Ακτοπλοϊκά εισιτήρια: Έρχονται εντός του 2025 «πράσινες» αυξήσεις έως 15% !...

Γράφει ο Ηλίας Μπέλλος

ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ - ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ

 

Επιβαρύνσεις από το νέο πλαίσιο της Ε.Ε. για μείωση των ρύπων στη Μεσόγειο. Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών κατά περίπου 320 εκατ. έως το 2031. [SHUTTERSTOCK].

Αυξήσεις έως 15% των τιμών των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων, τόσο για τους επιβάτες όσο και για τα μεταφερόμενα οχήματα, φέρνει η εφαρμογή του νέου ρυθμιστικού πλαισίου της Ε.Ε. για τον περιορισμό των εκπομπών άνθρακα και θείου της επιβατηγού ναυτιλίας στη Μεσόγειο. Στην αγορά μιλούν για νέο, υψηλότατο ενεργειακό πληθωρισμό στις θαλάσσιες μεταφορές και ανύπαρκτα περιθώρια στις επιχειρήσεις να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος. Ορισμένες ακτοπλοϊκές έχουν ήδη ανακοινώσει στους εμπορικούς συνεργάτες τους αυτές τις αυξήσεις, ενώ τις επόμενες εβδομάδες αναμένεται να προβούν σε ανάλογες ανακοινώσεις και άλλες εταιρείες.

Οι συγκεκριμένες αυξήσεις προκύπτουν από την άνοδο των τιμών των δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα (ETS), στις οποίες επί του παρόντος υπάγονται οι γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής, την έναρξη εφαρμογής του κανονισμού SECA (Sulfur Emissions Control Area) στη Μεσόγειο, την εφαρμογή του κανονισμού Fuel EU που επιβάλλει την καύση ακριβότερης ποιότητας καυσίμου ή την υποκατάστασή του με αυξημένη προσθήκη βιοκαυσίμου (το οποίο ωστόσο δεν είναι ακόμη επαρκώς διαθέσιμο) για να μειωθούν οι εκπομπές άνθρακα, αλλά και τις αυξήσεις στο μισθολογικό κόστος κατά 5%, σύμφωνα με τη συλλογική σύμβαση εργασίας που υπεγράφη με τα ναυτεργατικά σωματεία στα τέλη του προηγούμενου έτους.

ΟΙ ΚΥΚΛΑΔΕΣ ΚΑΙ Η ΚΡΗΤΗ

Παράλληλα, στις Κυκλάδες αλλά και στις άλλες γραμμές του Αιγαίου, που δεν υπόκεινται ακόμη στο σύστημα εμπορίας ρύπων της Ε.Ε. – αλλά θα ενταχθούν από το 2029 –, οι αυξήσεις αναμένεται να είναι κατά τι ηπιότερες, της τάξης του 10% έως 12%. Δηλαδή, για παράδειγμα, τα απλά εισιτήρια μετάβασης στη Μύκονο με συμβατικά ακτοπλοϊκά από 50 ευρώ θα ανέβουν στα 56 ευρώ. Οι αυξήσεις πάντως αναμένεται να διαφοροποιηθούν ανά δρομολόγιο, ωστόσο μεσοσταθμικά πρόκειται να κινηθούν μεταξύ 10% και 12%, όπως πληροφορείται η «Κ».

Για την Άνδρο ένα σενάριο είναι η αύξηση στο επιβατικό εισιτήριο είναι 3 ευρώ.

Απαντώντας σε σχετική ερώτηση της «Κ», πηγές της ακτοπλοϊκής βιομηχανίας αναφέρουν πως είναι αδύνατο να απορροφηθεί αυτό το επιπλέον κόστος, καθώς ήδη η χρήση του 2024 για πολλές από τις εταιρείες θα είναι ζημιογόνος. Τα περιθώρια για να απορροφήσουν το επιπλέον κόστος είναι ανύπαρκτα, λένε επιχειρηματίες.

Την ίδια ώρα οι διεθνείς τιμές πετρελαίου σημειώνουν ανοδικές τάσεις, που ενδέχεται να μεγεθύνουν έτι περαιτέρω τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ενώ οι επιχειρήσεις επιβατηγού ναυτιλίας καλούνται να επενδύσουν σημαντικότατα κεφάλαια για τον εκσυγχρονισμό του στόλου και την πράσινη μετάβασή του.

Για παράδειγμα, τα εισιτήρια των φορτηγών οχημάτων στα δρομολόγια Πειραιάς – Κρήτη θα επιβαρυνθούν κατά 2,5 ευρώ ανά γραμμικό μέτρο, σύμφωνα με επιστολή που απέστειλαν ήδη στους εμπορικούς συνεργάτες τους οι «Μινωικές Γραμμές».

Αντίστοιχα, η τιμή καμπίνας ανά άτομο για το ίδιο δρομολόγιο υπολογίζεται ότι θα αυξηθεί και σε άλλες εταιρείες από τα 96 ευρώ πέρυσι τον Αύγουστο στα 110,4, ενώ για απλή μετάβαση με το εισιτήριο οικονομικής θέσης από τα 37 ευρώ στα 42,5. Κάποιοι από τους προαναφερθέντες κανονισμούς, όπως τα δικαιώματα εκπομπής ρύπων (ETS), δεν αφορούν όλα τα δρομολόγια, καθώς επί του παρόντος εφαρμόζονται μόνο στις γραμμές της Αδριατικής και της Κρήτης. Ωστόσο, από τέλη του 2029 θα επεκταθούν σε όλο το Αιγαίο.

ΔΥΣΜΕΝΕΙΣ ΠΡΟΒΛΕΨΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΚΤΟΠΛΟΪΑ

Το θέμα απασχόλησε την Τρίτη ημερίδα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας που έγινε υπό την αιγίδα του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κατά τη διάρκεια της οποίας παρουσιάστηκε μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο «Η επίδραση από την εφαρμογή της νομοθεσίας “Fit for 55” στον κλάδο της επιβατηγού ναυτιλίας στην Ελλάδα». Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η εφαρμογή των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών ενδέχεται να επιφέρει αύξηση του λειτουργικού κόστους των ακτοπλοϊκών κατά περίπου 320 εκατ. ευρώ έως το 2031. Οι πιθανές συνέπειες αυτής της αύξησης του κόστους περιλαμβάνουν τη μείωση της συχνότητας των δρομολογίων και την αύξηση των τιμών των εισιτηρίων, με αποτέλεσμα τη μείωση της επιβατικής κίνησης κατά 10,4% το 2031. 

«Δηλαδή οι επιχειρήσεις καλούνται να επενδύσουν για να πετύχουν την πράσινη μετάβαση σε άγνωστες επί του παρόντος τεχνολογίες και καύσιμα, γεγονός που θα φέρει ακριβότερα εισιτήρια, που με τη σειρά τους θα μειώσουν τη ζήτηση, με αποτέλεσμα τον περιορισμό και την αναστροφή της ήδη ισχνής κερδοφορίας τους», ανέφερε στην «Κ» επιχειρηματίας του κλάδου. «Δημιουργεί έναν φαύλο κύκλο που δεν μπορεί να σπάσει χωρίς μέτρα στήριξης αλλά και τροποποίηση των κανονισμών και των σχετικών προθεσμιών τους», συμπληρώνει.

Επιπλέον, σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η εφαρμογή των μέτρων θα επιφέρει και απώλεια θέσεων εργασίας λόγω της συνολικής μείωσης της δραστηριότητας της ακτοπλοΐας. Η μελέτη εκτιμά επίσης ότι η συνολική απώλεια του ΑΕΠ θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 650 εκατ. έως το 2031, ενώ οι απώλειες θέσεων εργασίας να ανέλθουν σε 16.000 σε ολόκληρη την ελληνική οικονομία.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Χρήστος Στυλιανίδης μιλώντας στο πλαίσιο της ημερίδας υπογράμμισε την ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου με νέα πράσινα πλοία, σημειώνοντας πως από την πλευρά του το υπουργείο έχει καταφέρει να εξασφαλίσει κάποια από τα απαραίτητα κεφάλαια, μεταξύ άλλων και μέσω ΣΔΙΤ, σε ένα έργο συνολικού προϋπολογισμού 265 εκατ. για τη ναυπήγηση πράσινων πλοίων. Ο πρόεδρος του ΣΕΕΝ Διονύσιος Θεοδωράτος εξήγησε πως οι ακτοπλοϊκές έχουν ήδη επενδύσει περισσότερο από 1 δισ. για την αναβάθμιση του στόλου. Αξίζει να σημειωθεί πως το συνολικό κόστος της πράσινης μετάβασης και ανανέωσης του ελληνικού ακτοπλοϊκού στόλου εκτιμάται ότι θα ξεπεράσει τα 3 δισ. ευρώ.

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Θέλετε μεταφορικό ισοδύναμο για να πηγαίνετε στην Μεγάλη Βρετανία να κόβετε πίτες;;;;;;;;
Και εκτός αυτού με τα μίλια από τις κάρτες bonus των ακτοπλοϊκών εταιρειών, άλλοτε έχετε δωρεάν εισιτήρια και άλλοτε μισά, τόσο στα ατομικά όσο και στο αυτοκίνητο.
Βρείτε αλλού να πείτε το αφήγημα σας.

This comment was minimized by the moderator on the site

Όσον αφορά το μεταφορικό ισοδύναμο και τον μοναδικό αριθμό νησιώτη που επιδεικνύουν κατά την έκδοση εισιτηρίου οι νησιώτες, μπορεί αυτό να γίνεται κατά την διαδικασία έκδοσης ναύλου, όμως η αποπληρωμή της συγκεκριμένης επιδότησης απ' την πλευρά του κράτους (κυβέρνηση, υπουργείο Ναυτιλίας, οικονομικών ή όποιος άλλος αρμόδιος εκτελεί πληρωμές) γίνεται μετά από ενάμιση με δύο χρόνια. Ουσιαστικά λοιπόν ο οποιοσδήποτε κάτοικος νησιού μετακινείται προς/από την ηπειρωτική χώρα, λαμβάνει αρκετά καθυστερημένα τη διαφορά χρημάτων αυτή, η οποία υποτίθεται ότι θεσπίστηκε ως μέτρο εξισορρόπησης για τη νησιωτική χώρα σε σχέση με την ηπειρωτική. Το γεγονός τώρα ότι η γραμμή Ραφήνα Άνδρος είναι ακριβή (σχέση απόστασης-ωρας-τιμης) είναι όντως υψηλή και δεν έχει υπάρξει ποτέ μείωση τιμής τα τελευταία τουλάχιστον 15 χρόνια.

This comment was minimized by the moderator on the site

Και λίγα είναι.
Η ετήσια αύξηση που κάνετε εσείς στην Άνδρο, ξενοδόχοι, εστιατορες και λοιποί μαγαζατορες είναι άνω του 15%.
Νοικιάζετε χαμοκελες το καλοκαίρι για 70, 80, 90 ευρώ την ημέρα και χωρίς πρωινό, ενώ με τα ίδια χρήματα στην Πάρο και στην Νάξο μένουμε σε ξενοδοχείο πολυτελείας.
Καλύτερα να μείνετε μόνοι σας, εσείς και η μιζέρια σας.
Και στο κάτω κάτω της γραφής τα καράβια δεν είναι φιλανθρωπικά ιδρύματα.
Αν δεν έχετε τα ναύλα μείνετε σπίτια σας.
Μεταφορικό ισοδύναμο δεν έχετε;
Το ΜΑΝ ξέρετε όμως να το δίνετε όταν βγάζετε εισιτήρια!

This comment was minimized by the moderator on the site

Πέρυσι τέτοια εποχή είχα κάνει ανάρτηση στην Google για να διαμαρτυρηθώ για τις αδικαιολόγητες αυξήσεις σε ένα συγκεκριμένο πλοίο της γραμμής μας ειδικά χειμώνα.
Πριν λίγες μέρες έλαβα μήνυμα από την Google πως το συγκεκριμένο πλοίο αφαιρέθηκε από το σύστημα της κι επομένως η κριτική μου δεν ισχύει πια.
Οι αυξήσεις δεν θα πάψουν, εις βάρος των ταξιδιωτών κι αυτό επιφέρει αυξήσεις και σε άλλα, αυτό όμως όλοι το γνωρίζουμε πλέον

This comment was minimized by the moderator on the site

Αποφάσεις της αγαπητής μας κυβέρνησης;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;;

This comment was minimized by the moderator on the site

Εγω παλι θα προτεινα να μπουν γενναιοδωρες αυξησεις 20 και 30% μπας και αδειασουν τα νησια και τοτε θα ησυχασουν ολοι. Δεν πειραζει ας παμε και μια χρονια διακοπες στην ηπειρωτικη Ελλαδα εξισου πανεμορφες ειναι οι παραλιες και τα χωρια και πολυ πιο φθηνα

This comment was minimized by the moderator on the site

Η γραμμή μας δεν υπόκειται στην αλλαγή νόμου για τα καύσιμα αλλά παρ'ολα αυτά θα υπάρχει σημαντική αύξηση, με πρόσχημα τις τιμές ρόλων καυσίμων!!!!
Για τις οποίες τιμές βέβαια είχε γίνει η προηγούμενη τεράστια αύξηση.
Στο μεταξύ τα καύσιμα ξαναεπεσαν από πέρσυ, στις χαμηλές τιμές προ πολεμου Ουκρανίας, αλλά οι εφοπλιστές συνέχισαν να τσεπωνουν τα αυξημένα ναύλα,λ. Τώρα θα κάνουν κ άλλη αύξηση και θα τα τσεπωνουν ακόμα περισσότερο με τα ίδια έωλα προσχήματα!!!

This comment was minimized by the moderator on the site

Ενδιαφερουσα αναδημπσίευση. Καλό θα ήταν να γίνει ένα άρθρο με τις εκάστοτε ανατιμήσεις εισιτηρίων που έχουν γίνει στη γραμμή μας, με δεδομένο το οτι η απόσταση Ραφήνα Ανδρος έχει συνδιαστικά ακριβό αντίτιμο σε σχέση με τα μίλια που διανύει το πλοίο (απο λιμάνι σε λιμάνι), συγκρινόμενο με τις αποστάσεις αλλων νησιών.