Ο συνωστισμός του απαγορευτικού και μερικές απαγορευμένες σκέψεις

 

Η φωτογραφία είναι από το Σάββατο απόγευμα 11/1. Ήταν η τρίτη μέρα από το τριήμερο απαγορευτικό και τα απόνερα του ακόμα εμφανή. Κίνηση καλοκαιρινού τύπου. Η Μύκονος κάνει την διαφορά. Η Άνδρος μένει στο πήγαινε-έλα. Η Τήνος θα ξυπνήσει αργότερα. Τρία νησιά τρεις διαφορετικοί κόσμοι. Τρία διαφορετικά επίπεδα ανάπτυξης. Πως γίνεται το πιο προικισμένο να έρχεται τρίτο είναι ένα ερώτημα, που αρμόδιοι να απαντήσουν είναι μόνο οι κάτοικοι του... 

Όσοι ταξίδεψαν από Ραφήνα την Πέμπτη 9/1 τρεις μέρες μετά από απαγορευτικό τα έχασαν. Και τα δύο καράβια πλήρη. Πρωτόκολλο. Γκαράζ, σαλόνια κλπ. Η εξήγηση ήταν πως τρεις μέρες απαγορευτικό και μάλιστα με το τέλος των γιορτών δημιούργησε «ασφυξία» στις μετακινήσεις. Λογικό. Όσοι επίσης ταξίδεψαν από Άνδρο Ραφήνα την Πέμπτη ταξίδεψαν σχετικά άνετα. Οι πολλοί ήθελαν να πάνε στα νησιά. Οι λίγοι Ραφήνα. Λογικό κι αυτό.

Όσοι σκέφτηκαν το Σάββατο το απόγευμα 11/1 να επιστρέψουν Άνδρο-Τήνο-Μύκονο ξαφνιάστηκαν. Τον Θεολόγο περίμεναν μια προβλήτα γεμάτη αυτοκίνητα! Κάτι σαν τέλη Ιουλίου αρχές Αυγούστου! Ευτυχώς το πλοίο - παρά το πλήθος - άδειασε και φόρτωσε γρήγορα κι έφυγε εγκαίρως. Όμως ήταν έκπληξη τόσο τα αυτοκίνητα όσο και ο κόσμος που περίμενα.

Ρωτήσαμε τον πολύπειρο Μάκη Στρατηγό (εκ Κέρκυρας και εκ μεταγραφής Κορθιανό) λογιστή του πλοίου για τι συμβαίνει και υπάρχει «μέγα πλήθος και μέγα πάθος» για την Ανδροτηνομυκονία - όπως αποκαλούν μονολεκτικά οι πράκτορες και οι εισπράκτορες την γραμμή μας:

-   «Τα απόνερα του τριήμερου απαγορευτικού», αποφάνθηκε αδιάφορα ο Μάκης!!!

-   «Μα καλά τρεις μέρες κύματα κι απαγορευτικό και μετά τρεις μέρες απόνερα κι εκατοντάδες ΙΧ», ρωτήσαμε απορημένοι.

-   «Είναι η Μύκονος κυρίως», συνόψισε ο Μάκης. «Χτίζεται κι ετοιμάζεται μετά μανίας. Από τους 650 επιβάτες, τα 150 ΙΧ και τις 25 νταλίκες/φορτηγά το 60% πάει Μύκονο. Κι άλλους τόσους πήρε το πρωί του Supeferry», κατέληξε ψύχραιμα…

Το Superferry με πολύ κόσμο και αυτό το Σάββατο πρωί 11/1. Αυτοκίνητα, επιβάτες, μοτοσυκλέτες, νταλίκες/φορτηγά. Το 50%-60% Μύκονο. Αρκετά ΙΧ για Άνδρο. Η Τήνος σε αναμονή. Ίδια στοιχεία με τον Θεολόγο. Ίδια και τα ερωτήματα> Πως καταφέρνει το κοντινότερο και με πλουσιότερη φύση νησί να έρχεται τρίτο;   

Μας εξέπληξε η τελευταία παρατήρηση και πήραμε - όσο περιμέναμε - το Superferry για να έχουμε μια εικόνα τι μετέφερε Σάββατο πρωί 11/1. Η απάντηση του αρμόδιου: "140 ΙΧ, 15 νταλίκες, 7 μοτοσυκλέτες, 600 επιβάτες. Το 60% Μύκονο! Το 25% Άνδρο! Η Τήνος δεν έχει αρχίσει ακόμα. Αυτός είναι ο απολογισμός πριν αρχίσει η Τήνος με τα γκρουπ και τα καραβάνια που ξεκινούν Μάρτη, που ανοίγει ο καιρός."

Πράγματι Ο Θεολόγος - Σάββατο απόγευμα - έφυγε σχεδόν στην ώρα του και με αρκετό κόσμο όπως το Superferry. Και κατέβασε αρκετά ΙΧ στην Άνδρο. Όμως το πλήθος και στις δύο περιπτώσεις πήγε Μύκονο. Τι σημαίνει αυτό; Πως υπάρχει η Άνδρος ολοχρονίς με την γκρίνια της. Με τον ένα που δεν αρέσει. Και τον άλλο που δεν θέλουν. Η οποία απλώς μαζεύει τα καλοκαιρινά «σπόρια» του τουρισμού. Και πιο πέρα υπάρχει το «κράτος» της Μυκόνου που οργανωμένο προετοιμάζεται από 10 Ιανουαρίου για να υποδεχτεί τους πελάτες του το Πάσχα. Ετοιμάζει ξενοδοχεία, πανδοχεία, παραλίες, μπαρ, σπίτια κλπ.

Σκέψεις περί τουρισμού

Απέναντι στο "κράτος" της Μυκόνου υπάρχει η Άνδρος, όπου τώρα απλώς πηγαινοέρχονται μερικοί παραθεριστές και πολλοί κάτοικοι, λόγω εγγύτητας. Απέναντι στο Μυκονιάτικο «κράτος» που παράγει το 5% του ελληνικού ΑΕΠ ετησίως (μαζί με την Σαντορίνη) είναι η Άνδρος που παράγει το 25%-30% της χειμερινής κίνησης σε ΙΧ. Κι αυτό λόγω μεγέθους νησιού και εγγύτητας με την Αττική. Η Μύκονος περιμένει το τουριστικό μπουμ από το Πάσχα. Η Τήνος περιμένει το θρησκευτικό μπαμ από τον Μάρτη. Και εμείς περιμένουμε τα μπαμ-μπουμ από τα μάσκουλα του Πάσχα που θάρθουν οι τακτικοί ετήσιοι. Και το καλοκαιρινό δίμηνο που θάρθουν - λόγω εγγύτητας - περισσότεροι από Αττική.

Συνοπτικά η κατάσταση:

-   Η Μύκονος ακολουθεί τις παγκόσμιες τουριστικές τάσεις. Και σχεδιάζει globaly...

-   Η Τήνος τις πανελλήνιες τουριστικές τάσεις. Και σχεδιάζει Pan-Hellenic...

-   Και η Άνδρος ότι πιάσει από τις τάσεις της Αττικής. Σχεδιάζει Attica style! Κι ονειρεύεται διεθνή τουρισμό από Αγγλία, Ιταλία, Σουηδία, Ισραήλ, Πολωνία, Γερμανία, Γαλλία, Κίνα!!! Και τσακωνόμαστε μεταξύ μας για τον τουρισμό που δεν έχουμε. Και για τον τουρισμό που δεν θέλουμε!!!...

Τι θέλουμε; Ή, μήπως τι δεν θέλουμε;

Όμως τι έχουμε και τι ακριβώς θέλουμε τουριστικώς; Έχουμε ένα σχετικά μεγάλο νησί με εξαιρετικό ορεινό ανάγλυφο, μικρές ωραίες παραλίες, πολλά άδεια χωριά και μια μοναδική βενετσιάνικη Χώρα. Ποιος όμως ξέρει πως είναι βενετσιάνική; Ούτε ο εκδότης που έβγαλε το βιβλίο μας! Έχουμε Πάνω Κάστρο, Κάτω Κάστρο, Μέσα Κάστρο, που φυσικά οι περισσότεροι δεν ξέρουν. Ούτε ξέρουν πότε, ποιος και γιατί τα έκτισε! Έχουμε 4-5 ωραία μοναστήρια, αλλά δεν ξέρουμε την ιστορία τους. Ευτυχώς που ακόμα πάνε σε αυτά οι πιστοί. Οι μη πιστεύοντες τα αγνοούν. Έχουμε την πρώτη νεολιθική πόλη στην Ευρώπη, τον Στρόφιλα, που καταστρέψαμε με πάθος πρωτόγνωρο. Μέχρι που μάς σταμάτησε η αρχαιολογία και κάποιοι ακόμα την βρίζουν! Όπως βρίζουν κι εμάς κάποιοι ρακοσυλλέκτες του facebook που την υπερασπιστήκαμε. Και βεβαίως έχουμε και facebook όπου κάποιοι αέργοι "εργολάβοι" βρίζουν εργολαβικά ακόμα και πεθαμένους! Χωρίς ίχνος ντροπής!

Έχουμε πολλά ωραία μέρη για τουριστική ανάπτυξη, αλλά πολλοί δεν θέλουν να ακούν για ανάπτυξη, "μην τυχόν και γίνουμε Μύκονος»! Λες και να θέλαμε θα μπορούμε! Μερικοί θέλουν να γίνουν Τήνος. Αλλά διαπιστώνουν πως δεν έχουμε την Παναγία! Κάποιοι θέλουν εναλλακτικό τουρισμό. Μόνο που οι εναλλακτικοί είναι λίγοι γι' αυτό είναι και εναλλακτικοί. Διαφορετικά θα ήταν μαζικοί. Κάποιοι θέλουν κόσμο και ομπρέλες στις παραλίες. Άλλοι θέλουν ερημικές και παρθένες παραλίες! Κάποιοι θέλουν κόσμο το καλοκαίρι. Και άλλοι δεν αντέχουν καθόλου τον κόσμο το καλοκαίρι.

Κάποιοι χαίρονται που η Άνδρος έχει ακόμα ναυτιλία. Όμως αρκετοί απεχθάνονται τους εφοπλιστές (γιατί είναι πλούσιοι!!!) και μαζί με αυτούς απεχθάνονται και τη ναυτιλία! Κάποιοι θέλουν ανάπτυξη και επενδύσεις. Όμως, άλλοι που ησυχάζουν κι αποτραβιούνται το καλοκαίρι στην Άνδρο δεν θέλουν τα φορτία της ανάπτυξης. Και πάρα πολλοί απεχθάνονται τους επενδυτές, που... «τα κάνουν όλα για την τσέπη τους"! Άραγε υπάρχουν επενδυτές που να θέλουν να χάνουν χρήματα; Αν υπάρχουν να τους φέρουμε στην Άνδρο! Ή, μήπως υπάρχουν κάπου επενδύσεις χωρίς επενδυτές; Είμαστε τέλος κι ένα νησί που λατρεύει τις υποδομές. Αλλά δεν θέλει να υπάρχουν υποδομές... ώστε να χτιστούν οι υποδομές που δεν έχει!!!

Πολιτικά είμαστε ένα νησί με δεξιό προσανατολισμό και αριστερή άποψη! Είμαστε ένα νησί όπου δεξιοί και αριστεροί μιλάνε συνεχώς για τις ευθύνες του κράτους και για ανάληψη των πάντων από το κράτος. Και βεβαίως όλοι (δεξιοί και αριστεροί) ομνύουν μαζικά στο ιδιωτικό συμφέρον τους! Το μικροσυμφέρον τους είναι το μόνο που καταλαβαίνουν και να αποδέχονται όλοι ομόθυμα. Πρακτικά είμαστε ένα νησί που λατρεύει τον κρατικό καπιταλισμό και απεχθάνεται τον ιδιωτικό καπιταλισμό. Το πρώτο - ο κρατικός καπιταλισμός που αγαπάμε - απέτυχε στην Σοβιετία. Το δεύτερο - ο ιδιωτικός καπιταλισμός που απεχθανόμαστε - απέτυχε στην Ελλάδα και στην Άνδρο. Μεταξύ αυτών των δύο αποτυχιών θέλουμε να πετύχουμε, αλλά δεν ξέρουμε πως και τι; Πάντως σίγουρα οι πιο πολλοί θέλουν τουρισμό. Αλλά είναι και πολλοί αυτοί που θέλουν τουρισμό... χωρίς τουρίστες!

Πρακτικά δεν έχουμε ακόμα προσδιορίσει το τι ακριβώς θέλουμε! Ή, μάλλον δεν θέλουμε να ξέρουμε τι θέλουμε. Μόνο να αλληλοκατηγορούμαστε στο facebook ξέρουμε. Να τσακωνόμαστε για έργα που δεν έγιναν ξέρουμε. Αλλά τσακωνόμαστε και για έργα που έγιναν ή γίνονται! Και φυσικά ξέρουμε να κατηγορούμε την Μύκονο! Να αγνοούμε την Τήνο ξέρουμε. Σε αυτά είμαστε πρώτοι. Όμως στη γραμμή μας είμαστε τρίτοι στους τρεις! Το αξιοπερίεργο της υπόθεσης είναι: το πως, ενώ η φύση, η γεωγραφία και η ιστορία μας έβαλαν πρώτους, εμείς καταφέρνουμε σήμερα κι είμαστε τρίτοι; Πως γίνεται αυτό;

Οι απαντήσεις μάλλον είναι... "άλλου παπά Ευαγγέλιο"…

Διαμαντής Μπασαντής

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Έχει δει κανένας στην Νάξο την πορταρα (που είναι όλη και όλη τρεις πέτρες) βράδυ... Πολλοί γιατί είναι υπέροχα φωτισμένη, έχει δει κανένας την Παναγία στην Τήνο βράδυ... Πολλοί γιατί είναι πανέμορφη
Έχει δει κανένας στην Ανδρο τον Αφανή Ναύτη με το κάστρο η την Αγία Θαλασσινή.... Όχι, γιατί τα τρώει το μαύρο σκοτάδι χειμώνα καλοκαίρι.
Τι συζητάμε τότε ρε παιδιά. Το άρθρο τα λέει όλα, δεν ξέρουμε τι θέλουμε η όπως εγώ το βλέπω, παλεύει η νέα γενιά με το κατεστημένο

This comment was minimized by the moderator on the site

Συγχαρήτηρια για το άρθρο σας. Καλό θα ήταν να βάλουμε κάποια πράγματα σε σειρά. Κατ'αρχήν να αποφασίσουμε τι είδους τουρισμό θέλουμε και πού τον θέλουμε. Η Άνδρος είναι μεγάλο νησί και έχει τη δυνατότητα να παράσχει διαφορετικά είδη τουρισμού. π.χ. Ένα μοντέλο με έμφαση στις υπήνεμες παραλίες στα δυτικά και ένα εναλλακτικό μοντέλο με έμφαση στο φυσικό περιβάλλον στις κοιλάδες που ρέουν προς την ανατολή.

Ο κοινός παρονομαστής της τουριστικής ανάπτυξης σε νησιά όπως η Τήνος, η Νάξος αλλά και η Πάρος ή η Μύκονος είναι οι υπήνεμες παραλίες, η ευκολία πρόσβασης σε αυτές (ει δυνατόν με τα πόδια) και η δυνατότητα τουριστικών υποδομών γύρω από αυτές. Πράγματι στα νησιά αυτά, παρατηρείται ανάπτυξη τουριστικών υποδομών όχι μόνο στους προϋπάρχοντες οικισμούς αλλά και σε νεόδμητους οικισμούς με τουριστικό προσανατολισμό (π.χ. Αϊ Γιάννης Πόρτο, Κιόνια, Αγ. Φωκάς στην Τήνο, Πλάκα, Αγ. Άννα, Άγ. Προκόπης, Στελίδα στη Νάξο κλπ). Η Άνδρος διαθέτει αρκετές υπήνεμες παραλίες μικρού ή μεσαίου μεγέθους. Σε αυτές συγκαταλέγονται οι παρακάτω ζώνες:

1) Άγιος Πέτρος, Κυπρί, Χρυσή Άμμος: περιοχή με σημαντική αλλά εντελώς στρεβλή και άναρχη ανάπτυξη τα τελευταία χρόνια χωρίς σοβαρή σχεδίαση υποδομών. Πράγματι σε αυτή την περιοχή χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία δημιουργίας ενός νέου τουριστικού κέντρου με σύγχρονες υποδομές. Η διχοτόμηση του παραλιακού μετώπου από το οικιστικό από τον κεντρικό δρόμο, έναντι επιλογής περιφερειακής λύσης, η μη ύπαρξη οποιουδήποτε σχεδίου δημιουργίας μιας πεζοδρομημένης τουριστικής αγοράς εντός του οικισμού, η έλλειψη στοιχειωδών υποδομών (δίκτυο ύδρευσης - αποχέτευσης, παιδική χαρά κλπ) αποτελούν μια σειρά λαθών από την οποία καλό θα ήταν να βγάλουμε συμπεράσματα.
2) Το Μπατσί με τις μικρότερες γύρω παραλίες π.χ. Στιβάρι: δυστυχώς η παραλία του Μπατσίου υποβαθμίστηκε σημαντικά από την κατασκευή της μαρίνας
3) Ζώνη από Φελλό έως τη Βλυχάδα και τον Πύργο (Πισωλιμνιώνας, Κούρταλη, Καλαμίτσι κλπ). Η ζώνη αυτή έχει δυνατότητες ανάπτυξης. Ωστόσο δεν υπάρχει ούτε καν ένας ενιαίος δρόμος κοντά στη θάλασσα που να ενώνει αυτές τις περιοχές. Θα μπορούσε ωστόσο, να δημιουργηθεί κάποιος τουριστικός οικισμός στην περιοχή πλησίον κάποιας από τις μεγαλύτερες παραλίες (Φελλός, Πισωλιμνιώνας, Βλυχάδα) με την κήρυξη εντός σχεδίου πόλεως της περιοχής αυτής.
4) Η ζώνη γύρω από τη Σταυροπέδα από Χαλκολιμνιώνα έως Πλάκα (περιλαμβάνει μεταξύ άλλων τις Αποθήκες, την Αμμουδάρα αλλά και πλειάδα μικρότερων παραλιών). Η περιοχή αυτή δε διαθέτει και πάλι ενιαίο οδικό δίκτυο, το οποίο παρουσιάζει μεγαλύτερη δυσκολία ανάπτυξης. Ωστόσο παρουσιάζει σημαντικό αρχαιολογικό ενδιαφέρον, ενώ με την απομάκρυνση της χωματερής, οι δυνατότητες τουριστικής αξιοποίησης θα βελτιωθούν.
5) Αντίστοιχα, στις μερικώς υπήνεμες (ανάλογα με τη φορά και τη δύναμη του ανέμου) μπορούν να προστεθούν το Βιτάλι, τα Άχλα και το Στενό. Ωστόσο, το Βιτάλι χαρακτηρίζεται από σχετικά μικρή ακτή, τα Άχλα από δύσκολη προσβασιμότητα και εξαιρετικό φυσικό κάλλος το οποίο θα πρέπει να αλλοιωθεί βάναυσα προκειμένου να αναπτυχθεί σε σημαντικό βαθμό, ενώ το Στενό φαίνεται ότι θα θυσιαστεί για την ανάπτυξη αιολικών εγκαταστάσεων γύρω του.

Η Άνδρος διαθέτει πολύ ορεινό ανάγλυφο και μεγάλες αποστάσεις, γεγονός που καθιστά τις μετακινήσεις στα σημεία ενδιαφέροντος δυσχερείς. Έτσι η μετακίνηση από το λιμάνι στη Χώρα και τη γύρω περιοχή, ή την περιοχή του Κορθίου μπορεί να θεωρείται μια περιπέτεια γι'αυτούς που έρχονται πρώτη φορά στο νησί. Ως προς αυτό, θα μπορούσε να εξεταστεί αν αξίζει τον κόπο να δημιουργηθεί ένας κεντροβαρής δεύτερος λιμένας π.χ. στο Χαλκολιμνιώνα κατά τα πρότυπα της Αμοργού ή της Ικαρίας με εναλλάξ προσέγγιση των πλοίων. Αυτό θα αποσυμφορήσει σημαντικά το Γαύριο (π.χ. αντί για 3-4 θερινά πρωινά πλοία, να πιάνουν τα δύο ενώ τα υπόλοιπα να πιάνουν στο δεύτερο λιμάνι) αλλά και τον οδικό άξονα Γαυρίου - Σταυροπέδας, θα επιτρέψει να προσεγγίζουν περισσότερα πλοία το νησί κλπ. Παράλληλα, μπορεί να συζητηθεί το ενδεχόμενο μετατροπής του Γαυρίου σε μαρίνα ιστιοπλοϊκών σκαφών, καθώς διαθέτει και πλειάδα υπήνεμων παραλιών στη γύρω περιοχή και σχετικά μικρή απόσταση από την Αττική.

Σε σχέση με τη ναυτιλία οφείλουμε να αναγνωρίσουμε και τα θετικά και τα αρνητικά της. Στα θετικά συγκαταλέγονται σίγουρα τα παρακάτω:
α) Ισχυρή ανάπτυξη στο νησί στο 19ο και 20ο αιώνα.
β) Η Χώρα, οι γύρω οικισμοί αλλά και ο Όρμος Κορθίου, το Μπατσί και το Γαύριο κοσμήθηκαν από πλειάδα κτηρίων με νεοκλασικά χαρακτηριστικά.
γ) Σημαντικές δωρεές και σε έργα υποδομών (η λίστα είναι αχανής: γηροκομείο, γεφύρια, θέατρο, μουσεία κλπ)
δ) Οι οικογένειες των ναυτικών απόλαυσαν σημαντικό επίπεδο διαβίωσης
ε) Δυνατότητα επενδύσεων για δημιουργία εναλλακτικών πόρων εισοδήματος (π.χ. ενοίκια)

Στα αρνητικά θα μπορούσαμε να κατατάξουμε τα παρακάτω:
α) Φυσικές απώλειες
β) Ψυχικές επιδράσεις από την έλλειψη πατρικών ειδώλων
γ) Σημαντική έλλειψη ανδρικού πληθυσμού που δημιούργησε σειρά από επιπτώσεις στον ψυχισμό και στον τρόπο που φέρονταν π.χ. οι γυναίκες (αφιλόξενη διάθεση λόγω απουσίας των ανδρών - βλ. τι θα πουν οι κακές γλώσσες και κουτσομπολιό). Παράλληλα τα πολιτιστικά δρώμενα π.χ. λαϊκή μουσική παράδοση, παραγωγή παραδοσιακών τραγουδιών / χοροί σε πανηγύρια κλπ παρουσίαζαν σημαντική έλλειψη σε σύγκριση με τα γύρω κυκλαδονήσια.
δ) Αργά ή γρήγορα με τη μεταφορά των ναυτιλιακών εταιρειών στον Πειραία ή στο Λονδίνο, οι εφοπλιστικές οικογένειες άρχισαν να αποχωρούν από το νησί. Το ίδιο συνέβη και με την πλειάδα των ναυτικών οικογενειών που μετανάστευσαν στην Αθήνα, εν μέρει λόγω της ευρύτερης αστυφιλίας. Μήπως όμως τελικά ήταν μοιραίο οι εφοπλιστές και οι ναυτικοί με την πάροδο των γενεών να αποχωρούν από το νησί; Αυτό είναι κάτι που θα πρέπει να μας προβληματίσει σχετικά με τις περαιτέρω ενδεχόμενες επενδύσεις π.χ. σε ναυτική ακαδημία κλπ.

Έτσι το νησί σήμερα εμφανίζει λιγότερους εφοπλιστές που διαμένουν σημαντικό μέρος του χρόνου στο νησί, πολύ λιγότερους ενεργά εργαζόμενους με τη ναυτιλία απ'ό,τι στο παρελθόν, σημαντικό αριθμό συνταξιούχων ναυτικών αλλά και απογόνους αυτών που συνήθως παραθερίζουν στο νησί. Οι δύο τελευταίες κατηγορίες συνήθως νιώθουν ότι δεν έχουν ανάγκη τον τουρισμό, ιδίως στις περιπτώσεις που έχουν αναπτύξει και άλλους πόρους εισοδήματος (π.χ. ενοίκια).

Ωστόσο αυτές οι γενιές σιγά σιγά αποχωρούν. Η Άνδρος μένει χωρίς πολλές εναλλακτικές ως προς την ανάπτυξή της. Ο πληθυσμός γηράσκει, τα σχολεία κλείνουν σε αντίθεση με τα γύρω κυκλαδονήσια. Ο τουρισμός αποτελεί μια λύση εφόσον γίνουν οι σωστές επιλογές και αποφευχθούν τα λάθη του παρελθόντος. Το φυσικό περιβάλλον της Άνδρου είναι ασυναγώνιστο σε σχέση με τις λοιπές κυκλάδες και οφείλει να είναι το δυνατό χαρτί που θα πρέπει να προστατευθεί και να αναδειχθεί. Παράλληλα, οι παραδοσιακοί οικισμοί αλλά και τα σημεία αρχαιολογικού ενδιαφέροντος θα πρέπει να αναδειχθούν και η πρόσβαση να βελτιωθεί, όπως συμβαίνει και στα άλλα κυκλαδονήσια. Οφείλουμε όμως να αλλάξουμε συμπεριφορά και να ξεχάσουμε τις διαιρέσεις ή τα σύνδρομα του παρελθόντος. Οφείλουμε να γνωρίσουμε την ολότητα του νησιού και το τι έχει να προσφέρει ο κάθε τόπος ξεχωριστά.

This comment was minimized by the moderator on the site

Σημειώστε επίσης ότι η Τήνος και η Μύκονος έχουν επικοιωνία ακτοπλοϊκή καθημερινώς και από τον Πειραιά, οπότε η γραμμή η δική μας είναι γι΄αυτά τα νησιά δευτερεύουσα και συμπληρωματική, Επίσης η Μύκονος διαθέτει και αεροδρόμιο.
ΣΧΟΛΙΟ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Είμαστε μια ώρα με ταχύπλοο και δύο ωρες με συμβατικό από Ραφήνα και μας φταίει ο Πειραιάς, που από την Τήνο είναι πολλές ώρες; Τι είδους αεροπλάνο όταν απέχουμε 3 ώρες από το Βενιζέλος; Ξέρετε πόσο απέχει η Νάξος (που δεν έχει διεθνές αεροδρόμιο) από το διεθνές αεροδρόμιο της Μυκόνου; δύο ώρες (όλη μαζί η διαδρομή) και έχει πολλές πτήσεις. Δεν είναι το αεροδρόμιο (που δεν έχει πχπ ούτε η Σίφνος). Είναι η νοοτροπία.

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 ημέρες πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Όταν εννοώ δεν έχουν επενδύσει , δεν αναφέρομαι σε σχολεία δρόμους γεφύρια μουσεία που γίνονταν όμως πολλές δεκαετίες πίσω, (Αν και αλήθεια για πείτε μου πού είναι οι Γουλανδριδες οι Εμπειρικοί σήμερα? Ποιο ήταν το τελευταίο μεγάλο έργο υποδομής από δωρεά και πριν ποσο καιρο? Για πείτε μου πού είναι οι εφοπλιστες των Στενιών? Αν περπατήσεις στο χωριό τους μόνο θλίψη και οργή νιώθεις από την εγκατάλειψη) αλλά ότι δεν έχουν σκεφτεί ποτέ σοβαρά να επενδύσουν επιχειρηματικά στην Άνδρο . Μόνο έτσι θα φτιαχτούν υποδομές, αν υπάρξει και το αντίστοιχο επιχειρηματικό ενδιαφέρον... Χρειαζόμαστε , λιμάνια , υδατοδρόμια , δρόμους, καλύτερο ΚΥ, οργανωμένους χώρους στάθμευσης, πράσινα σημεία, καλύτερα μέσα μεταφοράς στην ενδοχώρα. Ο εναλλακτικός και ο slow τουρισμός είναι μονόδρομος αγαπητέ Διαμαντή γιατί συνδυάζει οικογένεια με πολιτισμό και δραστηριότητες στη φυση. Η στρατηγική δεν είναι να ανταγωνιστούμε τα άλλα νησιά σε αυτό που είδη προσφέρουν, αλλά να προσφέρουμε κάτι το διαφορετικό. Δεν είναι τυχαίο ότι Το Όναρ και κάποιοι επιχειρηματίες που ασχολούνται με τον Τουρισμό, όπως του Δικτύου CTN έχουν ήδη καταφέρει να δουλεύουν και 5 μήνες. Το θέμα είναι αρκει μόνο αυτό?

This comment was minimized by the moderator on the site

Συμφωνω απόλυτα μαζι σας!Το καλύτερο άρθρο!!Τα λέτε ολα!!Αλλα το μυαλό του ζαβαντιρωτη κοιμάται χρόνια τωρα και δεν πρόκειται να ξυπνήσει!

This comment was minimized by the moderator on the site

Θεωρώ πως η Άνδρος σταθερά και με μικρά βηματάκια αναπτύσσεται τουριστικά. Μπορεί να έχουμε την καλύτερη φύση αλλά γεωγραφικά διαφωνώ ότι είμαστε προικισμένοι. Ναι μεν κοντά στην Αττική αλλά δε, πολύ μακριά από τα άλλα νησιά. Κ Μπασαντή κάντε και μια έρευνα και για τις Συνεργείες μεταξύ των άλλων κοντινών νησιών . Τήνος Μύκονος Σύρος Πάρος Νάξος νησιά όλα με μισάωρη σύνδεση μεταξύ τους, όλα με σύνδεση από Πειραιά και όλα (πλην Της Τήνου) με αεροδρόμια. Μια άλλη πληγή είναι η νοοτροπία της κοινωνίας μας. Η οικονομική Άνθηση προήλθε και προέρχεται από την Θάλασσα. Για πείτε μου μια σοβαρή οικονομική επενδύση που έχει κάνει έστω μια εφοπλιστική οικογένεια στην Άνδρο ? Όλοι περιορίζονται σε απλές φιλανθρωπίες και όταν επενδύουν το κάνουν αγοράζοντας μόνο πλοία. Το ενθαρρυντικό είναι ότι καποιες σοβαρες προσπάθειες γίνονται στοχευμένα και αθόρυβα από κάποιους επιχειρηματίες . Το Ισραήλ για παράδειγμα δεν ήρθε τυχαία στην Άνδρο...

ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Μια και ρωτάτε να απαντήσω. Υπάρχουν δυνατότητες για συνέργειες με Τήνο. Δεν έχει γίνει τίποτα. Μια ιδέα είναι όταν φτιαχτεί ο δρόμος για Στενό λόγω ανεμογεννητριών (και το λιμανάκι της ΔΕΗ) να δουμε αν μπορεί να υπάρξει σύνδεση με Τηνο. Το είχε σκεφτεί ο Γλυνός... Είναι μια ιδέα. Ο Πειραιάς δεν υπάρχει για εμάς. Ποιος θα έρθει 6 ώρες ταξίδι; Ή, ποιος από Σύρο να έρθει Άνδρο; Έγινε το πείραμα και απέτυχε. Έχουμε λιμάνι μια ώρα απόσταση από Αττική και ψαχνόμαστε!!! Πως θα γίνει αεροδρομίο εντός της ζώνης του Βενιζέλος. Άνδρος-Τηνος εκτός λοιπόν.
Αλλά το πρόβλημα είναι και τι ατραξιόν έχει η Άνδρος; Τα αρχαία δεν έχουν ανασκαφεί. Ο Στρόφιλας πεταμένος. Τα μοναστήρια τα κυριότερα δεν έχουν καλή πρόσβαση. Η μεσαιωνική Χώρα εκτός τουριστικής ιστορίας. Μιλάμε για νερόμυλους κι όχι για το Πάνω και Κάτω Κάστρο. Έχουμε δύο μεγάλες παραλίες (Κυπρί-Άγιος Πέτρος) χωρίς σοβαρή υποδομή σε μεγάλα ξενοδοχεία. Έχουμε ένα σοβαρό ξενοδοχείο στο Ζοργκο χωρίς πρόσβαση. Έχουμε το VIP ξενοδοχείο του Πατζόπουλου και το σνομπάρουμε...
Η νοοτροπία μας δεν έχει να κάνει με την θάλασσα. Έχει να κάνει με ορεσίβιο πληθυσμό που βλέπει από μακριά και τη θάλασσα. Αυτό φαίνεται πως το νησί έχει ελάχιστους επαγγελμστίες ψαράδες. Κι όλη η κουζίνα του είναι ορεινή: γλύνες, λουκάνικα, προβατίνες κλπ. Σαν να είμαστε στον Γράμμο.
Δεν ειναι φιλανθρωπία να φτιάχνεις, σχολεία, γεφύρια, μουσεία, να χαράζεις τον κεντρικό δρόμο του νησιού. Είναι ΥΠΟΔΟΜΕΣ. Και τις έκαναν οι εφοπλιστικές οικογένειες. Μετρήστε σχολεία, γεφύρια, μουσεία, δρόμους. Οι εφοπλιστές πρέπει να φτιάξουν ένα συνεταιρισμό για να αξιοποιηθεί το,λεμόνι που εγκαταλείφθηκε από τους κατοίκους; Οι εφοπλιστές να φτιάξουν συσκευαστήριο που κάποιος μη εφοπλιστής πήρε την επιδότηση και δεν το έκανε; Οι εφοπλιστές θα κάνουν τουρισμό; Οι Στεφάνου πήραν καράβια και μεταφέρουν με σωστά πλοία κόσμο. Πήραν και ταχύπλοα. Τι άλλο να έκαναν; Πήραν κι ένα ξενοδοχείο τώρα. Κάποιος όμως πρέπει να ασχοληθεί με τον πρωτογενή τομέα (μέλι, καλλιέργεια κλπ) που εγκαταλείφθηκε. Μήπως οι εφοπλιστές; Δεν γίνεται...
Οι επιχειρηματίες του τουρισμού ΔΕΝ έχουν όραμα. Λέτε για το Ισραήλ και η απάντηση είναι πως δεν έχουν μετρήσει πόσοι έρχονται από το Ισραήλ!!! Ρώτησα τον αρμόδιο πέρσι και μου έστελνε φυλλάδια γενικού τουρισμού!!! Δεν είχε ιδέα από αριθμούς! Γενικότητες μου έλεγε. Τι να πω;
Αυτά για να μην σας στενοχωρώ κι είστε ευγενής και καλοπροαίρετος και στεναχωριέμαι να σας απογοητεύω.
Όσο για τη νοοτροπία μας συμφωνώ απολύτως μαζί σας. Με άλλα λόγια ή αλλάζουμε όπως άλλαξε η Τήνος ή ξεχνάμε τον τουρισμό...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 5 ημέρες πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Κατ΄αρχήν για να έχεις τουρισμό και να αναπτυχθείς τουριστικά πρέπει να έχεις υποδομές.
Εμείς δεν έχουμε ή είμαστε κάτω του μέσου όρου με αποτέλεσμα αυτοί που έρχονται για τουρισμό στο νησί δεν ξαναέρχονται και συνάμα μας δυσφημήζουν και σε άλλους τόσους που είχαν στα σχέδιά τους να έρθουν.
Π.χ. 1. Δεν έχουμε επαρκές Κέντρο Υγείας , οποιος τύχει να διαβεί το κατώφλι του θα βγεί νευριασμένος τουλάχιστον απο τη κατάσταση.
2. Δεν έχουμε δρόμους σε καλή κατάσταση ώστε να απολαύσει ο επισκέπτης τη διαδρομή του. Οι δρόμοι μας είναι τουλάχιστον μαυρα χάλια.
3. Τα καταστήματα εστίασης που σέβονται το πελάτη και τον αφήνουν ευχαριστημένο είναι μετρημένα στα δάκτυλα του ενός χεριού.Για τα υπόλοιπα καταστήματα , ο πελάτης γυρνάει το χέρι απο την ανάποδη για να δώσει το χαρακτηριστικό παράσημο.
4. Το ίδιο ισχύει και για τα δωμάτια-ξενοδοχεία.
5. Τα σημεία τουριστικού ενδιαφέροντος (Μουσεία , σπήλαιο , αρχαιολογικοί χώροι ,μνημεία,κτλ ) είναι ανεκμετάλευτα ,ανοργάνωτα και δεν προβάλονται όσο χρειάζεται.
6. Αστυνομία και γενικότερα σώματα ασφαλείας υποστελεχωμένα και ανεπαρκή για ολόκληρο το νησί με δεκάδες χιλιάδες κόσμο τις περιόδους αιχμής (Πάσχα-καλοκαίρι-απόκριες κτλ).
7. Καταστήματα τα οποία με το άνοιγμα των σχολείων αρχές Σεπτέμβρη βαράνε λουκέτο και ρίχνουν μαύρη πέτρα έως τον επόμενο Ιούνιο.
8. Σκουπίδια, το άφησα τελευταίο γιατι η νέα δημοτική αρχή φαίνεται πως προσπαθεί και έχει δείξει αποτέλεσμα.
Εαν λοιπόν διορθωθούν όλα αυτά τότε θα μπορούμε να μιλάμε για ανάπτυξη,τουρισμό κοκ.
Και να θυμάστε η καλύτερη διαφήμηση είναι ο προηγούμενος πελάτης. Όσο περισσότεροι το καταλάβουν αυτό και δεν βλέπουν μόνο την αρπαχτή του καλοκαιριού , τόσο το καλύτερο.