Έπεσε η πρώτη "καμπάνα" για τη ρύπανση στη Β. Άνδρο. Πότε θα γίνει η ανέλκυση του Cabrera...

 

Tα ρυμουλκά λόγω του Cabrera βρίσκονται ακόμα στΓαύριο και ελέγχουν την Βόρεια Άνδρο για περίπτωση ρύπανσης. Εδώ το Παντάνασα – 21/4 μεσημέρι - περνά μπροστά από το "Fast Ferries Andros" με κατεύθυνση προς Φάσα (φωτ. Εν Άνδρω).

Τέσσερις μήνες μετά την πρόσκρουση του υπό σημαία Αντίγκουα, φορτηγού πλοίου Cabrera, στα βράχια του ακρωτηρίου Καμπανος, στην βόρεια εσχατιά της Άνδρου και η πρώτη «καμπάνα» έπεσε! Το Λιμεναρχείο του νησιού, επέβαλε χρηματικό πρόστιμο 52.000 ευρώ για την βεβαιωθείσα ρύπανση που προκάλεσε το βυθισμένο βαπόρι από την διαρροή πετρελαίου από τις δεξαμενές του, στην παραλία Πέζα και στην γύρω περιοχή.

Ο ανδριώτης καπετάνιος Γιώργος Κολίτσας στη γέφυρα του "Andros" ελέγχει την πορεία του πλοίου. Μπροστά του το ρυμουλκό "Παντάνασσα" κατευθύνεται προς Φάσα... (φωτ. Εν Άνδρω).

Ταυτόχρονα η Λιμενική Αρχή της Άνδρου, εισηγήθηκε και διέταξε, την ανέλκυση του φορτηγού και την άμεση απομάκρυνση του από το νησί, θεωρώντας ότι η παραμονή του ναυαγίου στο βυθό της βραχώδους ακτής, αποτελεί μόνιμη εστία μόλυνσης του θαλάσσιου περιβάλλοντος, κίνδυνο για την ναυσιπλοΐα και εν τέλει απειλή για το ευρύτερο οικοσύστημα. Η περιοχή που έχει βυθιστεί το πλοίο είναι χαρακτηρισμένη Natura, ιδιαίτερου φυσικού κάλους και προστατευμένη από ελληνικούς και ευρωπαϊκούς νόμους.

Το Cabrera μετά την πρόσκρουση στα βράχια της Άνδρου στην περιοχή του Καμπανού μισοβυθισμένο (φωτ. Εν Άνδρω).

Το Cabrera, φορτωμένο με σιδηρονικελιο προερχόμενο από την Λάρυμνα με προορισμό την Φιλανδία, κατέβαινε τον Κάβο Ντόρο. Κάτω από αδιευκρίνιστες συνθήκες, παρέκλινε της πορείας του και την παραμονή των Χριστουγέννων ναυάγησε στην Άνδρο. Στα αμπάρια του, κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας βρίσκονται ακόμα περίπου 2.000 τόνοι σιδηρονικελίου.

Τα αποτελέσματα των οικολογικών ερευνών για τις επιπτώσεις στην θαλάσσια ζωή, την μόλυνση και τους κινδύνους που προκαλεί η έκθεση του μεταλλεύματος επί τόσο καιρό στο περιβάλλον, δεν έχουν ολοκληρωθεί ακόμα και έτσι δεν έχουν καταλογισθεί ακόμα οι ποινές και τα χρηματικά πρόστιμα που προβλέπει ο Νόμος.

Το Cabrera μετά μια δυνατή φουρτούνα αποκολήθηκε από τα βράχια και βυθίστηκε σε δεύτερη φάση κοντά 35 μέτρα βάθος στην βραχώδη ακτή. Διακρίνονται τα φράγματα ρύπανσης που είχαν μπει. Δίπλα το σκάφος του λιμενικού ελέγχει και σε πρώτο πλάνο το τζιπ του λιμεναρχείου στην ακτή. Επίσης δύο ρυμουλκά που τότε ξεκίναγαν την αρχική ανέλκυση του φορτίου (φωτ. Εν Άνδρω). 

Επίσης δεν έχει γίνει και η δίκη για την διερεύνηση των ευθυνών του πλοιάρχου και του πληρώματος, οπού και εκεί προβλέπονται οικονομικές αποζημιώσεις. Τέλος θα πρέπει να υπάρχουν ακόμα και οι απαιτήσεις της Άνδρου, που θα εκφρασθούν μέσω του Δήμου για την φυσική, και τουριστική, ζημιά που υπέστη το νησί. Άρα το πρόστιμο των 52.000 ευρώ, όλα δείχνουν ότι είναι η πρώτη «χρηματική ποινή» και θα ακολουθήσουν και άλλες, που θα κριθούν στις δικαστικές αίθουσες ή εξωδικαστικά.

Η εταιρία του Cabrera εχει συμφωνήσει στο να ανελκυστεί το πλοίο προκειμένου να μεταφερθεί και το πολύτιμο μετάλλευμα και έχει γνωστοποιήσει στο Λιμεναρχείο Άνδρου, ότι θα ορίσει την ημερομηνία έναρξης  της επιχείρησης, μέχρι το τέλος Απριλίου.

Άλλη μια εικόνα του "Παντάνασσα" που φεύγει από το Γαύριο προς Φάσα και Καμπανό... (φωτ. Εν Άνδρω).

Σύμφωνα με το πλάνο που υπάρχει, οι γερανοί, τα ρυμουλκά(που βρίσκονται ακόμα στην περιοχή και δεν έχουν απομακρυνθεί και οι δύτες, θα πιάσουν δουλειά μέσα στον Μάιο (που η θάλασσα είναι συνήθως ήρεμη, πριν αρχίσουν τα μελτέμια), με στόχο η απομάκρυνση του βαποριού να έχει ολοκληρωθεί το πολύ σε δυο μήνες.

«Εν Άνδρω»

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Ευχαριστούμε θερμά τον αναγνώστη που μας έστειλε τη νομοθεσία σχετικά με τα πρόστιμα για να μην λέει ο καθένας το κοντό και το μακρύ του. Φυσικά υπάρχουν και οι διεκδικήσεις που κι αυτές έχουν δική τους διαδικασία. Και πάλι ευχαριστούμε κι ελπίζουμε να διαβάσουν το σχόλιο όσοι έχουν απορίες...

This comment was minimized by the moderator on the site

Κυριότερη Διεθνής Νομοθεσία

1. Δ.Σ. Bunkers 2001: Για την Αστική ευθύνη του πλοιοκτήτη, συνεπεία ζημιών ρύπανσης από πετρέλαιο κίνησης.
2. Δ.Σ. CLC 1992: Για την αστική ευθύνη του πλοιοκτήτη, συνέπεια ζημιών ρύπανσης από πετρέλαιο.
3. Δ.Σ. Βαρκελώνης 1976: Για την προστασία της Μεσογείου Θαλάσσης από την ρύπανση.
4. Δ.Σ. Λονδίνου 1972: Για την πρόληψη της ρύπανσης της θάλασσας από τα πλοία.
5. Δ.Σ. MARPOL 73/78: Για την πρόληψη της ρύπανσης από τα πλοία.
6. Παράρτημα VI της Δ.Σ. MARPOL 73/78: Για την πρόληψη της Ατμοσφαιρικής Ρύπανσης από πλοία (Air Pollution ANNEX).
7. Δ.Σ. Κεφαλαίου 1992: Για την ίδρυση διεθνούς κεφαλαίου για την αποζημίωση ζημιών ρύπανσης από πετρέλαιο.
8. Δ.Σ. "OPRC 1990": Για την ετοιμότητα, συνεργασία και αντιμετώπιση της ρύπανσης της θάλασσας από πετρέλαιο.
9. Δ.Σ. "OPRC - HNS" 2000: Για την ετοιμότητα, συνεργασία και αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης της θάλασσας από επικίνδυνες και επιβλαβείς ουσίες.
10. Διμερής Συμφωνία Ελλάδος Ιταλίας 1978: Περί προστασίας του Ιονίου Πελάγους.
11. Δ.Σ. Συμπληρωματικό Κεφαλαίο 2003: Για την επαύξηση των ορίων αποζημίωσης, που προβλέπονται με την Δ.Σ. Κεφαλαίου 1992 για την αποζημίωση ζημιών ρύπανσης από πετρέλαιο.
12. Κανονισμοί & Οδηγίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης ( EU ) που αναφέρονται στο θαλάσσιο περιβάλλον.
13. Πρωτόκολλο περί συνεργασίας για την πρόληψη της ρύπανσης από πλοία και, σε περιπτώσεις επείγουσας ανάγκης, στην καταπολέμηση της ρύπανσης της Μεσογείου Θάλασσας (Νόμος 3497/2006).

Βασική Εθνική Νομοθεσία

1. Ν.Δ. 187/73: Κώδικας Δημοσίου Ναυτικού Δικαίου.
2. Π.Δ. 55/98: Για την προστασία του θαλασσίου περιβάλλοντος (Ν.743/77)
3. Ν. 1650/86: Για την προστασία του περιβάλλοντος.
4. Π.Δ. 11/2002: Εθνικό Σχέδιο Έκτακτης Ανάγκης για την αντιμετώπιση περιστατικών ρύπανσης από πετρέλαιο και άλλες επιβλαβείς ουσίες.
5. Αριθ. Υ.Α. 2411.1/07/03/ΦΕΚ Β' 850/27-06-2003 - Οδηγίες / διαδικασίες για την αντιμετώπιση περιστατικών πλοίων που βρίσκονται σε κατάσταση ανάγκης ή κινδύνου σύμφωνα με τις απαιτήσεις του άρθρου 20 της Οδηγίας 2002/ 59 ορισμός περιοχών καταφυγής.

Κυρώσεις

Σύμφωνα με τις διατάξεις των ανωτέρω νόμων, οι υπαίτιοι ρύπανσης της θάλασσας και των ακτών τιμωρούνται ποινικά και διοικητικά ενώ οι Έλληνες ναυτικοί τιμωρούνται επιπρόσθετα και πειθαρχικά.
1. Ποινικές Κυρώσεις: Από τα αρμόδια Ποινικά Δικαστήρια (φυλάκιση από 10 ημέρες μέχρι 5 χρόνια).
2. Διοικητικές Κυρώσεις: Από τις Λιμενικές Αρχές επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι 58.694,06 ευρώ και σε σοβαρά περιστατικά από τον Υπουργό Προστασίας του Πολίτη μέχρι 1.173.881,14 ευρώ. Όταν η ρύπανση προκαλείται από μία εγκατάσταση ξηράς, η δικαιοδοσία για επιβολή κυρώσεων μέχρι 120.000 ευρώ ανήκει στον οικείο Περιφερειάρχη και σε σοβαρά περιστατικά επιβάλλεται πρόστιμο μέχρι 733.676 ευρώ από τον Υπουργό Περιβάλλοντος και κατά περίπτωση συναρμόδιο Υπουργό.
3. Πειθαρχικές Κυρώσεις: Από το Πειθαρχικό Συμβούλιο Εμπορικού Ναυτικού (ΠΣΕΝ) και περιλαμβάνουν την προσωρινή ή οριστική στέρηση του ναυτικού επαγγέλματος.
4. Αστική Ευθύνη: Στην Ελλάδα έχει εφαρμογή η διεθνώς αποδεκτή Αρχή "ο ρυπαίνων πληρώνει".
*οι κυρώσεις όταν συντρέχουν οι νόμιμες προϋποθέσεις επιβάλλονται αθροιστικά από εντελώς ανεξάρτητα όργανα

This comment was minimized by the moderator on the site

Πρόστιμα μέχρι ένα ορισμένο ύψος μπορεί και βάζει το τοπικό λιμεναρχείο. Από εκεί και πάνω μόνο το Υπουργείο Ναυτιλίας.

This comment was minimized by the moderator on the site

Υπάρχει νόμος για τα πρόστιμα. Δεν βάζει ο καθένας ότι θέλει με το κεφάλι του. Αλλά αυτό μάλλον δεν το ξέρετε ή δεν θέλετε να το μάθετε. Απο εκεί και πάνω πρέπει να διεκδικήσεις για να πάρεις περισσότερα χρήματα σαν τοπική κοινωνία. Και φυσικά τοπική κοινωνία δεν είναι ο καθένας μόνος του! Ή, καθένας και η παρέα του. Ή, κάποιοι που αυτοαποκαλούνται ανδριώτες. Αλήθεια πως ορίζονται νομικά και θεσμικά οι ανδριώτες; Μέσω συλλογικών φορέων και ιδίως μέσω του Δήμου Άνδρου. Άρα τις αγωγές πρέπει να τις κάνουν κάποιοι συλλογικοί φορείς ή ο Δήμος Άνδρου. Αυτά...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 3 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Αυτή όχι καμπάνα δεν είναι αλλά ούτε καμπανάκι Χριστουγεννιάτικου δέντρου. Ίσα ίσα για να πουν οι αρχές ότι επέβαλαν πρόστιμο. ΝΤΡΟΠΗ

This comment was minimized by the moderator on the site

Αποζημίωση δικαιούμαστε ΟΛΟΙ οι Ανδριώτες για την εν λόγω ρύπανση και δεν είναι καθόλου κακό να τους ανάψουμε μια ομαδική αγωγή, να μην νομίζουν οι τύποι ότι μας δουλεύουν ψιλό γαζί...................Στην πατρίδα τους αυτό θα είχε συμβεί από την στιγμή του ατυχήματος

This comment was minimized by the moderator on the site

ΚΥΡΙΕ ΜΠΑΣΑΝΤΗ ΜΗΠΩΣ ΞΕΡΕΤΕ ΤΑ 52.000 ΠΟΙΟΣ ΤΑ ΕΙΣΠΡΑΤΕΙ?
AΠΑΝΤΗΣΗ
Νομίζω το κρ'ατος!!! Ο Δήμος Άνδρου πρέπει να κάνει αγωγή ή να εγείρει απαιτήσεις για να εισπράξει κάποιο προστιμο . Μέχρι σήμερα και για τα δύο ναυάγια ο Δήμος δεν κινήθηκε. Θα το ψάξουμε λίγο το θέμα... Μας έγραψαν και άλλοι. Το μόνο σίγουρο πως τα προστιμα του λιμεναρχείου πληρώνονται όλα από τις αφαλιστικές...

Το σχόλιο επεξεργάστηκε περίπου 3 χρόνια πριν από το χρήστη enandro enandro
This comment was minimized by the moderator on the site

Και οι πληγείσες περιοχές τι θα πάρουν απο αυτο το πρόστιμο; Οι αισχροί δρόμοι έγιναν αισχρότεροι απο την διέλευση των οχημάτων απορρύπανσης. Και η πίσσα στις παραλίες ακομα εκεί είναι. Καλυβάρι και Χάρτες περιμένουμε να δούμε αποτελέσματα.