ΛΙΜΑΝΙ ΓΑΥΡΙΟΥ: Διαφάνεια, λογοδοσία και σοβαρός σχεδιασμός
Του Κυριάκου Αθ. Θωμά

Η συζήτηση που άνοιξε στο χθεσινό δημοτικό συμβούλιο γύρω από το λιμάνι Γαυρίου και τον περιφερειακό δρόμο δεν αφορά ούτε επικοινωνιακές αντιπαραθέσεις ούτε προσωπικές αιχμές. Αφορά τον τρόπο με τον οποίο λαμβάνονται αποφάσεις για δύο έργα που θα επηρεάσουν την Άνδρο για τις επόμενες δεκαετίες. Η αντιπολίτευση πράγματι ζήτησε να συζητηθούν τα δύο αυτά θέματα στο Δημοτικό Συμβούλιο. Το αίτημα απορρίφθηκε, με επίκληση συγκεκριμένης νομικής διάταξης. Το αν η απόρριψη ήταν ορθή τυπικά, θα το κρίνει η Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου. Η διοίκηση έχει την πλειοψηφία και μπορεί να αποφασίζει· όμως κάθε απόφαση ελέγχεται. Πέρα όμως από το τυπικό, υπάρχει ένα ουσιαστικό και πολιτικό ζήτημα, που είναι και το σημαντικότερο: η κοινωνία δεν είναι ενημερωμένη για τις κρίσιμες αποφάσεις που λαμβάνει το Λιμενικό Ταμείο.
Γιατί ζητήθηκε η συζήτηση στο Δημοτικό Συμβούλιο
Με πολιτική επιλογή του Δημάρχου, οι συνεδριάσεις του Λιμενικού Ταμείου δεν μεταδίδονται ηλεκτρονικά, παρότι το 2025 η τεχνολογία το επιτρέπει χωρίς καμία δυσκολία. Έτσι, ούτε οι δημοτικοί σύμβουλοι που δεν συμμετέχουν στο Δ.Σ. του Ταμείου, ούτε –κυρίως– η τοπική κοινωνία έχουν εικόνα για:
• τι αποφασίστηκε,
• με ποιο σκεπτικό,
• ποιος σχεδιασμός υπάρχει για το μέλλον του Γαυρίου και της Άνδρου.
Το ερώτημα λοιπόν είναι αναπόφευκτο:
Γιατί δεν μεταδίδονται οι συνεδριάσεις; Τι φοβάται ή τι θέλει να αποφύγει ο Δήμαρχος;
Το Λιμενικό Ταμείο είναι ΝΠΔΔ του Δήμου και οφείλει να λογοδοτεί στο Δημοτικό Συμβούλιο και στην κοινωνία.
Γιατί ζητήθηκε αναβο της συνεδρίασης
Η αντιπολίτευση ζήτησε αναβολή για έναν και μόνο λόγο:
Ο Δήμαρχος και Πρόεδρος του Λιμενικού Ταμείου ήταν απών. Συζήτηση ενός τόσο κρίσιμου θέματος, χωρίς τον θεσμικά υπεύθυνο, δεν μπορεί να γίνει. Ακόμη και εξ αποστάσεως μπορούσε να συμμετάσχει, εφόσον το επιθυμούσε. Η επιλογή της απουσίας ήταν δική του. Για μας, άλλωστε, υπάρχει και το «ευ πολιτεύεσθαι». Δεν μπορούσε να γίνει συζήτηση εν απουσία του Δημάρχου.
Το περιεχόμενο της μελέτης παραμένει άγνωστο.
Δημοπρατήθηκε μια μελέτη 700.000 ευρώ, για την οποία:
• δεν έχει ενημερωθεί το Δημοτικό Συμβούλιο,
• δεν έχει ενημερωθεί η κοινωνία της Άνδρου,
• δεν έχει παρουσιαστεί ευρύτερος σχεδιασμός,
• δεν είναι γνωστό ποιος συνέταξε το τεχνικό δελτίο,
• δεν έχει γίνει διαβούλευση,
• δεν έχουν απαντηθεί κρίσιμα ερωτήματα για επιπτώσεις, φόρτο, εμπορικές χρήσεις, τουριστικά σκάφη, αλιεία ή κρουαζιέρα,
• δεν έχει εξηγηθεί πώς η επιλογή συνδέεται με το υπό εκπόνηση Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο. Αυτά δεν είναι λεπτομέρειες. Είναι ο πυρήνας του σχεδιασμού.
Η ιστορία του Λιμενικού Ταμείου και η πραγματικότητα
Το Διαδημοτικό Λιμενικό Ταμείο Τήνου–Άνδρου, από το 2000 έως το 2024, δεν λειτούργησε ουσιαστικά υπέρ της Άνδρου. Αυτός ήταν και ο λόγος που το 2017 ξεκίνησε η διαδικασία ίδρυσης του αυτοτελούς Λιμενικού Ταμείου Άνδρου – διαδικασία που συνεχίστηκε επί διοίκησης Λοτσάρη και ολοκληρώθηκε το 2022. Μετά την εκκαθάριση, το αποθεματικό πέρασε στο νέο Ταμείο τον Μάρτιο του 2024.
Επομένως, κάθε σύγκριση με το παρελθόν είναι άστοχη. Το ερώτημα είναι άλλο: τι έγινε για το λιμάνι Γαυρίου την περίοδο 2014–2019; Η απάντηση είναι γνωστή στην κοινωνία.
Το πραγματικό διακύβευμα
Η ανάγκη για περιφερειακό δρόμο είναι δεδομένη. Η προηγούμενη διοίκηση έχει παραδώσει περιβαλλοντική μελέτη, η οποία παραμένει ανενεργή εδώ και δύο χρόνια. Κάθε επέκταση λιμανιού δημιουργεί επιπλέον πίεση στο οδικό δίκτυο· άρα απαιτείται ολοκληρωμένος σχεδιασμός. Το θέμα μπαίνει πλέον επιτακτικά, αφού με την σημερινή κατάσταση το Γαύριο ασφυκτιά από τα αυτοκίνητα. Τι θα συμβεί μετά την επέκταση και τη δυνατότητα να δένουν ταυτόχρονα περισσότερα πλοία; Κανείς δεν είναι αντίθετος στα έργα υποδομής.
Αντίθετα, αυτό που ζητάμε είναι ξεκάθαρο:
• να υπάρχει συνολικός σχεδιασμός, όχι αποσπασματικές λύσεις,
• να επιλέγονται οι καλύτερες και οικονομικότερες λύσεις,
• να υπάρχει λογοδοσία για κάθε ευρώ δημόσιου χρήματος,
• να ενημερώνεται η κοινωνία για όλες τις αποφάσεις.
Αποφεύγω τις προσωπικές αιχμές, όπως έκανε ο κ. Σουσούδης. Δεν με ενδιαφέρουν οι αντιπαραθέσεις για χαρακτήρες ή φωτογραφίες δίπλα σε μηχανήματα. Με ενδιαφέρει η ουσία: τα έργα, ο σχεδιασμός τους, η διαφάνεια και το μέλλον του νησιού. Εσείς φαίνεται, κ. Σουσούδη, ότι ενδιαφέρεστε για την εικόνα και τις εκλογές του 2028, ανεξάρτητα από τις μακροπρόθεσμες επιπτώσεις και τον συνολικό σχεδιασμό. Εγώ ενδιαφέρομαι για την κοινωνία και το μέλλον του Γαυρίου και της Άνδρου.
Κανείς δεν διαφωνεί ότι το λιμάνι πρέπει να προχωρήσει. Πρέπει να εκσυγχρονιστεί και να γίνει ασφαλέστερο, αποτελώντας πυλώνα ανάπτυξης του νησιού. Αλλά πρέπει να προχωρήσει με τις βέλτιστες λύσεις, μέσα από έναν συνολικό σχεδιασμό, προς όφελος ολόκληρης της Άνδρου και ιδιαίτερα του Γαυρίου. Η λογοδοσία, η διαφάνεια και ο θεσμικός σεβασμός δεν είναι πολυτέλεια· είναι υποχρέωση κάθε δημοτικής αρχής.
Όπως υποχρέωση σας είναι να ευχαριστήσετε δημόσια τους ιδιώτες που σας βοήθησαν για την δέσμευση της χρηματοδότησης. Γιατί δεν το κάνατε μόνος σας όπως λέτε. Εσείς κ. Δήμαρχε γράφετε βάζοντας την δική σας φωτογραφία. Εγώ γράφω βάζοντας την φωτογραφία του Γαυρίου. Αυτή είναι εν τέλει και η διαφορά μας…