Να δημιουργηθεί επικουρικό κεφάλαιο στήριξης ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνίας

Του Γιάννη Α. Αντωνέλλου

Δικηγόρου - Προέδρου Κοινότητας Κορθίου 

Σάββατο μεσημέρι 4 Απριλίου. Ο Θεολόγος συνεχίζει να συνδέει τα νησιά και την Άνδρο με την Ραφήνα. Ως πότε το πλοίο θα συνεχίζει χωρίς επιδότηση να εκτελεί πλέον δρομολόγια που μεταβλήθηκαν σε άγονης γραμμής λόγω των απαγορεύσεων;

(Ο Γιάννης Αντωνέλλος, πρόεδρος Κορθίου, είναι από τους λίγους της αυτοδιοίκησης στην Άνδρο που ξεφεύγει από την φτηνή μικροπολιτική και θέτει ζητήματα με υπεύθυνο τρόπο. Σήμερα με καίρια παρέμβαση του εστιάζει στο πρόβλημα του νησιού: το νομοθετικό κενό και οικονομική δυσκολία στην ακτοπλοΐα. Και πρότεινε λύσεις. Μια μέχρι να καλυφθεί το κενό των ημερών. Και μια προς το υπουργείο - ως νομικός - προτείνοντας την θέσπιση "επικουρικού κεφαλαίου διασφάλισης της ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης νησιωτικών περιοχών". Με την παρέμβαση του δείχνει πως υπάρχουν άνθρωποι που που δεν έχουν προσβληθεί από τον φαρμακερό ιό της φτηνής προσωπικής μικροπολιτικής και των ξεφτισμένων δεκάρικων και με τις νομικές γνώσεις και τις πολιτικές προτάσεις τους συνεισφέρουν με υπευθυνότητα στο πρόβλημα των ημερών - ΕΝ ΑΝΔΡΩ)

Μέχρι να ζήσουμε την υποχρεωτική αποστέρηση κυκλοφορίας, γεγονός πρωτόγνωρο για τη γενιά μας, η παροχή θαλάσσιου συγκοινωνιακού έργου για το νησί μας και τη χειμερινή περίοδο, ήταν αξιοπρεπής, τόσο για τους ταξιδιώτες αναψυχής, όσο και τους επαγγελματίες, μέσω άνετων πλοίων και ευγενικών πληρωμάτων.

Στα πλαίσια περιορισμού νοσούντων από COVID-19, υποχρεώθηκαν επιχειρήσεις να αναστείλουν τη λειτουργία τους, ενώ δόθηκε το αυτό δικαίωμα και στις πληττόμενες που επιτρέπεται η συνέχιση της λειτουργίας τους. Ανάμεσα στις πληττόμενες είναι και οι επιχειρήσεις που ως κύριο κωδικό δραστηριότητας έχουν τον 50.10 «Θαλάσσιες και ακτοπλοϊκές μεταφορές επιβατών» και τον 50.20 «Θαλάσσιες και ακτοπλοϊκές μεταφορές εμπορευμάτων». Δηλαδή και οι εταιρείες που εξυπηρετούν τη γραμμή μας, αφού η απαγόρευση μετακίνησης των ανθρώπων που μείωσε και τη μετακίνηση των εμπορευμάτων (αν εξαιρέσουμε τροφές, φάρμακα και είδη ατομικής προστασίας και προσωπικής υγιεινής), κατέστησε αμέσως πληττόμενες τις επιχειρήσεις αυτές. Μάλιστα, η εταιρεία που επέλεξε να συνεχίσει τη λειτουργία της στη γραμμή μας με δρομολόγια κάθε δύο ημέρες  το κάνει επί ζημία της, πόσο μάλλον αν δεν είχε αναστείλει τη λειτουργία της η άλλη εταιρεία.

Για το κράτος μας, αλλά και την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, ήταν όλα πρωτόγνωρα, ιδίως μετά την κλιμάκωση της διασποράς στη γειτονική Ιταλία, που θα μπορούσε να συμβεί και στη Χώρα μας, αν δεν είχαν ληφθεί εγκαίρως τα κατάλληλα μέτρα.

Για την επιδότηση της θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης των νησιωτών, ο Έλληνας νομοθέτης θέσπισε κανόνες στην από 30.3.ΠΝΠ και το Υπουργείο βρίσκεται στη φάση της προετοιμασίας της εφαρμογής τους. Πρότασή μας προς τον αρμόδιο Διευθυντή του Υπουργείου Ναυτιλίας, που ήδη εκδηλώθηκε, είναι η αποφυγή μειοδοτικής διαγωνιστικής διαδικασίας για τη γραμμή μας και η απευθείας ανάθεση και στις δύο εταιρείες που μέχρι πρότινος μας εξυπηρετούσαν απρόσκοπτα κατά τους χειμερινούς μήνες, με μίσθωμα ικανό να διασφαλίσει ένα δρομολόγιο την ημέρα, εναλλάξ η κάθε εταιρεία, χωρίς να προκαλείται σε αυτές οικονομική ζημία, λαμβάνοντας υπόψη ότι η σύναψη των συγκεκριμένων συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας μπορεί να γίνει, εξαιρετικά, κατά παρέκκλιση κάθε διάταξης της εθνικής νομοθεσίας.

Ασφαλώς και οι δύο εταιρείες μπορούν να συμφωνήσουν στον τρόπο που θα επιτευχθεί το ζητούμενο αποτέλεσμα, δηλαδή αν θα εκτελείται το δρομολόγιο και από τις δύο εταιρείες ανά ημέρα εναλλάξ ή μόνο από τη μία ή και συνδυαστικά, εκ περιτροπής. Η εφαρμογή λοιπόν των κρίσιμων διατάξεων που θα επιλύσουν το πρόβλημα ετοιμάζεται, τονίζοντας ότι είναι ιδιαίτερα σημαντική και η συμβολή του Υπουργείου Οικονομικών, ώστε οι πόροι που επιφυλάσσονται για το σκοπό αυτόν, να είναι επαρκείς για να καλύψουν τις οικονομικές απαιτήσεις ενός τουλάχιστον δρομολογίου την ημέρα προς και από τον τόπο μας. Παράκληση προς τον Πρωθυπουργό να ενορχηστρώσει τις απαιτούμενες διαδικασίες, διότι σε σχετική μας ερώτηση προς τις αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, ειπώθηκε ότι βρισκόμαστε σε πολύ πρώιμο στάδιο.

Μέχρι να υλοποιηθούν οι κρίσιμες διατάξεις, δηλαδή για μικρό και πολύ συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προτείναμε οι εφοπλιστικές οικογένειες του νησιού μας που δύνανται, να δωρίσουν υπό τρόπο στον υπάρχοντα ειδικό Λογαριασμό Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών τα απαραίτητα χρηματικά ποσά για την προσωρινή διασφάλιση τουλάχιστον ενός δρομολογίου την ημέρα προς και από το νησί μας, με τα οποία (ποσά) και οι δύο εταιρείες, ή η μία εξ αυτών, αν αυτό συμφωνηθεί, θα κάλυπταν μέσω προσωρινής σύμβασης τις ζημίες που θα προέκυπταν, μέχρι να υλοποιηθεί η προβλεπόμενη στο άρθρο 62 της από 30.3. ΠΝΠ διαδικασία.

Λαμβάνοντας υπόψη την αναγνώριση του ζητήματος της νησιωτικότητας, τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και σε Εθνικό επίπεδο και μάλιστα διατάσσοντας τόσο τον κοινό νομοθέτη, όσο και τη Διοίκηση, όταν δρουν κανονιστικά, να υποχρεούνται να λαμβάνουν υπόψη τις ιδιαίτερες συνθήκες των νησιωτικών (και ορεινών) περιοχών, μεριμνώντας για την ανάπτυξή τους με τη λήψη ιδιαίτερων μέτρων και προκειμένου να αποφύγουμε παρεμφερείς συγκοινωνιακές καταστάσεις, που οδηγούν σε ανασφάλεια εν μέσω πανδημίας με επακόλουθο έριδες και παρεξηγήσεις, θα έπρεπε να σκεφτούμε σοβαρά τη δημιουργία ενός επικουρικού κεφαλαίου διασφάλισης της ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης νησιωτικών περιοχών, χρηματοδοτούμενου από ενωσιακούς και εγχώριους πόρους, που θα μπορεί να χρησιμοποιηθεί άμεσα, βάσει κανόνων, σε περιπτώσεις ανάγκης, όπως αυτή που ζούμε σήμερα, αφού ο ειδικός Λογαριασμός  Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών, ιδίως μετά την κατάργηση είσπραξης ποσοστού 3% επί του καθαρού ναύλου μεταφοράς επιβατών και οχημάτων στις τακτικές θαλάσσιες μεταφορές, αποδείχθηκε ότι αδυνατεί να χρηματοδοτήσει άμεσα τη σύναψη συμβάσεων ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης, όπως αυτή που ζούμε σήμερα.

Οι παρεξηγήσεις και η μικροπολιτική πρέπει να εξαφανιστούν και να ενωθούμε, γιατί η επόμενη μέρα πρέπει να μας βρει αγκαλιασμένους, αφού θα κληθούμε να ανεβάσουμε ξανά την πέτρα στην κορυφή του βουνού και θα είναι πιο εύκολο αν βοηθήσουμε όλοι. 

 

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Είναι αναγκαία η θέσπιση επικουρικού κεφαλαίου διασφάλισης της ελάχιστης θαλάσσιας συγκοινωνιακής εξυπηρέτησης νησιωτικών περιοχών, ένεκα αδυναμίας του ειδικού Λογαριασμού Ακτοπλοϊκών Συγκοινωνιών να ανταποκριθεί στην παρούσα έκτακτη ανάγκη χρηματοδότησης σύμβασης ανάθεσης δημόσιας υπηρεσίας.