Η παραγωγική Άνδρος: το τυροκο...
Πατέρας και γιός δίπλα-δίπλα. Μια οικογενειακή επιχείρηση με εξελιγμένα και πρότυπα προϊόντα στο Κόρθι. Μια διαφορετική Άνδρος που στηρίζεται στην αγροτική παραγωγή. (Φωτο: Εν Άνδρω). Το τυροκομείο του Νίκου Ασούτη δεν το ξέραμε. Είχαμε ακούσει για δύο τυροκομεία στο Κόρθι. Όμως δεν τα είχαμε επισκεφθεί εμείς ή οι συνεργάτες μας. Το τυροκομείο Ασούτη το μάθαμε μόλις την περασμένη εβδομάδα από την παρουσίαση που έγινε με πρωτοβουλία του Δήμου Μυκόνου στο SuperFerry II. Και εκεί δοκιμάσαμε και τα εξαιρετικά προϊόντα του. Μετά αποφασίσαμε, στα πλαίσια μιας παρουσίασης της αγροκτηνοτροφικής Άνδρου, που έχουμε ξεκινήσει (κτηνοτροφικές μονάδες Κόσση, Ζαγοραίου, μελισσοκομία, μανιτάρια κλπ), να το επισκεφθούμε.
Η Μύκονος καθοδηγεί την Άνδρο ...
Του Διαμαντή Μπασαντή Η παρουσίαση των κυκλαδίτικων προϊόντων στο SuperFerry II από τον Βαγγέλη Πελέκη (Μύκονος). Δίπλα του οι παραγωγοί Νίκος Ασούτης (Άνδρος) και Λουΐζα Αρμακόλα (Τήνος) - (φωτο: Εν Άνδρω). Η Μύκονος είναι το πρώτο νησί των Κυκλάδων που αναπτύχθηκε τουριστικά. Η μικρή και κάποτε φτωχή Μύκονος προχώρησε και εξελίχθηκε. Και μετά κατέκτησε την Ελλάδα και τον κόσμο. Σήμερα είναι σημαντικός διεθνής τουριστικός προορισμός. Δεν έγινε ελληνικός και διεθνής προορισμός γιατί έφτιαξε αεροδρόμιο όπως εύκολα νομίζουν πολλοί στην Άνδρο. Αλλά πρώτα έβαλαν το μυαλό τους να δουλέψει όπως δείχνει η σημερινή προσπάθεια τους να συμπαρασύρουν στην παραγωγή και τα άλλα νησιά. Αρχικά, λοιπόν, αναπτύχθηκε χωρίς αεροδρόμιο. Στη συνέχεια δημιουργήθηκε και η ανάγκη για αεροδρόμιο. Και σήμερα δεν ξεχνούν την πορεία τους και απλώνουν χέρι βοήθειας και στους διπλανούς τους: τους Τηνιακούς και τους Ανδριώτες παραγωγούς...
Σοκ προκαλούν οι αριθμοί στην ...
Περιμένοντας τους καλοκαιρινούς επισκέπτες (φωτο: Εν Άνδρω). Σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Οικονομικών, τα έσοδα του κράτους το πρώτο τετράμηνο του 2016, σημείωσαν υστέρηση που φτάνει και ξεπερνάει το ποσοστό του 39%. Πριν δηλαδή αυξηθεί ο ΦΠΑ από το 16 στο 24%, η αγορά σε ολόκληρο το νησί είχε κυριολεκτικά βουλιάξει και μαζί της, σχεδόν ολόκληρο το Αιγαίο. Τα δημόσια ταμεία, αντί να γεμίσουν-που έτσι υπολόγιζαν οι «φωστήρες»- από την υπερφορολόγηση, έμειναν σχεδόν άδεια, αφού η αγοραστική κίνηση περιορίστηκε δραματικά, μαζί με τις υπόλοιπες δραστηριότητες.(οικοδομή, νέες αγορές, επενδύσεις).
Golden Star Ferries: Δεν αυξάν...
ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ: Η GOLDEN STAR FERRIES αποδεικνύοντας άλλη μία φορά την κοινωνική της ευθύνη και ευαισθησία, καλύπτει αποκλειστικά την αύξηση του Φ.Π.Α., διατηρεί χωρίς οποιαδήπτε αύξηση τους ναύλους επιβατών και οχημάτων και παραμένει δίπλα στον επιβάτη, τον νησιώτη και τον επαγγελματία. Σημείωση Εν Άνδρω: Από την εταιρεία FAST FERRIES πληροφορηθήκαμε σήμερα το βράδυ πως ούτε αυτή θα ανεβάσει τα εισιτήρια της γραμμής.  
Στο 24% ο ΦΠΑ - Ανοιχτή επιστο...
  Χτεσινή φωτογραφία στην αγορά της Χώρας. Το καλοκαίρι ξεκίνησε σήμερα με +24% ΦΠΑ! Όπως λέει κι ο αναγνώστης μας στο κείμενο του που δημοσιεύουμε "απαιτούνται σωστές κινήσεις"... (φωτο: Εν Άνδρω). (α) Σχόλιο Ανδριώτη για τον ΦΠΑ και τον Δήμο Άνδρου (Από ένα νέο ανδριώτη λάβαμε το παρακάτω σχόλιο και το αναρτούμε για να το δουν οι αρμόδιοι του Δήμου Άνδρου και να λάβουν τα μέτρα τους αν συμβαίνει αυτό που γράφει ο αναγνώστης μας - Εν Άνδρω) Καλησπέρα στους αναγνώστες του εν Ανδρών! Ο ΦΠΑ άλλαξε αλλά ο Δήμος Άνδρου παραμένει ο ίδιος. Εδώ και τρείς ημέρες ο ΦΠΑ από 16% πήγε στο 24%, παρόλα αυτά ο Δήμος συνεχίζει να αναρτά στο Διαύγεια με απόφαση δημάρχου αναθέσεις προμηθειών με συντελεστή ΦΠΑ16%!!! Και καλούν τους αναδόχους να κόψουν τιμολόγια!!! Άλλη μια φορά διακρίνουμε προχειρότητα, ανικανότητα, ασχετοσύνη… Άλλη μια φορά ένας νέος φόρτος εργασίας προστίθεται στους υπαλλήλους και θα υπάρξει καθυστέρηση πληρωμών. Και κανείς δεν παίρνει είδηση τα αυτονόητα; (β) Στο 24% ο ΦΠΑ. Το καλοκαίρι χρειάζεται σωστές κινήσεις.... Από σήμερα το πρωί, όλοι οι Ανδριώτες, οι επισκέπτες και όσοι δραστηριοποιούνται με τον ένα η με τον άλλο τρόπο στο νησί, θα διαπιστώσουμε ότι όλα είναι διαφορετικά στην καθημερινότητα. Η τσέπη μας πιο μικρή, ο καφές πιο πικρός και το καλάθι της νοικοκυράς με τα απαραίτητα, πιο ελαφρύ… Το 16% στο ΦΠΑ εκτοξεύτηκε μέσα στη νύχτα στο 24%, παρασύροντας προς τα πάνω  τις τιμές, σε όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες. Σε μια κομβική εποχή, στην αρχή της καλοκαιρινής περιόδου, που όλοι την περιμένουμε για να ζωντανέψει η αγορά, έρχεται αυτό το πρόσθετο χαράτσι, που σαν τοξικό βαρίδι,  θα επηρεάσει την τουριστική κίνηση η οποία αποτελεί την πρώτη πηγή εσόδων για τον τόπο. Το πόσο δεν το ξέρει ακόμα κανείς και ο λογαριασμός θα έρθει στις αρχές Σεπτεμβρίου. Στην μικρή κοινωνία του νησιού αυτή η νέα οικονομική επιβάρυνση, είναι το κύριο θέμα συζήτησης, το κυρίαρχο πρόβλημα και ο μεγάλος βραχνάς. Έχουμε μπροστά μας ένα στοίχημα και μια μεγάλη πρόκληση, που έχει να κάνει με την αξιοπρέπεια και την επιβίωση μας. Ζούμε(κυρίως) από τον Τουρισμό, έχουμε ανάγκη όσους έρχονται να θαυμάσουν τις ομορφιές του τόπου μας, και υποχρέωση να προστατέψουμε το καλό όνομα του νησιού. Όλοι αντιλαμβάνονται τι εννοώ… Ήδη πριν καν αυξηθεί ο ΦΠΑ κάπου κάποιοι «τσίμπησαν» αναίτια τις τιμές, κάτι που βλέπουμε ήδη, όσοι μένουμε εδώ. Στην αγορά της Χώρας ακούστηκαν μερικές ακραίες φωνές,(σαν λύση η… αντίσταση) που ευτυχώς απομονώθηκαν έγκαιρα. Φέτος το καλοκαίρι η Άνδρος είναι - με δεδομένη την κατάσταση - σε πολύ καλή τουριστική τροχιά. Δεύτερη χρονιά του Φεστιβάλ στο νέο ανοικτό θέατρο, γαλάζιες σημαίες, πολλά και καλά πλοία, καινούργια μαγαζιά, δίνουν ένα αέρα φρεσκάδας. Μια λάθος κίνηση ωστόσο, είναι ικανή να τα γκρεμίσει όλα. Τα «όπλα» του νησιού είναι δυο. Ο Έλληνας και τα Σαββατοκύριακα. Ο Έλληνας υπολογίζει πλέον και το τελευταίο ευρώ που αγκομαχά να αποκτήσει. Αν το ξοδεύσει μάλιστα για την ξεκούραση του στις ολιγοήμερες διακοπές, ΑΠΑΙΤΕΙ σεβασμό και αυθεντική εξυπηρέτηση. Κατά την ταπεινή μου γνώμη χρειάζεται στρατηγική. Συγκράτηση των τιμών στον βαθμό που μπορεί ο κάθε επαγγελματίας, άψογη συμπεριφορά, απομόνωση και - γιατί όχι - καταγγελία, εις βάρος όποιου επιχειρήσει να αισχροκερδήσει και το κυριότερο συνεχής επικοινωνιακή πολιτική, με άμεσες η άμεσες διαφημιστικές «σφήνες» σε όλη την διάρκεια του καλοκαιριού. Θα πρέπει δηλαδή να γίνει συνείδηση, ότι η Άνδρος διαφέρει από τους ανταγωνιστές της. Σ' αυτό μπορούν και πρέπει να συνεισφέρουν όλοι. Από τους πλοιοκτήτες και τους ξενοδόχους μέχρι τους ιδιοκτήτες των καφέ και των εστιατορίων. Κατά την γνώμη μου μάλιστα έχουν υποχρέωση να το κάνουν. Και για τους τουρίστες και παραθεριστές και για την ίδια την κοινωνία του νησιού. Είναι θέμα επιβίωσης. Αυτά τα απλά και καλ(κ)ώς ήρθε… ο νέος ΦΠΑ.  Προβληματισμένος Ανδριώτης   (γ) Ανοιχτή επιστολή του Επιμελητήριου Κυκλάδων στον πρωθυπουργό   Ερμούπολη, 1 Ιουνίου 2016 Προς: Πρωθυπουργό της Ελλάδος κ. Αλέξη Τσίπρα Θέμα: «Φ.Π.Α. νησιωτικών περιοχών» Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ, Σήμερα η νησιωτικότητα δέχθηκε μια άλλη μια μεγάλη και άδικη ήττα, με τη δεύτερη ομάδα νησιών να τίθεται εκτός καθεστώτος μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ, παρά τις δυσχερείς συνθήκες που αντιμετωπίζουν και που αναγνωρίζονται τόσο από το Ελληνικό Σύνταγμα όσο και από το Ευρωπαικό πλαίσιο πολιτικών και οδηγιών για το νησιωτικό χώρο. Σε μία περίοδο βαθιάς ύφεσης, λαμβάνονται διαδοχικά μέτρα που πλήττουν ακόμα περισσότερο την ανταγωνιστικότητα των νησιών, ενώ θα έπρεπε να ακολουθείται η ακριβώς αντίθετη κατεύθυνση. Με αφορμή τις πρόσφατες αντικρουόμενες δηλώσεις κυβερνητικών στελεχών σχετικά με την επαναφορά του καθεστώτος των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν, θα θέλαμε να μας ενημερώσετε για την επίσημη θέση και τις προθέσεις της κυβέρνησης επί του θέματος. Επιπλέον, ενόψει της επεξεργασίας και διαμόρφωσης του σχεδίου δράσης για τον ΦΠΑ (VATActionPlan) που θα υποβληθεί από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή προς το Ευρωκοινοβούλιο, με θέμα τη δημιουργία ενιαίας Ευρωπαϊκής πολιτικής στον ΦΠΑ (όπου ζητούνται οι απόψεις και προτάσεις των κρατών μελών για θέματα ΦΠΑ όπως είναι οι μειωμένοι συντελεστές) ζητούμε την τοποθέτηση της κυβέρνησης σε σχέση με τον ΦΠΑ στο νησιωτικό χώρο, επισημαίνοντας ότι μέχρι σήμερα δεν έχει αποτυπωθεί η άποψη και η βούληση της ελληνικής πλευράς επί του θέματος.   Στην ελληνική περίπτωση, οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ ήταν ίσως το μοναδικό αντισταθμιστικό μέτρο που παραχωρήθηκε στην ελληνική νησιωτική περιφέρεια, έναντι των δυσχερών συνθηκών που βιώνει – ενδεικτικά - στους τομείς της Υγείας, της Παιδείας, των προνοιακών δομών και των μεταφορών, που προστίθενται στο αυξημένο κόστος διαβίωσης και μετακινήσεων με το οποίο επιβαρύνονται οι νησιώτες πολίτες. Αυτό το αντισταθμιστικό μέτρο καταργείται, ενώ η Ευρωπαϊκή οδηγία συνεχίζει να βρίσκεται σε ισχύ. Εάν πράγματι ο σκοπός της κατάργησης των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά είναι η δημιουργία πρόσθετων εσόδων, η σύγκριση του δ΄ τριμήνου 2015 με το δ’ τρίμηνο 2014 δίνει διαφορετικά αποτελέσματα, με τα έσοδα από ΦΠΑ στην πρώτη ομάδα νησιών, όπου καταργήθηκαν οι μειωμένοι συντελεστές, να απέχουν κατά πολύ από τα προσδοκώμενα. Στην παρούσα φάση, είναι πολύ σημαντικό και αποτελεί ευθύνη για την κυβέρνηση, να διεκδικήσει σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης, την «ανανέωση» αλλά και τη διεύρυνση των ήδη ισχυουσών πολιτικών για το νησιωτικό χώρο, δεδομένου ότι στη χώρα μας βρίσκονται τα περισσότερα από τα κατοικημένα νησιά της ευρωπαϊκής επικράτειας, τα περισσότερα από τα οποία δέχονται ανελέητο ανταγωνισμό από τις ανταγωνιστικές τουριστικές αγορές. Στο σημείο αυτό κρίνουμε σκόπιμο να αναφερθούμε και στο Ψήφισμα της 4ης Φεβρουαρίου 2016 του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου σχετικά με την ειδική κατάσταση των νησιών στο οποίο μεταξύ άλλων αναφέρεται ότι «…σύμφωνα με την οδηγία του Συμβουλίου αριθ. 2006/112/ΕΚ, έχουν χορηγηθεί σε ορισμένα ευρωπαϊκά νησιά ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις ως αντιστάθμισμα στα μόνιμα φυσικά-γεωγραφικά και δημογραφικά τους μειονεκτήματα τονίζει τη σημασία που έχουν οι εν λόγω ειδικές φορολογικές ρυθμίσεις για τις τοπικές κοινωνίες και οικονομίες, και ζητεί οι ρυθμίσεις αυτές να συνεχίσουν να υφίστανται, ιδίως σε εκείνα τα κράτη μέλη που υπάγονται σε προγράμματα οικονομικής προσαρμογής». Ενώ από το περιεχόμενο του ψηφίσματος καθίσταται σαφές ότι ορισμένα σημεία του αναφέρονται ξεκάθαρα στην ελληνική περίπτωση και στις ειδικές συνθήκες των νησιών μας, ωστόσο αυτό δεν υιοθετήθηκε.    Θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε ότι το Επιμελητήριο Κυκλάδων σε συνεργασία και με άλλους φορείς της ελληνικής επιχειρηματικής κοινότητας και το Δίκτυο Νησιωτικών Επιμελητηρίων Ευρώπης (INSULEUR) βρίσκεται σε μια έντονη κινητικότητα για τη διατήρηση και διεύρυνση των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ στα νησιά. Για το συγκεκριμένο θέμα, στις 13 Ιουνίου 2016 το Επιμελητήριο Κυκλάδων εκπροσωπώντας το Δίκτυο Νησιωτικών Επιμελητηρίων της Ευρώπης, θα παρουσιάσει και θα τεκμηριώσει σχετική πρόταση σε εκπροσώπους της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Οικονομικής και Κοινωνικής Επιτροπής και Ευρωβουλευτές, εν όψει της οποίας ζητά την επίσημη θέση της ελληνικής κυβέρνησης. Για τους λόγους αυτούς, παρακαλούμε θερμά όπως δοθούν οι κατευθύνσεις ώστε και η ελληνική πλευρά να συνεχίσει την προσπάθεια διεκδίκησης και εξασφάλισης μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ για τις νησιωτικές περιοχές, όπως σύμφωνα με πληροφορίες μας από συνεργαζόμενα Επιμελητήρια, πράττουν άλλα κράτη – μέλη με νησιωτικές περιοχές, τα οποία φροντίζουν να διασφαλίζουν τα του οίκου τους – σε αυτή την κοινή προσπάθεια δημιουργίας ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής σε θέματα ΦΠΑ. Με εκτίμηση, Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ ΡΟΥΣΣΟΣ  
Το πρώτο δοκιμαστικό του νέου ...
  Το νέο Superferry (φωτο: Εν Άνδρω) Σήμερα στον Σαρωνικό το νέο Superferry έκανε το πρώτο δοκιμαστικό ταξίδι του μετά την μετασκευή του. Το ταξίδι ήταν καλό και το πλοίο έπιασε στην κορύφωση τα 21 ½ μίλια. Καπετάνιος σε αυτό το ταξίδι ήταν ο καπετάν-Κώστας Τζώρτζης. Στο ταξίδι διάρκεσε πέντε ώρες (από 08:00 μέχρι 13:00) και συμετείχαν όλα τα συνεργεία που δούλεψαν στην μετασκευή, καθώς και ο πλοιοκτήτης  Γιώργος Στεφάνου και ο νηογνώμονας της κλάσης. Η πλεύση ήταν εξαιρετική χωρίς κραδασμούς ή κάποια προβλήματα.
Έπαρχείο Άνδρου: Νέες προτάσει...
  Πάγιο αίτημα εδώ και χρόνια η σύνδεση της Άνδρου με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων Συρο. Ακόμα μια φορά στο τραπέζι με πρόταση προς το ΣΑΣ. (Φωτο: Εν Άνδρω). Το αίτημα σύνδεσης της Άνδρου με την Σύρο είναι παλαιό και μόνιμο. Κάποιες στιγμές είχαμε σύνδεση και άλλες όχι. Εδώ και χρόνια όμως υπάρχει πρόβλημα. Είμαστε ίσως το μόνο που νησί που κανείς πρέπει να αλλάξει δύο καράβια και να κάνει ταξίδι τουλάχιστον 2-3 ημερών για να πάει από την Άνδρο στη Σύρο και να επιστρέψει. Κάτι που κάνει την διεκπεραίωση διοικητικών ή άλλων υποθέσεων με την πρωτεύουσα των Κυκλάδων από δύσκολη έως απαγορευτική. 
Στήριξη στους νέους αγρότες ή ...
Γη ευλογημένη με νερά, κυπαρίσσια, καρπούς και μπαξέδες. Η Άνδρος μπορεί να κάνει πολλά στην γεωργία. Το πρωί σε άλλη ανάρτηση αναρωτιόμαστε ποιοι πρέπει και μπορούν να κάνουν κάτι στην Άνδρο για να μείνουν οι νέοι στο νησί. Και το μεσημέρι μας ήρθε η πρόσκληση του Επαρχείου για μια σειρά ενημερωτικών ημερίδων με στόχο να ξεκινήσουν με εφόδια οι νέοι γεωργοί. Και επιπλέον αν μπουν στο πρόγραμμα θα έχουν και επιδοτήσεις. Για να γίνει αυτό πρέπει να προλάβουν τις ημερομηνίες που αναφέρονται. Όπως είπε σε συνομιλία του με νέους αγρότες ο έπαρχος Άνδρου: "ούτε εύρω χαμένο από τους ευρωπαϊκούς πόρους στην προσπάθεια αναθέρμανσης του πρωτογενή τομέα στο νησί μας". 
Το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος για ...
  Τα ελληνικά νησιά που συμμετέχουν στο καινοτόμο πρόγραμμα εκπαίδευσης των νέων επαγγελματιών (Το παρακάτω πρόγραμμα το έστειλε ο αναγνώστης μας Δ.Γ. από την Σύρο. Αναφέρεται σε ένα πολύ ενδιαφέρον πρόγραμμα για νέους επαγγελματίες που το ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος «τρέχει» στα ελληνικά νησιά. Συμμετέχουν σε αυτή τη φάση 24 νησιά στα οποία οι αρμόδιοι και οι επαγγελματικοί σύλλογοί τους έδειξαν ενδιαφέρον. Η Άνδρος δεν είναι ανάμεσα σε αυτά. Το γιατί ας το βρουν οι αρμόδιοι και οι επαγγελματικοί σύλλογοι του νησιού μας – Εν Άνδρω)