Η Άνδρος και το «τουριστικό κύμα» του 2017…

 

Το Μπατσί παραμένει ο πρώτος τουριστικός σταθμός στην Άνδρο. Για να επεκτείνει όμως την τουριστική περίοδο και να προσεκλύσει ειδικά ξένους επισκέπτες χρειάζεται κι άλλες αναφορές πάνω στο νησί πέρα από το γραφικό λιμανάκι... (φωτ. Εν Άνδρω)

Αν και η χρονική περίοδος είναι ακόμα πρόωρη για να υπάρξουν ασφαλείς και τεκμηριωμένες πληροφορίες, υπάρχουν ενδείξεις και τάσεις που δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για τις Κυκλάδες. Ήδη υπάρχει επιπλέον 17% αύξηση των κρατήσεων από πέρσι σύμφωνα με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Από αυτό το τουριστικό «κύμα» η Άνδρος περιμένει να εισπράξει κυρίως από τον εσωτερικό τουρισμό λόγω της εγγύτητας με την Αττική. Όπως και πέρσι αναμένεται, αν δεν συμβεί κάτι, να διατηρηθεί η ροή τουριστών του Σαββατοκύριακου.

Στο σημείο αυτό να πούμε πως παράγοντες του ΕΟΤ που παρακολουθούν τις διεθνείς εκθέσεις, τις εκδόσεις και τις προτιμήσεις  των εντύπων και των δημοσιογράφων, που συμβάλουν στις τουριστικές ροές, έχουν διαπιστώσει ότι το διεθνές ρεύμα πλέον, αναζητά προορισμούς με εναλλακτική μορφή διασκέδασης και ανάπαυσης. Μέρη με λιγότερη ένταση, στοχευμένες καλοκαιρινές δράσεις, πιο φυσική ζωή, χωρίς ογκώδη καταλύματα, ωραίες παραλίες, ιστορικές αναφορές και μνημεία και φυσικά πιο φθηνά πακέτα διακοπών.

Το αγροτικό Κόρθι. Μερικές φορές το πράσινο της Άνδρου είναι κραυγαλέο και αποτελεί ένα ακόμα στοιχείο έλξης επισκεπτών στο νησί. Μέχρι στιγμής κυρίως Ελλήνων. Αν συνοδευτεί με δραστηριότητες (μονοπάτια, ιστορία, αρχαιολογικοί χώροι κλπ) μπορεί να προσελκύσει ξένους και να επεκτείνει την τουριστική περίοδο του όπως π.χ. η Νάξος που έχει αξιοποιήσει τα πάντα (φωτ. Εν Άνδρω).

Με αυτή την λογική που κυριαρχεί πλέον σαν τάση, η Άνδρος έχει τη δυνατότητα να μπει στο μικροσκόπιο του ευρωπαϊκού τουρισμού, ως μια ενδιαφέρουσα πρόταση μιας και διαθέτει πολλά από αυτά τα σοιχεία. Είναι όμως σχετικά άγνωστη στους ξένους ως κάτι ξεχωριστό. Στα ξένα δημοσιεύματα έχουν μέχρι σήμερα ξεχωρίσει το πράσινο, οι φυσικές ομορφιές της, τα μονοπάτια της, η ναυιική ιστορία της, η κοντινή απόσταση από την Αθήνα. Υπάρχει λοιπόν έδαφος αν καταφέρει να μπει στο «δίκτυο» των μεγάλων πρακτόρων να πετύχει μια αύξηση της εισροής ξένων τουριστών. Κάτι που μέχρι σήμερα έχει γίνει μεμονωμένα και περιορισμένα. Ανάμεσα στις εμφανείς ελλείψεις της το ότι δεν έχουν αναδειχθεί μερικά πολύ σημαντικά ιστορικά μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι (υπάρχει αδιαφορία αρμοδίων και κατοίκων γι' αυτά) και δεν έχει ανεβάσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες της σε υψηλό επίπεδο.

Παλαιόπολη. Βάση αρχαίου κτίσματος στην Αγορά. Μια πόλη που έπαιξε ρόλο στην κλασική αρχαιότητα. Μια πόλη με 1000 χρόνια ιστορία...(φωτ. Εν Άνδρω).

Όλα τα παραπάνω τα συζητήσαμε με στελέχη του Ε. Ο. Τ, που αναμένουν να δουν πως θα εξελιχθεί στην πράξη το αυξανόμενο τουριστικό ενδιαφέρον για τις Κυκλάδες. Η σημερινή εκτίμηση είναι πως το 2017 οι αφίξεις τουριστών θα ξεπεράσουν τα 27 εκατομμύρια. Κάτι που εξέφρασε και η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά  επ' ευκαιρία της παρουσίας της στην έκθεση τουρισμού «Philoxenia and Hotelia».Όπως επεσήμανε η κ. Κουντουρά η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και η προσέλκυση τουριστών από περισσότερες χώρες, μια τάση ήδη διαπιστωμένη ενισχύει αυτή την εκτίμηση.

Παρά τις σημαντικές ανασκαφές στην Παλαιόπολη ιδού δύο εικόνες από την μέχρι τώρα "αξιοποίηση" που έγινε στα μοναδικά θραύσματα μιας πόλης 1000 χρόνων. Αρχαίοι κίονες χτισμένοι σε παλιές αιμασιές!!! Τι να δείξουμε στον ξένο τουρίστα; (φωτ. Εν Άνδρω).

Από την άλλη πλευρά, το... "φάντασμα του Brexit" που αιωρείτο πάνω από τα περίπτερα της διεθνούς τουριστικής έκθεσης World Travel Market του Λονδίνου (7-10 Νοεμβρίου) φαίνεται πως θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης από τη Βρετανία προς την Ελλάδα το 2017.

Ο Ερμής της Άνδρου στο αρχαιολογικό μουσείο Άνδρου. Το πιο διάσημο εύρημα της Παλαιόπολης. Χάρη στην χορηγία Γουλανδρή υπάρχει το μουσείο που αποτελεί μαζί με τις εκθέσεις του ομώνυμου μουσείου μοντέρνας τέχνης την κυριότερη αναφορά του αρχαίου πολιτισμού του νησιού (φωτ. Εν Άνδρω).

Κορυφαίοι παράγοντες του χώρου, ωστόσο, όπως ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, χαρακτηρίζοντας «ιδιαίτερα επισφαλή» την όποια εκτίμηση για την εξέλιξη του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα την επόμενη χρονιά.

Η αρχαία Ζαγορά. Μια σπουδαία ανασκαφή που την συνεχίζουν Αυστραλοί αρχαιολόγοι. Σχεδιάζουν την αναστύλωση ενός ναού. Αν γίνει αυτό μπορεί να αναδειχθεί η ανασκαφή και η Άνδρος να αποκτήσει μια αξιόλογη αρχαιολογική αναφορά (7ος-8ος αιώνας π.χ.) στον τουριστικό χάρτη της Ευρώπης (φωτ. Εν Άνδρω).

Αναπαράσταση σε πήλινο αγγείο της Ζαγοράς που περιγράφει σκηνή από κυνήγι στην αρχαιότητα. Κάποτε πρέπει να αξιοποιηθουν τα ευρήματα της Ζαγοράς. Μαζί με μια αναστύλωση μπορεί να γίνουν μεγάλοι "κράχτες" στο εξωτερικό  (φωτ. Εν Άνδρω). 

Άλλοι παράγοντες του χώρου, ωστόσο, εξηγούν πως η εικόνα εμφανίζεται αρκετά διαφοροποιημένη και επικεντρώνεται κυρίως σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, οι οποίοι φέρονται να καταγράφουν άνοδο από 80% έως και 160%. Αυτό το τελευταίο ισχύει κυρίως σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις ξενοδοχειακών επιχειρήσεων.

Στρόφιλας. Η νεολιθική Ακρόπολη του νησιού. Η Άνδρος του 4000 π.Χ. Ο αρχαιότερος οργανωμένος οικισμός της νεολιθικής περιόδου στην Ευρώπη. Η αξιοποίηση του σε συνδυασμό και με την γειτονική Ζαγορά μπορεί να αλλάξει την εικόνα της Άνδρου στον χάρτη της ιστορίας και του πολιτισμού με μεγάλο τουριστικό όφελος (φωτ. Εν Άνδρω). 

 Τα δεκάδες καραβάκια του Στρόφιλα. Εκθέματα που περιμένουν αξιοποίηση. Όμως μέχρι σήμερα αρκετοί αρμόδιοι αδιαφορούν πλήρως και ορισμένοι κάτοικοι νοιώθουν εχθρότητα. Κι όμως απεικονίζουν 6000 χρόνια ναυτικής ιστορίας της Άνδρου. Πόσες χιλιάδες τουρίστες μπορούν να φέρουν αν αξιοποιηθούν; Χρειάζονται πρωτοβουλίες και αξιοποίηση όλων για να αλλάξει το νησί θέση στον διεθνή τουριστικό χάρτη (φωτ. Εν Άνδρω).

Όπως και να έχουν πράγματα, το όνομα της Άνδρου, πρέπει να το καταλάβουμε όλοι πως πρέπει να αρχίσει να  «παίζει» στις ατζέντες των τουριστικών πρακτόρων. Και για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρξει μια συνολικά επαγγελματική προσέγγιση. Και για να υπάρξει μια στρατηγική θα πρέπει να επικεντρωθούν όλοι, αρμόδιοι και επαγγελματίες, στην βελτίωση των αρετων και της φήμης του νησιού, στη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών και το κυριότερο η ανάδειξη της ιστορίας του και των αρχαιοτήτων του. Οι ξένοι επισκέτες στην περίπτωση του εναλλακτικού τουρισμού δελίχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην ιστορία, στα μνημεία και στις αρχαιότητες. Κάτι στο οποίο η Άνδρος σήμερα υστερεί. Όλα αυτά πρέπει να αρχίσουν να γίνονται ώστε να ενισχύσει το νησί την θέση στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη.

Κ.Χ 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Γιατί νομίζω ότι η φωτο αυτή δεν αντιπροσωπεύει το Κόρθι;;;;;;;;;;;;;;;;;