Σκληρές αλήθειες για τον τουρισμό της Άνδρου - Τι πρέπει να αλλάξει

Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου

 

H περιοχή της Λεβαντάρας με τις θαλάσσιες σπηλιές

Ήρθε νομίζω η ώρα να ακουστούν αλήθειες. Να υπάρξει ένας ειλικρινής προβληματισμός, διαφωνίες ενδεχομένως, ίσως και πικρία, αλλά  στο τέλος αν δούμε την πραγματικότητα κατάματα, το αποτέλεσμα θα είναι σίγουρα δημιουργικό…

Οι μέρες του Πάσχα τέλειωσαν, ο καιρός δεν βοήθησε και η Άνδρος για μια χρονιά ακόμα, παρουσίασε πτωτική πορεία στην ροή των επισκεπτών.(2013-10.000 εκδρομείς, 2014-9000, 2105-7.000). Βέβαια στην προκειμένη περίπτωση, συνετέλεσαν και άλλοι βασικοί παράγοντες. Η οικονομική κατάσταση που χειροτέρεψε για όλους, η έλλειψη διάθεσης κλπ.

Ωστόσο τα μηνύματα είναι σαφή. Το νησί μας δεν είναι ανταγωνιστικό στον εγχώριο τουριστικό ορίζοντα. Έμεινε πίσω από πολλές απόψεις. Και εδώ πρέπει επί τέλους να συμφωνήσουμε όλοι. Πως την θέλουμε την Άνδρο; Ένα ησυχαστήριο για συγκεκριμένες κατηγορίες τουριστών ή ένα ανοικτό νησί που θα αγκαλιάσει – κυρίως - την νεολαία, θα εγκαταλείψει την εσωστρέφεια, θα πάψει να «φοβάται» τους ξένους και θα σχεδιάσει ένα ήπιο και ισορροπημένο τουριστικό μέλλον. Αν επιλέξουμε την πρώτη εκδοχή, τότε, κατά την γνώμη μου, έχουμε τελειώσει…

Καλοκαίρι στο "πήδημα της Γριάς" - Κόρθι

Εκείνοι που υποστηρίζουν ότι η Άνδρος δεν πρέπει να αλλοιώσει τον χαρακτήρα της είναι πολλοί. Τι εννοούν όμως;

Ότι μετά την 1η Σεπτεμβρίου, θα πρέπει ο τόπος να αδειάζει; Ότι τα μεσημέρια δεν πρέπει να χάνουμε - μεσούντος του καλοκαιριού - την σιέστα μας; Ότι οι οργανωμένες παραλίες να μην έχουν ηλεκτρικό ρεύμα; Ότι τα βράδια στα μπαράκια να μην ακούγεται μουσική; Υπάρχουν δυστυχώς τέτοιες ακραίες φωνές, που χρειάζεται να απομονωθούν.

Κανείς - και πρώτος εγώ - δεν επιθυμώ να γίνουμε …Μύκονος. Έχουμε την δυνατότητα να πάρουμε ως παράδειγμα την Ύδρα, την Πάτμο ή την κοντινή μας Τζια. Και τον χαρακτήρα τους έχουν κρατήσει και τουριστικά ευημερούν. Τι μας λείπει λοιπόν; Η θέληση, το όραμα και ο προγραμματισμός. Κάτι που δυστυχώς μέχρι σήμερα δεν φαίνεται.

Στον όρμο του Ζόργκου

Σε λίγο θα μπούμε στην τελική ευθεία για ένα μακρύ (κι όπως δείχνουν τα πράγματα) ζεστό καλοκαίρι. Τι προετοιμασίες έχουμε κάνει;

-  Μήπως τοποθετηθήκαν ωραίες ξύλινες πινακίδες που να οδηγούν τους ξένους επισκέπτες στις παραλίες; Επισκευαστήκαν οι δρόμοι που οδηγούν σ αυτές, η και φέτος θα πρέπει να ψάχνεις κάποιο χωριανό να σε καθοδηγήσει σπάζοντας το αυτοκίνητο σου; Τίποτα: Τριτοκοσμική κατάσταση…

-  Καθαρίστηκαν τα μονοπάτια για τους περιπατητές; Λύθηκε το θέμα με την ηλεκτροδότηση των οργανωμένων πλαζ ή και φέτος θα ξεκουφαίνουν τους λουόμενους οι γεννήτριες; Βελτιώθηκαν οι ξεθωριασμένες πινακίδες των χιλιομετρικών αποστάσεων, των χωρίων, των διασταυρώσεων; Αντικαταστάθηκε ο ελλιπής φωτισμός στο Γαύριο, στο Μπατσί και στην Χώρα με νέο σύγχρονο που αναδεικνύει το περιβάλλον και ξεκουράζει τον επισκέπτη; Τίποτα ακόμα μέχρι σήμερα…

 -  Άραγε ξηλώθηκαν οι αυθαίρετες επιγραφές που επιτήδειοι επιχειρηματίες τοποθέτησαν παράνομα όπου ήθελαν, τραυματίζοντας βάναυσα την αισθητική του τοπίου; Άλλαξαν τα δρομολόγια του ΚΤΕΛ, έτσι ώστε να είναι πιο λειτουργικά για όσους δεν διαθέτουν αυτοκίνητο; Ούτε αυτό έγινε…

 -  Μαζεύτηκαν οι επαγγελματίες να πάρουν οδηγίες από την δημοτική αρχή για βελτίωση συμπεριφοράς και συγκράτηση τιμών; Έγιναν συστάσεις σε όσους παρανομούν τοποθετώντας κάθε είδους τραπεζοκαθίσματα στις προκυμαίες και στις πλατείες, ενώ υπάρχει σαφής απόφαση για το είδος που επιτρέπεται, έτσι ώστε να μην αλλοιώνεται η φυσιογνωμία της κάθε περιοχής. Άραγε έσβησαν τα εκτυφλωτικά νέον στα μέρη που έχουν χαρακτηρίσει παραδοσιακοί οικισμοί; Τίποτα δεν έγινε και τίποτα δεν σχεδιάζεται ακόμα…

 

Στον κόλπο του Μπατσιού

Και πάμε τώρα στο κυριότερο. Διαφήμιση και Επικοινωνία. Υστερούμε και στα δύο. Τα πάντα-και κυρίως οι διακοπές - είναι θέμα μάρκετινγκ. Στα τουριστικά περιοδικά, βλέπω ήδη αναφορές για την Μήλο, την Αμοργό, την Σέριφο ακόμα και για την Κύθνο. Στα blog και στα site – που συγκεντρώνονται τα μεγάλα ρεύματα και από κει κατευθύνονται οι μάζες, υπάρχουν από τώρα προσφορές και ιδέες για καλοκαιρινές αποδράσεις για την Σύρο, την Τήνο ακόμα και για την Κίμωλο. Η Ανδρός πουθενά… Ποιος φταίει; Όποιος δεν έχει καταλάβει πως παίζεται το παιχνίδι, στο τέλος θα είναι ο χαμένος.

Υπάρχουν γραφεία και ειδικοί στον τομέα αυτό που αναλαμβάνουν ένα προϊόν (στην προκειμένη περίπτωση την Άνδρο) και το απογειώνουν. Τους αναζήτησε κανείς; Το νησί έχει δυνάμεις ανεκμετάλλευτες. Δημοσιογράφους, καλλιτέχνες, επιστήμονες εύπορους, που θέλουν να προσφέρουν. Μέχρι σήμερα δεν τους προσέγγισε ούτε τους οργάνωσε κανείς. Οι ιδέες τους θα ήταν σίγουρα πολύτιμες. Απ' την μεριά μου πιστεύω ότι η Άνδρος αδικείται. Η θέση της είναι πλεονεκτική. Έχει αρχοντιά, πολιτισμό, μουσεία, ιστορία και ένα σωρό ομορφιές. Ταξιδεύει όμως σε θολά νερά. Κυρίαρχη πηγή ευημερίας της είναι ο Τουρισμός.

 

Καλοκαίρι στην Άνδρο

Τον χειμώνα ο Δήμαρχος και οι επιτελείς του ταξίδεψαν στην Ευρώπη, στοχεύοντας τις ξένες αγορές. Επισκέφθηκαν διεθνείς τουριστικές εκθέσεις για να κάνουν γνωστό το νησί, προσελκύοντας μαζικό ευρωπαϊκό τουρισμό.

Καλή η προσπάθεια, αλλά με λάθος στόχο, για τέσσερις λόγους:

1ον Δεν έχουμε αεροδρόμιο.

2ον Δεν διαθέτουμε μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες.

3ον Δεν υπάρχει κατάλληλη προβλήτα να δέσουν τα κρουαζιερόπλοια

4ον Δεν έχουμε ένα μικρό αλλά σύγχρονο νοσοκομείο. 

Οι λόγοι αυτοί αρκούν για να αποθαρρύνουν τους ξένους, που δίνουν μεγάλη σημασία σε τέτοιου είδους λεπτομέρειες.

Απομένουν λοιπόν οι Έλληνες, που χρόνια στηρίζουν με την αγάπη τους το νησί. Και πρώτα απ' όλα οι Ανδριώτες της Αθήνας, που κάποιοι τους διαχωρίζουν απ’ όσους κατοικούν μόνιμα στην Άνδρο.

 

Πάσχα στο Γαύριο

Τι θέλει ωστόσο ο παραθεριστής ή ο ολιγοήμερος επισκέπτης; Γραφικότητα και καλή φιλοξενία . Με απλά λόγια επαγγελματισμό. Ασπρισμένους τοίχους και πεζοδρόμια, κισσό και πολύχρωμες βουκαμβίλιες, χταποδάκι να ξεραίνεται στον ήλιο και ανθρώπους να χαμογελούν αληθινά. Ταβερνάκια δίπλα στο κύμα - όπως για παράδειγμα στα Λουτρά της Κύθνου - μπαρ με μουσική να διασκεδάζουν οι νέοι και όλοι οι υπόλοιποι να χαιρόμαστε που ο τόπος πλημυρίζει από κόσμο.

Για όλα αυτά όμως χρειάζεται προετοιμασία, στρατηγική και συνείδηση. Απ’ όλους. Αλλιώς ουσιαστικό κίνητρο να επισκεφθείς το νησί δεν υπάρχει. Και στο παρελθόν - μη γελιόμαστε - έχουν ακουστεί αρκετά παράπονα για όχι καλή συμπεριφορά…

 Καλοκαίρι στην Χώρα

Πριν από μερικά χρόνια, τέτοια εποχή, είχα επισκεφτεί την Πάρο. Στην προβλήτα της Παροικιάς, είδα μια μεγάλη και καλαίσθητη πινακίδα με όλες τις προγραμματισμένες  εκδηλώσεις του καλοκαιριού. Συναυλίες, εκθέσεις, αθλητικές εκδηλώσεις, πανηγύρια. Ήξερα έγκαιρα, πότε και τι να διαλέξω αν βρεθώ το καλοκαίρι στο νησί. Την ίδια εποχή ο ίδιος κατάλογος δημοσιευόταν στον αθηναϊκό Τύπο. Γιατί αυτοί λοιπόν και όχι κι εμείς… Ακόμα δεν γνωρίζω τίποτα για τις φετινές εκδηλώσεις του νησιού μου. Κρίμα…

Τα τελευταία χρόνια στις τηλεοράσεις βλέπω από την άνοιξη, μικρά spot που διαφημίζουν υπέροχα τις ομορφιές άλλων τόπων. Τέτοιο φιλμάκι δεν είδα ποτέ για την Άνδρο. Γιατί; (Λεπτομέρεια. Μεταδίδεται δωρεάν.)

Φινάλε. Απλές σκέψεις και ιδέες για να αποκτήσουμε την θέση που μας αξίζει. Αρκεί να πάρουμε την υπόθεση σοβαρά, να αφήσουμε τις δικαιολογίες και την γκρίνια κατά μέρος και στρωθούμε όλοι στη δουλειά…