Δύσκολος χειμώνας στην ακτοπλοΐα κι έπεται συνέχεια. Τι λένε στη Ραφήνα, στο Γαύριο και τι προβλέπουν οι ειδικοί.

Ραφήνα (φωτ. αρχείου Εν Άνδρω).

Σάββατο απομεσήμερο στο λιμάνι της Ραφήνας. Συζητάμε με την Άννα Δούλη, που έχει το ομώνυμο πρακτορείο. Η Άννα είναι στην Ραφήνα εδώ και 15 χρόνια.

Έζησε τα χρόνια της μεγάλης ανόδου της ακτοπλοϊκής κίνησης. Τότε που ένα καράβι την ημέρα τον χειμώνα (Πηνελόπη ή Superferry II) δεν προλάβαινε τον κόσμο. Έζησε την έλευση του απογευματινού Θεολόγου που άνοιξε την γραμμή. Έζησε τα χρόνια της οικονομικής κρίσης και των μνημονίων που έφεραν σταδιακά στα όρια την ακτοπλοΐα. Και τώρα ζει τον πρώτο «μεταμνημονιακό» χειμώνα.

Με μια μόνο φράση συνοψίζει την σημερινή κατάσταση:

Και συνεχίζει κοιτώντας μελαγχολικά το απελπιστικά έρημο λιμάνι:

Γαύριο (φωτ, αρχείου Εν Άνδρω).

Πάμε τώρα στην Άνδρο. Στο έρημο Γαύριο. Τα πρακτορεία ανοιγοκλείνουν, αλλά κόσμος μηδέν. Ο Πέτρος Κολοβέτζος είναι 15 χρόνια πράκτορας στο Γαύριο. Και μάλιστα κεντρικός πράκτορας σε πλοία που έγραψαν ή γράφουν ιστορία (Πηνελόπη – Θεολόγος). Τον βλέπουμε να κοιτά σκεφτικός το λιμάνι και τον ρωτάμε "πως πάει". Αυτό ήταν. Ο πάντα μετρημένος στα λόγια Πέτρος παίρνει φόρα:

"Αρά από ανάπτυξη τίποτα", τον κεντρίζω.

Αυτή είναι η εικόνα στα δύο λιμάνια από τα οποία ζει και υπάρχει η Άνδρος. Αυτό είναι το «δέντρο» πάνω στο οποίο ζούμε ως νησί, ως τοπική οικονομία, ως τοπική κοινωνία. Πάμε τώρα να δούμε τι γίνεται με το «δάσος». Ή, για να το πούμε αλλιώς: Τι συμβαίνει με τον ελληνικό τουρισμό, την «μεγάλη εικόνα» (big picture) όπως λέει - μεταφράζοντας με αυταρέσκεια από τα αγγλικά - ο μη γνωρίζων αγγλικά πρόεδρος της Βουλής και όπως λέει ο γνωρίζων μόνο αγγλικά υπουργός Οικονομίας…

Γράφει λοιπόν η έγκυρη ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ σε χτεσινό ρεπορτάζ (9/2) του Ηλία Μπέλλου:

"Παρά το γεγονός πως η εισερχόμενη επιβατική κίνηση τον Ιανουάριο στα αεροδρόμια της χώρας συνέχισε να ανεβαίνει με ρυθμούς της τάξεως του 10%, οι πρώτες ενδείξεις για το σύνολο της φετινής χρονιάς παραπέμπουν σε στασιμότητα ή και μείωση των αφίξεων.

Εξέλιξη που έρχεται να στηρίξει τις εκτιμήσεις κορυφαίων παραγόντων του ελληνικού τουρισμού που πιστεύουν πως το 2019 θα είναι στην καλύτερη περίπτωση χρονιά σταθεροποίησης αν όχι ήπιας ύφεσης για τον τουρισμό.

Και αυτό όχι μόνον διότι η ζήτηση φαίνεται να κάμπτεται, αλλά και γιατί η προσφορά δωματίων είτε σε ξενοδοχειακά συγκροτήματα είτε σε βραχυχρόνιες μισθώσεις αυξάνεται δυσανάλογα. Κάτι που μεταφράζεται δυνητικά σε πίεση στις τιμές και ως εκ τούτου και στη λειτουργική κερδοφορία των επιχειρήσεων.

Αν και ασφαλώς είναι νωρίς για να εξαχθούν συμπεράσματα για το 2019, τα προσωρινά στοιχεία για τον προγραμματισμό των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών προς τα ελληνικά αεροδρόμια εμφανίζουν αρνητικό πρόσημο σε σχέση με τον Ιανουάριο του 2018, οπότε και ήταν θετικά σε σχέση με το 2017.

Δηλαδή οι εταιρείες που έρχονται Ελλάδα περιμένουν και προσαρμόζονται αναλόγως για να φέρουν λιγότερο κόσμο φέτος από ό,τι πέρυσι. Μάλιστα, πηγές που παρακολουθούν διαχρονικά τη σειρά αυτών των μεγεθών, σημειώνουν στην «Κ» πως είναι η πρώτη φορά εδώ και αρκετά χρόνια που ο προγραμματισμός των θέσεων των αεροπορικών βαίνει μειούμενος και όχι αυξανόμενος…"

«ΕΝ ΑΝΔΡΩ»