηση 12,65%.

- Στο ίδιο μοτίβο κινήθηκαν και άλλοι κοντινοί και «value for money» προορισμοί του Σαρωνικού και των Κυκλάδων: το Αγκίστρι με θεαματική άνοδο 13,46%, η Κύθνος με 5,5% και η Κέα με 2,05%. Σταθερά ανερχόμενη ήταν και η Μύκονος, που ενισχύθηκε κατά 5,82%.

Η ΚΡΗΤΗ

Στο σχετικό ρεπορτάζ του "Οικονομικού Ταχυδρόμου" αναφέρεται επίσης ότι οι πιο «premium» και παραδοσιακά ακριβοί προορισμοί εμφάνισαν πτώση. Η Σαντορίνη κατέγραψε μείωση 5,33%, με την πρόσφατη σεισμική δραστηριότητα να θεωρείται πιθανός αποτρεπτικός παράγοντας, ενώ τα Χανιά σημείωσαν μια εντυπωσιακή πτώση της τάξης του 26,54%. Η στροφή αυτή φαίνεται να συνοδεύεται από ενίσχυση της κίνησης προς το Ηράκλειο, το οποίο διατήρησε μικρή αλλά θετική άνοδο, επιβεβαιώνοντας μια μετατόπιση του ενδιαφέροντος εντός Κρήτης. "Η εικόνα που διαμορφώνεται οδηγεί στην εκτίμηση πως οι κοντινοί και πιο οικονομικοί προορισμοί κερδίζουν συνεχώς έδαφος έναντι των ακριβότερων και πιο μακρινών, καθώς οι ταξιδιώτες αναζητούν ευελιξία και καλύτερη ισορροπία ανάμεσα σε εμπειρία και κόστος" συμπληρώνει το ρεπορτάζ.

Ο ΔΕΚΑΠΕΝΤΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

Αναζητώντας τα στοιχεία της περυσινής χρονιάς, διαπιστώνουμε μέσω του Ferrhopper ότι στη διάρκεια του Δεκαπενταύγουστου του 2024 οι Έλληνες ταξιδιώτες προτίμησαν, κατά σειρά:

  1. Τήνος, 2. Αίγινα, 3. Νάξος, 4. Σύρος, 5. Πάρος, 6. Κρήτη, 7. Άνδρος, 8. Κέρκυρα, 9. Μύκονος, 10. Κύθνος.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Τελικό συμπέρασμα:

- Η Άνδρος, που "υπολογίζει" στους Έλληνες ταξιδιώτες, δεν εμφανίζεται στα εφετινά στοιχεία, παρότι πέρυσι είχε καταλάβει την 7η θέση.

- Στους value for money προορισμούς κυριάρχησαν εφέτος το Αγκίστρι, η Κύθνος, η Κέα και η Μύκονος.

- Η ενίσχυση του Ηρακλείου έναντι της πτώσης των Χανίων απέδειξε ότι η εγγύτητα, στην οποία "ποντάρει" η Άνδρος, δεν παίζει κάποιο ρόλο, αλλά "μετρούν" τα ποιοτικά και άλλα χαρακτηριστικά.

- Η σχέση αξίας - τιμής αξιολογήθηκε θετικά για Κέα και Κύθνο.

Τα σχετικά στοιχεία παρατίθενται με στόχο την αξιολόγηση τους και όχι την άσκηση κριτικής. Άλλωστε, είναι τόσο εύγλωττα που δεν επιδέχονται ούτε ερμηνειών ούτε παρανοήσεων.