27 Σεπτεμβρίου 2018 - Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας

Του Θόδωρου Κραψίτη

Λιμενάρχη Άνδρου - Υποπλοίαρχου Λ.Σ. 

Μια λήψη του ανδριώτικου φορτηγού DIAS σε κοντινό πέρασμα από την Άνδρο (φωτ. Εν Άνδρω).

Η 27η Σεπτεμβρίου έχει καθιερωθεί από τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό - International Maritime Organisation (IMO), να εορτάζεται ως Παγκόσμια Ημέρα Ναυτιλίας. Και αυτή η ημέρα είναι σαφώς ιδιαίτερη για την Πατρίδα μας. Η Ελλάδα είναι παραδοσιακά ένα ναυτιλιακό έθνος. Η ναυτιλία είναι αναμφισβήτητα η παλαιότερη μορφή απασχόλησης των Ελλήνων και αποτελεί βασικό στοιχείο της ελληνικής οικονομικής δραστηριότητας από την αρχαιότητα.

Σήμερα, η εμπορική ναυτιλία είναι η σημαντικότερη βιομηχανία της Χώρας μας (η αξία της ανέρχεται σε περίπου 250 δις ευρώ το 2017). Αποτελεί το 6,5% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος και απασχολεί περίπου 290.000 ανθρώπους (7% του εργατικού της δυναμικού).

Το 2017, το Ελληνικό Εμπορικό Ναυτικό χειρίστηκε τον μεγαλύτερο εμπορικό στόλο στον κόσμο, από πλευράς χωρητικότητας, με συνολικό DWT 308.836.933 τόνων και στόλο 4.199 πλοίων, σύμφωνα με τον UNCTAD (United Nations Conference for Trade and Development).

Η Χώρα και οι Στενιές διακρίνονται μπροστά στην πλώρη του DIAS. Από το κοντινό πέρασμα του πλοίου από την Άνδρο (φωτ. Εν Άνδρω).

Η Ελλάδα κατατάσσεται επίσης στην κορυφή για όλα τα είδη πλοίων, καθώς και στην κατηγορία των δεξαμενόπλοιων και των χύδην φορτίων, με τον ιδιόκτητο στόλο να έχει αξία σχεδόν 100 δισ. δολάρια, ενώ ακολουθείται πολύ στενά από την Ιαπωνία και την Κίνα, αξίας 89 και 84 δισ. δολάρια αντίστοιχα. 

Οι Έλληνες ιδιοκτήτες παραμένουν η κυρίαρχη δύναμη στην παγκόσμια ναυτιλία, με δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου να αποτελούν την αιχμή του δόρατος. Η διείσδυση μάλιστα των Ελλήνων εφοπλιστών σε αυτό τον τομέα είναι τόσο μεγάλη, που σήμερα ελέγχουν το 19% της συγκεκριμένης παγκόσμιας αγοράς.

Σύμφωνα με πρόσφατα στοιχεία του, ο UNCTAD εκτιμά ότι το παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο θα αυξηθεί περαιτέρω για το διάστημα μεταξύ 2018 και 2022, με μέση ετήσια αύξηση περίπου 3,2%. Τα containers και τα bulk carriers θα συμβάλουν περισσότερο στην άνοδο του εμπορίου.

Στους θετικούς παράγοντες περαιτέρω ανάπτυξης των εμπορικών ροών ο UNCTAD εντάσσει την υπογραφή συμφωνίας οικονομικής συνεργασίας μεταξύ της Ε.Ε. και της Ιαπωνίας που υπεγράφη τον Ιούλιο του 2017, όπως και τη συμφωνία Ε.Ε. και Καναδά. 

Πρόσφατες εκτιμήσεις αναφέρουν επίσης ότι κατά την επόμενη δεκαετία θα υπάρξει ανάγκη για 100.000 στελέχη πρώτης γραμμής για τις ανάγκες της παγκόσμιας ναυτιλίας! 

Μέσα σε αυτό το πλαίσιο ανάπτυξης της παγκόσμιας ναυτιλίας και της υπεροχής της ελληνικής ναυτιλίας, εξέχουσα σημασία έχει ο Έλληνας πλοίαρχος και ο Έλληνας ναυτικός. Με την εργατικότητά τους, το οξύ πνεύμα, την έμφυτη ναυτοσύνη τους και βέβαια τη βαριά ναυτική παράδοση του τόπου μας, η πρόκληση είναι μεγάλη. 

Ο Έλληνας πλοίαρχος και οι Έλληνες ναυτικοί, καλούνται να κρατήσουν την αναγνωρισμένη υπεροχή τους και να παραμείνουν ανταγωνιστικοί και πολύ καλοί γνώστες του αντικειμένου που περήφανα υπηρετούν, συμβάλλοντας ως "Εθνικό Κεφάλαιο" στην ανόρθωση της ελληνικής οικονομίας.

Στόχος βέβαια και της Πολιτείας θα πρέπει να είναι η ανάδειξη αυτού του σημαντικού εθνικού κεφαλαίου, η συνεχής και ποιοτική εκπαίδευση και κατάρτισή του και η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα. 

Για την ημέρα αυτή, Χρόνια Πολλά σε όλους τους Έλληνες ναυτικούς και σε όλους εκείνους που καθημερινά κρατούν ψηλά τη σημαία της Χώρας μας και στις πιο απόμακρες και δύσκολες θάλασσες του κόσμου!. 

 

ΠΑΓΚΟΣΜΙΑ ΗΜΕΡΑ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ 2018
«IMO 70: Η ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΜΑΣ – ΚΑΛΥΤΕΡΗ ΝΑΥΤΙΛΙΑ ΓΙΑ ΕΝΑ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΛΛΟΝ»

Του Kitack Lim

Γενικού Γραμματέα Διεθνούς Ναυτιλιακού Οργανισμού (ΙΜΟ)

Το πλοίο - ανδριώτικης πλοικτησίας - απομακρύνεται από την Άνδρο με κατεύθυνση νότια (φωτ. Εν Άνδρω).

Αυτό το έτος, ο Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) γιορτάζει δύο μεγάλες επετείους: τα 70 χρόνια από την υιοθέτηση της Σύμβασης του ΙΜΟ και τα 60 χρόνια από την ημέρα που αυτή τέθηκε σε ισχύ. 

Σήμερα απευθύνομαι σε εσάς από το “Church House", τον ιστορικό χώρο του Λονδίνου στον οποίο έλαβε χώρα η πρώτη Σύνοδος του ΙΜΟ. Το θέμα της Παγκόσμιας Ημέρας Ναυτιλίας για φέτος είναι «Διεθνής Ναυτιλιακός Οργανισμός (ΙΜΟ) 70: Η Κληρονομία μας - Καλύτερη Ναυτιλία για ένα Καλύτερο Μέλλον».

Με αυτό τον τρόπο παρέχεται η ευκαιρία να αναδειχθεί και να προβληθεί ο τρόπος με τον οποίο ο ΙΜΟ εξελίχθηκε και προσαρμόστηκε, ενώ ταυτόχρονα παρέμεινε συνεπής στη γενική του αποστολή – να προάγει μια ασφαλή, φιλική προς το περιβάλλον, αποδοτική και βιώσιμη ναυτιλία. 

Ο στόχος αυτός επιτεύχθηκε κατά κύριο λόγο χάρις στη συναίνεση ανάμεσα στα 173 Κράτη- Μέλη του Οργανισμού. Τα πάνω από 50 διεθνή όργανα που υιοθετήθηκαν από τον ΙΜΟ, καλύπτουν όλες τις πτυχές της διεθνούς ναυτιλίας – συμπεριλαμβανομένων του σχεδιασμού πλοίων, κατασκευών, εξοπλισμού, στελέχωσης, πλοήγησης, λειτουργίας και διάλυσής τους. 

Η συμμόρφωση με αυτά τα πρότυπα συνιστά πρόκληση για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το μεγαλύτερο επίτευγμα του ΙΜΟ είναι η διασφάλιση ισότιμων όρων ανταγωνισμού μέσα από κανονισμούς που εφαρμόζονται ομοιόμορφα σε όλες τις χώρες. Αυτή η προσέγγιση ενθαρρύνει επίσης την καινοτομία και την αποδοτικότητα. 

Από την ίδρυσή του, ο ΙΜΟ εργάζεται για να εξασφαλίσει ότι οι άνθρωποι παγκοσμίως θα συνεχίσουν να επωφελούνται από τη ναυτιλία, κατά τέτοιο τρόπο ώστε να ανταποκρίνεται στις ανάγκες της παγκόσμιας οικονομίας, καθώς επίσης στις μεταβαλλόμενες προσδοκίες σχετικά με τα επίπεδα ασφάλειας, προστασίας του περιβάλλοντος, κοινωνικής ευθύνης κλπ. 

Με τη ναυτιλία να μεταφέρει πάνω από το 80% του παγκόσμιου εμπορίου σε επιβάτες και εμπορεύματα ανά τον κόσμο, είναι σαφές ότι η δράση του ΙΜΟ έχει επιπτώσεις και πέραν του πεδίου των πλοίων. 

Η κληρονομιά του ΙΜΟ επί 70 χρόνια, είναι η ανάληψη πρωτοβουλιών για την περαιτέρω βελτίωση των όρων λειτουργίας της ναυτιλίας. Η πρόκλησή μας για τα επόμενα χρόνια παραμένει στη διατήρηση της συνεργασίας με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς με σκοπό να βελτιωθεί η ναυτιλία – στοχεύοντας σ’ ένα καλύτερο μέλλον.