Το αμαρτωλό λιμάνι του Γαυρίου - Απάντηση του πρώην Λιμενάρχη Γαυρίου


Λάθος τοποθέτηση της προβλήτας λόγω πολιτικών πιέσεων όσων δεν έβλεπάν πέρα από τη μύτη τους. Τώρα με τους πλάγιους άνεμους ιδού η κατάσταση ορισμενες φορές. Ποιος τοποθέτησε το λιμάνι σε αυτή την κατεύθυνση; (φωτ. αρχείου)

Λιμάνι Γαυρίου: το λιμάνι που δέχεται κάθε χρόνο εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες και δεκάδες χιλιάδες οχήματα είναι δυστυχώς από τα πλέον δύσκολα και επικίνδυνα για τους πλοίαρχους λιμάνια ιδίως όταν πνέουν άνεμοι πάνω από 7 Μποφώρ.

Λάθος από την αρχική σχεδίαση του υποχρεώνει τα πλοία να δένουν με πλάγιους ισχυρούς ανέμους και αυτό επιτυγχάνεται λόγω της ικανότητας των πλοιάρχων και μόνο. Είναι θαύμα που μέχρι σήμερα έχουν γίνει μόνο μικροατυχήματα. Και αυτό το πιστώνονται οι εκάστοτε πλοίαρχοι των πλοίων.

Εντυπωσιακή μανούβρα του καπετάν Ισίδωρου μέσα στον χαλασμό που δημιούργησε τοπικό μπουρίνι που χτύπησε πλάγια το πλοίο, Η ικανότητα του πλοιάρχου συνέβαλε να μην υπάρξει πρόβλημα. (φωτ. αρχείου).

Οι ελλείψεις και παραλήψεις αμέτρητες. Η αδιαφορία και η ευθύνη όλων της τοπικής αυτοδιοίκησης επί 25 χρόνια μεγάλη. Το λιμάνι έχει μπαζωθεί από άμμο και λάσπη από τους χειμερινούς νοτιάδες και το σημερινό του πραγματικό  βύθισμα δεν έχει καμία σχέση με το αναφερόμενο σε πολλά σημεία της λιμενολεκάνης.

Το μόνο πλοίο που χρειάστηκε - μέχρι σήμερα - βοήθεια για να ξεκκολήσει από την άμμο που έχει σωρευθεί στο βόρειο σημείο του λιμανιού. (φωτ. αρχείου)

Αποτέλεσμα τις συχνές προσαράξεις τουριστικών σκαφών στο βόρειο τμήμα και  μερικές φορές και των πλοίων της γραμμής που ευτυχώς μέχρι σήμερα έχουν ξεκολλήσει με δικά τους μέσα εκτός από το πρόσφατο γεγονός του Anros Jet που χρειάστηκε βοήθεια.

Στο λιμάνι Γαυρίου έχει να γίνει εκβάθυνση τουλάχιστον 25 χρόνια με ένα λιμενικό  ταμείο που έχει αποθεματικό 4.500.000 ευρώ και μια ολοκληρωμένη μελέτη εκβάθυνσης από τον Οκτώβριο του 2013, η οποία παραμένει στα συρτάρια της τοπικής αυτοδιοίκησης και στα αζήτητα του λιμενικού ταμείου.

Ένα ακόμα πολύ δύσκολο ρεμέτζο από τον καπετάν Τάσο με το Superferry... (βίντεο αρχείου)

Η κατάσταση δε που επικρατεί κυρίως στην βόρεια προβλήτα είναι τριτοκοσμική. Στη βόρεια πλευρά της βόρειας προβλήτας υπάρχει μια μπίντα που χωρά μόνο έναν κάβο από τα πλοία, αλλά από ανάγκη βάζουν δυο σε άσχημες καιρικές συνθήκες. Στη νότια πλευρά της βόρειας προβλήτας η μπίντα έχει τοποθετηθεί ανάποδα!

Στο οδόστρωμα της βόρειας προβλήτας για να περπατήσει επιβάτης πρέπει να φορά παπούτσια ορειβασίας και οι καβοδέτες έχουν γίνει συλλέκτες από ρόδες αποσκευών με τα σίδερα να έχουν βγει στην επιφάνεια γιατί έχει φύγει το τσιμέντο.

Εδώ ο καπετάν Μάκης σε μια απίθανη μανούβρα με την οποία έβγαλε το πλοίο του από τα δύσκολα. (φωτ. αρχείου)

Οι δέστρες για μικρά σκάφη στη βόρεια πλευρά είναι ακατάλληλες γιατί όποιο σκάφος δέσει θα του κοπούν οι κάβοι που τρίβονται στο τσιμέντο λογω κακής κατασκευής της δέστρας. Σε όλο το μήκος του λιμανιού δεν υπάρχουν σκάλες για να ανέβει κάποιος όταν πέσει στη θάλασσα. Παντού σπασμένες υποδοχές νερού και ρεύματος για τα σκάφη.

Μια απίστευτη σκηνή με τον καπετάν Κώστα του Πηνελόπη στο Γαύριο (βίντεο αρχείου).

Πρέπει άμεσα να γίνει εκβάθυνση του λιμανιού γιατί μεγάλα πλοία που ήρθαν φέτος μάλλον δεν θα ξαναέρθουν. Πρέπει ακόμα να γίνει μελέτη για ντόκους πρυμνοδέτησης και πλαγιοδέτησης είτε στην εσωτερική λεκάνη είτε έξω από τον κυματοθραύστη όπου εκεί πρέπει να γίνει και το εμπορικό λιμάνι και να υπάρχει δυνατότητα προσέγγισης κρουαζερορόπλοιων και τουριστικών σκαφών.

Αφού δεν υπάρχει τόσα χρόνια κανένα ενδιαφέρον από την τοπική αυτοδιοίκηση ας κάνουν τουλάχιστον την κίνηση να αναλάβει η γενική γραμματεία λιμένων την μελέτη και κατασκευή ενός νέου έργου στο λιμάνι του Γαυρίου γιατί μόνο έτσι η Άνδρος θα δει την πραγματική ανάπτυξη.

Β.Μ.

ΣΧΟΛΙΟ «ΕΝ ΑΝΔΡΩ»

Από τον Γιώργο Τρανάκο πρώην προϊστάμενου Λιμεναρχείου Γαυρίου λάβαμε ένα τεκμηριωμένο σχόλιο με το οποίο σε μερικά σημεία αντικρούει το κείμενο και τον αλληγορικό τίτλο που έβαλε ο κάτοικος του Γαυρίου, αλλά στα περισσότερα το επιβεβαιώνει πλήρως. Επιπλέον προσθέτει μια σειρά προτάσεις που δεν ήταν στο τραπέζι της συζήτησης (η οποία δυστυχώς δεν γίνεται) για ένα θέμα που αποτελεί κυριολεκτικά το παρόν και το αύριο του νησιού: τη σωστή ολοκλήρωση του λιμανιού της Άνδρου. Παραθέτουμε όλη την απάντηση του Γιώργου Τρανάκου στον κάτοικο του Γαυρίου Β.Μ.

ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟΝ Β.Μ.

Του Γιώργου Τρανάκου

Επιτρέψτε μου να σχολιάσω το δημοσίευμα ως πρώην εργαζόμενος στο λιμάνι Γαυρίου από το έτος 2000 έως 2010 καθώς υπηρετούσα στον Λιμενικό Σταθμό Γαυρίου και μετέπειτα Λιμενικό Τμημα Άνδρου ως Προϊστάμενος.

Αμαρτωλό λιμάνι το Γαύριο, δεν θα το έλεγα, δεν είναι Τρούμπα!! Ξεπερασμένο ναι! Για να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η τρίτη φάση του λιμένα Γαυρίου δεν έγινε ποτέ. Σε αυτή την φάση έπρεπε να κρηπηδωθεί η συνέχεια προς Νότο των προβλητων και του κυματοθραύστη. Έτσι θα αυξανόταν ο χερσαίος χώρος λιμένα, οι θέσεις παραμονής οχημάτων ή επιβατών, η δημιουργία κτιρίων λιμενικής υποδομής ,( Λιμενικής Αρχής, Τελωνειακής, Λιμενικού ταμείου, εργαζομένων).

Επίσης θα παρεβαλαν σε αυτή με ασφάλεια τα πλοία μεταφοράς επικίνδυνων φορτίων σε απόσταση από τα επιβατηγά. Τα συνήθη μέτρα των πλοίων επιβατηγών και ταχυπλόων τα ετη μέχρι το 2000 ήταν από 90μ μέχρι 110μ. ενώ τώρα φθάνουν τα 140μ. Το βύθισμα τους παράλληλα και το πλάτος τους έχει ανέβει. Αυτό σημαινει ότι οριακά το λιμάνι του Γαυρίου εξυπηρετεί τους συγκεκριμένους τύπους πλοίων που προσεγγίζουν σε αυτό.

Η τελευταία εκβάθυνση του λιμένα Γαυρίου έγινε μετά από συνεχή αιτήματα και παραινέσεις μας προς το Λ.Τ. Τήνου Άνδρου το έτος 2002 ή 2003, σίγουρα προ της Ολυμπιάδας στην χώρα μας. Πράγματι ο λιμένας μπαζώνεται από Βορρά με τις φερτές ύλες που εκβαλλουν τα ρέματα της περιοχής του Κάμπου Γαυρίου, αλλά και από τις μετακινήσεις της άμμου από τις προπέλες των πλοίων κατά την διαδικασία πρόσδεσης τους.

Σημειώνω όπως γνωρίζω, ότι το Λ.Τ δεν έχει συντάξει master plan για το Γαυριο, δηλαδή δεν έχει εξετάσει καμμία προοπτική εξέλιξης του λιμανιού, σε σχέση με τις ανάγκες του νησιού, εμπορικές, επιβατικές, τουριστικές, θέματα ασφάλειας πλοίων, εργαζομένων, επιβατών καθώς και σε σχέση με την παράλληλη καθημερινή δραστηριότητα της παραλιακής ζώνης Γαυρίου που αφορά την τροχαία κίνηση κά.

Με λίγα λόγια εγώ θα έλεγα ότι το λιμάνι λειτουργεί στον "Αυτόματο", με το φιλότιμο κάποιων που εργάζονται σε αυτό και με την ναυτοσύνη των πληρωμάτων στα πλοία!

Μέσα σε όλα βέβαια που δεν έχουν γίνει, υπήρξε μετά το 2004 και αδειοδότηση εντός του λιμένα προσέγγισης υδροπλάνων με συγκεκριμένο υδατοδιαδρομο, προβλήτα προσέγγισης ( την προβλήτα αλιευτικων σκαφων), και χώρο ελέγχου, τον " Περιστεριώνα ", για τον οποίο υπάρχει γκρίνια!

Για να μην σας κουράζω άλλο, θα ήθελα να καταθέσω την προσωπική μου άποψη όπως μελλοντικά έχω σκεφθει, ως σύγχρονο λιμάνι του Γαυρίου, όλης της Ανδρου.

Η επέκταση του λιμένα πλέον πρέπει να γίνει από Βορρά και όχι από Νότο για τους εξής λόγους: α) Από Βορρά υπάρχει μεγαλύτερη περιοχή προς ανάπτυξη και διαμόρφωση και β) υπάρχει η δυνατότητα χάραξης νέου δρόμου προς τον επαρχιακό δρόμο. Αυτό θα γίνει με την κρηπιδωση της παραλίας του Γαυρίου κατά μήκος της και την χάραξη δρόμου πίσω από το Γαύριο (δρόμου από Φελλό).

Θα υπάρξει τεράστιος χώρος για την προσέγγιση πλοίων, ασφαλεια κλπ, θα υπάρξει αλλαγή χρήσης γης, μετακίνηση εμπορικού κέντρου, αλλαγή στην φυσιογνωμία του λιμένα αλλά θα μιλάμε πλέον για λιμάνι, τύπου Σύρου.

Η πρόταση μου αυτή απαιτεί σαφώς να το θέλει πρώτιστα το Γαύριο, οι κάτοικοι του και ακολούθως να πεισθούν με σωστές μελέτες τα αρμόδια Υπουργεία.

Διαφορετικά μιλάμε για την Γ' φάση του ανεκπλήρωτου λιμένα που δεν έχει να δώσει σχεδον τίποτα πλέον, ούτε για την περίπτωση περιφερειακού δρόμου ( Από που;) παραλία μπροστά από το ξενοδοχείο Holliday; Ή μέσω του νέου οικισμού;

Αυτά τα ολίγα!!!