Το "σχέδιο" για την ακτοπλοΐα. Η εγχείρηση ίσως πετύχει, αλλά ο ασθενής μπορεί να έχει πεθάνει...

 

Άδεια λιμάνια, άδειες προβλήτες, χωρίς επιβάτες και ΙΧ. Όλες οι γραμμές άγονες εδώ και ένα μήνα. Ανακοινώθηκε ένα "σχέδιο" από τον υπουργό, αλλά... προσεχώς!!!  

(Το υπουργείο Ναυτιλίας μετά ένα μήνα αδράνειας και εξαγγελιών προχώρησε σε ανακοίνωση πακέτου μέτρων που ενδέχεται να περιλαμβάνει και οικονομική ενίσχυση εφόσον υπολογιστούν οι ζημίες του κλάδου! Όλες οι γραμμές θεωρούνται πρακτικά... άγονες! Θα αξιολογηθούν λοιπόν οι ζημίες και τότε θα γίνουν νέες αναθέσεις! Είναι προφανές πως για να γίνουν όλα αυτά χρειάζεται Κοινή Υπουργική Απόφαση και μετά Υπουργική Απόφαση!  Όλα αυτά χρειάζονται χρόνο και υπολογισμούς. Μέχρι τότε η σύνδεση των νησιών - και της Άνδρου - θα στηρίζεται στον πατριωτισμό των ακτοοπλόων που ήδη μπαίνουν μέσα εδώ και ένα μήνα. Κινδυνεύουμε με αυτόν τον υπουργό να πούμε - όταν βγάλει τις επιδοτήσεις για τις άγονες πλέον γραμμές και τις τρεκλίζουσες ακτοπλοϊκές εταιρείες - πως: η εγχείρηση πέτυχε, όμως ο ασθενής πέθανε... - ΕΝ ΑΝΔΡΩ)

 ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Νέο πακέτο μέτρων για την ακτοπλοΐα, που ενδέχεται να περιλαμβάνει έκτακτη οικονομική ενίσχυση έως και 15 εκατ. ευρώ, ανάλογα με την κάθε επιχείρηση, αξιολογεί το υπουργείο Ναυτιλίας. Ειδικότερα, η δεύτερη δέσμη μέτρων του σχεδίου του υπουργού Γιάννη Πλακιωτάκη έχει τρεις άξονες:

Πρώτον, την προαναφερθείσα εμπροσθοβαρή έκτακτη ενίσχυση, που συνολικά μπορεί να αγγίξει τα 30 εκατ. ευρώ, εφόσον ολοκληρωθούν οι σχετικοί υπολογισμοί που γίνονται σε συνεννόηση με τα υπουργεία Οικονομικών και Ανάπτυξης.

Δεύτερον, θα προχωρήσει η επέκταση του προγράμματος δρομολογίων δημοσίων υπηρεσιών καθώς πολλές από τις μέχρι πρότινος εμπορικές γραμμές είναι πλέον de facto άγονες και υπό κανονικές συνθήκες τα πλοία θα δέσουν. Όπως σκωπτικά αναφέρουν οι επαΐοντες της ακτοπλοΐας, «αυτές τις μέρες μόνο γλάρους κουβαλάμε».

Το πόσα πλοία και ποιων επιχειρήσεων θα δρομολογηθούν είναι κατ’ αρχήν αντικείμενο διαβούλευσης μεταξύ των ακτοπλοϊκών. Η πρώτη ευρεία τηλεδιάσκεψη για το θέμα έλαβε χώρα χθες το απόγευμα και μένει να διερευνηθούν ακόμα αρκετές πτυχές. Όπως το τι θα γίνει με τις γραμμές της Κρήτης, οι οποίες επί του παρόντος εξυπηρετούνται από επτά μεγάλα πλοία, και εκτιμάται πως μπορεί να εξυπηρετηθεί χωρίς προβλήματα με τέσσερα ή πέντε. Όταν όλα αυτά συμφωνηθούν –και αξιολογηθούν από τις υπηρεσίες του υπουργείου τα δηλωθέντα έξοδα των πλοίων–, τότε μπορεί να έρθουν και οι νέες αναθέσεις δημοσίων υπηρεσιών. 

Τρίτον, γίνεται ευρεία προσπάθεια σε ευρωπαϊκό επίπεδο να διασφαλιστεί μια ευρύτερη βοήθεια του κλάδου, ο οποίος καλείται να στηρίξει τις θαλάσσιες μεταφορές από τις οποίες εξαρτάται ο ομαλός εφοδιασμός πολλών ευρωπαϊκών περιοχών εν μέσω κρίσης, με μεγάλες ζημίες. Αυτή η ευρωπαϊκή οικονομική στήριξη όμως μπορεί να έρθει μόνον απολογιστικά, αφού δηλαδή προσμετρηθούν οι ζημίες.

Να σημειωθεί πως ήδη, εδώ και μερικές ημέρες, η Interferry, η διεθνής ένωση της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας, κάλεσε τις κυβερνήσεις να προχωρήσουν σε οικονομική βοήθεια, άτοκη χρηματοδότηση και απαλλαγή από τους φόρους και τα λιμενικά τέλη, όπου είναι δυνατόν, για να αντισταθμίσουν τις επιπτώσεις της πανδημίας.

Τα δρομολόγια σε πολλές χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, έχουν πληγεί από μερικές ή γενικές απαγορεύσεις στις μετακινήσεις επιβατών, ενώ γραμμές σε ορισμένα κράτη έχουν επίσης δει τις εμπορευματικές κινήσεις να βυθίζονται λόγω της μειωμένης ζήτησης.