Σπονδή στη μνήμη των χαμένων ν...
Περασμένες 10 το βράδυ. Δύσκολο να βρεις να παρκάρεις στο σκοτεινό πάρκινγκ και στους δρόμους γύρω από το μοναστήρι της Παναχράντου όπου τελούνταν η Αγρυπνία στη μνήμη των ναυαγών του "Χρυσή Αυγή". Μετά το σκοτάδι του περιγύρου η είσοδος στο διακριτικά φωτισμένο εσωτερικό προαύλιο της Μονής μια στιγμή κατάνυξης και περισυλλογής. Όλοι οι προσερχόμενοι είναι στο καθολικό της Μονής όπου τελείται η Ακολουθία (φωτ. Εν Άνδρω). Στο ψαλτήρι πολλοί για τις προσευχές και τους βυζαντινούς ύμνους της βραδιάς (φωτ. Εν Άνδρω). Τριγύρω σιωπηλός κόσμος μέσα στο ημίφως της εκκλησιάς. Εντύπωση κάνει πως ανάμεσα τους οι νεώτερες ηλικίες δίνουν ένα μάλλον πλειοψηφικό παρόν (φωτ. Εν Άνδρω). Αυτή τη χρονιά αρκετοί ήταν και οι ιερείς του νησιού που παραβρέθηκαν και συνλειτούργησαν στην Αγρυπνία. Παρόντες ήταν ακόμα ο δήμαρχος και ο έπαρχος του νησιού (φωτ. Εν Άνδρω).  Ο πατήρ Αντώνιος, που έχασε τον πατέρα του στο ναυάγιο, χοροστάτησε και εκφώνησε και τον λόγο μνήμης της βραδιάς στη διάρκεια του μνημοσύνου για τους χαμένους ναυαγούς. Αίσθηση προκαλεσε πως μιλώντας για τον χαμένο πατέρα του αποκάλυψε πως βρήκε παρηγορία, δύναμη και στήριξη αυτός και η οικογένεια του από τον γέροντα Ευδόκιμο που στάθηκε δίπλα τους επί χρόνια, όπως και σε άλλες οικογένειες του νησιού, που γνώρισαν εκείνο το μοιραίο βράδυ την απώλεια και τον θάνατο (φωτ. Εν Άνδρω).  Ο γέροντας Ευδόκιμος στοχαστικός άκουγε την αναφορά και αντιφώνησε στο τέλος λέγοντας πως έκανε ότι θα έκανε κάθε πνευματικός πατέρας στα παιδιά του που γνώρισαν έτσι ξαφνικά την καταστροφή και τον θάνατο (φωτ. Εν Άνδρω).  Μοιάζει σαν ένα μικρό θαύμα κοιτάζοντας την φωτογραφία από την τράπεζα της Μονής στις 1:00 μετά τα μεσάνυχτα γεμάτη κόσμο. Ήταν δεκάδες αυτοί - που 34 χρόνια μετά το μεγάλο ναυάγιο που συγκλόνισε την Άνδρο - προσήλθαν στο μοναστήρι της Παναχράντου για μια Αγρυπνία 3-4 ωρών η οποία ολοκληρώθηκε μετά τα μεσάνυχτα. Και πολλοί εξ αυτών παρακάθησαν και στο δείπνο που ακολούθησε. Στο δείπνο ίσως έμοιναν κοντά 70 άτομα!!! Όμως αρκετοί έφυγαν νωρίτερα γιατί η επομένη μέρα ήταν εργάσιμος (φωτ. Εν Άνδρω). Σημείωση: Βλέποντας όλο αυτό τον κόσμο στην τράπεζα αργά τη νύχτα και έχοντας αντιμετωπίσει ακόμα και πρόβλημα πάρκινγκ νωρίτερα στους γύρω χώρους της Μονής, σκεφτήκαμε τις παρατηρήσεις όρισμένων καλοπροαίρετων αναγνωστών (ή και κακοπροαίρετων) πως το Εν Άνδρω ασχολείται περισσότερο του δέοντος με αυτό το μοναστήρι και αυτό τους "κουράζει" κλπ. Η αλήθεια είναι πως δεν ασχολούμαστε εμείς περισσότερο με αυτό το μοναστήρι. Αλλά αυτό το μοναστήρι ασχολείται περισσότερο με την κοινωνία και την Άνδρο. Εμείς έχουμε κατά καιρούς δημοσιεύσεις και για άλλα μοναστήρια (Αγία Ειρήνη, Αγία Μαρίνα, Αγία κλπ). Όμως το θέμα είναι πως το μοναστήρι της Παναχράντου είναι το πιο εξωστρεφές και εκείνο που ασχολείται συστηματικά με την κοινωνία της Άνδρου. Αλήθεια, ποιος εξακολουθεί να θυμάται μετά 34 ολόκληρα χρόνια ένα δραματικό κοινωνικό γεγονός για την Άνδρο όπως το ναυάγιο του "Χρυσή Αυγή"; Ποιο μοναστηρι έχει τόσο συνεχή παρέμβαση στην καθημερινότητα των γύρω χωριών και οικισμών (πίτες, χοιροσφάγια, επισκέψεις, γιορτές κλπ) όπως έχουν ο γέροντας Ευδόκιμος και η αδελφότητα της Παναχράντου; Η δράση τους και η συμμετοχή τους απλώνεται σε όλη την Άνδρο: από το Κόρθι μέχρι την Χώρα και όλα τα χωριά. Αλλά και στην Υδρούσα. Ήταν παρόντες στην Αγία όταν πέθανε η ηγουμένη ή στους Αγίους Σαράντα στην Κουβάρα όταν ήταν να ξεκινήσουν τα έργα αναστύλωσης τους μεταφέροντας και κόσμο για τον Εσπερινό που τέλεσαν. Ποιο ακόμα μοναστήρι έχει ορθάνοιτες τις θύρες του επί 12-14 ώρες καθημερινά για όλους; Ποιο μοναστήρι μερίμνησε να βρει ανθρώπους και να τους βοηθήσει με κάθε τρόπο για να το ιστορήσουν; Ποιο μοναστήρι αγκάλιασε επώνυμους και ανώνυμους όταν το επισκέπτονται χωρίς διακρίσεις και χωρίς προαπαιτούμενα; Φίλοι μου είναι η κοινωνική δράση, το κοινωνικό έργο και η κοινωνική παρουσία που στρέφει την προσοχή όλων μας προς την Πανάχραντο. Είναι οι άνθρωποι της που φέρνουν το μοναστήρι στο επίκεντρο της κοινωνίας μας. Γιατί από άποψη θρησκευτικής παρουσίας μάλλον δεν υπάρχει διαφορά όλα τα μοναστήρια επιτελούν αντίστοιχο έργο.  "Εν Άνδρω"  
F/B ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ: Κατά λάθος επι...
Επιμέλεια αφιερώματος: Διαμαντής Μπασαντής Οι σκληρές αναμνήσεις εκείνης της νύχτας... (φωτ. σύνθεση Εν Άνδρω) Μερικά πράγματα προκύπτουν μάλλον τυχαία. Όπως τυχαία προέκυψε η κατεύθυνση του εφετεινού αφιερώματος στο μεγάλο ναυάγιο του πλοίου ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ. Μια φθινοπωρινή μέρα, καθώς καθόμουν με τον Πέτρο στο καφέ της Ευτυχίας, ένας κύριος γυρνά και λέει ευγενικά: «το αφιέρωμα στο ναυάγιο του πλοίου ΧΡΥΣΗ ΑΥΓΗ χρειάζεται μερικές προσθήκες...».
Ξενοδοχείο "Κρίνος" - 150 χρόν...
  Υπάρχουν κάποια αρχοντόσπιτα στην Άνδρο που κουβαλούν μια, ή πολλές απίστευτες ιστορίες. Με πολιτικές, κοινωνικές, πολιτιστικές και καλλιτεχνικές προεκτάσεις. Εκεί διαδραματίστηκαν γεγονότα που σημάδεψαν την ζωή ανθρώπων,  «κολοσσοί» του πνεύματος στις ηλιόλουστες βεράντες τους εμπνεύστηκαν και άφησαν στην λογοτεχνία αριστουργήματα, ενώ κάποιοι άλλοι, πέρασαν στιγμές που δεν θα λησμονήσουν ποτέ.
Ο Στρόφιλας στις κορυφαίες αρχ...
  Ταξιδεύοντας στο μέλλον με τα καραβάκια της Ιστορίας μας. Στα βράχια του αρχαίου τείχους του οικισμού οι αρχαίοι κάτοικοι της Άνδρου πιν 6000 χρόνια σκάλισαν την ιστορία και τον πολιτισμό τους!!! Κάποιοι σήμερα δεν σέβονται 60 αιώνες ιστορίας και πολιτισμού του νησιού μας. Κάποιοι αδυνατούν να καταλάβουν πως ο Στρόφιλας μπορεί να αναδείξει την Άνδρο σε ιστορικό και τουριστικό πόλο διεθνώς (φωτ. Εν Άνδρω).
Το "μαρμαρωμένο" πλοίο και η έ...
Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου   Το θρυλικό "Ατλαντίς"... (Αφιερωμένο σε όσους τους αρέσουν τα ωραία πλοία και οι ωραίες ιστορίες…) Στο λιμάνι του Λαυρίου, υπάρχει ένα «μαρμαρωμένο» πλοίο! Ένα βασιλοβάπορο, όνομα και πράγμα, που έχει ζήσει μεγαλεία και  δόξες, αλλά ταυτόχρονα έχει συνδέσει το όνομα του με την πρωτοφανή και ανεπανάληπτη κόντρα και έχθρα, που χώριζε επί πολλά χρόνια, τους δυο – ίσως - μεγαλύτερους Έλληνες εφοπλιστές: τον Αριστοτέλη Ωνάση και τον Σταύρο Νιάρχο.
Η Άνδρος αποχαιρέτισε τον Νίκο...
  Το αποχαιρετηστήριο χειροκρότημα για τον Νίκο Θεολόγου στο προαύλιο της Παναγίας από εκατοντάδες κατοίκους της Άνδρου (φωτ. Εν Άνδρω).  Μέσα σε κλίμα βαθιάς συγκίνησης και πένθους εκατοντάδες κάτοικοι της Άνδρου αποχαιρέτισαν σήμερα τον γιατρό Νίκο Θεολόγου στην εκκλησία της Παναγίας στην Χώρα. Την εξόδιο ακολουθία τέλεσαν η αδελφότητα της Μονής Παναχράντου και 7 ιερείς της Άνδρου. Στην τελετή χοροστάτησε ο ηγούμενος της Μονής γέροντας Ευδόκιμος.
"Έφυγε" ο Νίκος Θεολόγου......
  Ο Νίκος Θεολόγου σε παλαιότερο δημοτικό συμβούλιο (φωτ. Εν Άνδρω). "Έφυγε" σήμερα το πρωί μετά μακρά ασθένεια ο Νίκος Καπετάν-Θεολόγου μια από τις ισχυρότερες πολιτικές προσωπικότητες του νησιού τα τελευταία 20 χρόνια και ένας εξαιρετικός γιατρός με προσφορά πάνω από 30 χρόνια στην Άνδρο.
Τηλεοπτική έρευνα στην Άνδρο γ...
Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου   Το υποβρύχιο "Τρίτων" σε φωτογραφία του μεσοπολέμου Σε λίγο καιρό και συγκεκριμένα τους πρώτους μήνες του 2017, τηλεοπτικό συνεργείο γνωστού συνδρομητικού καναλιού με ειδικά καταδυτικά μηχανήματα και την καθοδήγηση του γνωστού δύτη Κώστα Θωκταριδη, θα αρχίσει γυρίσματα κοντά στις ακτές της Άνδρου, σε μια προσπάθεια να ανακαλύψει και να καταγράψει δυο σημαντικά ναυάγια με πολλά θύματα του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου. Ο ηρωικός κυβερνήτης του υποβρυχίου "Τρίτων" Επαμεινώνδας Κοντογιάννης  Στο πλαίσιο σειράς ντοκιμαντέρ ο τηλεοπτικός σταθμός, θα αναπαραστήσει τις συνθήκες κάτω από τις οποίες  βυθίστηκαν τα πλοία του Πολεμικού Ναυτικού, την δράση τους εναντίον των Γερμανών, τις τελευταίες στιγμές πριν τα καταπιεί ο Κάβο Ντόρος, τον ηρωικό αγώνα των πληρωμάτων τους και τον κατάλογο των θυμάτων. Το ένα πλοίο είναι το πλωτό νοσοκομείο «Αττική» (για το οποίο το «εν Ανδρω» φιλοξένησε ειδικό αφιέρωμα) και άλλο είναι το υποβρύχιο «Τρίτων». Και τα δυο χάθηκαν κοντά στις ακτές της Άνδρου, μαχόμενα για την ελευθερία της Ελλάδας από τους Νάζι. Σήμερα θα μιλήσουμε και για το δεύτερο. Η βάση των υποβρυχίων του πολεμικού ναυτικού κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Σε πρώτο πλάνο ο θρυλικός Παπανικολής.  Το Β.Π. Υ/Β ‘Τρίτων’ (Υ5)  υπήρξε ένα από τα έξι υποβρύχια του Ελληνικού Βασιλικού Πολεμικού Ναυτικού κατά την διάρκεια του Μεσοπολέμου και του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου. Το Υ/Β Τρίτων παραγγέλθηκε από την ελληνική κυβέρνηση στην Γαλλία το 1927 μαζί με άλλα τρία όμοιου τύπου υποβρύχια, τα ΠΡΩΤΕΥΣ, ΝΗΡΕΥΣ και ΓΛΑΥΚΟΣ. Ναυπηγήθηκε μεταξύ 1927–1930 στα ναυπηγεία Ateliers & Chantiers de la Loire στην Ναντ, καθελκύστηκε στις 4 Απριλίου1928, παραλήφθηκε την 1 Δεκεμβρίου1930 και εντάχθηκε στο Ελληνικό Βασιλικό Πολεμικό Ναυτικό με τον κωδικό "Y5". Δύο αξιωματικοί των ελληνικών υποβρυχίων κατά τον Δεύτερο Παγκόσμιο Πόλεμο. Το  Υ/Β Τρίτων, όπως και τα υπόλοιπα υποβρύχια της κλάσης "Πρωτεύς", είχε διαστάσεις 68,6 x 5,7 x 4,1 μέτρα καιεκτόπισμα790 τόνων (ή 960 τόνων εν καταδύσει), κινείτο δε με δυο προπέλες. Το σύστημα πρόωσης αποτελείτο από 2 κινητήρες Diesel, τύπου Sulzer, ισχύος 1.420 nhp για κίνηση στην επιφάνεια και 2 ηλεκτροκινητήρες ισχύος 1.200 nhp για κίνηση εν καταδύσει. Το σκάφος επανδρωνόταν από πλήρωμα 41 ανδρών. Ο οπλισμός του αποτελείτο από 8 τορπιλοσωλήνες των 533 χιλ. (6 στην πλώρη και 2 στην πρύμνη), 1 πυροβόλο των 100 χιλ. και 1 πολυβόλο των 40 χιλ.[5]Το Υ/Β Τρίτων, όπως και τα υπόλοιπα πέντε υποβρύχια του στόλου, είχε υπερβεί το όριο της επιχειρησιακής του δράσης, κατά 10 έτη σύμφωνα με τον κατασκευαστή του, παρέμενε όμως σε υπηρεσία λόγω του ότι ο παροπλισμός του είχε κριθεί αδύνατος, καθώς δεν υπήρχε δυνατότητα προμήθειας νέων σκαφών. Ο θυρεός του υποβρυχίου Κατά την διάρκεια του πολέμου ο ΤΡΙΤΩΝ έδρασε με επιτυχία βυθίζοντας πλοία και σπέρνοντας τον τρόμο στον εχθρό. Μέχρι την 15η και τελευταία πολεμική του περιπολία. Ήταν 16 Νοεμβρίου 1942 ο πόλεμος μαινόταν. Το υποβρύχιο (κυβερνήτης του ο υποπλοίαρχος Επαμεινώνδας Κοντογιάννης) επιτίθεται εναντίον γερμανικής νηοπομπής στον Καφηρέα. Βυθίζει ένα πετρελαιοφόρο και, ενώ προσπαθεί να διαφύγει, δέχεται την επίθεση γερμανικού καταδιωκτικού και τελικά βυθίζεται. Προετοιμασία βολής τορπίλης Αναλυτικά η ιστορία έχει ως εξής: στις 16 Νοεμβρίου το ΤΡΙΤΩΝ έφτασε έξω από το ακρωτήριο Καφηρέας. Περίπου στις 16.00 το απόγευμα  εντόπισε εχθρικό υδροπλάνο με αποτέλεσμα να καταδυθεί σε βάθος 30 μέτρων. Είκοσι λεπτά αργότερα βρέθηκε σε περισκοπικό βάθος και εντόπισε κοντά στην Άνδρο εχθρική νηοπομπή  που έπλεε προς τα Δαρδανέλια. Στις 16:30 και από απόσταση 5.500 μ. το ΤΡΙΤΩΝ επιτέθηκε στην νηοπομπή εξαπολύοντας μια τορπίλη η οποία όμως δεν βρήκε τον στόχο της. Εχθρικό πολεμικό πλοίο , το οποίο είχε εντοπίσει το ΤΡΙΤΩΝ ξεκίνησε την πρώτη του επίθεση με 13 βόμβες βυθού ρυθμισμένες για βάθη 70-125 μ. Λίγο μετά πραγματοποίησε δεύτερη επίθεση με 11 βόμβες βυθού οι οποίες δεν κατάφεραν να προκαλέσουν καμία σημαντική βλάβη στο υποβρύχιο το οποίο κατάφερε να κινηθεί βόρεια με σκοπό να εξέλθει από το στενό του Κάβο Ντόρο. Ο ναύσταθμος της Σαλαμίνας το 1940 Τρεις περίπου ώρες αργότερα μετά την πρώτη επίθεση, εντοπίστηκε και πάλι το ΤΡΙΤΩΝ σε απόσταση τριών χιλιομέτρων. Η τρίτη επίθεση με 13 βόμβες βυθού κατάφεραν να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές στο ΤΡΙΤΩΝ. Η θέση του προδόθηκε από τις κηλίδες ορυκτέλαιου και πετρελαίου που αναδύονταν στην επιφάνεια. Το ΤΡΙΤΩΝ ανήλθε σε περισκοπικό βάθος με σκοπό να προσανατολισθεί, καθώς χωρίς πυξίδα είχε χάσει το ακριβές στίγμα του. Την στιγμή αυτή αντελήφθη το ανθυποβρυχιακό να κατευθύνεται εναντίον του με μεγάλη ταχύτητα. Καταδύθηκε τότε και πάλι σε βάθος 30 μέτρων όπου δέχτηκε μια ακόμα επίθεση με 9 βόμβες βυθού. Από την επίθεση αυτή αχρηστεύθηκε ο δεξιός κινητήρας του υποβρυχίου, κατέπεσε ο άξονας της αριστερής μηχανής, έσπασαν οι κοχλίες στήριξης των μηχανών, σφηνώθηκαν τα πρυμναία πηδάλια βάθους και άρχισε να εκλύεται χλώριο από τις βρεγμένες συστοιχίες. Για τον κυβερνήτη του ΤΡΙΤΩΝ στην δυσμενή αυτή θέση υπήρχαν δυο επιλογές: Να αναδυθεί και να παραδοθεί ειρηνικά ή να αναδυθεί και να πολεμήσει. Προτίμησε την δεύτερη. Προετοιμασία υποβρυχίου για ταξίδι Στις 22:00, πεντέμισι ώρες μετά την πρώτη επίθεση, ο κυβερνήτης του ΤΡΙΤΩΝ, Ε. Κοντογιάννης, διέταξε ανάδυση και «εξόρμηση δια πυροβόλου» κατά του ανθυποβρυχιακού. Φτάνοντας στην επιφάνεια άνοιξε την καταπακτή του πυργίσκου και βγήκε ο ίδιος πρώτος με το περίστροφο στο χέρι. Με το άνοιγμα της καταπακτής όμως άρχισε να μπαίνει νερό από την ανοικτή κάθοδο και προς στιγμή οι άντρες που ακολουθούσαν έκλεισαν την καταπακτή. Ο κυβερνήτης μόνος έξω από το σκάφος άδειασε το περίστροφο του πυροβολώντας κατά του εχθρικού πλοίου. Προσπάθησε  να φθάσει στο πυροβόλο  αλλά τα εχθρικά πυρά δεν το επέτρεπαν. Το πολεμικό ημερολόγιο του Τρίτωνα από προηγούμενες αποστολές. Στις 22:14 το εχθρικό ανθυποβρυχιακό  βάλλοντας με όλα του τα όπλα κατευθύνθηκε με μεγάλη ταχύτητα εμβολίζοντας για μια ακόμα φορά το ΤΡΙΤΩΝ. Μετά τον εμβολισμό αυτόν άρχισε η εγκατάλειψη του υποβρυχίου. Από τους επιζώντες του πληρώματος 28 παραδόθηκαν, ενώ οι Νικόλαος Μαρουλάς (Αρχικελευστής ηλεκτρολόγος) και Δ. Παπαδημητρίου (Δίοπος ηλεκτρολόγος) διέφυγαν κολυμπώντας προς την Εύβοια όπου βρήκαν καταφύγιο στο χωριό Θυμιανή διαφεύγοντας στην συνέχεια στην Μέση Ανατολή. Όλα τα μέλη της ομοχειρίας του υποβρυχίου σκοτώθηκαν, μαζί τους και ο ύπαρχος του ΤΡΙΤΩΝ, υποπλοίαρχος Αντώνης Δανιόλος. Στις 22:35 το ΤΡΙΤΩΝ, έχοντας πάρει κλίση από την συνεχή εισροή νερού, βυθίστηκε παίρνοντας μαζί του τους σωρούς των 24 νεκρών του. Ο G. Kleiner κυβερνήτης του γερμανικού ''UJ 2102'' παραδίδει την διάτρητη από τα πυρά Sημαία του παλαιού ΤΡΙΤΩΝΑ  στον Κυβερνήτη Πλωτάρχη Ι.ΜΑΝΙΑΤΗ νεοπαραληφθέντος ελληνικού υποβρυχίου ΤΡΙΤΩΝ στο Κίελο. Τριάντα χρόνια αργότερα στο Κίελο θα υψωνόταν η Ελληνική Σημαία σε ένα καινούργιο Υ/Β ''ΤΡΙΤΩΝ'' .Στην τελετή που γινόταν στις 20 Σεπτεμβρίου 1972 στην Ναυτική σχολή του Murwik στο Κίελο, ένας ηλικιωμένος κύριος που ονομαζόταν Gero Kleiner, έφερε στο Π.Ν. ένα ανεκτίμητο δώρο: Την διάτρητη Σημαία του παλαιού Υ/Β ''ΤΡΙΤΩΝ'' που παρέδωσε στον Κυβερνήτη του νεοπαρεληφθέντος Υ/Β ΤΡΙΤΩΝ πλωτάρχη Ι.ΜΑΝΙΑΤΗ ΠΝ. Ο κύριος Kleiner δεν ήταν άλλος από τον Κυβερνήτη του ''UJ 2102'', που ανεγνώριζε έτσι έμπρακτα την αξία του τότε αντιπάλου του.   Πίνακας απωλειών του ΤΡΙΤΩΝ α/α Όνομα Βαθμός και Ειδικότητα           01 Αντώνιος Δανιόλος Υποπλοίαρχος - Ύπαρχος           02 Κωνσταντίνος Άννινος Ανθυποπλοίαρχος           03 Βασίλειος Σταράκης Σημαιοφόρος μηχανικός           04 Πέτρος Μπιντέρης Κελευστής τορπιλητής           05 Νικόλαος Παυλάκης Κελευστής μηχανικός           06 Ιωάννης Γεδεών Ναύτης νοσοκόμος           07 Μιχαήλ Γεδεών Ναύτης ηλεκτρολόγος           08 Βύρων Γιαλούρης Δίοπος τηλεγραφητής           09 Δημήτριος Κακανδρής Υποκελευστής Β΄ ηλεκτρολόγος           10 Αντώνιος Κούσουλας Υποκελευστής Β΄ αρμενιστής           11 Ιωάννης Κύβελος Δίοπος σηματωρός           12 Νικόλαος Μεραντζής Δίοπος τορπιλητής           13 Θρασύβουλος Μπάγιος Υποκελευστής Β΄ τορπιλητής           14 Χρήστος Μπακιρτζής Δίοπος αρμενιστής           15 Παναγιώτης Παπαθανασίου Υποκελευστής Α΄ ηλεκτριστής           16 Κωνσταντίνος Πατριαρχέας Δίοπος μηχανικός           17 Αθανάσιος Σχοινάς Υποκελευστής Β΄ ηλεκτρολόγος           18 Αντώνιος Τσιτσάκος Δίοπος μηχανικός           19 Γεώργιος Χαρίτος Δίοπος τορπιλητής           20 Α. Αθανασόπουλος Ιδιώτης επιβάτης           21 Γ. Παπανικολάου Ανθυποπλοίαρχος επιβάτης           22 Θ. Μαστρογιάννης Ναύτης (Διεύθυνση Ειδικών Δυνάμεων)           23 Lt.R.N. Karter Βρετανικός σύνδεσμος           24 Lt.R.N. Cole Βρετανικός σύνδεσμος             Σύνολο απωλειών: 24 άτομα            
Τρία πράγματα που δεν γνωρίζετ...
  Του Δημήτρη Σταυρόπουλου Σαν σήμερα, ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου 1966, σε μια αποφράδα για την ελληνική ναυτιλία νύχτα, 23 ν. μ. βορειοδυτικά της Μήλου, στην Φαλκονερα, βυθίστηκε το οχηματαγωγό «Ηράκλειο». Υπάρχουν τρία πράγματα που δεν γνωρίζετε για την Ακτοπλοΐα. Πράξεις και αποφάσεις που έβαλαν τάξη στα ταξίδια με τα επιβατηγά πλοία και - είναι σίγουρο - ότι έσωσαν κόσμο και απέτρεψαν ναυτικές τραγωδίες.