Λεωνίδας Ραπτάκης: Ένας ανδριώτης στην αμερικάνική πολιτική.

Για μια ακόμα φορά ο Λεωνίδας Ραπτάκης στην αγαπημένη του Άνδρο.

Ποιος είναι ο ανδριώτης γερουσιαστής του Rhode Island των ΗΠΑ; Ποια η σχέση του με την Άνδρο, με τις Στραπουριές και τ΄Αποίκια; Πως βρέθηκε ο πατέρας του στις ΗΠΑ; Τι έκανε για να έρθει στην Ελλάδα το Hellas Liberty και να γίνει πλωτό μουσείο της εμπορικής ναυτιλίας; Τι κάνουν οι ελληνοαμερικάνοι πολιτικοί για την Ελλάδα αυτές τις δύσκολες μέρες στις ΗΠΑ; Όλα αυτά τα ερωτήματα απαντά σε συζήτηση με τον διαχειριστή του ΕΝ ΑΝΔΡΩ ο Λεωνίδας Ραπτάκης που βρέθηκε για Σαββατοκύριακο στην αγαπημένη του Άνδρο.

Ο Λεωνίδας Ραπτάκης είναι δεύτερης γενιάς ελληνοαμερικάνος πολιτικός είναι γερουσιαστής της πολιτείας του Rhode Isaland και κατάγεται από την Άνδρο. Ο Lou για τους φίλους του, αλλά και τους Ανδριώτες κατάγεται από τις Στραπουριές και είχε σπίτι στ’ Αποίκια. Ο Ραπτάκης βρέθηκε αυτό το Σαββατοκύριακο στην Άνδρο. Μας ειδοποίησε ο φίλος αναγνώστης Β.Π. και τον πήραμε τηλέφωνο. Αν και τον γνωρίζουμε χρόνια ήταν η πρώτη φορά που αποφασίσαμε να κάνουμε μια παρουσίαση του στους συμπατριώτες του στην Άνδρο την οποία αγαπά ιδιαίτερα. Ο Ραπτάκης πάντα φιλικός δέχθηκε με ευχαρίστηση.

Ο Λεωνίδας Ραπτάκης στο καφέ-ουζερί του Στυλιανού στο Νειμποριό.

Συναντηθήκαμε στο οικείο και φιλικό σημείο του Νειμποριού στο καφέ-ουζερί του Στυλιανού. Μας περίμενε με τον Γιάννη και την Ελένη φίλους του από παλιά. Και μας μίλησε για όλα όσα ρωτήσαμε: (α) για την Άνδρο, (β) για την διαδρομή της οικογένειας του από την Άνδρο στην Αμερική, (γ) για τους ελληνοαμερικάνους πολιτικούς και πως στηρίζουν την Ελλάδα, για το ΕΛΛΑΣ LIBERTY αυτός έτρεξε ιδιαίτερα για να έρθει στην Ελλάδα και να γίνει μουσείο της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας.

Η σχέση του με την Άνδρο

Ας ξεκινήσουμε με την διαδρομή της οικογένειας Ραπτάκη από την Άνδρο στην Αμερική. Ο Παρασκευάς Ραπτάκης, πατέρας του Λεωνίδα, ήταν από τις Στραπουριές. Γεννήθηκε στην Άνδρο το 1913. Εργάστηκε ως ναυτικός στο πολεμικό κι αργότερα στο εμπορικό ναυτικό. Το 1940 έφυγε παραμονές της κήρυξης του πολέμου με την Ιταλία για ένα ακόμα ταξίδι με το πλοίο ΝΕΑ ΕΛΛΑΣ του Γουλανδρή που έκανε την γραμμή Πειραιά-Νέα Υόρκη στις 22 Οκτωβρίου 1940. Όταν το πλοίο έφτασε στη Νέα Υόρκη ήταν 8 Νοεμβρίου 1940. Η Ελλάδα ήταν σε πόλεμο με την Ιταλία.

 

Όσοι ναυτικοί ήταν στο εξωτερικό έμειναν εκεί κατά την διάρκεια του πολέμου καθώς ο επαναπατρισμός τους ήταν σχεδόν αδύνατος. Το ίδιο συνέβη και με τους ναυτικούς του ΝΕΑ ΕΛΛΑΣ που έφτασε στη Νέα Υόρκη στις 8 Νοεμβρίου 1940.

Ο Παρασκευάς Ραπτάκης ξεμπάρκαρε κι όπως όλοι οι ναυτικοί του πλοίου ζήτησαν πολιτικό άσυλο στις ΗΠΑ. Έγιναν όλοι αποδεκτοί. Και ο Παρασκευάς σύντομα βρέθηκε στον αμερικάνικο στρατό όπου υπηρέτησε από 1942 μέχρι το 1945. Πνεύμα ανήσυχο και δημιουργικό ταξίδεψε σε όλη την Αμερική κι εγκαταστάθηκε στην πολιτεία του Rhode Island. Εκεί γεννήθηκε ο Λεωνίδας Ραπτάκης το 1959.

Η σχέση του Λ. Ραπτάκη με την Άνδρο ξεκινά στην παιδική ηλικία. Ο μικρός Λεωνίδας αγάπησε την Άνδρο όταν έφτασε σε αυτή το 1964 από την Αμερική. Ταξίδεψε με το πλοίο ΟΛΥΜΠΙΑ του Γουλανδρή από τη Νέα Υόρκη στον Πειραιά. Ήταν 5 χρονών κι έμεινε 6 μήνες στο νησί. Επέστρεψε το 1971 στην Ελλάδα κι έμεινε με την οικογένεια του μέχρι το 1974. Τότε δέθηκε ακόμα πιο πολύ με την Άνδρο. Το 1974 η οικογένεια Ραπτάκη έφυγε πάλι για Αμερική. Εκείνες οι πρώτες παιδικές μνήμες έδεσαν για πάντα τον Lou με την πατρική Άνδρο.

Η ανάμειξη του με την πολιτική και το Hellas Liberty

Ο Λεωνίδας μπήκε στην πολιτική της πολιτείας του Rhode Island το 1992. Και από το 1993 που πρωτοεκλέχτηκε βουλευτής της πολιτείας μέχρι σήμερα είναι συνεχώς παρών με διάφορους ρόλους στην πολιτική της περιοχής του. Βουλευτής αρχικά στο τοπικό κοινοβούλιο μέχρι το 2001, υπουργός στην κυβέρνηση της πολιτείας του για έναν χρόνο. Στη συνέχεια εκλέγεται με το Δημοκρατικό Κόμμα γερουσιαστής της πολιτείας (ο ένας εκ των δύο που έχει το Rhode Island).

 

Aπό τα 2.720 Liberty που ναυπηγήθηκαν κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου είχαν απομείνει μόνο τρία το 2005. Η Ελλάδα ζήτησε το «Αrthur Μ. Huddell». Το πλοίο καθελκύστηκε το 1943 στη Φλόριντα με προορισμό τη μεταφορά εμπορευμάτων (εκρηκτικών και γενικού φορτίου) που έφταναν τους 7.500 τόνους και το καλοκαίρι του 1944 μετατράπηκε σε πλοίο μεταφοράς σωλήνων. To πλοίο αυτό βοήθησε να έρθει στην Ελλάδα ο Λεωνίδας Ραπτάκης. Στη φωτογραφία το Hellas Liberty όπως είναι σήμερα.

Τον Λεωνίδα Ραπτάκη ήταν να τον γνωρίσω το 2005 όταν ο τότε υπουργός Ναυτιλίας Μανώλης Κεφαλογιάννης ήταν να στείλει δύο συνεργάτες του για να συζητήσουν με τον Ραπτάκη και τους Αμερικανούς την παραλαβή από το ελληνικό κράτος του τελευταίου σκάφους τύπου Liberty που είχε κατασκευαστεί στη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου και είχε αποσυρθεί το 1981 από τις θάλασσες. Το πλοίο βρισκόταν αγκυροβολημένο στην Βιρτζίνια.

Εκείνη την εποχή είχα για μια σύντομη περίοδο ευθύνη για θέματα επικοινωνίας στο γραφείο του τότε υπουργού. Τελικά πήγε μόνο ένας από το γραφείο. Έτσι δεν γνώρισα τον Ραπτάκη στην Αμερική. Γνώρισα όμως από κοντά την αρχή της ενδιαφέρουσας ιστορίας του πως ήρθε και πως έγινε ελληνικό μουσείο το HELLAS LIBERTY. Μια ιστορία που έχει ανδριώτικο προσκήνιο και παρασκήνιο και αξίζει να καταγραφεί πάλι από το Εν Άνδρω.

Από την αρχή ο Ραπτάκης μπλέχθηκε στην δωρεά του αμερικάνικου κράτους του τελευταίου LIBERTY στην Ελλάδα. Ο καταγόμενος εξ Άνδρου γερουσιαστής του Rhode Island ξεκίνησε την προσπάθεια το 2005 μαζί με τον Έλληνα υπουργό Ναυτιλίας Μανώλη Κεφαλογιάννη. Στη συνέχεια ήταν ο ανδριώτης πλοιοκτήτης Σπύρος Πολέμης που έδωσε την πρώτη δωρεά (150.000 δολάρια) το 2007 για την συντήρηση του πλοίου στην Αμερική πριν έρθει στην Ελλάδα ρυμουλκούμενο. Και ακόμα ήταν πάλι ο ανδριώτης γερουσιαστής Λ. Ραπτάκης που έκανε την παρουσίαση του πλοίου και του πρότζεκτ για να γίνει μουσείο της ελληνικής εμπορικής ναυτιλίας στο σπίτι του αμερικανού πρέσβη το 2009 σε 25 Έλληνες εφοπλιστές.

 

Ο Λεωνίδας Ραπτάκης συζητά με τον αρχηγό του πολεμικού ναυτικού της Ελλάδος αντιναύαρχο Νικόλαος Τσούνης στην πλατεία Αφανή Ναύτη κατά το επετειακό Ράλλυ Άνδρου του 2017.

Τότε ήταν που ανέλαβε την επισκευή του πλοίου ο Μεσήνιος πλοιοκτήτης Κωνσταντακόπουλος ξεκινώντας με μια πρώτη προσφορά 5.000.000 ευρώ. Η όλη μετατροπή του πλοίου κόστισε περίπου 10.000.000 ευρώ τα περισσότερα των οποίων πρόσφερε ο Κωνσταντακόπουλος. Το πλοίο σήμερα είναι μουσείο του ελληνικού εμπορικού ναυτικού στον Πειραιά.

Η πολιτική παρουσία των ελληνοαμερικάνων 

Η πολιτική παρουσία του Λεωνίδα Ραπτάκη για τα ελληνικά θέματα στην Αμερική είναι μέρος της συλλογικής προσπάθειας όλων των ελληνοαμερικανών πολιτικών. Όπως είπε, μιλώντας την 1η Οκτωβρίου 2020 από το βήμα στην Βουλή των Ελλήνων είναι ένας εκ των 10 τοπικών ελληνοαμερικάνων γερουσιαστών που έχουν εκλεγεί σε όλη την Αμερική. Και ακόμα προσέθεσε πως υπάρχουν και 5 εθνικοί γερουσιαστές στο Κογκρέσο των ΗΠΑ στην Ουάσιγκτον, που είναι ελληνικής καταγωγής.

Και όπως κατέληξε πληροφορώντας το ελληνικό κοινοβούλιο πως οι εκλογές της 3ης Νοεμβρίου 2020 είναι λίαν ενδιαφέρουσες γιατί διεκδικούν την είσοδο τους στην αμερικάνική πολιτική αρκετοί ακόμα ελληνοαμερικάνοι και στα δύο μεγάλα κόμματα των ΗΠΑ. Όλοι αυτοί συνεργάζονται στενά για τα θέματα της Ελλάδας. Δεν υπάρχουν για τα ελληνικά θέματα Δημοκρατικοί ή Ρεμπουπλικάνοι. Υπάρχουν μόνο ελληνοαμερικάνοι και Ελλάδα τόνισε και σ’ εμάς και είπε και λίγες μέρες πριν στην Βουλή των Ελλήνων. Όλοι μαζί ψήφισαν για την γενοκτονία των Ποντίων το 2020, όλοι μαζί προετοιμάζουν τις γιορτές για τα 200 χρόνια της ελληνικής επανάστασης, όλοι μαζί ετοιμάζουν ψήφισμα κατά της μετατροπής της Αγιάς Σοφιάς σε τζαμί, όλοι μαζί καταδίκασαν τις επιθετικές κινήσεις της Τουρκίας στην Ανατολική Μεσόγειο και στήριξαν την Ελλάδα.

Διαμαντής Μπασαντής