Συγκριτική διαδρομή Κρήτης και Άνδρου ή η ιστορία αναδεικνύει όσους την αποδέχονται...

 

Όταν τα Superferry άνοιγαν το δρόμο συνδέοντας για πρώτη φορά την Άνδρο με τα μεγάλα νησιώτικα τουριστικά κέντρα της Ελλάδος και πήραμε από την αρχή θετική στάση αρκετοί ήταν αυτοί (μάλιστα και επαγγελματίες του τουρισμού) που στάθηκαν αρνητικά απέναντι σε αυτή την τόσο σημαντική εξέλιξη για την Άνδρο. Κοιτούσαν μόνο προς την Αττική και τους έλληνες επισκέπτες του Σαββατοκύριακου και δεν έβλεπαν το νέο άνοιγμα προς τα εκατομμύρια ξένων τουριστών που έρχονται στην Ελλάδα από όλο τον κόσμο και ταξιδεύουν από νησί σε νησί στο μεγάλο ελληνικό καλοκαίρι και στην εντυπωσιακή ιστορία του τόπου μας. Τα Superferry ξεκίνησαν και εκτός από επισκέπτες από το αναπτυγμένο τουριστικά νότιο Αιγαίο μεταφέρει και ιδέες για το πως εκείνοι πέτυχαν κι εμείς αγωνιζόμαστε στα μετόπισθεν μην βλέποντας το δάσος του τουρισμού και επικεντρωνόμενοι μόνο στο δέντρο της γραφικότητας μας. Μας ταιριάζει ένα παλιό τραγούδι που έλεγε σε μια άλλη εποχή: "λίγο κρασί, λίγη θάλασσα και το αγόρι μου".... Στην φωτογραφία το Superferry αποβιβάζει εκατοντάδες τουρίστες που φόρτωσε από Σαντορίνη για Κρήτη (φωτ. Εν Άνδρω).

ΚΝΩΣΣΟΣ

Η συντριπτική πλειοψηφία των εκατομμυρίων τουριστών που φτάνει στην Κρήτη περνά σε ένα από τα μεγαλύτερα τουριστικά κέντρα της Ελλάδας:την Κνωσό. Τα Μινωικά παλάτια άνθισαν μέχρι το 1600-1500 π.Χ, Άφησαν πίσω τους το στίγμα ενός μοναδικού πολιτισμού για την ανθρωπότητα. Ένος πολιτισμού μέσα στο φως κα στην χαρά. Με λαμπερές γιορτές και ανοιχτή ματιά. Σύμβολο αυτού του πολιτισμού, ο ταύρος, ο διπλούς πέλεκυς, το φίδι κλπ. Τον πολιτισμό αυτόν έφερε στο φως ο σπουδαίος Άγγλος αρχαιολόγος Σερ Άρθουρ Έβανς. Και πάνω στα ίχνη του οι επόμενοι αναστύλωσαν μέρος των ερειπίων του ώστε να γίνει κατανοητό σε όλους το μεγαλείο του. Εδώ μια από τις εξαιρετικές αναστυλώσεις που απεικονίζει ένα ταύρο και μια ελιά (φωτ. Εν Άνδρω).

 Μπροστά από τις αναπαραστάσεις των έξοχων τοιχογραφιών των Μινωικών ανακτόρων περνούν κάθε μέρα χιλιάδες τουρίστες θαυμάζοντας τα μνημεία ενός πολιτισμού που σήμερα επιστρέφει σ'ημερα στους κατοίκους της Κρήτης ως θείο δώρο της Ιστορίας προσφέροντας τους οικονομική ανάπτυξη, πολιτιστική αναβάθμιση, κοινωνική ευημερία (φωτ. Εν Άνδρω).

 Χιλιάδες κάνουν ουρά καθημερινά μπροστά στην περίφημη αίθουσα του θρόνου και στο αναστυλωμένο κτίριο μέσα στο οποίο βρέθηκαν μερικές από τις εντυπωσιακότερες τοιχογραφίες, τα αντίγραφα των οποίων παρουσιάζονται σε αυτό. Τα πρωτότυπα είναι στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου (φωτ. Εν 'Ανδρω).

 Η αίθουσα του θρόνου (φωτ. Εν Άνδρω).

 Από όλα τα μέρη της γης συρρέουν επισκέπτες. Έχει άραγε η Άνδρος τέτοια δείγματα που να μπορεί να τα αξιοποιήσει και να αναδειχθεί και αυτή σε ένα μικρότερο, αλλά σημαντικό κέντρο, πολιτισμού; Έχει τον Στρόφιλα τον οποίο όχι μόνο αγνοούν πολλοί, αλλά και αρκετοί αιρετοί δίνουν μάχη να συνεχίσει σαν σκουπιδότοπος! Τα μοναδικά παγκοσμίως καραβάκια του Στρόφιλα, δείγματα ενός εξαιρετικού νησιώτικου πολιτισμού, που άκμασε το 4.000 π.Χ,, αλλά και τα ανασκαφικά ευρήματα του στιβάζονται στο αρχαιολογικό μουσείο της Χώρας. Αν είχαν αξιοποιηθεί θα αποτελούσαν την πρώτη γραμμή κρούσης του διεθνούς τουρισμού και για την Άνδρο... (φωτ. Εν Άνδρω).

 

 Η κινέζα επισκέπτρια φωτογραφίζει τις πομπές των Μινωιτών... (φωτ. Εν Άνδρω). 

 

Ο πρίγκηπας. Τοιχογραφία απίστευτης κίνησης στο αρχαιολογικό μουσείο Ηρακλείου. Ένα μουσείο που αποτελεί απαραίτητο συμπλήρωμα όλων όσων πάνε στην Κνωσό (φωτ. Εν Άνδρω).

 

 Ο Μινωικός ταύρος. Υπέροχο καλλιτεχνικό δείγμα στο μουσείο του Ηρακλείου. Συμπληρωμένος ώστε να αποδίδει την εξαιρετική τέχνη των Μινωιτών (φωτ. Εν 'Ανδρω).

 Ο διάσημος παγκοσμίως δίσκος της Φαιστού στο μουσείο Ηρακλείου. Αποτυπώνει σε Γραμμική γραφή μάλλον έναν ύμνο ή μια αναφορά στην Αφροδίτη... (φωτ. Εν Άνδρω).  

 

 Τα ταυροκαθάψια. Οι τελετές με τους ταύρους που λάμβαναν χώρα στον Μινωικό πολιτισμό. Η διάσημη τοιχογραφία στο μουσείο του Ηρακλείου. Αντίγραφό της υπάρχει και στην αίθουσα του παλατιού όπου θεωρείται πως ανήκε... (φωτ. Εν Άνδρω).

ΑΡΚΑΔΙ

Το ότι η Άνδρος δεν έχει αναδείξει την δική της ιστορία λόγω ξεπερασμένης νοοτροπίας είναι γεγονός. Αρκετοί δεν θέλουν να αναδείξει ούτε τα σημαντικά μοναστήρια της! Θεωρούν πως τα μοναστήρια της Άνδρου θα έπρεπε να ζουν "εν ειρήνη και σιωπή" και θα έπρεπε να αποφεύγουν την συρροή κόσμου σε αυτά. Πηγαίνοντας στην Κρήτη διαπιστώνεις την εντελώς διαφορετική νοοτροπία που επικρατεί εκεί. Όλοι οι τουριστικοί πράκτορες έχουν για τους ξένους απαραιτήτως και μια επίσκεψη στην ιστορική Μονή Αρκαδίου. Είναι ο δεύτερος σε επισκεψιμότητα χώρος στην Κρήτη μετά την Κνωσό εξηγεί ο ευγενικός και φιλόξενος Γιώργος που κόβει εισιτήριο 3 ευρώ για κάθε ξένο επισκέπτη! Οι έλληνες δεν πληρώνουν... (φωτ. Εν Άνδρω).

 Εκεί που οι ανδριώτες ερίζουν ποιο μοναστήρι είναι αρχαιότερο και υποβαθμίζουν το ένα ή το άλλο, εκεί που οι ανδρι΄λωτες ξεχνούν εντελώς και το πέρασμα των Βενετών και των Φράγκων από την Άνδρο (που είναι αυτοί που έφτιαξαν την πανέμορφη Χώρα) οι κρητικοί τονίζουν με περηφάνεια πως το μοναστήρι του Αρκαδίου χτίστηκε το 1580 από τους Βενετούς! Στην Κρήτη έχουν αποδεχτεί την ιστορία του τόπου τους και την έχουν ενσωματώσει στη ζωη τους. Όπως έχουν ενσωματώσει και τα σύγχρονα δεδομένα στη Μονή Αρκαδίου και με τα εισιτήρια που κόβουν συντηρούν τα κτίρια, τα μουσεία, τον υπέροχο χώρο της Μονής και αμοίβουν τους εργαζόμενους εκεί (φωτ. Εν Άνδρω).

 Το ενετικό κτίσμα και ο περίβολος του εμτυπωσιάζουν από την πρώτη στιγμή (φωτ. Εν Άνδρω).

Η εκκλησία θυμίζει κάτι από λατινικές εκκλησίες στο... Μεξικό (!) έτσι όπως ορθώνεται στην άδεια κι πετρώδη αυλή με δύο διακριτικές κληματαριές στις γωνίες του περιβόλου (φωτ. Εν Άνδρω).

 Μέσα η εκκλησία χωρίς αγιογραφίες - κατά το λατινικό πρότυπο - αλλά με εικόνες αναρτημένες παντού - κατά το ορθόδοξο πρότυπο. Μερικοί ξένοι νοιώθουν την ανάγκη να προσευχηθούν. Μένουν ακίνητοι σε περισυλλογή για λίγη ώρα... (φωτ. Εν Άνδρω).

Η μπαρουταποθήκη στο πίσω μέρος του μοναστηριού. Ασκεπής μετά την ανατίναξη της από τους κρητικούς κατά την είσοδο των Τούρκων στο μοναστήρι. Συμβολίζει μια κορυφαία στιγμή της Κρητικής Επανάστασης του 1866. Μια διακριτική πινακίδα γράφει: "ΑΥΤΗ Η ΦΛΟΓΑ ΠΑΝΑΨΕ ΜΕΣΑ ΕΔΩ ΣΤΗΝ ΚΡΥΠΤΗ ΚΙ ΑΠ ΑΚΡΟΥ Σ ΑΚΡΟ ΦΩΤΙΣΕ ΤΗΝ ΔΟΞΑΣΜΕΝΗ ΚΡΗΤΗ ΗΤΟΝΕ ΦΛΟΓΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΜΕΣΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΟΠΟΙΑ ΚΡΗΤΕ΅ΟΛΟΚΑΥΤΩΘΗΚΑΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΝ" (φωτ. Εν Άνδρω).

Ένα από τα μουσεία της Μονής Αρκαδίου με σπάνιες εικόνες μέσα σε ειδικές βιτρίνες με ανάλογο φωτισμό και θερμοκρασία (φωτ. Εν Άνδρω). 

Παλαιά Ευαγγέλια κι αυτά σε ειδικές βιτρίνες. Το μοναστήρι παρουσιάζει την ιστορία του (φωτ. Εν Άνδρω).

 

 Μια τελευταία φωτογραφία με επισκέπτες από όλο τον κόσμο στο ιστορικό μοναστήρι. Φτάνουν εκεί 25-35 πούλμαν την ημέρα και δεκάδες ΙΧ αυτοκίνητα. Αυτό σε όλη την διάρκεια του καλοκαιριού. Δηλάδή, φτάνουν 1500 - 2000 επισκέπτες την ημέρα. Εκ των οποίων το 90% ξένοι! Αναλογιζόμαστε τι θα έλεγαν μερικοί στην Άνδρο τόσο για τα έσοδα του μοναστηριού όσο και για τους τρεις μοναχούς που κάνουν ότι μπορούν να προλάβουν και τις αγροτικές εργασίες αφήνοντας την διαχείριση των επισκεπτών σε εργαζόμενους της περιοχής. Δυστυχώς ο θρησκευτικός τουρισμός στην Άνδρο δεν έχει γίνει ακόμα κατανοητός. Στην Κρήτη αντιθέτως προσέχουν το μοναστήρι "σαν τα μάτια τους"! Γιατί ξέρουν πως αυτό είναι το κέντρο προσοχής των επισκεπτών, καθώς αποτυπώνει δείγματα ενός διαχρονικού πολιτισμού. αλλά μια εθνική ιστορία που αποτελεί μέρος της ζωής τους...  (φωτ. Εν Άνδρω). 

"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"