Η ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ - ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ ΣΤΑ ΑΝΙΣΤΟΡΗΤΑ ΤΩΝ ΗΜΕΡΩΝ...

Μονή Παναχράντου. Φωτογραφία του μεσοπολέμου. 

ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΠΥΡΓΟΥ & ΤΟΥ ΚΑΜΠΑΝΑΡΙΟΥ

Αν κοιτάξουμε προσεκτικά την παραπάνω φωτογραφία, που είναι του μεσοπολέμου και είναι από το αρχείο της Μονής, βλέπουμε πως υπήρχαν εξωτερικά κτήρια και τείχη. Διακρίνεται ευκρινώς στο πίσω μέρος και ο πύργος της μονής. Δεν υπήρχε ο περιμετρικός δρόμος έτσι ο πύργος διακρίνεται από τον δεύτερο όροφο πάνω από το έδαφος. Διακρίνονται δυτικά τα παράθυρα του δεύτερου ορόφου του πύργου. Ο πρώτος όροφος είναι κατά ένα μέρος του προφανώς μέσα στο έδαφος.

Δεν διακρίνεται το καμπαναριό. Όπως γράφει ο σύγχρονος της τότε ιστορίας της Μονής συγγραφέας Εμ. Καρπάθιος το καμπαναριό τότε ανακαινίσθηκε. Αυτά για τον πύργο που ΥΠΗΡΧΕ. Και αναστηλώθηκε πάνω στα απομεινάρια του παλιού. Αλλά και για το καμπαναριό που ΔΕΝ ΦΑΙΝΟΤΑΝ. Αλλά ανακαινίσθηκε τότε. Για την ιστορία: Το 1938 η Μονή ήταν σχεδόν ερειπωμένη και επισκευάστηκε με πρωτοβουλία των κατοίκων της Άνδρου (Αρχιμανδρίτου Εμμανουήλ Ι. Καρπαθίου, «Η εν Άνδρω Ιερά Μονή Παναχράντου», Αθήνα, 1938) 

Μεγάλο μέρος του μοναστηριού στα τέλη της δεκαετίας του 1950 ήταν ερείπιο, σύμφωνα με πολλές παλαιότερες μαρτυρίες, αλλά από μαρτυρίες του Ευδόκιμου. Σύμφωνα με ότι είδαμε εμείς στα μέσα της δεκαετίας του 1960, όταν ανεβήκαμε για πρώτη φορά στη γιορτή του Αγίου Παντελεήμονα, το μοναστήρι ήταν μισογκρεμισμένο εξωτερικά.

Αυτά ως προς τα τείχη, τους πύργους, τα καμπαναριά και τις ιστορίες τους για τους ανιστόρητους των ημερών...

ΠΕΡΙ ΤΟΥ ΕΤΟΥΣ ΚΤΗΣΕΩΣ ΤΗΣ ΜΟΝΗΣ

 

Τώρα ως προς το έτος κτήσεως της Μονής που λέγονται και γράφονται διάφορα συχνά αυθαίρετα. Στο βιβλίο του για την ιστορία της Παναχράντου ο Καρπάθιος γράφει πως το μοναστήρι είναι του 961 και πως ανασυστάθηκε τον 16ο αιώνα και ότι ανακαινίσθηκε εκ βάθρων ο ναός του μεταξύ 1602-1608. 

Μια εξαιρετική και σύνθετη προσπάθεια χρονολόγησης της έκανε και ο αρχιτέκτων και ιστορικός συγγραφές Νίκος Βασιλόπουλος. Αρχικά με παραπομπές στον καθηγητή Ιστορίας Ηλ. Κολοβού, "ειδικευμένου στην Τουρκική περίοδο στον οποίο είχε αναθέσει (ο Πολέμης) την μετάφραση όλων των παλαιών οθωμανικών εγγράφων της Καϊρείου και της Μονής της Αγίας. Στα έργα που δημοσιεύθηκαν από την Καϊρειο «η νησιωτική κοινωνία της Άνδρου στο Οθωμανικό πλαίσιο» (Ανδρ. Χρονικά τ. 39 2006 και «οι Μουσουλμάνοι της Άνδρου κατά την οθωμανική περίοδο» 2009  σελ.285-308) ο Ηλ. Κολοβός μας αποκαλύπτει μεταφράζοντας τα έγγραφα το εξής ρηξικέλευθο στοιχείο. Οι Οθωμανοί κατά τον 16ο και 17ο αι. όταν το κράτος τους λειτουργούσε με αυστηρότητα απαγόρευαν την ανέγερση νέων εκκλησιών και μονών και ήταν απόλυτοι ως προς αυτό. Επέτρεπαν μόνον την επισκευή μονών ή εκκλησιών σε κατάσταση ερειπώσεως αρκεί τα επισκευαζόμενα να μην υπερέβαιναν σε ύψος τα παλαιότερα... Στους πρώτους αυτούς χρόνους που εδραιωνόταν η οθωμανική διοίκηση ζητήθηκε λοιπόν με έγγραφα στοιχεία από τον Τούρκο Καδή η επισκευή (μεταξύ των άλλων) της Μονής Παντοκράτορος στις Γίδες το 1597, η επισκευή της Μονής Αγίας Μαύρας (ή Αθανασίου στην Κατάκοιλο το 1596;) από μοναχούς οι οποίοι μόλις είχαν εγκαθιδρύσει μοναστήρια και οι οποίοι βεβαίως δεν ζητούσαν να επισκευάσουν τα μόλις ιδρυμένα «νέα» μοναστήρια αλλά τα ερείπια παλαιών μονών στις οποίες είχαν εγκατασταθεί... Γνωρίζοντας λοιπόν αφενός την απόλυτη απαγόρευση των Φράγκων στα 360 αυτά χρόνια για ανέγερση οποιουδήποτε κτίσματος ορθοδόξου λατρείας, δηλ. μονής η εκκλησίας και αφετέρου την απαγόρευση των Τούρκων από το 1579 και εντεύθεν, για ανέγερση νέων μονών αυτονόητο είναι το συμπέρασμα ότι οι εγκαθιδρύσεις μονών (μετά το έτος αυτό) αφορούσαν πάντοτε σε παλαιές ερειπωμένες ορθόδοξες μονές και μάλιστα για να κυριολεκτούμε σε βυζαντινά μοναστήρια από τα οποία η Άνδρος ίσως έφθανε την εικοσάδα." ("ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ - Μια πρώτη προσέγγιση της ηλικίας της", του Νίκου Βασιλόπουλου, στο Η ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ, Επιμέλεια Διαμαντής Μπασαντής, εκδόσεις Gutemberg, 2014, σελ. 44-45). Συνάγει δηλαδή ο Ν. Βασιλόπουλος πως με βάση τα ιστορικά στοιχεία των Οθωμανικών χρόνων η Μονή Παναχράντου επισκευάστηκε τον 16ο αιώνα στη θέση της παλαιότερης που υπήρχε.

Η Μονή το 1938. Ο πύργος διακρίνεται περιορισμένα στο πάνω αριστερά μέρος καθώς είναι στο έδαφος η βάση του.  

 

Ο πύργος ξεχωρίζει εμφανώς σήμερα καθώς ο δρόμος έχει κατεβάσει το επίπεδο κάτω από την βάση θεμελίωσης. 

Ακόμα, ο Ν. Βασιλόπουλος σημειώνει: "Ως προς τα αρχιτεκτονικά στοιχεία οι εξωτερικές τοιχοποιίες των τειχών της Μονής είναι αφενός παχύτατες-άνω των 3μ.-και αφετέρου παλαιότατες με χρονική απόσταση κατασκευής αιώνων, σε σχέση με τις αντίστοιχες της Μονής της Αγίας που ανεγέρθηκε λίγο πριν το 1571.Οι διπλές καμάρες θυρών στην κατώτατη στάθμη της Μονής παραπέμπουν σε εποχή σαφώς παλαιότερη του 17ου αι. Επιπλέον η είσοδος με την πύλη του πρώιμου τμήματος της Μονής είναι αντίγραφο της εισόδου του Κάτω Κάστρου με την στοά στηριζόμενη σε τρείς καμάρες αλλά με πλήρη αντιστροφή των επί μέρους στοιχείων το εμπρός- πίσω και το δεξιό αριστερά. Ακριβώς όμοια είναι η άμυνα της εισόδου με ένα πύργο άνω της πύλης της Μονής Παναχράντου όπως έχει διαμορφωθεί στην οχυρωματική αρχιτεκτονική από τον 11ο ήδη αι και εντεύθεν." ("ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ - Μια πρώτη προσέγγιση της ηλικίας της", του Νίκου Βασιλόπουλου, στο Η ΜΟΝΗ ΠΑΝΑΧΡΑΝΤΟΥ ΣΤΟ ΔΙΑΒΑ ΤΩΝ ΑΙΩΝΩΝ, Επιμέλεια Διαμαντής Μπασαντής, εκδόσεις Gutemberg, σο14, σελ. 46-47).  Συνάγει, λοιπόν, ο Ν. Βασιλόπουλος πως σύμφωνα με τα οχυρωματικά και αρχιτεκτονικά στοιχεία οι απαρχές της Μονής πηγαίνουν πίσω στον 11ο αιώνα. Συνεπώς καταλαβαίνουμε όσοι επιπόλαια υπογράφουν βαρύγδουπα σήμερα για μοναστήρι του 16ου αιώνα απλώς αγνοούν την υπάρχουσα βιβλιογραφία και έρευνα.  

Αυτά ως προς τις αναφορές σε χρονολογήσεις ιστορικών κα ανιστόρητων των ημερών... 

ΜΑΡΤΥΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΟΝΗ ΑΠΟ ΕΝΑ ΒΙΝΤΕΟ ΤΟΥ ΕΝ ΑΝΔΡΩ 

Το 2014 καταγράψαμε σε ένα βίντεο φωτογραφίες από τα αρχεία της Μονής, του Γέροντα Ευδόκιμου και του Εν Άνδρω σκηνών καθημερινών από το 1950 μέχρι του 2013. Το βίντεο αυτό το έχουν δει μέχρι σήμερα πάνω από 12.500 επισκέπτες στο κανάλι μας (Diamantis Bassantis) στο YouTube. Εκεί έχουμε αποτυπώσει πλήθος στιγμών από το πως ήταν το μοναστήρι στο πέρασμα των δεκαετιών. Όποιος το δει μπορεί να καταλάβει πως ένα πλήρως παραμελημένο μοναστήρι κατάφερε χάρη στην ακάματη προσπάθεια του Ευδόκιμου να μην χαθεί, να αναστυλωθεί και να περάσει στον 21ο αιώνα με προοπτικές. Τα κειμήλια της Μονής που παρουσιάσαμε στο βίντεο δεν έχει γίνει δυνατό να αποτελέσουν το μουσείο της Μονής γιατί αν και έχει διαμορφωθεί ο χώρος στα υπόγεια του μοναστηριού δεν έχουν βρεθεί τα χρήματα για την διαμόρφωση της παρουσίασης των εκθεμάτων. 

Αυτά ως προς τις αναδρομές σε εικόνες, συναισθήματα, ανθρώπους, ζωές, σε πιστεύοντες  και μη πιστεύοντες από την ιστορία της Μονής την οποία αγνοούν οι ιστορικώς ανιστόρητοι ιστορικοί των ημερών...

Την καλησπέρα μας... 

"ΕΝ ΑΝΔΡΩ"

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Παιδιά, μη μαλώνετε. Δεν αξίζει τον κόπο ούτε είναι Τιμή προς τον πατέρα Ευδόκιμο και τους μοναχούς στις προσπάθειές τους για το μοναστήρι που είναι κόσμημα από την αρχαιότητα για την Άνδρο.

This comment was minimized by the moderator on the site

Επειδή το συνεχίζεις και με προκαλείς.....Τι έγραψα για τον ΒΟΛΦ ότι ήταν η μόνη παρέα του Ευδόκιμου παλιά. και το διεστρέβλωσες προκειμένου να πεις τα δικά σου. και να με ειρωνευτείς βλέπεις τα δικά σου είναι ''''θέσφατον''' ΈΛΕΟΣ ΠΙΑ τι είναι τούτο μ εσένα;;;αυτοί που σε διαβάζουν δεν κατάλαβαν τι έχω γράψει και τι κάνεις προσπαθείς να κάνει ερμηνεία στα γραπτά μου;;;Αλήθεια για το καμπαναριό κουβέντα ;;;;;δεν είδα σχόλιο για το γκρέμισμα....Και να πω κάτι τ δεν υπάρχει λόγος να αντιπαρατίθεμαι μαζί σου είσαι γνωστός....Και κάτι τελευταίο τους καλόγερους πως τους λένε;;μοναχούς αν δεν κάνω λάθος τι σημαίνει μοναχός; Και μοναστήρι ,μοναστήριον , από το μονάζειν το να ζει κάποιος μόνος του....Που είσαι ΧΡΙΣΤΕ να πάρεις τα φραγγέλιο.. Τα σέβη μου

ΣΧΟΛΙΟ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Για το καμπαναριό η αρχαιολογία αποδέχτηκε την κρίσιμη στατικότητα του και είπε στους μοναχούς ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Τώρα αφού υπάρχει για σένα τι να πω; Εσυ θαξ'ερεις από στατικότητες μάλλον και η αρχαιολογία όχι.
Όλα καλά λοιπόν.
Και πάλι καληνύχτα...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Τι να πει κανείς έχεις μια μαεστρία να διαστρεβλώνεις τα γραφόμενα των αναγνωστών σου ,σε θαυμάζω σ αυτό, παίρνεις άριστα Όταν έγραψα για τον ΒΟΛΦ που είχε παρέα ο Ευδόκιμος όταν ήταν ΜΟΝΟΣ στο μοναστήρι εσύ κατάλαβες ότι είπα ότι ο Βολφ αναστήλωσε το μοναστήρι γελοιότητες. Τι είναι αυτά που γράφεις εξυπνάδες;;; Λες και δεν ξέρω ότι ο Ευδόκιμος ζήταγε την βοήθεια των εφοπλιστών για την αναστήλωση του μοναστηριού. Λες ότι δεν πήγαινες μέχρι το 1999 μετά πήγες και ποιος σου είπε να μην πας ,ΟΜΩΣ δεν μπορεί να έχεις ΑΠΟΨΗ και να προσπαθείς να βγάλεις' 'τρελούς'' τους ανθρώπους που πήγαιναν όταν εσύ δεν ήσουν εκεί. Κατέβηκες με τα πόδια τον χωματόδρομο;;;;Κοίτα εγώ πηγαίνω ΚΑΘΕ ΧΡΟΝΟ ΝΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΩ και ΜΟΝΟ ΝΑ ΠΡΟΣΚΥΝΗΣΩ όχι από συμφέρον .Αυτά που γίνονται στην μονή ο καθένας έχει δικαίωμα είτε να του αρέσουν είτε όχι Όπως το γκρέμισμα του καμπαναριού ας πούμε Δεν με νοιάζουν τα βιβλία σου για το μοναστήρι υπάρχουν πολλοί που τα αγοράζουν Και βέβαια σηκώνει να απαντήσει κανείς αυτό που γράφεις ότι θέλαμε το μοναστήρι γκρεμισμένο!!!!!!!!!!!!!!!!!! φαιδρά πράγμα κουβέντες από τον σωρό για να πούμε τα δικά μας. Και τελειώνοντας δεν μπορώ να απαντώ σε αυτονόητα πράγματα. Eτοίμασε εσύ τα βιβλιαράκια σου και άσε εμάς τους ανώνυμους προσκυνητές ,που δεν μας γνωρίζει κανείς

ΣΧΟΛΙΟ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Πάτε για προσκύνημα με τα πόδια, αλλά γράφετε ότι ο πύργος δεν υπήρχε! Σε τι προσκυνάτε; Γράφετε για τον Βολφ, αλλά και δεν γράφετε για τον Γουλανδρή; Άρα επιτρέπεις να κάνω πλάκα όταν γράφεις κάτι τέτοιο; Πως και δεν το κατάλαβες;
Κρίνεις αυτά που γίνονται στο μοναστήρι. Και δεν σου αρέσει που έχει κόσμο. Στον κόσμο βλέπεις "συμφεροντα" στην ερημιά τι βλέπεις; Τη νέκρα;
Δεν σου αρέσει να γράφουν την ιστορία της Μονής να την μάθουν στην Ελλάδα. Γιατί; Την θεωρείς κτήμα σου και τη θες για σένα; Όπως την έμαθες; Κανένα πρόβλημα. Δε΄ξου και τους άλλους όμως.
Είσαι ανώνυμος και θες να μείνεις ανώνυμος. Κανένα πρόβλημα. Μόνο μην γράφεις αυτά που δεν είναι σωστά. Και μάθε να αγαπάς αυτούς που δίνουν τη ζωή τους μένοντας εκεί πάνω μαζί με τον Ευδόκιμο. Χωρίς αυτούς τους 3 το μοναστήρι δεν θα είχε κάνει τα επόμενα βήματα. Και τα βήματα που έκανε ήταν γιατί υπάρχουν άνθρωποι και το κρατούν ζωντανό. Χωρίς ανθρώπους τα σπίτια, τα μοναστήρια, δεν έχουν ζωή. Και φυσικά όλα εξελίσσονται σύμφωνα με τις ανάγκες της ζωής των ανθρώπων. Αυτό να το έχεις υπόψη σου. Και το δικό σου ανώνυμο σπίτι δεν είναι το ίδιο με πριν 20 ή 30 χρόνια.
Αυτά και την καλησπέρα μας.

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Την πέταξες την εξυπνάδα σου ως συνήθως .Δεν θα μου πεις εσύ ποιος αναστύλωσε το μοναστήρι το γράφω ο ΕΥΔΟΚΙΜΟΣ όταν ήταν ΜΟΝΟΣ στο μοναστήρι με το Βολφ.... Ρώτα τον π Ευδόκιμο ποιος ήταν ο Βολφ.....Και θα μας πεις από που πηγαίναμε στο μοναστήρι και από ποιο μέρος της Άνδρου 'Εγραψα εγώ ότι η είσοδος ήταν από άλλο μέρος ;;;αλλά προκειμένου να πεις τα δικά σου ......Εγώ πήγαινα και χειμώνες με τον χωματόδρομο μα μην φτάνει μέχρι κάτω και κατεβαίνοντας να σε παίρνει ο αέρας;. Πάντως εσύ και πολλοί άλλοι το ανακαλύψατε ΠΟΛΥ αργότερα. Δεν σας είχα δει παλιά ποτέ όπως έχεις γράψει πηγαίνατε στην Γιορτή του με μουλάρια...Τώρα όποτε πηγαίνω βρίσκω κόσμο έγινε της μόδας......Και μ αρέσουν αυτά τα αστεία που γράφεις τόση ΚΑΚΙΑ!!!!!!!!!!!!!!!! τόση ΑΓΝΩΜΟΣΥΝΗ!!!!!!!!!!!Μου άρεσε να βλέπω το μοναστήρι ερείπιο;;;;;Τι να σου πει κανείς από το γραφόμενα μου αυτά έβγαλες συμπέρασμα

ΣΧΟΛΙΟ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Τι να πει κανείς για τα δικά σου γραφόμενα; Δηλαδή ο Βόλφ ο σκύλος πλήρωσε κι έφτιαξε την ανατολική πτέρυγα στο κάτω μέρος όταν ήταν μόνος του ο Ευδόκιμος. Κι ο Αλέκος Γουλανδρής απλώς κοίταζε! Πολύ εύστοχο. Και οικονομικό.
Γιατί το πάνω μέρος της που έγινε μετά το 2015 δεν το πήρες είδηση; Αν είχε πάει θα έβλεπες τα έργα που έχουν γίνει και από τους τρεις μοναχούς. Αλλά δεν έχεις πάει τόσα χρόνια.
Όμως έχεις δίκιο δεν πήγαινα στο μοναστήρι μέχρι το 1999. Ήμουν στην Αθήνα, στην Αγγλία, στις ΗΠΑ κλπ. Αυτό τι σημαίνει; Πως δεν είχα το δικαίωμα να επιστρέψω και να πάω μετά;
Εσύ άραγε ήρθες στην ημερίδα για την Ιστορία της Μονής Παναχράντου που επιμελήθηκα και διοργανώσαμε το 2013; Μήπως πήρες και διάβασες το βιβλίο που επιμελήθηκα και βγάλαμε για την Ιστορία της Μονής Παναχράντου το 2014;.Έχεις πάρει είδηση τα δεκάδες άρθρα μου για την Μονή και τον Ευδόκιμο; Για την Ιστορία και τη δράση της Μονής και του Ευδόκιμου στο Εν Άνδρω;
Για την αναδημιουργία της και την πινακοθήκη της, το νέο κόσμημα της Παναχράντου;
Τι έχεις κάνει εσύ που πήγαινες κάποτε στη Μονή και τώρα δεν σου αρέσει γιατί πάνε πολλοί; Την ήθελες έρημη και ξεχασμένη για να σου "ανήκει"; Και σου ξέφυγε τώρα που έρχονται από όλη την Ελλάδα;
Κρίμα που όσα έγιναν και γίνονται κι έφεραν την Μόνη στο σήμερα δεν τα βρίσκεις του γούστου σου. Κρίμα που ΑΔΙΚΕΙΣ την 20ετία στη Μονή του Αέτιου και του Φιλάρετου. Κρίμα που δεν διάβασες τίποτα για την Μονή από όσα γράψαμε εμείς που δεν μάς γνώρισες γιατί ήρθαμε όταν είχε φύγει και δεν ξαναπάτησες έκτοτε. Κάτι θα είχες μάθει για την Ιστορία της και τον πύργο της.
Ζήσε με τις αναμνήσεις σου όπως όλοι οι ηλικιωμένοι που ζουν με το παρελθόν και μεμψιμοιρούν για το σήμερα. Που νοσταλγούν την ανέχεια και τα ερείπια του χτες. Εμάς δεν μάς πειράζει. Εμείς απλώς σου λέμε πως ετοιμάζουμε την δεύτερη έκδοση του βιβλίου για την Ιστορία της Μονής. Αυτό μπορούμε αυτό κάνουμε. Κάνε εσύ ότι θυμάσαι...
Νάχεις πάντα την αγάπη- του παππού της Άνδρου - του Γέροντα Ευδόκιμου. Κι ας αδικείς τα "παιδία" του, τον Αέτιο και τον Φιλάρετο. Αυτοί στέκονται δίπλα του 20 ολόκληρα χρόνια. Όχι εσύ που πήγαινες κάποτε....
Την καλησπερα μας ακόμα μια φορά...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Αρχές δεκαετίας του 60 όταν στην γιορτή του πηγαίναμε με τα πόδια και πηγαίναμε πολύ λίγοι ,όχι όπως σήμερα που έχει γίνει διαφήμιση. Δεν θυμάμαι πύργο, γκρεμισμένα κελιά ναι Και βέβαια το καμπαναριό...Και προσεγγίζαμε το μοναστήρι από την πλευρά του ''υποτιθέμενου' 'πύργου.....Ο Ευδόκιμος αναστύλωσε το μοναστήρι όταν έμενε μόνος του εκεί με τον '''ΒΟΛΦ''' Οι επόμενοι τα βρήκαν έτοιμα

ΣΧΟΛΙΟ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Πρώτον η είσοδος ήταν ΠΑΝΤΑ από μπροστά.. Από πίσω ήταν πεσμένος ο τοίχος και μπήκες εσύ από Κόρθι σκαρφαλώνοντας ή περνώντας από τα ερείπια. Δεν πήγαιναν λίγοι πήγαινα όσοι πήγαιναν με ταπόδια ή ταμουλάρια. Τώρα πάνε με δρόμο κι αυτοκίνητο. Λογική η αύξηση της επισκεψιμότητας. Δεύτερον ο μισός πύργος είχε πέσει - όπως εξήγησε ο γέροντας - στη δεκαετία του 60. Φυσικά δεν το πήρες είδηση. Αλλά γιατί δεν ρωτάς να μάθεις; Και γιατί δεν το διάβασες που το γράψαμε; Καλά την προπολεμική φωτογραφία δεν την βλέπεις να δεις τον "υποτιθέμενο" πύργο; Την φωτογραφία στο βιβλίο του Κσαρπάθιου ούτε αυτή την είδες να δεις τον "υποτιθέμενο" πύργο; Μάλλον εσύ είσαι υποτιθέμενος ως ανώνυμος και ψευδόμενος. Τρίτον το μοναστήρι το ανοικοδόμησε στο κάτω μέρος με ΔΩΡΕΑ ο Αλέκος Γουλανδρης με παράκληση του Ευδόκιμου, όχι ο ΒΟΛΦ. Τέταρτον όλο το πάνω μέρος και ο πυργος ανακαινίστηκε ή ξαναφτιάχτηκε από το 2015 μέχρι σήμερα που ήταν και οι τρεις μοναχοί παρόντες και εισφέροντες. Άρα τίποτα δεν βρήκαν έτοιμο. Αλλά αυτό μάλλον δεν το πρόσεξες.
Προς τι τόση κακία άραγε; Γιατί τόση αγνωμοσύνη; Σου άρεσε που ήταν ερείπιο το μοναστήρι; Σου άρεσε που πήγαινα λίγοι μέχρι εκεί; Σε ενοχλεί που πάει κοσμος; Προς τι τόση εχθρότητα;
Την καλημέρα μας...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Κοιτάζω προσεκτικά την πρώτη φωτογραφία και βλέπω ξεκάθαρα το παλιό καμπαναριό στη θέση του. Επίσης στο site της Μονής βλέπω ξεκάθαρα ότι αυτή η φωτογραφία είναι του 1957. Μήπως πρέπει να μπει άλλη φωτογραφία στη θέση της; Πάντως αν αυτή είναι όντως του 1957, του Σπύρου Μελετζή από το βιβλίο του Κυριακού είναι σίγουρα παλαιότερη (όπως και άλλες δικές του στο ίδιο βιβλίο), μιας κι εκείνος πέρασε από την Άνδρο νωρίτερα.


ΣΧΟΛΙΟ ΕΝ ΑΝΔΡΩ
Στο σαιτ της Μονής μπορεί να μην σωστή η αναφορά στη φωτογραφία. Αν εξακολουθείτε να κοιτάτε προσεκτικά την φωτογραφία θα δείτε πως περιέχει κτίσματα που μάλλον δεν υπήρχαν μεταπολεμικά. Γιατί η μεγάλη ανακαίνιση έγινε το 1938. Τότε γκρεμίστηκαν και ανασκευάστηκαν πολλά όπως γράφει ο Καρπάθιος. Τότε ανακαινίστηκε και το καμπαναριό που προφανώς για να ανακαινιστεί θα είχε ζημιές. Όμως ο πύργος που είναι το επίμαχο θέμα, καθώς όπως λένε και γράφουν ή ανασκευάζουν μερικοί με ιερό ζήλο "δεν υπήρχε". Αυτό ήταν το κυρίως θέμα του άρθρου. Ζητήθηκε μάλιστα και φωτογραφία που να αποδεικνύει την "ύπαρξη" του.
Το καμπαναριό - που δεν είμαστε σίγουροι πως φαίνεται γιατί αυτό που φαίνεται μπορεί να είναι απόληξη εκκλησίας κλπ - συμπεριλήφθηκε γιατί είχε πάντα στοιχεία στατικότητας και ανακαινιζόταν για να αντέξει. Γι' αυτό το σχολιάσαμε.
Επίσης θέμα είναι η χρονολόγηση της Μονής. Γιατί και σε αυτή την περίπτωση οι "ιερουργούντες" την ιστορία εξ αποστάσεως κάνουν προσπάθεια να αμφισβητήσουν τις απόψεις του Ν. Βασιλόπουλου χωρίς να απαντούν στις σαφείς και επί του πεδίου παρατηρήσεις του.
Και κάπως έτσι η Μονή Παναχράντου απασχολεί. Απασχόλησε κι εσάς. Γιατί όμως η Μονή Παναχράντου απασχολεί πολύ μερικούς; Μήπως γιατί δεν αφέθηκε στη μοίρα της; Γιατί δεν γκρεμίστηκε; Γιατί μαζεύουν κόσμο με την δραστήρια παρουσία τους ο Ευδόκιμος, ο Αέτιος και ο Φιλάρετος; Γιατί είναι κοινωνικά ενεργή και προχωρά και προκόβει; Γιατί δεν αφέθηκε στη μοίρα της και στην εγκατάλειψη της όπως η Μονή της Αγίας, με την οποία γειτνιάζουν πλείστοι αμφισβητούντες φεϊσμπουκικώς την Πανάχραντο;

Ας πουν και κάτι και για το μοναστήρι που διαλύεται στη γειτονιά τους. Ας κάνουν κάτι οι αντιπαρατιθέμενοι, ας το σώσουν, όπως μπορούν; Ή, δεν τους ενδιαφέρει η απαξίωση και η εγκατάλειψη της; Δεν είναι μέρος κάποιας παράδοσης και η Αγία, που ούτε ασπρίστηκε εφέτος και που σχεδόν κανείς δεν την επισκέπτεται στην κοντινή με το Μπατσί ερημία της; Ή, μήπως το πρόβλημα δεν είναι η διάσωση, αλλά η αντιπαράθεση, η αμφισβήτηση, η άρνηση;
Περιμένουμε τις πάντα προσεκτικές παρατηρήσεις σας σχετικά με το θέμα...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 1 μήνα πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Να δούνε την φωτογραφία αυτή όλοι εκείνοι που έκαναν τις καταγγελίες κατά του πατέρα Ευδόκιμου.
Ντροπή τους να τον σέρνουν στην αστυνομία και στα δικαστήρια έναν άνθρωπο που έδωσε τη ζωή του στο μοναστήρι και το συντηρεί μέχρι.

This comment was minimized by the moderator on the site

Καλησπέρα,
μιλάνε οι άσχετοι για αυθαιρεσίες...
Μα, κανένα ανθρώπινο κατασκεύασμα δεν μένει το ίδιο στον χρόνο. Ούτε ο Παρθενώνας, ούτε οι εκκλησίες, ούτε και τα σύγχρονα σπίτια. Οσο χρησιμοποιούνται, αλλάζουν, όπως αλλάζουν οι άνθρωποι, οι ανάγκες, τα μέσα, η τεχνολογία και οι οι τεχνικές. Τα κτιρια ζουν κι αυτά κι εξελίσσονται. Μένουν ίδια μόνο αν ερημώσουν και απαξιωθούν, όπως κάτι γκρεμισμένα κονάκια.
Οι ιάπωνες μιλάνε για αρχαίους ξύλινους ναούς που έχουν καεί επανειλλημένα και έχουν ξανακατασκευαστεί με σύγχρονα υλικά και τεχνικές, γιατί όπως λένε, ένα κτίριο που είναι στο ίδιο μέρος και επιτελεί τον ίδιο σκοπό, υπάρχει από τότε που πρωτοκατασευάστηκε.