ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Στο άγνωστο με βάρκα την ελπίδα!

Σύρος. Καλοκαίρι 2015. Μια εικόνα 1000 λέξεις. Τι λείπει από την Άνδρο για να δούμε μια τέτοια εικονα; Ένας κανονισμός που θα βάζει σε πλαίσια την εμφάνιση και την διαχείριση του χώρου.

Ο τουρισμός στην Άνδρο για μια ακόμα χρονιά δείχνει πως δεν έχει βρει τον βηματισμό του. Είναι σταθερά σε μια χρόνια κατάσταση… αστάθειας! Κι όμως υπάρχουν πλέον οι προϋποθέσεις για να πάει καλά. Έχουμε ΔΥΟ καράβια τον χειμώνα και θα έχουμε ΤΕΣΣΕΡΑ το καλοκαίρι. Η γραμμή μας ανοίγει και μπορεί να συμπεριλάβει κι άλλα νησιά. Όμως οι αρμόδιοι που σχεδιάζουν δεν φαίνεται να έχουν… σχέδιο! Επιπλέον, αδυνατούν να συντονίσουν και τις καλοκαιρινές εκδηλώσεις, αλλά και έναν επαγγελματικό χώρο που μοιάζει ασυντόνιστος.

Γι αυτό το τελευταίο πάρτε την γενική εικόνα των καταστημάτων του λιμανιού ή της Χώρας. Καθένας έχει ότι πέργολα ή σκίαστρο θέλει και τα καθίσματα συμπληρώνουν το αλαλούμ. Δεν υπάρχει ένας κανονισμός τραπεζοκαθισμάτων που να δημιουργεί μια συγκροτημένη και ωραία εικόνα.   

Πρόκειται για αναχρονισμούς και ατέλειες, που έχουν ξεπεραστεί προ πολλού στα άλλα νησιά. Χωρίς αυτά να έχουν γίνει στην Άνδρο οι σημερινοί υπεύθυνοι του Δήμου Άνδρου «ανακάλυψαν» την εξωστρέφεια. Και η τουριστική επιτροπή του Δήμου για δεύτερο χρόνο, με πρόσχημα την «εξωστρέφεια», απλώς στέλνει στο εξωτερικό αιρετούς.

Πέρσι ταξίδεψαν ορισμένοι (οικογενειακώς ή όχι) στις μεγάλες επαγγελματικές τουριστικές αγορές του Μιλάνου, της Στοκχόλμης, του Βερολίνου και του Λονδίνου. Είδαμε δελτία τύπου και αναρτήσεις στο facebook για «εξαιρετική εμφάνιση» και «άριστες εντυπώσεις», που όλες κατέληγαν στο μοίρασμα «φέιγ-βολάν» και γλυκών σε περαστικούς! Όμως, δεν μάθαμε σε ποιους επαγγελματίες του τουρισμού μίλησαν οι αρμόδιοι; Πάνω σε ποιο αντικείμενο και που κατέληξαν οι συνεννοήσεις; Ποιο ήταν το αποτέλεσμα;

Εκτός αν δεχτούμε ως απολογισμό τα διάφορα «νικηφόρα» Δελτία Τύπου και τις πολλές και «θριαμβολογούσες» φωτογραφίες στο facebook! Πάντως δεν είδαμε ΚΑΝΕΝΑ επαγγελματικό συμβόλαιο με πράκτορα του εξωτερικού και ΚΑΜΙΑ ουσιαστική διασύνδεση των επαγγελματιών του νησιού μας με στελέχη της διεθνούς τουριστικής βιομηχανίας μέσω των «εξορμήσεων» του Δήμου.

 

Το εξαιρετικό γεφύρι της Στοιχειωμένης από όπου περνά το μονοπάτι για Φάλικα και Πανάχραντο. Τα μονοπάτια τα χάραξαν και τα περπάτησαν οι κάτοικοι του νησιού από τον μεσαίωνα μέχρι το δεύτερο μισό του 20ου αιώνα. Τα καθάρισαν, τα οριοθέτησαν και τα πιστοποίησαν τα τελευταία χρόνια οι άνθρωποι του Andros Routes. Ας τα αξιοποιήσουμε...  

Βέβαια υπάρχει μια σημαντική άνοδος στον πεζοπορικό τουρισμό. Όχι. όμως, χάρη στα σχέδια του Δήμου, αλλά στην διεθνή πιστοποίηση των μονοπατιών για την οποία δούλεψε επαγγελματικά, με ιδιωτική χορηγία, η Όλγα Καραγιάννη και το AndrosRoutes. Αλλά ο πεζοπορικός τουρισμός δεν έχει ακόμα τη δυναμική να συμπαρασύρει όλο τον τουρισμό της Άνδρου. Υπάρχει και η συμφωνία με τους κινέζους την οποία υπόγραψε ο Δήμος. Όμως γι’ αυτήν δεν ξέρουμε πολλά και περιμένουμε να δούμε τι θα γίνει. Γιατί για την ώρα είναι μια ακόμα πρόταση στο τραπέζι.

Για όλους τους παραπάνω λόγους θεωρούμε ανεπαρκή τον απολογισμό που κατατέθηκε στην τουριστική επιτροπή και στο ΔΣ του Δήμου, ο οποίος ήταν ερασιτεχνικού χαρακτήρα χωρίς στοιχεία και χωρίς στοχεύσεις. Τέλος. το ότι συμπεριλάμβανε στις «επιτυχίες» του όλες τις εκδηλώσεις που έκανε το Φεστιβάλ Άνδρου (!), ο Φιλοπρόοδος Γαυρίου (!), οι Κορθιανοί (!) και όλα τα άλλα χωριά απλώς φανερώνει προσπάθεια για φτηνό εντυπωσιασμού! Μάλλον αποτέλεσε άλλοθι για να ξεκινήσουν και τα εφετινά ταξίδια ανά την Ευρώπη.

Με την ευκαιρία της ολοκλήρωσης του πρώτου ταξιδιού στο Μιλάνο, που κατέληξε σε μεγάλη φωτογραφική «επιτυχία» και ακόμα μεγαλύτερη νοσταλγία για την πατρίδα (!), αλλά και των επομένων που θα ακολουθήσουν προσεχώς σε Παρίσι και Βερολίνο, ελπίζουμε να δούμε και κάποιο ρεαλιστικό πλάνο στόχευσης που να οδηγεί σε κάποια συγκεκριμένα αποτελέσματα. Στον Δήμο πρέπει να καταλάβουμε πως ο τουρισμός είναι ένας πολύ σοβαρός οικονομικός κλάδος για την Άνδρο για να τον διαχειρίζονται με ερασιτεχνικό τρόπο.

Αυτά για τους μέχρι τώρα «ταξιδιωτικούς» απολογισμούς της επιτροπής τουρισμού του Δήμου. Πάμε τώρα στην επιτροπή τουρισμού του Επαρχείου.

Αυτή μόλις συγκροτήθηκε. Και ΔΕΝ έχει χρήματα (για ταξίδια κλπ). Έτσι στράφηκε εξ αρχής στον εσωτερικό τουρισμό. Με ένα περίπλοκο τεχνικό κείμενο ο έπαρχος μίλησε για κάποια σεμινάρια επαγγελματιών. Σωστά. Μένει να τα δούμε. Ο έπαρχος μίλησε και για καλό σέρβις. Αλλά για να το έχεις χρειάζεται συντονισμός και εκπαίδευση. Εδώ, λόγω επαγγέλματος, ο έπαρχος μοιάζει να έχει αντιληφθεί το πρόβλημα. Περιμένουμε να δούμε τι θα κάνει. Μίλησε για οργάνωση των τουριστικών υποδομών του νησιού. Σωστά. Μένει να δούμε τι εννοεί. Όμως κι αυτός πρώτα από όλα πρέπει κάτι να κάνει με την γενική εικόνα του λιμανιού και της αγοράς της Χώρας, που ναι μεν είναι ευθύνη του Δήμου, αλλά μπορεί ως επαρχείο να πει πέντε προτάσεις και να πιέσει για να γίνει κάτι. Κι αυτό τουριστική υποδομή είναι…

 

Ο κύριος δρόμος για το πιο γνωστό μοναστήρι της Άνδρου! Το σημείο αυτό είναι από τα καλύτερα!! Σε άλλα σημεία περνά δύσκολα ακόμα και 4Χ4. Ας μην μιλήσουμε για τον γεματό τρύπες και διαλυμένο σε πολλά σημεία δεύτερο δρόμο (διπλάσιας απόστασης) από το Βουνί. Αν δεν είσαι "ταμένος" ή πεζοπόρος δεν πας στην Πανάχραντο!...

Ο έπαρχος μίλησε ακόμα για θρησκευτικό τουρισμό. Για τον ίδιο μιλά συνεχώς και ο δήμαρχος. Μόνο που πρέπει να ξέρουν πως για να πάει κανένας «θρησκευτικός τουρίστας» στα σημαντικά μοναστήρια του νησιού πρέπει να είναι «ταμένος»! Άραγε μπορεί να πάει σήμερα ένας τουρίστας εύκολα στη Μονή Παναχράντου; Πολύ δύσκολο. Στον Άγιο Νικόλαο; Δύσκολο. Στην Αγία Μαρίνα; Λίγο πιο εύκολο. Γιατί; Γιατί υπάρχει δρόμος! Στα άλλα μοναστήρια υπάρχουν κατσικόδρομοι…

Από τα παραπάνω είναι προφανές πως πρέπει να βρεθεί κάποιος οργανωτικός νους που να έχει την δυνατότητα και την πείρα να σχεδιάσει κάτι. Ο Δήμος πελαγοδρομεί. Το επαρχείο δεν έχει πόρους. Και στο δύσκολο και ανταγωνιστικό πεδίο του τουρισμού χρειάζεται επαγγελματισμός. Όχι «ερασιτεχνισμοί» ή μεγαλόστομες  «αφηγήσεις» επενδεδυμένες με δεκάδες φωτογραφίες στο facebook που αφηγούνται το προσωπικό “successstory” των υπευθύνων. Αυτά είναι για «επικοινωνιακή» διαχείριση μιας λιμνάζουσας πραγματικότητας: μόνο και μόνο για να εντυπωσιαστεί το «πόπολο»! Με τέτοιους τρόπους δεν έρχονται τουρίστες. Ίσως, μερικά ψηφαλάκια!

Έχει όμως μέλλον η Άνδρος με τέτοια ερασιτεχνικά τεχνάσματα;

 «Εν Άνδρω»