Η Άνδρος και το «τουριστικό κύ...
  Το Μπατσί παραμένει ο πρώτος τουριστικός σταθμός στην Άνδρο. Για να επεκτείνει όμως την τουριστική περίοδο και να προσεκλύσει ειδικά ξένους επισκέπτες χρειάζεται κι άλλες αναφορές πάνω στο νησί πέρα από το γραφικό λιμανάκι... (φωτ. Εν Άνδρω) Αν και η χρονική περίοδος είναι ακόμα πρόωρη για να υπάρξουν ασφαλείς και τεκμηριωμένες πληροφορίες, υπάρχουν ενδείξεις και τάσεις που δείχνουν αυξημένο ενδιαφέρον για τις Κυκλάδες. Ήδη υπάρχει επιπλέον 17% αύξηση των κρατήσεων από πέρσι σύμφωνα με την Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου. Από αυτό το τουριστικό «κύμα» η Άνδρος περιμένει να εισπράξει κυρίως από τον εσωτερικό τουρισμό λόγω της εγγύτητας με την Αττική. Όπως και πέρσι αναμένεται, αν δεν συμβεί κάτι, να διατηρηθεί η ροή τουριστών του Σαββατοκύριακου. Στο σημείο αυτό να πούμε πως παράγοντες του ΕΟΤ που παρακολουθούν τις διεθνείς εκθέσεις, τις εκδόσεις και τις προτιμήσεις  των εντύπων και των δημοσιογράφων, που συμβάλουν στις τουριστικές ροές, έχουν διαπιστώσει ότι το διεθνές ρεύμα πλέον, αναζητά προορισμούς με εναλλακτική μορφή διασκέδασης και ανάπαυσης. Μέρη με λιγότερη ένταση, στοχευμένες καλοκαιρινές δράσεις, πιο φυσική ζωή, χωρίς ογκώδη καταλύματα, ωραίες παραλίες, ιστορικές αναφορές και μνημεία και φυσικά πιο φθηνά πακέτα διακοπών. Το αγροτικό Κόρθι. Μερικές φορές το πράσινο της Άνδρου είναι κραυγαλέο και αποτελεί ένα ακόμα στοιχείο έλξης επισκεπτών στο νησί. Μέχρι στιγμής κυρίως Ελλήνων. Αν συνοδευτεί με δραστηριότητες (μονοπάτια, ιστορία, αρχαιολογικοί χώροι κλπ) μπορεί να προσελκύσει ξένους και να επεκτείνει την τουριστική περίοδο του όπως π.χ. η Νάξος που έχει αξιοποιήσει τα πάντα (φωτ. Εν Άνδρω). Με αυτή την λογική που κυριαρχεί πλέον σαν τάση, η Άνδρος έχει τη δυνατότητα να μπει στο μικροσκόπιο του ευρωπαϊκού τουρισμού, ως μια ενδιαφέρουσα πρόταση μιας και διαθέτει πολλά από αυτά τα σοιχεία. Είναι όμως σχετικά άγνωστη στους ξένους ως κάτι ξεχωριστό. Στα ξένα δημοσιεύματα έχουν μέχρι σήμερα ξεχωρίσει το πράσινο, οι φυσικές ομορφιές της, τα μονοπάτια της, η ναυιική ιστορία της, η κοντινή απόσταση από την Αθήνα. Υπάρχει λοιπόν έδαφος αν καταφέρει να μπει στο «δίκτυο» των μεγάλων πρακτόρων να πετύχει μια αύξηση της εισροής ξένων τουριστών. Κάτι που μέχρι σήμερα έχει γίνει μεμονωμένα και περιορισμένα. Ανάμεσα στις εμφανείς ελλείψεις της το ότι δεν έχουν αναδειχθεί μερικά πολύ σημαντικά ιστορικά μνημεία και αρχαιολογικοί χώροι (υπάρχει αδιαφορία αρμοδίων και κατοίκων γι' αυτά) και δεν έχει ανεβάσει τις προσφερόμενες υπηρεσίες της σε υψηλό επίπεδο. Παλαιόπολη. Βάση αρχαίου κτίσματος στην Αγορά. Μια πόλη που έπαιξε ρόλο στην κλασική αρχαιότητα. Μια πόλη με 1000 χρόνια ιστορία...(φωτ. Εν Άνδρω). Όλα τα παραπάνω τα συζητήσαμε με στελέχη του Ε. Ο. Τ, που αναμένουν να δουν πως θα εξελιχθεί στην πράξη το αυξανόμενο τουριστικό ενδιαφέρον για τις Κυκλάδες. Η σημερινή εκτίμηση είναι πως το 2017 οι αφίξεις τουριστών θα ξεπεράσουν τα 27 εκατομμύρια. Κάτι που εξέφρασε και η υπουργός Τουρισμού Έλενα Κουντουρά  επ' ευκαιρία της παρουσίας της στην έκθεση τουρισμού «Philoxenia and Hotelia».Όπως επεσήμανε η κ. Κουντουρά η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, αλλά και η προσέλκυση τουριστών από περισσότερες χώρες, μια τάση ήδη διαπιστωμένη ενισχύει αυτή την εκτίμηση. Παρά τις σημαντικές ανασκαφές στην Παλαιόπολη ιδού δύο εικόνες από την μέχρι τώρα "αξιοποίηση" που έγινε στα μοναδικά θραύσματα μιας πόλης 1000 χρόνων. Αρχαίοι κίονες χτισμένοι σε παλιές αιμασιές!!! Τι να δείξουμε στον ξένο τουρίστα; (φωτ. Εν Άνδρω). Από την άλλη πλευρά, το... "φάντασμα του Brexit" που αιωρείτο πάνω από τα περίπτερα της διεθνούς τουριστικής έκθεσης World Travel Market του Λονδίνου (7-10 Νοεμβρίου) φαίνεται πως θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την εξέλιξη της τουριστικής κίνησης από τη Βρετανία προς την Ελλάδα το 2017. Ο Ερμής της Άνδρου στο αρχαιολογικό μουσείο Άνδρου. Το πιο διάσημο εύρημα της Παλαιόπολης. Χάρη στην χορηγία Γουλανδρή υπάρχει το μουσείο που αποτελεί μαζί με τις εκθέσεις του ομώνυμου μουσείου μοντέρνας τέχνης την κυριότερη αναφορά του αρχαίου πολιτισμού του νησιού (φωτ. Εν Άνδρω). Κορυφαίοι παράγοντες του χώρου, ωστόσο, όπως ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) Ανδρέας Ανδρεάδης εμφανίζονται ιδιαίτερα επιφυλακτικοί, χαρακτηρίζοντας «ιδιαίτερα επισφαλή» την όποια εκτίμηση για την εξέλιξη του τουριστικού ρεύματος προς την Ελλάδα την επόμενη χρονιά. Η αρχαία Ζαγορά. Μια σπουδαία ανασκαφή που την συνεχίζουν Αυστραλοί αρχαιολόγοι. Σχεδιάζουν την αναστύλωση ενός ναού. Αν γίνει αυτό μπορεί να αναδειχθεί η ανασκαφή και η Άνδρος να αποκτήσει μια αξιόλογη αρχαιολογική αναφορά (7ος-8ος αιώνας π.χ.) στον τουριστικό χάρτη της Ευρώπης (φωτ. Εν Άνδρω). Αναπαράσταση σε πήλινο αγγείο της Ζαγοράς που περιγράφει σκηνή από κυνήγι στην αρχαιότητα. Κάποτε πρέπει να αξιοποιηθουν τα ευρήματα της Ζαγοράς. Μαζί με μια αναστύλωση μπορεί να γίνουν μεγάλοι "κράχτες" στο εξωτερικό  (φωτ. Εν Άνδρω).  Άλλοι παράγοντες του χώρου, ωστόσο, εξηγούν πως η εικόνα εμφανίζεται αρκετά διαφοροποιημένη και επικεντρώνεται κυρίως σε δημοφιλείς ελληνικούς προορισμούς, οι οποίοι φέρονται να καταγράφουν άνοδο από 80% έως και 160%. Αυτό το τελευταίο ισχύει κυρίως σε κάποιες ειδικές περιπτώσεις ξενοδοχειακών επιχειρήσεων. Στρόφιλας. Η νεολιθική Ακρόπολη του νησιού. Η Άνδρος του 4000 π.Χ. Ο αρχαιότερος οργανωμένος οικισμός της νεολιθικής περιόδου στην Ευρώπη. Η αξιοποίηση του σε συνδυασμό και με την γειτονική Ζαγορά μπορεί να αλλάξει την εικόνα της Άνδρου στον χάρτη της ιστορίας και του πολιτισμού με μεγάλο τουριστικό όφελος (φωτ. Εν Άνδρω).   Τα δεκάδες καραβάκια του Στρόφιλα. Εκθέματα που περιμένουν αξιοποίηση. Όμως μέχρι σήμερα αρκετοί αρμόδιοι αδιαφορούν πλήρως και ορισμένοι κάτοικοι νοιώθουν εχθρότητα. Κι όμως απεικονίζουν 6000 χρόνια ναυτικής ιστορίας της Άνδρου. Πόσες χιλιάδες τουρίστες μπορούν να φέρουν αν αξιοποιηθούν; Χρειάζονται πρωτοβουλίες και αξιοποίηση όλων για να αλλάξει το νησί θέση στον διεθνή τουριστικό χάρτη (φωτ. Εν Άνδρω). Όπως και να έχουν πράγματα, το όνομα της Άνδρου, πρέπει να το καταλάβουμε όλοι πως πρέπει να αρχίσει να  «παίζει» στις ατζέντες των τουριστικών πρακτόρων. Και για να γίνει αυτό πρέπει να υπάρξει μια συνολικά επαγγελματική προσέγγιση. Και για να υπάρξει μια στρατηγική θα πρέπει να επικεντρωθούν όλοι, αρμόδιοι και επαγγελματίες, στην βελτίωση των αρετων και της φήμης του νησιού, στη βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών και το κυριότερο η ανάδειξη της ιστορίας του και των αρχαιοτήτων του. Οι ξένοι επισκέτες στην περίπτωση του εναλλακτικού τουρισμού δελίχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον στην ιστορία, στα μνημεία και στις αρχαιότητες. Κάτι στο οποίο η Άνδρος σήμερα υστερεί. Όλα αυτά πρέπει να αρχίσουν να γίνονται ώστε να ενισχύσει το νησί την θέση στον ευρωπαϊκό τουριστικό χάρτη. Κ.Χ 
"Πειράματα" με τις ενδοκυκλαδι...
  Δεξιά το πλοίο της γραμμής και αριστερά το πλοίο του ενδοκυκλαδικού δρομολογίου. Καλοκαιρινή φωτογραφία. Ο πολύ κόσμος πηγαίνει στο πλοίο της γραμμής. Οι σαφώς λιγότεροι νησιώτες πάνε στο πλοίο για τις δημόσιες υπηρεσίες στη Σύρο ή και σε κάποιο άλλο νησί για δουλειές. Τι θα γίνει τώρα με τον Καλλικράτη στην ακτοπλοΐα που εξήγγειλε μια κυβέρνηση η οποία κάποτε κατήγγειλε σε όλους του τόνους τον Καλλικράτη στους Δήμους; (φωτ. Εν Άνδρω). «Τι θέλει να πει ο ποιητής με τη φράση "Καλλικράτης στην ακτοπλοΐα"; (για να ξεκινήσουμε με λίγο πικρό χιούμορ…). Μπερδεμένα λόγια με ασάφεια στο τελικό συμπέρασμα, σε ότι αφορά τον σχεδιασμό των ακτοπλοϊκών  συγκοινωνιών του Αιγαίου και κυρίως των επιδοτουμένων, από τον νέο υφυπουργό Ναυτιλίας Νεκτάριο Σαντορινιό.
Και το όνομα αυτού... "SuperRU...
   Η τελευταία φορά που το SPEEDRUNNER IV έπιασε Σίφνο χτες 20/11. Είχε παρατείνει τα δρομολόγια του μετά από παράκλησι των Σιφναίων. Σήμερα παραδίδεται στους αδελφους Στεφάνου. Το νέο απόκτημα της GOLDEN STAR FERRIES,  απέκτησε καινούργιο όνομα, σχεδιάζει τα δρομολόγια του για το 2017 και ετοιμάζεται να μπει δυναμικά στις Κυκλάδες, για να διεκδικήσει μερίδιο ,από την πίτα της ακτοπλοϊκής αγοράς.
Ευκαιρία για τους επαγγελματίε...
  Μπατσί, το τουριστικό κέντρο του νησιού. Πόσοι άραγε από τους επαγγελματίες της Άνδρου ξέρουν και πόσοι εκμεταλεύονται τις χρηματοδοτήσεις των ευρωπαϊκών προγραμμάτων; Υπάρχουν φορείς πληροφόρησης και στήριξης στο θέμα αυτό; (φωτ. Εν Άνδρω).  Ευκαιρίες για επιχειρηματική δραστηριότητα στην Άνδρο υπάρχουν. Ακόμα και μέσα στην κρίση, που η λιτότητα και η ανεργία έχουν μειώσει δραματικά κάθε οικονομική πρωτοβουλία και δράση. Αρκεί οι επαγγελματίες να έχουν όρεξη, νέες ιδέες, αισιοδοξία και κυρίως να είναι ενημερωμένοι.
Άνδρος: Κάτι νέο ξεκινά στον χ...
  Η φιλοσοφία της μεγάλης ελληνικής εταιρείας APIGEA & APIVITA, της οποίας τα φαρμακευτικά και καλλυντικά στηρίζονται στο μέλι, βασίζεται στη σοφία του Ιπποκράτη (φωτ. Εν Άνδρω).  Τελικά κάτι θετικό προέκυψε από την ημερίδα για το μέλι της 15ης Νοεμβρίου. Πρώτα ήταν η εξαγγελία του Ν. Κουτσιανά – ιδιοκτήτη της μεγάλης ελληνικής εταιρείας APIGEA & APIVITA - για δύο νέους μελισσοκόμους που θα ξεκινήσουν δραστηριότητα με στόχο να αποτελέσουν την βάση για επέκταση των δραστηριοτήτων της μεγάλης ελληνικής εταιρείας στην Άνδρο. Στη συνέχεια μετά από συμφωνία με τον έπαρχο οι θέσεις έγιναν τρεις.
Άνδρος: Αναζητώντας την ανάπτυ...
  Η περιοχή του Στενού, διαπίστωσαν οι βοτανολόγοι της APIVITA, είναι από τους καλύτερους θυμαρότοπους. Επίσης η ευρύτερη περιοχή του Ζόργκου έχει εξαιρετικά μεγάλη ποικιλία φυτών. Κάτι που καθιστά την Άνδρο προνομιακό τόπο για παραγωγή μελιού για πάρα πολλές χρήσεις (φωτ. Εν Άνδρω).  Χρόνια σε αυτό το νησί συζητούν όλοι για ανάπτυξη. Χρόνια σε αυτό το νησί η ανάπτυξη δεν έρχεται γιατί αυτά που συζητούνται είναι λόγια του αέρα. Λέει ο ένας «αρμόδιος» κάτι που δεν ξέρει, απαντά ο άλλος αναρμόδιος κάτι άλλο που νομίζει ότι ξέρει, πετάγεται ένας τρίτος και φτιάχνει μια επιτροπή για να διδάξει αυτά που δεν καταλαβαίνει. Κι όλα τελειώνουν εκεί. Μέχρι να αρχίσει ο επόμενος γύρος συζητήσεων και αντιπαραθέσεων γύρω από μια επόμενη συζήτηση περί ανάπτυξης. Κι ο χορός της υπανάπτυξης καλά κρατεί.
Τα δρομολόγια της Fast Ferries...
  Η εταιρεία Fast Ferries ανακοίνωσε με δελτίο τύπου της εγκαίρως τα δρομολόγια του 2016-2017 ώστε οι ταξιδιωτικοί πράκτορες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό να μπορούν να ξεκινήσουν από τώρα κρατήσεις. Όσον αφορά την γραμμή μας τα δρομολόγια έχουν ως εξής:
Πρώτη και το 2016 η ελληνική ν...
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου Ο Αφανής Ναύτης - Χώρα Άνδρου (Η είδηση πως η ελληνική ναυτιλία είναι για μια ακόμα φορά πρώτη στον κόσμο, που μετέδωσε και σχολίασε ο συνεργάτης του Εν Άνδρω Δημήτρης Στραυρόπουλος οδήγησε σε έναν διάλογο με ορισμένους αναγνώστες τόσο στο site όσο στο f/b. Επειδή σε ορισμένους η ναυτιλία ως κλάδος γίνεται αντιληπτή μάλλον περιορισμένα σκεφτήκαμε να μεταφέρουμε εδώ δύο σχόλια με στόχο να γίνει κατανοητός ο κλάδος και τα ωφέλη του στην ελληνική οικονομία αλλά και στο νησί μας. Δημοσιεύουμε λοιπόν τα δύο σχόλια - ένα αναγνώστη μας και ένα του Εν Άνδρω - στο τέλος του κειμένου του Δημήτρη Στραυρόπουλου - Εν Άνδρω). Για ένα ναυτικό νησί όπως η Άνδρος, με ιστορία, αγώνες, προσφορά και θυσίες στην θάλασσα, αυτή η είδηση χαρίζει χαρά και ικανοποίηση. Αποτελεί την επιβράβευση κόπων και σωστών επιλογών, όχι μόνο εκείνων που διαφεντεύουν τους ωκεανούς (των εφοπλιστών), αλλά κυρίως των ναυτικών, που με τον ιδρώτα και το αίμα τους, κατάφεραν να διατηρήσουν την Ελληνική Ναυτιλία και εφέτος πρώτη στον κόσμο. Αυτή η είδηση αφιερώνεται, λοιπόν, στους ανδριώτες θαλασσόλυκους… Η είδηση: Διατηρεί τα «σκήπτρα» της παγκόσμιας ναυτιλίας η Ελλάδα καθώς με βάση την τελευταία ετήσια έκθεση της αρμόδιας υπηρεσίας εμπορίου των Ηνωμένων Εθνών, της UNCTAD, το μερίδιο του ελληνόκτητου στόλου ανέρχεται σε 16,36%, έναντι 16,1% πριν από ένα χρόνο και 15,5% το 2014. Πρόκειται για κατάταξη με βάση το ποσοστό που ελέγχει η κάθε χώρα επί της συνολικής χωρητικότητας του παγκόσμιου στόλου, ενώ τα στοιχεία που παρουσίασε χθες η UNCTAD αφορούσε την περίοδο μέχρι τις αρχές του 2016. Σύμφωνα με τα σχετικά στοιχεία, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν συνολικά 4.136 πλοία, έναντι 4.017 πλοίων το 2015, μια αύξηση κατά 119 πλοία. Από τα εν λόγω πλοία, όμως, μόλις τα 728 έχουν υψώσει την ελληνική σημαία, ενώ πέρυσι ο αντίστοιχος αριθμός ανερχόταν σε 796 πλοία. Το μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου με βάση τη χωρητικότητα ανέρχεται πλέον σε 293 εκατ. τόνους dwt (περιλαμβάνονται πλοία 1.000 τόνων και πάνω), έναντι 279,4 εκατ. τόνων πέρυσι. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της UNCTAD, σχεδόν το 78% του στόλου (με βάση τη χωρητικότητα) είναι εγγεγραμμένο σε ξένα νηολόγια. Στην ελληνική σημαία είναι νηολογημένα πλοία χωρητικότητας «μόλις» 64,7 εκατ. τόνων, από 70 εκατ. τόνους πέρυσι. Συνολικά, υπολογίζοντας και τα μικρότερα πλοία (από 100 τόνους και άνω), την ελληνική σημαία φέρουν 1.386 πλοία, ενώ με βάση τη χωρητικότητα, το μερίδιο του ελληνικού νηολογίου δεν ξεπερνά το 4,07% σε παγκόσμια βάση. Μάλιστα, κατά τη διάρκεια του τελευταίου έτους, η ελληνική σημαία έχει απολέσει το 2,49% της χωρητικότητάς της, ενώ κατατάσσεται στην 9η θέση διεθνώς. Μετά την Ελλάδα, στη δεύτερη θέση με βάση τη χωρητικότητα του στόλου της κατατάσσεται και πάλι η Ιαπωνία με μερίδιο της τάξεως του 12,78% (από 13,3% πέρυσι), αριθμώντας συνολικά 3.969 πλοία, συνολικής χωρητικότητας 229 εκατ. τόνους dwt. Ακολουθεί η Κίνα, η οποία παρότι διαθέτει τα περισσότερα πλοία παγκοσμίως με 4.960, εντούτοις, το μερίδιό της με βάση τη χωρητικότητα δεν ξεπερνά το 8,87%, από 9,1% πέρυσι. Στην τέταρτη θέση βρίσκεται η Γερμανία με μερίδιο της τάξεως του 6,65%, επίσης μειωμένο από το 7,04% του προηγούμενου έτους, ενώ η πρώτη πεντάδα συμπληρώνεται από τη Σιγκαπούρη, της οποίας το μερίδιο διαμορφώνεται σε 5,32%, ενισχυμένο σημαντικά από το 4,84% που είχε καταγραφεί πέρυσι. ΤΑ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΑ ΩΦΕΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΚΑΙ ΤΗΣ ΑΝΔΡΙΩΤΙΚΗΣ ΝΑΥΤΙΛΙΑΣ ΣΧΟΛΙΟ του αναγνώστη Jim από Άνδρος Το συνολικό όφελος για την ελληνική οικονομία από τις θαλάσσιες μεταφορές σε όρους απασχόλησης (από την ανάγκη εξυπηρέτησης της ζήτησης για θαλάσσιες μεταφορές, καθώς και από την κατανάλωση που οφείλεται στο εισόδημα των εργαζομένων κατά μήκος της αλυσίδας αξίας των θαλάσσιων μεταφορών) είναι πολύ σημαντικό, καθώς εκτιμάται με τη χρήση του υποδείγματος εισροών-εκροών της ελληνικής οικονομίας του ΙΟΒΕ ότι το 2009 ξεπέρασε τα 192 χιλ. άτομα. Τα αντίστοιχα οφέλη στο εισόδημα των νοικοκυριών υπολογίζονται στα € 2,7 δισ. Η καταγεγραμμένη συμβολή της ναυτιλίας δείχνει να είναι εξαιρετικά σημαντική καθώς η απουσία της θα περιόριζε σημαντικά τον κύκλο εργασιών λοιπών παραναυτιλιακών κλάδων (προμηθευτών, συνεργατών και λοιπά), με αποτέλεσμα την περαιτέρω συρρίκνωση της ελληνικής οικονομίας. Η συνολικά καταγεγραμμένη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, με βάση τα επίσημα δεδομένα της ΕΛΣΤΑΤ, ανέρχεται σε €13 δισεκ. προστιθέμενη αξία και 192 χιλιάδες θέσεις εργασίας. ΣΧΟΛΙΟ του Εν Άνδρω Με δεδομένα τα παραάνω ωφέλη της ελληνικης ναυτιλίας στην Ελλάδα πολύ σημαντική κρίνεται συμφωνα με τα στοιχεία τα ωφέλη της ανδριωτικης ναυτιλίας στο νησί. Ακόμα και σήμερα η Άνδρος - σύμφωνα με στοιχεία του Μιχάλη Κοκκίνη, δες στο κείμενο "Η Άνδρος συνεχίζει να μπαρκάρει - έχει περίπου 150 πλοία με σημαντικό τονάζ. Στα γραφεία και στα καράβια των ανδριωτών εφοπλστικών οικογενειών στην Ελλάδα και στο εξωτερικό, καθώς και σε επαγγέλματα γύρω από την ναυτιλία (δικηγόροι. ναυλομεσίτες, πληρώματα, τροφοδοσία κλπ)  εργάζονται κάποιες χιλιάδες ανδριώτες. Χωρίς τις περίπου 64 εφοπλιστικές οικογένειες ανδριώτικης καταγωγής που απασχολούν πολύ κόσμο ή κινούν δίπλα τους και πολλά επαγγέλματα περί την ναυτιλία το νησί θα ήταν φτωχότερο και το ΑΕΠ του θα ήταν πολύ χαμηλότερο.   
Ανδριώτικο το ΕΓ/ΟΓ "SPEEDRUNN...
  Οι αδελφοί Γιώργος και Δημήτρης Στεφάνου έκαναν τελικά την επόμενη επιχειρηματική τους κίνηση. Αφουγκραστηκαν την εποχή και τα νέα δεδομένα  της ακτοπλοΐας, που απαιτούν πλοία με μεγάλες ταχύτητες και… έκαναν ανδριωτικο το ΕΓ/ΟΓ "SPEEDRUNNER IV".