Το διαδίκτυο κι εμείς…

Επιμέλεια: Μαρίκα Βικτωράτου

Το 60% των Ελλήνων χρησιμοποιεί το διαδίκτυο και το 46% του πληθυσμού διαβάζει σε αυτό τις ειδήσεις. Στην Άνδρο το ποσοστό που ενημερώνεται από το διαδίκτυο ξεπερνά το 50%.

Λογικό. Στην ελλειμματική από ΜΜΕ Άνδρο η ειδησεογραφία πλέον υπάρχει μόνο στο διαδίκτυο. Κι αυτό γιατί μπορεί σήμερα οι εφημερίδες της Αθήνας να φτάνουν εγκαίρως σχετικά με παλαιότερα και μπορεί τα ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα να είναι παρόντα μέσω αναμεταδοτών όμως δεν υπάρχει σχεδόν ποτέ είδηση για την Άνδρο και τις Κυκλάδες. Ο κόσμος είναι αλλού γι’ αυτά. Όμως οι τοπικές κοινωνίες έχουν κι αυτές τα δικά τους ενδιαφέροντα και τη δική της ειδησεογραφία. Και φυσικά δεν αρκεί μια συνδρομητική εφημερίδα με 10 τεύχη τον χρόνο να καλύψει τις ανάγκες. Το ότι δεν την βρίσκει κανείς στα περίπτερα ή αλλού είναι ένα ακόμα πρόβλημα. Συνεπώς απομένει το διαδίκτυο για να καλύψει τα κενά του νησιού, αλλά και των άλλων Κυκλάδων.

Σύμφωνα με έρευνα της ΕΛΣΤΑΤ, το 60,4% των πολιτών της χώρας ηλικίας 16-74 ετών χρησιμοποιούσε ηλεκτρονικό υπολογιστή το πρώτο τρίμηνο του 2013. Το 59,9% του πληθυσμού έκανε και χρήση του διαδικτύου. Οι ηλικίες του διαδικτύου ποικίλουν. Έτσι, οι 9 στους 10 ηλικίας 16-24 ετών χρησιμοποιούν το διαδίκτυο. Αντιθέτως μόλις 1 στους 10 ηλικίας 65-74 ετών το χρησιμοποιεί.

Εκτός από την ηλικία σημαντική παράμετρος για το διαδίκτυο είναι η μόρφωση. Έτσι, κατά κανόνα το διαδίκτυο χρησιμοποιούν 9 στους 10 από όσους έχουν ολοκληρώσει υψηλό επίπεδο εκπαίδευσης (ΤΕΙ, ΑΕΙ, μεταπτυχιακά/διδακτορικό), 7 στους 10 από όσους έχουν ολοκληρώσει μεσαίο επίπεδο εκπαίδευσης (απόφοιτοι δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ινστιτούτων επαγγελματικής κατάρτισης) και λίγο περισσότεροι από 2 στους 10 από όσους έχουν χαμηλό επίπεδο εκπαίδευσης (δεν έχουν ολοκληρώσει καμία βαθμίδα εκπαίδευσης, απόφοιτοι πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και γυμνασίου, κατώτερων τεχνικών σχολών). Τακτική θεωρείται η χρήση του διαδικτύου τουλάχιστον μία φορά την εβδομάδα και πραγματοποιείται από το 93,3% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α' τρίμηνο του 2013, ποσοστό αυξημένο κατά 1,7% σε σχέση με το 2012 (91,7%).

Τρίτη παράμετρος ως προς το διαδίκτυο είναι η ασχολία/εργασία. Έτσι, οι άνεργοι, οι συνταξιούχοι κλπ σε ποσοστό 49% παρουσιάζουν πρόβλημα στην χρήση του.

Από όσους το χρησιμοποιούν το 83,4% έχουν μια δραστηριότητα σε αυτό, ενώ η ανάγνωση ειδήσεων φτάνει σε ποσοστό το 77,1%.

 Οι 3 στους 10 συνδέονται στο διαδίκτυο εν κινήσει (εκτός κατοικίας και χώρου εργασίας), από φορητή συσκευή. Ειδικότερα, το 26,7% του συνολικού πληθυσμού ηλικίας 16-74 ετών και το 44,7% όσων χρησιμοποίησαν το διαδίκτυο το α' τρίμηνο του 2013, συνδέθηκαν εκτός της κατοικίας και του χώρου εργασίας τους, με χρήση κινητού τηλεφώνου ή smart phone, φορητού υπολογιστή (laptop, notebook, netbook ή tablet) ή άλλης φορητής συσκευής (PDA, MP3 player, e-book reader, φορητή κονσόλα παιχνιδιών κλπ), παρουσιάζοντας αύξηση 18,7% και 9,3%, αντίστοιχα, σε σχέση με το α' τρίμηνο του 2012. Η μεγάλη αύξηση που καταγράφεται στη χρήση ασύρματων δικτύων (WiFi) για σύνδεση στο διαδίκτυο στην κατοικία, καταγράφεται και για την εν κινήσει χρήση από φορητές συσκευές.

Το διαδίκτυο το χρησιμοποιούν σταθερά 4 στα 10 άτομα, ηλικίας 16-74 ετών για στοιχεία και έντυπα υπηρεσιών κλπ. Οι συγκεκριμένες υπηρεσίες περιλαμβάνουν κάθε συναλλαγή των πολιτών με δημόσιες υπηρεσίες μέσω του διαδικτύου, για προσωπική χρήση. Ειδικότερα, συναλλαγές αναφορικά με υποχρεώσεις των πολιτών (φορολογική δήλωση κλπ), επίσημα έγγραφα (αστυνομική ταυτότητα, πιστοποιητικό γέννησης κλπ), υπηρεσίες εκπαίδευσης (δημόσιες βιβλιοθήκες, πληροφόρηση και εγγραφή σε σχολεία ή ανώτατα και ανώτερα εκπαιδευτικά ιδρύματα), υπηρεσίες δημόσιας υγείας (προγραμματισμός ραντεβού, χορήγηση ιατρικών βεβαιώσεων, πιστοποιητικό νοσηλείας ή εξέτασης ασθενούς κλπ).

Τέλος, όσον αφορά στο ηλεκτρονικό εμπόριο, παρατηρείται ότι 3 στα 10 άτομα, ηλικίας 16-74 ετών, που έχουν οποτεδήποτε χρησιμοποιήσει το διαδίκτυο, έκαναν κατά το α' τρίμηνο του 2013 κάποια ηλεκτρονική αγορά ή παραγγελία αγαθών ή υπηρεσιών. Τα προϊόντα ή οι υπηρεσίες που αγοράστηκαν ή παραγγέλθηκαν μέσω του διαδικτύου, για προσωπική χρήση κυρίως, ήταν για αγορές αθλητικών ειδών, για ταξιδιωτικές υπηρεσίες, για αγορά ηλεκτρονικών συσκευών, για αγορά οικιακών ειδών, για αγορά εισιτήριων και για κλείσιμο ξενοδοχείων.