ΤΑΞΙΔΙ ΣΤΗΝ ΑΝΔΡΟ: Όταν μαθητές από την Ευρώπη συναντούν στιγμές από την ιστορία της Άνδρου!...
Μια αναμνηστική φωτογραφία των μαθητών από την Ευρώπη και την Ραφήνα στο σύμβολο της Άνδρου, τον Αφανή Ναύτη, απέναντι από τα ερείπια του βενετικού κάστρου του Μαρίνου Δάνδολου και του εντυπωσιακού φάρου της Άνδρου. Ή, όταν μαθητές της Ευρώπης συναντούν στιγμές από την ιστορία της Άνδρου...
Η ΕΙΔΗΣΗ: 56 μαθητές και καθηγητές από την Ραφήνα και 54 μαθητές και καθηγητές από την Ευρώπη επισκέφθηκαν την Άνδρο την Τρίτη 6 Μαΐου 2025 σε ένα μικτό πρόγραμμα από μαθητές και καθηγητές που συμμετείχαν στο ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus για μαθητές και στο πρόγραμμα της αδελφοποίησης της Ραφήνας με το Παλέρμο της Σικελίας. Την Άνδρο επισκέφθηκαν με το πρόγραμμα Erasmus για μαθητές 10 παιδιά από τη Νάπολη, 26 από την Τουρκία, 2 από την Γερμανία, 5 από την Λετονία, και 16 παιδιά με το πρόγραμμα αδελφοποίησης με την Ραφήνα από το Παλέρμο. Τα συνόδευαν 11 καθηγητές τους.
Οι μαθητές έφτασαν το πρωί με το πλοίο στο Γαύριο κι επισκέφθηκαν την Χώρα για λίγες ώρες. Κι επέστρεψαν πίσω στη Ραφήνα το απόγευμα. Περιηγήθηκαν στην Χώρα και κατέληξαν στην πλατεία του Αφανή Ναύτη, όπου και είχαν μια ενημέρωση για το νησί από υπάλληλο του ΚΕΠΕΑ Κορθίου. Μετά συνέχισαν την βόλτα τους μέχρι την ώρα που γύρισαν στο πλοίο για το ταξίδι της επιστροφής.
ΤΟ ΠΡΩΤΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Βρισκόμαστε στο ιστορικό σπίτι του γενάρχη της οικογένειας των Εμπειρίκων της Ρίβας όταν ακούσαμε γέλια και κουβέντες παιδιών στο δρομάκι που έρχεται από τον Αφανή Ναύτη. Βγήκαμε στο μπαλκόνι κι είδαμε με έκπληξη δεκάδες νέα παιδιά, προφανώς μαθητές, να επιστρέφουν κατά ομάδες από την πλατεία. Βγάλαμε 2-3 φωτογραφίες από επαγγελματική συνήθεια. Τα παιδιά μάς είδαν και μερικά χαιρέτισαν χαρούμενα. Ανηφόρισαν προς την πλατεία Καΐρη. Τα ακολουθήσαμε παραξενεμένοι ζητώντας πληροφορίες από το τηλέφωνο. Ατυχώς οι πληροφορίες ήταν αντιφατικές.
Στην πλατεία Καΐρη βγάλαμε ακόμα μια δύο φωτογραφίες και πέσαμε πάνω σε γνωστό ανδριώτη, που συνόδευε τα παιδιά. Τον ρωτήσαμε και είχαμε μια κάπως καλύτερη ενημέρωση με την πληροφορία πως θα ταξίδευαν με το πλοίο για Ραφήνα. Σκεφτήκαμε, μιας και θα ταξιδεύαμε με το ίδιο πλοίο πως θα είχαμε καλύτερη πληροφόρηση στο καράβι. Και... το ξεχάσαμε!...
ΣΧΟΛΙΟ: Έχουμε ξαναγράψει κι άλλοτε πως με κάποιο τρόπο οι πληροφορίες συχνά μάς κυνηγάνε αυτές αντί να τις κυνηγάμε εμείς σε αυτό το νησί και στις διαδρομές μας προς ή από αυτό. Το ίδιο συνέβη και αυτή την φορά. Μια ομάδα καθηγητών που συνόδευε τους μαθητές πέρασε από το τραπέζι του καταστρώματος Νο 5 που είχαμε απλώσει υπολογιστή, τηλέφωνο, φωτογραφική μηχανή. Κοιτάξαμε αφηρημένοι. Μια ευγενική κυρία μας χαιρέτισε με το όνομα μας! Κοιτάξαμε ξαφνιασμένοι. Ήταν η καθηγήτρια του γυμνασίου Ραφήνας Άννα Σαμαρά.
Αδράξαμε την ευκαιρία και ρωτήσαμε σχετικά με τα παιδιά. Χαρούμενη πρότεινε να φέρει μια ομάδα αντιπροσωπευτική από τις εθνικότητες που ήταν στην ομάδα. Έτσι βρεθήκαμε για μιάμιση ώρα γύρω από το τραπέζι μας με 6 παιδιά από τα δύο προγράμματα και είχαμε την χαρά να μιλήσουμε εκτενώς μαζί τους, να μάθουμε τις εντυπώσεις τους και να τα πληροφορήσουμε για την ιστορία των σημείων που επισκέφθηκαν...
ΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Ας ξεκινήσουμε όμως το δεύτερο ρεπορτάζ με τις πληροφορίες για τα παιδιά. Ρωτήσαμε το πρώτο παιδί (δεξιά στην φωτογραφία). Ο Αλμπέρτο από το Παλέρμο, ετών 15. Ήταν από το πρόγραμμα αδελφοποίησης με την Ραφήνα. Μάς είπε πως του άρεσε ιδιαίτερα η άγρια φύση της Άνδρου, η θάλασσα και οι ζεστοί άνθρωποι. Μετά ρωτήσαμε τον Ρόλαντς από την Λετονία (στο μέσο του τραπεζίου στη φωτογραφία). Ήταν με το πρόγραμμα Erasmus κι ήταν ο μικρότερος. Ήταν από την πόλη Γιάλταβα. Του άρεσαν από την Ελλάδα τα θαλασσινά, το ταξίδι με το πλοίο, τα νησιά και οι ψαράαδες.
Τρίτος ο Μουλίς Αχμέτ από την Ισπάρτα της Τουρκίας (προτελευταίος αριστερά στη φωτογραφία). Ήταν με το πρόγραμμα Erasmus. Ήταν 17 ετών και ήταν ενθουσιασμένος με τους ευγενικούς ανθρώπους και με την θάλασσα. Εξήγησε πως η πόλη του είναι σε ορεινό μέρος 800 μέτρα υψόμετρο, μακριά από θάλασσα κι ήταν εντυπωσιασμένος με την θάλασσα στην Άνδρο, με το παλιό κάστρο και το άγαλμα του Ναύτη. Τελευταίος από τα παιδιά από το εξωτερικό ο Αντόνιο από τη Νάπολη. 13 ετών. Του άρεσε ο τρόπος ζωής στην Ελλάδα, τα τοπία και τα σπίτια της Άνδρου και η θάλασσα.
Μετά ρωτήσαμε τους δύο Έλληνες. Πρώτα τον Νικόλα. 15 ετών. Μάς εξέπληξε η απάντηση: "Είμαι από την Άνδρο!". Επιμείναμε και μάθαμε πως πηγαίνει στο Γυμνάσιο Ραφήνας όμως είναι εγγονός του Νίκου Μπληζιώτη από την Άνδρο! Ήταν πολύ χαρούμενος που γνώρισε τόσα παιδιά από άλλες χώρες. Και τέλος η πολύ χαρούμενη Παναγιώτα-Μαρίνα από την Ραφήνα. 14 ετών. Ένοιωθε πολύ τυχερή που έμαθε τόσα πολλά από άλλες κουλτούρες.
Κάπου εκεί ολοκληρώθηκαν οι μικρές συνεντεύξεις με του 6 μαθητές που αντιπροσώπευαν μια εντυπωσιακή εικόνα από χώρες και κουλούρες. Όμως όλοι συνέκλιναν στη χαρά της νεότητας μπροστά στην ανακάλυψη του καινούριου. Στην ευτυχία της επαφής με την θάλασσα και το νησί. Στις ξεχωριστές εντυπώσεις και εμπειρίες που αποκόμισαν από την Άνδρο στο λίγο που την επισκέφθηκαν.
Και κάπου εκεί ήρθε η ώρα να γνωρίσουμε τον καθηγητή Εμανουέλε από την Σικελία. Ελληνιστής! Και ποιητής! Στην Σικελία συναντά την Ελλάδα τριγύρω του. Κι ήρθε στην Ελλάδα με το πρόγραμμα της Ραφήνας να βρει την Ελλάδα, που αγαπά και της οποίας τη γλώσσα μιλά και διδάσκει. Ατυχώς το πλοίο έφτανε στο λιμάνι και δεν είχαμε χρόνο για περισσότερα πέρα από μια τελευταία αναμνηστική φωτογραφία μαζί του.
Post Scriptum: Θέλουμε να ευχαριστήσουμε θερμά την καθηγήτρια Άννα Σαμαρά για την συμβολή της στην παρουσίαση της θαυμάσιας εμπειρίας των μαθητών από την επίσκεψη τους στην Άνδρο...
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: Άννα Σαμαρά, Νίκος Μπληζιώτης, ΕΝ ΑΝΔΡΩ.
ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΜΠΑΣΑΝΤΗΣ