Θύελλα για τροπολογία μεταφοράς σκουπιδιών στις Κυκλάδες! Άγνωστο αν περιλαμβάνεται και η Άνδρος!...

 

Απορίας άξιο με ποιον σχεδιασμό θα επιχειρηθεί - αν επιχειρηθεί - να μεταφερθουν τα σκουπίδια της Άνδρου στην Σύρο ή στην Αττική; Που θα γίνουν οι σταθμοί μεταφόρτωσης των σκουπιδιών στο νησί; Πως θα φορτώνονται τα κοντέινερ με τα σκουπίδια από τις προβλήτες επιβατών στα επιβατικά πλοία στο Γαύριο; Και σε ποιους ΧΥΤΑ θα πάνε; Στην Αττική ήδη  επίκειται κλείσιμο της Φυλής! Και στη Σύρο θα γίνει επανάσταση! Πως το σκέφτηκαν οι "εγκέφαλοι" του υπουργείου Περιβάλλοντος άγνωστό. Όπως άγνωστο παραμένει πως σκέφτονταν τόσα χρόνια ανεχόμενοι τον παράνομο ΧΑΔΑ της Σταυροπέδας; Στην φωτογραφία το Γαύριο γεμάτο επιβατικα πλοία το καλοκαίρι! (φωτ. Εν Άνδρω).

Έχοντας φτάσει σε πλήρες αδιέξοδο με την αλλοπρόσαλλη πολιτική του το υπουργείο Περιβάλλοντος εδώ και τρία χρόνια στο θέμα των σκουπιδιών στις Κυκλάδες και σε όλη την χώρα και βλέποντας τα πρόστιμα που πληρώνει η Ελλάδα να έχουν εκτιναχθεί στα ύψη αποφάσισε να προωθήσει τη θαλάσσια μεταφορά σύμμεικτων αστικών στερεών αποβλήτων!!! Και κατέθεσε και σχετική τροπολογία στη Βουλή!!!

Η τροπολογία διευκρινίζει τους όρους για τη θαλάσσια μεταφορά αστικών στερεών αποβλήτων λέγοντας ότι «θα μπορούσε να επιτραπεί ακόμη και με τακτικά δρομολόγια επιβατηγών πλοίων»!!! Και παραθέτει τις εξής περιπτώσεις:

α) Εφόσον το προβλέπει το Περιφερειακό Σχέδιο Διαχείρισης Αποβλήτων (ΠΕΣΔΑ)!

β) Όταν γίνεται προς τον σκοπό της άμεσης παύσης της λειτουργίας Χώρου Ανεξέλεγκτης Διάθεσης Αποβλήτων (ΧΑΔΑ)!

γ) Όταν προβλέπεται στο Σχέδιο Δράσης που εκδίδει ο Συντονιστής Αποκεντρωμένης Διοίκησης!

Επίσης, βρίσκεται σε ισχύ εγκύκλιος του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, η οποία ρυθμίζει όλα τα ζητήματα ασφάλειας και ελέγχου των οχημάτων μεταφοράς σύμμεικτων απορριμμάτων.

Όπως παραδέχθηκε ο αναπληρωτής υπουργός, Σωκράτης Φαμέλλος, η τροπολογία έχει βασικό στόχο στην άμεση παύση λειτουργίας ΧΑΔΑ (παλιές χωματερές), αλλά και την αποτροπή δημιουργίας νέων, ιδίως σε νησιωτικές Περιφέρειες.  Όλες αυτές για τις οποίες έκανε το υπουργείο του «στραβά μάτια» επί τρία ολόκληρα χρόνια.

Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας ήδη έχει ήδη πληρώσει υψηλά πρόστιμα με τη λειτουργία των παράνομων ΧΑΔΑ, ύψους 50 εκατ. Ευρώ. Σήμερα μετά από πιέσεις η εξαμηνιαία χρηματική ποινή έχει μειωθεί κατά 73% με την προοπτική να κλείσουν όμως οι παράνομοι ΧΑΔΑ! Αλλά πως θα κλείσουν οι ΧΑΔΑ χωρίς να έχουν προχωρήσει λόγω κωλυσιεργίας και του υπουργείου Περιβάλλοντος οι ΧΥΤΥ;

Άρχισαν αντιδράσεις στην Σύρο

Η συγκεκριμένη τροπολογία αφορά άμεσα και αρκετά νησιά του νομού Κυκλάδων, τα οποία δεν διαθέτουν χώρους σύγχρονης επεξεργασίας απορριμμάτων (σύγχρονους ΧΥΤΑ ή ΧΥΤΥ), με αποτέλεσμα να εξυπηρετούνται με παράνομες χωματερές που έπρεπε να είχαν κλείσει, τουλάχιστον εδώ και μία δεκαετία.

Η τροπολογία, ανοίγει το δρόμο για θαλάσσια μεταφορά απορριμμάτων από νησιά με υφιστάμενες χωματερές, προς άλλες τοποθεσίες που διαθέτουν μονάδες ΧΥΤΑ. Μέχρι στιγμής  δεν έχει διευκρινιστεί αν τα νησιωτικά απορρίμματα πρόκειται να μεταφερθούν στην Αττική ή σε άλλα γειτονικά νησιά.

Παρόλα αυτά κυκλοφόρησε ένα σενάριο περί μεταφοράς σύμμεικτων απορριμμάτων από Τήνο και Άνδρο προς τον ΧΥΤΑ Σύρου! Πριν καν έρθει προς ψήφιση στην Βουλή η τροπολογία και παρότι όσα λέγονται μέχρι στιγμής είναι σενάρια έχουν ήδη ξεκινήσει μεγάλες αντιδράσεις στην Σύρο.

Σε δηλώσεις του στον τηλεοπτικό σταθμό ΣΚΑΪ, ο αντιδήμαρχος Περιβάλλοντος και Καθαριότητας Σύρου, Μάριος Βουτσίνος, υποστήριξε με κατηγορηματικό τρόπο, ότι «είναι αδύνατη η μεταφορά όγκων απορριμμάτων άλλων περιοχών προς την Σύρο, αφενός διότι οι «αντοχές» του ΧΥΤΑ είναι ήδη αισθητά περιορισμένες και αφετέρου, διότι, αποτελεί «κόκκινη γραμμή» για τον Δήμο και την τοπική κοινωνία μία τέτοια αρνητική εξέλιξη, που θα καταστήσει την πρωτεύουσα των Κυκλάδων σε τόπο υποδοχής σκουπιδιών, με ότι αυτό συνεπάγεται».

Χ.

 

 

 

Χ.