Οι "προοδευτικές" μπετονιέρες ή αλλιώς "κουλτούρα, νατούρα, κατούρα"

Μπετονιέρα στην Παλαιόπολη. Επιστρέφει τρέχοντας στον Πίτροφό για να ξαναγεμίσει και να πάει στο Γαύριο που κτίζουν!!!

Πως χτίζονται σήμερα τα σπίτια, τα καταστήματα, τα ξενοδοχεία, τα λιμάνια, τα ιατρεία, τα εξοχικά στην Άνδρο; Με άχυρα, με ξύλα με ή με πέτρες; Χρησιμοποιούν άραγε μπετόν στην Άνδρο; Ή, χτίζουν με κάποιο άλλο υλικό; Κι αν χτίζουν όλοι με μπετόν από που το αγοράζουν; Που παράγεται το μπετόν; Από τι παράγεται; Πως μεταφέρονται τα υλικά στα σημεία που παράγεται; Πλήθος τα ερωτήματα; Και η απάντηση μια: το 85% του μπετόν που χτίζουν όλοι, ψιλοί, κοντοί, ενοχλητικοί, ευχάριστοι, άνδρες, γυναίκες. προοδευτικοί, αντιδραστικοί κλπ παράγεται στον Πιτροφό και στον Ζαγανιάρη. Και μεταφέρεται με μπετονιέρες σε όλη την Άνδρο. Δηλαδή, 20, 30, 40, 50 χιλιόμετρα δρόμο. Τρέχουν ασταμάτητα οι μπετονιέρες πάνω-κάτω διπλά δρομολόγια σε όλο το νησί. Περίεργο που - η κατά την "φιλοπρόοδη" εκδοχή - ειρωνικά αποκαλούμενη περιοχή της "κουλτούρας" να παράγει όλο το μπετόν με το οποίο κτίζεται η Άνδρος!!!... 

Άλλη μπετονιέρα στο Στιβάρι τρέχει κι αυτή φορτωμένη στο Γαύριο που κτίζουν...

Δεκάδες καθημερινά είναι οι διαδρομές που κάνουν οι "προοδευτικές" μπετονιέρες από την περιοχή της Χώρας προς την Υδρούσα, που κατά κοινή ομολογία είναι η μεγαλύτερη εδαφική περιοχή του νησιού (49%) και είναι και η ανερχόμενη τουριστικά. Κάθε διαδρομή είναι 25-30 χιλιόμετρα περίπου και μετ' επιστροφής κοντά 50-60 χιλιόμετρα. Έτσι, χτίζονται χρόνια τώρα σπίτια, ξενοδοχεία, δρόμοι, μάντρες, ιατρεία, εξοχικά κλπ. Κι αυτό γιατί τα "αντιδραστικά" σιλό είναι στην μη χαρακτηρισμένη βιομηχανική περιοχή Πιτροφού-Ζαγανιάρη. Και αναγκάζονται οι "προοδευτικές" μπετονιέρες να οργώνουν το νησί για να κτιστούν τα σπίτια και οι τουριστικές υποδομές του. 

Μπετονιέρες που φέρνουν μπετόν από την περιοχή της Χώρας στο Γαύριο

Αλλά δεν είναι μόνο οι δεκάδες μεταφορές μπετόν πάνω-κάτω ημερησίως. Είναι και οι μεταφορές φορτηγών και νταλικών γεμάτες με αδρανή (άμμο, χαλίκια, τσιμέντα κλπ) από το λιμάνι της Άνδρου, το Γαύριο, προς την περιοχή της Χώρας, όπου γίνεται το μπετόν. Εκατοντάδες διαδρομές φορτηγών και νταλικών την εβδομάδα - πάνω-κάτω - για να γίνει το μπετόν, που μετά θα μεταφερθεί με τις "φιλοπρόοδες" μπετονιέρες στην κατ΄εξοχή αναπτυσσόμενη περιοχή της Υδρούσας. Αν κανείς αθροίσει τις δεκάδες διαδρομές ημερησίως φορτηγών και μπετονιερών θα ξαφνιαστεί διαπιστώνοντας τον λάθος σχεδιασμό της υδροκέφαλης Άνδρου, που τα έχει συγκεντρώσει όλα σε μια Χώρα που πια δεν είναι ούτε λιμάνι ούτε τουριστικό κέντρο.

Μπετονιέρες που αλλάζουν και συνεχίζουν να ρίχνουν ασταμάτητα μπετόν. Από την Χώρα... στο Γαύριο!

Λιμάνι της Άνδρου είναι εδώ και 60 χρόνια το Γαύριο και τουριστικό της κέντρο είναι εδώ και 50 χρόνια το Μπατσί. Μπορεί να αδειάζουν από κόσμο και οι δύο οικισμοί 8 μήνες τον χρόνο και μπορεί η Χώρα να διατηρεί πληθυσμό ολοχρονίς, όμως αυτή είναι η αλήθεια. Η Χώρα ήταν πριν 60 χρόνια το λιμάνι. Και ήταν και παραμένει το διοικητικό κέντρο. Ήταν κέντρο αστικής ανάπτυξης, ναυτιλιακής δράσης και πολιτισμού επί 200 χρόνια. Ήταν... κι αυτό γιατί έτσι όρισε ο πρώτος Βενετός διοικητής της Άνδρου Μαρίνος Δάνδολος και η ιστορία του τόπου. Από το 1205 μ.Χ. μέχρι το 1960 μ.Χ. η Χώρα ήταν το κέντρο του νησιού. Μετά όμως από 850 χρόνια τα πράγματα άλλαξαν. Λιμάνι της Άνδρου έγινε το Γαύριο. Και τουριστικό κέντρο το Μπατσί. Όμως, ο υδροκεφαλισμός της Άνδρου δεν σταμάτησε. Ούτε και στο μπετόν. Η Άνδρος χτίζεται με τρόπο ανάποδο. Τα εργοτάξια είναι στην περιοχή της Χώρας 25-30 χιλιόμετρα από το λιμάνι και το τουριστικό της κέντρο! Όλα τα υλικά μεταφέρονται πάνω-κάτω σε όλο το νησί με λάθος τρόπο. Και το λάθος μεγαλώνει μιας και δεν λειτουργεί νταμάρι στο νησί κι όλα τα αδρανή έρχονται με πλοία στο Γαύριο και όπως είπαμε "ταξιδεύουν" στην  περιοχή της "κουλτούρας", την Χώρα, για να κτιστεί... το Γαύριο και οι γύρω περιοχές που αποκλήθηκαν από τους φιλοπροοδευτικούς'... "κατούρα"!!! Περίεργα πράγματα...

Μπετονιέρα με "προοδευτικό" πρόσημο τρέχει να ξαναφορτώσει μπετόν από την περιοχή της "κουλτούρας" και να ε[ιστρέψει για να κτίσει στην περιοχή "κατούρα"!!!

Όλα τα παραπάνω κάνουν πως δεν τα έχουν προσέξει κάποιοι "φιλοπρόοδοι" πολίτες της Άνδρου που αναπαράγουν ή καλλιεργούν τα κατάλοιπα στερεότυπων άλλων εποχών. Μερικοί που δηλώνουν "φιλοπρόοδοι" μοιάζει να έχουν κολλήσει πίσω στον χρόνο. Και ορισμένοι εξ αυτών που φωνάζουν περισσότερο κάνουν εμφανώς μικροπολιτική με προκαταλήψεις και αντιθέσεις του χτες, που πια δεν υπάρχουν. Σπρώχνουν το νησί προς τα πίσω για πολιτικάντικους λόγους. Επιχειρούν να προβάλλουν διαιρέσεις και αντιδρούν αναχρονιστικά σε κάθε ορθολογική κίνηση. Αγνοούν τα προβλήματα του νησιού (που είναι η εγκατάλειψη και η έλλειψη υποδομών) και τους απασχολούν μόνο τα προβλήματα μικροεξουσιών που τους δίνουν ρόλο ύπαρξης στο νησί. Ιδίως κατά τους εύκρατους μήνες...

Πάνε κι έρχονται συνέχεια οι "προοδευτικές" μπετονιέρες 60 χιλιόμετρα δρόμο. Θα ήταν "αντιδραστικές" - και θα επιβάρυναν και το περιβάλλον - αν έκαναν μόνο π.χ. 3-8 χιλιόμετρα!!! Αυτά κατά την "φιλοπρόοδη" εκδοχή των πραγμάτων...

Δεν βλέπουν την αδυναμία του παλιού λιμανιού του 1980 να εξελιχθεί σε πραγματικό λιμάνι της Άνδρου. Αντιδρούν και στον περιφερειακό δρόμο και στην χωροθέτηση πάρκινγκ και στην δημιουργία πεζοδρομίων και στην δημιουργία ζώνης αποθηκών και βιομηχανικής χρήσης. Που ακούστηκε λιμάνι χωρίς αποθήκες, χωρίς οικονομικές δράσεις κάποιας μεταποίησης; Πουθενά! Μόνο κάποιοι "προοδευτικοί" έχουν ξεσηκωθεί γύρω από το Γαύριο και κάνουν πως δεν βλέπουν πως η περιοχή αναπτύχθηκε γρήγορα και άναρχα. Οι ίδιοι δεν εφάρμοσαν κανένα σχέδιο. Οι ίδιοι αντέδρασαν στην χωροθέτηση ζωνών. Στο τέλος την οικιστική αναρχία και την έλλειψη δρόμων, που οι ίδιοι ανέχτηκαν (ή μερικοί υπέθαλψαν)  την είπαν... περιοχή "κατούρα"!!! Ένα "προοδευτικό" σύνθημα, που πρώτος το βροντοφώναξε ένας και τον ακολούθησαν αρκετοί μερικοί μάλιστα και αιρετοί!!!

 

Στην στροφή - λίγο πριν το Απροβάτου - η μπετονιέρα. Παρά τα 60 χιλιόμετρα αλέ-ρετούρ δρόμο... δεν επιβαρύνει το περιβάλλον! Γιατί μάλλον είναι "προοδευτικές" διαδρομές. Ενώ των 3-8 χιλιομέτρων χαρακτηρίστηκαν "αντι-οικολογικές" και θεωρούν κάποιοι που φωνάζουν πως υποβαθμίζουν το περιβάλλον!!!...

Και αφού όρισαν οι "φιλοπρόοδοι" την περιοχή της "κουλτούρας" (αγνοώντας την πολλαπλώς εκδοθείσα ιστορία της Άνδρου) και είπαν την περιοχή τους "κατούρα", ελεεινολογώντας εαυτούς και άλλους. όρισαν και την περιοχή "νατούρα". Στο Κόρθι που έχει - όπως και όλη η Άνδρος περιοχές χαρακτηρισμένες "νατούρα" (προστατευόμενες φυσικές περιοχές) Έτσι βόλευε την "προοδευτική" και διχαστική συνθηματολογία τους. Έτσι βόλευε την πολεμική με τα αναχρονιστικά συνθήματα, με τα οργισμένα αιτήματα, με τα διαχωριστικά πλέγματα και τους αχαρακτήριστους χαρακτηρισμούς τους. Στόχος τους η διαίρεση ενός νησιού ώστε να επικρατήσουν αυτοί στο ένα τρίτο. Κάτι που δεν κατάφεραν στις εκλογές. Αλλά συνεχίζουν απτόητοι και μετά από αυτές... Αυτά είναι τα δείγματα της "προόδου" εδώ και κάτι χρόνια στο νησί!

"Κουλτούρα, νατούρα, κατούρα" . Η "φιλοπρόοδη" πολιτικολογία/συνθηματολογία για ένα Γαύριο που δεν έχει χρήσεις γης, δεν έχει ζώνες. Όλα ριγμένα φύρδην-μίγδην στον Κάμπο Γαυρίου εδώ και χρόνια. Το αν πρέπει να πάρει άδεια ο Βαλμάς δεν θα το κρίνουμε εμείς. Είναι θέμα των αρμοδίων και όσων σχεδιάζουν. Εμείς απλώς επισημαίνουμε το πόσο ανορθολογικό και αναχρονιστικό είναι να πηγαινοέρχονται φορτηγά και μπετονιέρες από την Χώρα για να κτίσουν το Γαύριο! Και πόσο λάθος να μην υπάρχει επιχειρηματική αποκέντρωση στην Άνδρο...

Όλα τα παραπάνω κορυφώθηκαν με αφορμή την δημιουργία σιλό από επιχείρηση παρασκευής μπετόν της Χώρας στο Γαύριο. Σκοπός ο εξορθολογισμός της παραγωγή και της διακίνησης του. Να μην ανεβοκαταβάζει φορτηγά και νταλίκες και μπετονιέρες από το  Γαύριο στην Χώρα και από την Χώρα στο Γαύριο. Τώρα το αν τα σιλό τοποθετήθηκαν σωστά στον Κάμπο Γαυρίου είναι "άλλου παπά Ευαγγέλιο"! Δεν είναι δικό μας. Είναι των υπηρεσιών. Έπρεπε και πρέπει να υπάρξει σχεδιασμός. Στο Γαύριο πρέπει να χωροθετηθούν χώροι για την λειτουργία του λιμανιού και για την ανάπτυξη της Υδρούσας. Το ότι δεν έχει σήμερα σχεδιασμό το λιμάνι είναι πρόβλημα και για το Γαύριο και τους κατοίκους του, αλλά και για όλη την Άνδρο, που βλέπει σήμερα να μεταφέρει αδρανή υλικά και μπετόν πάνω-κάτω από την Χώρα για να κτιστεί και το λιμάνι και όλη η Υδρούσα επιβαρύνοντας έτσι όλο το οδικό δίκτυο του νησιού, όλους τους οικισμούς όλου του κεντρικού δικτύου και όλη την Υδρούσα που βλέπει χειμώνα-καλοκαίρι το δικό της δίκτυο να στενάζει... 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Είναι οι οικονομικές ανάγκες του λιμανιού ως εμπορικού και μεταφορικού κέντρου και οι προτεραιότητες της ανάπτυξης της Υδρούσας που αλλάζουν το νησί. Μια από τις πρώτες ανάγκες και προτεραιότητες είναι ο σχεδιασμός ζωνών και χρήσεως γης στο λιμάνι και γύρω από αυτό. Το πως και που πρέπει να είναι αποτέλεσμα μελέτης. Αν θέλουμε όμως το Γαύριο να αναπτυχθεί - μετά από αλαλούμ 50 χρόνων - σε πραγματικό λιμάνι πρέπει να υπάρξει σχέδιο, που θα εξυπηρετεί το αύριο της Άνδρου. Χρειάζεται ένας εξορθολογισμός - στον υδροκέφαλο σχεδιασμό της Άνδρου - ώστε να υπάρξει και σωστό λιμάνι με όλες τις σύγχρονες λειτουργίες του για να αναπτυχθεί τουριστικά και η περιοχή της Υδρούσας.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Οι φωτογραφίες με τις μπετονιέρες είναι τελείως ενδεικτικές. Πάρθηκαν από 15/1 μέχρι 6/2 σε όλο το οδικό δίκτυο της Άνδρου και στο Γαύριο. Εκείνες τις ημέρες όλως τυχαίως έκανε έργα μια εξ αυτών. Θα μπορούσε να ήταν οι άλλες. Πίσω από τις ενδεικτικές και τυχαίες φωτογραφίες σημασία έχει η κατάσταση που περιγράφουμε στους δρόμους και η έλλειψη υποδομών στην Άνδρο. 

"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"