ΑΠΟΚΛΕΙΣΤΙΚΟ - Άρχισε η επιχείρηση αποκόλλησης του GOODFAITH από τα Πέζα.

Του Δημήτρη Σταυρόπουλου

Η επιχείρηση για την απομάκρυνση του υπό κυπριακή σημαία φορτηγού πλοίου Goodfaith, από την βραχώδη ακτή δίπλα στην παραλία Πεζα, άρχισε. Αυτή την στιγμή μάλιστα, βρίσκεται στην πιο κρίσιμη φάση της, γιατί οι ναυπηγοί, οι μηχανικοί και οι επί κεφαλής των συνεργείων, μελετούν την δυνατότητα, η αποκόλληση να γίνει, χωρίς να χρειαστεί το βαπόρι να κοπεί πρώτα σε κομμάτια.

Γιατί κάτι τέτοιο θα είχε ως συνέπεια:

1ον Την επιβάρυνση του περιβάλλοντος ολόκληρης της γύρω περιοχής (θάλασσας και στεριάς) με χημικά, βαρέα μέταλλα, σκουπίδια κ. λ. π. αφού εκεί θα δημιουργείτο αναπόφευκτα ένα υπαίθριο διαλυτήριο πλοίων.

2ον Την επιμήκυνση του χρόνου ολοκλήρωσης των εργασιών εν μέσω τουριστικής περιόδου, σε μια εποχή που έρχονται και τα μελτέμια στον Κάβο Ντόρο, γεγονός που αναπόφευκτα θα δημιουργούσε πολυήμερες καθυστερήσεις.

3ον Την αύξηση του συνολικού κόστους που θα πληρώσει η ασφαλιστική εταιρία. Αν το πλοίο αποκολληθεί χωρίς προηγουμένως κοπεί, υπολογίζεται ότι αυτό θα στοιχίσει στους Σουηδούς ασφαλιστές από 7 έως 9 εκατομμύρια ευρώ. Οι πρόσθετες εργασίες θα πολλαπλασιάσουν σημαντικά αυτό το ποσόν.

Το Goodfaith, ναυάγησε εν μέσω σφοδρής θαλασσοταραχής τη νύκτα της 11ης  Φεβρουαρίου. Μέχρι σήμερα από τις δεξαμενές του έχουν χυθεί στη θάλασσα περίπου 10 τόνοι καύσιμων, που έχουν περισυλλεγεί  και τώρα μελετώνται οι επιπτώσεις στο περιβάλλον.

Από την περασμένη εβδομάδα, δίπλα στο κυπριακό βαπόρι βρίσκεται ένας πλωτός γερανός και έξι σκάφη. Σε ένα από αυτά υπάρχουν σε ετοιμότητα ειδικά υγρά και μηχανήματα για να αντιμετωπιστεί άμεσα ενδεχόμενη νέα ρύπανση, ενώ σε ένα άλλο εξειδικευμένοι μετρητές που καταγράφουν τις κινήσεις του πλοίου πάνω στα βράχια ,καθώς το κτυπούν τα κύματα.

Η προσπάθεια που γίνεται είναι να ελαφρώσει το φορτηγό από περιττά βάρη, έτσι ώστε η αποκόλληση του να γίνει με ευκολία.

Ήδη έχουν απομακρυνθεί όλα τα καπάκια των αμπαριών και κάθε άλλο αντικείμενο που υπήρχε στην «κουβέρτα» του πλοίου. Τώρα κόβονται και απομακρύνονται τα διαμερίσματα των αξιωματικών, των ναυτών, η τραπεζαρία πληρώματος η κουζίνα και οι άλλοι χώροι ενδιαίτησης και αν απαιτηθεί από τους εμπειρογνώμονες, θα ξηλωθεί και η γέφυρα.

Έτσι το πλοίο γίνεται κατά πολύ πιο ελαφρύ, χωρίς να χρειαστεί να κοπεί κάθετα σε δυο η τρία κομμάτια.

Όλα αυτά τα μέταλλα και οι κατασκευές τοποθετούνται από τον πλωτό γερανό σε φορτηγίδες (μαούνες) χωρίς να αποθηκευθούν ούτε για λίγο στην παραλία. Μόλις η μαούνα γεμίσει, φεύγει για τον Πειραιά. Μέχρι σήμερα έχουν φύγει από το ναυάγιο δυο φορτηγίδες γεμάτες τέτοια υλικά.

Όλες οι εργασίες γίνονται κάτω από την επίβλεψη στελεχών του Λιμεναρχείου Άνδρου, το οποίο λαμβάνει καθημερινά λεπτομερή αναφορά για την πρόοδο των εργασιών.

Όταν η επιχείρηση ολοκληρωθεί θα γίνει αυτοψία στα Πέζα, θα βιντεοσκοπηθεί η περιοχή θα ελεγχθεί από οικολόγους και ομάδα δυτών θα ερευνήσει τον βυθό, προκειμένου να διαπιστώσει αν έχει επιβαρυνθεί το θαλάσσιο περιβάλλον. Αν εντοπιστεί ρύπανση η καταγράφει μόλυνση, θα επιβληθούν τα πρόστιμα που προβλέπει ο Νόμος, τα οποία είναι ιδιαίτερα αυστηρά.

Το ίδιο θα γίνει αν διαπιστωθούν αμέλειες, λάθη η παραλείψεις και κατά την διάρκεια των εργασιών.

Το έργο της αποκόλλησης του πλοίου έχει αναλάβει η εταιρία «Σπανόπουλος» και αν όλα πάνε καλά, το κυπριακό πλοίο θα ξεκολλήσει από την Άνδρο το πολύ σε 20 μέρες με ένα μήνα. Αν όμως χρειαστεί να γίνει… εγχείρηση και κοπεί, ο χρόνος που θα χρειαστεί είναι για την ώρα άγνωστος.