ΤΑ ΕΛΤΑ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ: Ποιος νίκησε; Ποιος έχασε; Ποιος ήταν παρών; Ποιος ήταν απών;

Του Κυριάκου Αθ. Θωμά

 

Κάποιοι "νικούν" αν και απόντες! Χωρίς καν να κατέβουν στον "αγώνα"!...

Με ανακοίνωση του ο Δήμαρχος Θεοδόσης Σουσούδης αυτοσυγχαίρετε για την τρίμηνη παράταση λειτουργίας των ΕΛΤΑ πανηγυρίζοντας μια ακόμη επικοινωνιακή «νίκη» του! Μια απλή παράταση της κυβέρνησης μπροστά στο πανελλήνιο ξεσήκωμα δημάρχων, βουλευτών (κυβερνητικών και αντιπολιτευόμενων) παρουσιάζεται από τον ίδιο… ως προσωπικό επίτευγμα!

Το χειρότερο, ο Δήμαρχος παραγνωρίζει πλήρως εκείνες που κινητοποίησαν το νησί στην περίπτωση των ΕΛΤΑ Γαυρίου: τις Προέδρους Μπατσίου και Γαυρίου. Η απουσία αναφοράς σε αυτές δεν είναι τυχαία· του είναι πολύ δύσκολο κάθε αναγνώρισή άλλου, πλην του εαυτού του! Ας σημειωθεί ότι κανένας άλλος Δήμαρχος σε όλη την Ελλάδα δεν προχώρησε σε ανάλογη δήλωση αυτοθαυμασμού.

Ως προς δε το ψήφισμα που αναφέρει κομπιάζοντας να σημειώσουμε πως η διοίκηση του επέλεξε να χειριστεί το θέμα με ένα συμβούλιο δια περιφοράς, στέλνοντας εισήγηση μέσω email στους δημοτικούς συμβούλους, χωρίς καμία συζήτηση. Οι δημοτικοί σύμβουλοι είχαν το δικαίωμα να απαντήσουν επίσης με mail, λέγοντας απλά «ναι» ή «όχι». Η διαδικασία αυτή δεν συνιστά κάποια αγωνιστική κινητοποίηση. Αν υπάρχει μια νίκη αυτή ανήκει στον κόσμο της Άνδρου, που κινητοποιήθηκε, με την προτροπή των δύο τοπικών προέδρων, και με τη συμμετοχή του υπερασπίστηκε τα συμφέροντά του. Το πιο ωραίο της υπόθεσης όμως είναι πως ο «αγωνιστής» Δήμαρχος ήταν απών από την ανοιχτή συγκέντρωση στο Γαύριο!!!

Η προσωρινή απόφαση για αναστολή της διακοπής λειτουργίας των ΕΛΤΑ της επαρχίας είναι οριζόντια για όλα τα καταστήματα της επαρχίας και αποτελεί νίκη της ελληνικής αυτοδιοίκησης εν συνόλω. Δήμαρχοι, αντιδήμαρχοι και άλλοι αυτοδιοικητικοί έδωσαν τηλεοπτικούς αγώνες. Και η προσωρινή αναστολή μπορεί να θεωρηθεί η πρώτη μικρή νίκη της αυτοδιοίκησης απέναντι σε ένα κράτος που παραμένει αδιάφορο για τη νησιωτική Ελλάδα. Απέχει όμως πολύ από την τελική «νίκη».

Τα ΕΛΤΑ θεωρούνται κρίσιμος κρίκος κοινωνικής συνοχής, ειδικά για τους κατοίκους απομακρυσμένων περιοχών και τα ηλικιωμένα άτομα, για τους οποίους συχνά αποτελούν το μοναδικό σημείο εξυπηρέτησης για βασικές συναλλαγές, συμπεριλαμβανομένης της είσπραξης συντάξεων.

Σύμφωνα με την ελληνική νομοθεσία (Νόμος 4053/2012, σε εναρμόνιση με Οδηγίες της ΕΕ), τα ΕΛΤΑ είναι ο ορισμένος Πάροχος Καθολικής Υπηρεσίας (ΠΚΥ), υπεύθυνος να παρέχει βασικό επίπεδο ταχυδρομικών υπηρεσιών σε προσιτή τιμή και καθορισμένη ποιότητα, ανεξαρτήτως γεωγραφικής θέσης των χρηστών.

Ο δήμαρχος άλλωστε ήταν απών κι όταν το 40% του νησιού χαρακτηρίστηκε αδόμητο από το Υπουργείο Περιβάλλοντος που όρισε τις περιοχές Natura, χωρίς καμία ουσιαστική αντίδραση από τη δημοτική αρχή. Μάταια περιμένουμε και σήμερα ο Δήμαρχος – ήδη έχουν περάσει 15 μέρες - να κλείσει ραντεβού στο Υπουργείο Περιβάλλοντος. Σίγουρα θα περιμένουμε για πολύ ακόμα…

Η ίδια αδράνεια παρατηρείται και στο Τοπικό Πολεοδομικό, με τη διοίκηση ουσιαστικά απούσα από τις διαδικασίες που διαμορφώνουν το μέλλον του νησιού.

Τα προβλήματα των ΕΛΤΑ και του ΦΠΑ της κεντρικής διοίκησης αναδεικνύουν με εμφατικό τρόπο την ανυπαρξία συγκροτημένης νησιωτικής πολιτικής, παρά την κατοχύρωσή της στο Σύνταγμα και στους ευρωπαϊκούς θεσμούς. Τα νησιά που αποτελούν το γεωγραφικό και πολιτικό όριο της Ευρώπης εξακολουθούν να μην απολαμβάνουν τα αυτονόητα, παρά τη σημαντική τους συνεισφορά στο ΑΕΠ της χώρας και της ΕΕ.

Όσο για την Άνδρο χρειάζεται πράξεις, όχι ανακοινώσεις αυτοθαυμασμού. Δύο χρόνια μετά την ανάληψη της διοίκησης νομίζω πως ήρθε η ώρα η δημοτική αρχή να ακούσει, να ενεργήσει και να υπερασπιστεί πραγματικά τα συμφέροντα των πολιτών.