ΖΗΣΕ ΤΟΝ ΜΥΘΟ ΣΟΥ ή ο τουρισμός απέναντι στις προσωπικές και συναισθηματικές επιλογές των ταξιδιωτών

Του Νότη Μαρτάκη

Συμβούλου τουριστικών θεμάτων

 

Ζόργκος - Άνδρος

Ο Τουρισμός ως ευαίσθητο «προϊόν» είναι ευαίσθητος ως προς τις οικονομικές αποδόσεις του. Γιατί, είναι γνωστό ότι από την  κλιματική αλλαγή ως τις γεωπολιτικές εντάσεις και από τις εξελίξεις στην οικονομία μέχρι τα περιβαλλοντικά ζητήματα ή τις κοινωνικές εξάρσεις, ο τουρισμός ευνοείται ή βλάπτεται ανάλογα.

Είναι σαφές ότι η  Ελλάδα αλλά και όλος ο κόσμος περνάει σε μια άλλη φάση, εξίσου απρόβλεπτη όσο και η πανδημία. Μιλώντας  ειδικά για τον τουρισμό, το πλήγμα που μπορεί να δεχτεί ίσως να είναι βαρύ για όσους δεν καταλαβαίνουν τις εξελίξεις και θα παραμείνουν σε επίπεδα μειωμένων προσδοκιών και περιορισμένων ποιοτικά αποδόσεων. Αρκεί να αναλογιστούμε τον πλούτο του τουριστικού μας προϊόντος και θα καταλάβουμε προς τα που πρέπει να πάμε. 

Απροβάτου - Άνδρος

Είναι  επίσης σαφές ότι στις βασικές ξένες αγορές-τροφοδότες του ελληνικού τουρισμού θα υπάρξουν επιπτώσεις προσεχώς στις καταναλωτικές δαπάνες με αποτέλεσμα τη συρρίκνωση του εισοδήματος και την εξ αυτού μείωση των δαπανών για ταξίδια. Παράλληλα, σύμφωνα με διεθνείς αναλύσεις, αναμένεται να υπάρξει αντίκτυπος  στις τιμές των δωματίων ή τα αεροπορικά εισιτήρια, ενώ, ο εμπορικός πόλεμος θα μπορούσε να επηρεάσει την αλυσίδα εφοδιασμού και να προκαλέσει μακροπρόθεσμες επιπτώσεις στον ταξιδιωτικό κλάδο.

Μπατσί - Άνδρος

Το ερώτημα που γεννάται είναι, που και πώς οδεύουμε όσοι χαράσσουμε την τουριστική πολιτική μιας περιοχής?  Την απάντηση τη δίνει η ετήσια έκθεση του Mastercard Economics Institute (MEI) στο τελικό συμπέρασμα της οποίας αναφέρει:

«Το 2025 αναδεικνύεται ως έτος ταξιδιών με συναισθηματική και προσωπική αξία. Η επιλογή προορισμών δεν βασίζεται πλέον μόνο στο κόστος ή την απόσταση, αλλά και στο νόημα που προσφέρει η κάθε εμπειρία. Παρά την αβεβαιότητα, οι παγκόσμιοι ταξιδιώτες αναζητούν αυθεντικότητα, ευεξία και προσωπική σύνδεση — και ο τουριστικός κλάδος καλείται να προσαρμοστεί δυναμικά σε αυτή τη μετατόπιση της ζήτησης. Τα «ταξίδια με σκοπό» (purpose-driven journeys) διαμορφώνουν πλέον το προφίλ της τουριστικής ζήτησης».

Βιτάλι - Άνδρος

Με λίγα λόγια, κάθε προορισμός καλείται να δημιουργήσει – αν δεν έχει – εμπειρίες. Και όχι μόνο να τις δημιουργήσει αλλά και να τις αναδείξει. Ανέκαθεν οι Αμερικανοί ταξιδιωτικοί πράκτορες μου επεσήμαιναν την ανάγκη να έχει κάθε τόπος  ένα θέμα (Theme). Και αν δεν έχει, να το στήσει.

Ο κόσμος ταξιδεύει πλέον με διαφορετικά κίνητρα από ότι πριν μερικά χρόνια. Αλλιώς ήταν τα πράγματα πριν την πανδημία, αλλιώς λίγο μετά, με τα ταξίδια εκδίκησης (revenge travel) και αλλιώς σήμερα στο αβέβαιο περιβάλλον που ζούμε από όλες τις απόψεις, οικονομικές, περιβαλλοντικές, πολιτικές.

Δυτική Άνδρος

Κάποιοι επιμένουν στις ίδιες πρακτικές που εφαρμόζονταν πριν από δεκαετίες. Και εννοούν να κινούνται σε ένα ξεπερασμένο μοτίβο που δεν απαντά σε κανένα ερώτημα.

Είναι καιρός να εγκαταλείψουμε την «πεπατημένη». Να μην επιμένουμε ότι είμαστε οι μόνοι ενήλικοι στο δωμάτιο πιστεύοντας ότι οι υπόλοιποι χειραγωγούνται με όσα τυχαία τους σερβίρουμε ως κατορθώματα μιας ουσιαστικά ανύπαρκτης μεθόδου προσέγγισης των αγορών. Ας ανοίξουμε λοιπόν το παράθυρο. Πρώτον για να πάρουμε φρέσκο αέρα και δεύτερον για να κοιτάξουμε πέρα από το στενό μας περιβάλλον.

Και για κλείσιμο τους χαιρετισμούς μου στην όμορφη, αλλά αδικημένη Άνδρο!

 

 

 

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Η Άνδρος δυστυχώς είναι προορισμός χωρίς ταυτότητα... Ο καθένας κάνει ότι του κατέβει, χαρακτηριστική αρχιτεκτονική (πέρα από τη Χώρα) δεν υπάρχει... Το Μπατσί και το Γαύριο αισθητικά θυμίζουν περισσότερο Μικρή Αγία Βαρβάρα παρά Μικρή Αγγλία... Σε ολόκληρο το νησί οι σοβαρές γαστρονομικές επιλογές είναι το πολύ 10, τα μαγαζιά για διασκέδαση είναι το πολύ 3, ενώ τα beach bars στην πλειοψηφία τους είναι κακόγουστα... Τα ξενοδοχεία είναι ερείπια και μόνο κάποια Airbnb μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες κάποιων σοβαρών πελατών...