Ηλεκτρονικό εμπόριο: Μαγιό από την Έδεσσα και δώρα από την Άνδρο!

Της Δήμητρας Μανιφάβα

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ - ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Αλματώδης η ανάπτυξη των e-shops στην επαρχία που συνεργάζονται με τη Skroutz, ο τζίρος τους εκτινάχθηκε 70% σε μία χρονιά

«Ο τζίρος και οι παραγγελίες μας, όχι μόνο έχουν αυξηθεί αλλά ουσιαστικά άλλαξαν τη φύση του καταστήματος. Από εποχικό καταφέραμε να είναι πλέον μόνιμο το κατάστημα, έχοντας μόνιμους υπαλλήλους που ασχολούνται αποκλειστικά με τις ηλεκτρονικές παραγγελίες». Είναι τα λόγια της Ειρήνης Κωνσταντίνου, ιδιοκτήτριας του «Λασία» στη Χώρα της Ανδρου, ενός καταστήματος που πολλαπλασίασε τον τζίρο του, αξιοποιώντας τις δυνατότητες του ηλεκτρονικού εμπορίου, ξεφεύγοντας από τα στενά όρια του νησιού που βρίσκεται. Η ίδια μάλιστα θεωρεί ότι ακριβώς αυτή η μετεξέλιξη του καταστήματος, μέσω βεβαίως των εργαλείων και της αναγνωρισιμότητας που έχει η πλατφόρμα Skroutz με την οποία συνεργάζεται, ήταν ο λόγος –όπως λέει στην «Καθημερινή»– που δεν έφυγε στο εξωτερικό να εργαστεί και έμεινε στην πατρίδα της, σε ένα μικρό νησί.

Δώδεκα μήνες τον χρόνο

Το κατάστημα δώρων –και όχι μόνον, καθώς πλέον λόγω της λειτουργίας του 12 μήνες τον χρόνο έχει επεκτείνει το προϊοντικό του μείγμα και σε άλλες κατηγορίες (είδη σπιτιού, παιχνίδια)– που διατηρεί η Ειρήνη Κωνσταντίνου με την αδερφή της Ελίνα, μια οικογενειακή επιχείρηση την οποία ξεκίνησαν οι γονείς τους το 1992, είναι ένα από τα 2.300 συνεργαζόμενα με τη Skroutz καταστήματα που βρίσκονται σε άλλες περιοχές εκτός Αττικής και Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα 1.770 στην ηπειρωτική Ελλάδα και 530 στα νησιά. Αξίζει να σημειωθεί ότι από το 2020 μέχρι σήμερα ο αριθμός των συνεργαζομένων με τη Skroutz καταστημάτων που βρίσκονται στην επαρχία έχει αυξηθεί κατά 164%. Ο δε τζίρος τους αυξήθηκε το 2024 σε σύγκριση με το 2023 κατά περίπου 70%, τζίρος που οφείλεται στο γεγονός ότι μέσω του ηλεκτρονικού καναλιού πωλήσεων μπορούν να προσεγγίζουν πελάτες ακόμη και από άλλες χώρες.

Έτσι, η «Πανηλεκτρική Σαραγάς», μια οικογενειακή επιχείρηση ηλεκτρικών συσκευών που βρίσκεται στη Λέσβο και μάλιστα όχι στη Μυτιλήνη, αλλά σε μια κωμόπολη, την Αγία Παρασκευή, στέλνει προϊόντα ακόμη και στη Ρουμανία. Μόνο τον τελευταίο χρόνο η επιχείρηση είχε 2.000 ηλεκτρονικές παραγγελίες. Υπερτριπλάσιο τζίρο βλέπει φέτος η επιχείρηση εσωρούχων του Ιωάννη Κασίτσκα στην Εδεσσα, η οποία μέσω της πλατφόρμας Skroutz στέλνει παραγγελίες, μαγιό και πιτζάμες, ακόμη και στο Καστελλόριζο.

Συνολικά, σύμφωνα με τα στοιχεία που δημοσιοποίησε χθες η μεγαλύτερη ελληνική πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου, το 94% των παραγγελιών που εστάλησαν από καταστήματα της επαρχίας (που αντιστοιχεί στο 95% του τζίρου τους), είχαν παραλήπτη σε διαφορετικές περιφερειακές ενότητες. Μόλις το 6% των πωλήσεων πραγματοποιήθηκε εντός της τοπικής τους αγοράς. Την τελευταία πενταετία, σταθερά πάνω από εννέα στις δέκα παραγγελίες των επιχειρήσεων της επαρχίας εξυπηρετούν καταναλωτές εκτός της περιφέρειάς τους. Τι κάνει στην πραγματικότητα το ηλεκτρονικό εμπόριο; Δίνει σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις την ευκαιρία για πωλήσεις χωρίς σύνορα, για σταθερό τζίρο ανεξαρτήτως εποχής και κυρίως τη δυνατότητα οι ιδιοκτήτες τους να παραμένουν στον τόπο τους, δημιουργώντας θέσεις εργασίας.

Ώθηση από τον κορωνοϊό

«Η μεγάλη ώθηση και μια από τις αιτίες για να δημιουργήσουμε το e-shop ήταν ο κορωνοϊός: ή θα έβλεπα την επιχείρηση να διαλύεται ή θα έκανα κάτι για αυτό», επισημαίνει η κ. Κωνσταντίνου. Η πραγματικότητα, όντως, είναι αυτή. Εάν την προηγούμενη δεκαετία ήταν τα capital controls που έδωσαν την πρώτη ώθηση στο ηλεκτρονικό εμπόριο, ο κορωνοϊός το απογείωσε. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Αρχής (ΕΛΣΤΑΤ), το ποσοστό του πληθυσμού ηλικίας άνω των 16 ετών που έχει κάνει φέτος τουλάχιστον μία αγορά από ηλεκτρονικό κατάστημα έχει φτάσει το 69,2% από 62,8% πέρυσι και 29,5% το 2014. Το ποσοστό των επιχειρήσεων που πραγματοποιεί ηλεκτρονικές πωλήσεις οι οποίες αντιστοιχούν σε πάνω από 1% του τζίρου τους είναι, σύμφωνα με τη Eurostat, το 23,48% του συνόλου, από 6,27% δέκα χρόνια πριν. Ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων με προσωπικό από δέκα άτομα και άνω από ηλεκτρονικές παραγγελίες ανήλθε, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2024 σε 31,4 δισ. ευρώ, ενώ σήμερα αναμένονται τα αποτελέσματα για το 2025. Το να δημιουργήσεις μια ιστοσελίδα, μια εφαρμογή ή ακόμη και να βάλεις τα προϊόντα σου σε μια πλατφόρμα –χωρίς να διαθέτεις δικό σου e-shop– δεν σημαίνει ότι αρκεί για να γίνουν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις. Χρειάζεται αξιοπιστία στις αποστολές, στις πληρωμές, στα αποθέματα, στη συσκευασία.

«Η αλήθεια είναι ότι το κατάστημα άλλαξε σε πολύ μεγάλο βαθμό από τότε που μπήκε στην πλατφόρμα. Οι ανάγκες που προέκυψαν αρκετές. Χαρακτηριστικά παραδείγματα είναι η ανάγκη εύρεσης αποθήκης, εκπαίδευσης προσωπικού, εύρεσης αξιόπιστων πλέον εμπόρων για αναλώσιμα είδη, αγοράς εξοπλισμού που μας βοηθάει στη διεκπεραίωση των παραγγελιών, αγοράς μηχανημάτων για τη δημιουργία των χειροποίητων ειδών και τα λοιπά. Στην αρχή τρομάζεις αν τα ακούς όλα αυτά. Όλες όμως οι ανάγκες δεν εμφανίστηκαν την ίδια χρονική στιγμή. Είναι σαν να παίζεις ένα ηλεκτρονικό παιχνίδι και μόλις τελειώνεις μια πίστα πας στην επόμενη», λέει η κ. Κωνσταντίνου.