ΑΦΙΕΡΩΜΑ: Γυάρος, τόπος εξορία...
Του Δημήτρη Αντωνέλλου Η Γυάρος ή αλλιώς τα «Γιούρα», όπως συνηθίζεται να λέγεται στην Άνδρο Είναι ορατή από  την δυτική (νοτιοδυτική περισσότερο) πλευρά της Άνδρου. Δύσκολα υπολογίζεις το μέγεθος του νησιού από μακριά. Είναι πολύ μεγαλύτερο από ότι νομίζεις, όταν φτάσεις σε αυτό. 
Το έθιμο του Λαμπριάτη στην Άν...
Του Δημήτρη Αντωνέλλου (Το έθιμο του Λαμπρίατη στην Άνδρο το διάβασαν πέρσι 3400 αναγνώστες! Το αναδημοσιεύουμε και φέτος. Για να το διαβάσουν οι νέοι αναγνώστες μας και για να το θυμηθούν οι παλιοί. Γράφοντας για τον Λαμπριάτη είναι κάτι σαν να τρως... Λαμπριάτη! Δεν τον χορταίνεις: τον φτιάχνουμε κάθε χρόνο και πάντα είναι μοναδικός και νόστιμος. Καλή Ανάσταση - Εν Άνδρω).
Η ιστορία της ζαχαροπλαστικής ...
Της Βιβής Παλαιοκρασσά   Στο καφενείο σερβίρονταν και τα γνωστά ανδριώτικα γλυκά του κουταλιού. Εδώ ο Ερμής τα πρώτα μεταπολεμικά χρόνια στην πλατεία Καΐρη πριν γίνει ζαχαροπλαστείο.  (Ο λόγος, μέρες που είναι, για την "γλυκιά" ιστορία της ζαχαροπλαστικής στην Άνδρο. Η νεώτερη διαδρομή, όπως και αρκετές άλλες, ξεκινά μετά την έλευση Βενετών και Φράγκων στο νησί τον 13ο αιώνα. Η ιστορία αποκτά διαστάσεις κατά τον 19ο αιώνα. To κείμενο δημοσιεύτηκε το καλοκαίρι του 2014 στο αφιέρωμα μας για την Άνδρο του έντυπου περιοδικού "δέκατα" - εν Άνδρω)..
Ντοκουμέντο: πέντε δις δραχμές...
Του Δημήτρη Σταυρόπουλου (copyright “εν Άνδρω”)   Πίνακας του Ντεγκά Αν για την δημοσιογραφία το ρεπορτάζ είναι πάθος, η έρευνα είναι μεράκι. Σ" αυτή την δουλειά, η πεμπτουσία είναι να είσαι παρών στα γεγονότα και να τροφοδοτείς την κοινή γνώμη υπεύθυνα και έγκαιρα με πληροφορίες. Από την άλλη πλευρά, η έρευνα σε υποθέσεις άγνωστες, «θολές» η ξεχασμένες, σου δίνει την ικανοποίηση ότι με τα νέα στοιχεία που ανακαλύπτεις, ξαναγράφεις την Ιστορία με τον σωστό τρόπο.
Για την Κατοχή: όσοι στην Άνδρ...
Του Δημήτρη   Σταυρόπουλου Το πλοίο Κορινθιακός, ιδιοκτησία του Μαρή Ανδρέα Εμπειρίκου με πλοίαρχο τον 35χρόνο Λεωνίδα Παλαιοκρασσά, τοπριλίστηκε και βυθίστηκε αύτανδρο στις 20 Νοεμβρίου 1943 στον Ινδικό ωκεανό (από το βιβλίο του Παναγιώτη Σπυρόπουλου Ευλογος Λόγος: Οι απώλειες της ανδριακής ναυτιλίας κατά τον ΙΙ Παγμόσμιο Πόλεμο, σελ.91).  Πριν από λίγες μέρες, γράψαμε και θυμίσαμε τα όσα έκαναν στην Άνδρο και στα πλοία της Άνδρου οι Γερμανοί, την περίοδο της Κατοχής (1941-1944). Στην υπόθεση αυτή υπάρχουν ραγδαίες εξελίξεις, στις οποίες πρέπει και επιβάλλεται, να είναι παρόν και το νησί μας.
Τα εγκλήματα των Γερμανών στην...
Του Δημήτρη  Σταυρόπουλου   Τα Εμπειρικαίϊκα της Ρίβας όπως ήταν πριν τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Εκεί σήμερα υπάρχει η πλατεία του Αφανή Ναύτη Κυρίαρχο θέμα πολιτικής διεκδίκησης από την κυβέρνηση, αλλά και συζήτησης από την κοινωνία αυτές τις μέρες, είναι οι λεγόμενες «πολεμικές αποζημιώσεις» από τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο. Δηλαδή, την υποχρέωση της Γερμανίας να αποκαταστήσει υλικά την χώρα και τους πολίτες για τις βαρβαρότητες, τους θανάτους, τις καταστροφές και τον πόνο που προκάλεσε κατά την διάρκεια του πολέμου και κατά την περίοδο της Κατοχής.
Θεόφιλος Καΐρης: ιστορική μορφ...
Του Μιχάλη Τιβέριου Καθηγητή ΑΠΘ - Ακαδημαϊκού (Το κείμενο του Μιχάλη Τιβέριου - φωτο - για τον Θεόφιλο Καΐρη δημοσιεύθηκε στο αφιέρωμα για την Άνδρο της έκδοσης "δέκατα/εν Άνδρω" καλοκαίρι 2014)                 O Θεόφιλος Καΐρης, η μεγαλύτερη πνευματική και όχι μόνο προσωπικότητα της Άνδρου, ήταν ένας από τους πρωταγωνιστές της χώρας μας κατά τους χρόνους της Επανάστασης του ’21 και αμέσως μετά. Ωστόσο, αν και έδωσε με όλες του τις δυνάμεις, ψυχικές και σωματικές, τα πάντα για την ανάσταση και προκοπή αυτού του τόπου, η ελληνική Πολιτεία όχι μόνο επεδίωξε τον παραμερισμό του αλλά και πρωτοστάτησε στη φυσική του εξόντωση.
Η Άνδρος συνεχίζει να «μπαρκάρ...
Του Μιχάλη Δ. Κοκκίνη  Το ιστορικό υπερωκεάνειο Πατρίς των Εμπειρίκων (Το μελέτημα του Μιχάλη Δ. Κοκκίνη (φώτο) δημοσιεύθηκε στο εκτενές αφιέρωμα για την Άνδρο της ιστοσελίδας "εν Άνδρω" που έγινε σε συνεργασία με το αθηναϊκό πολιτιστικό/λογοτεχνικό περιοδικό "δέκατα"  τ.38, το καλσοκσίρι του 2014, σε επιμμέλεια του Δ. Μπασαντή. Αποτελεί μια σημαντική συμβολή  στην καταγραφή, από έναν εξαιρετικό γνώστη, της μεγάλης ναυτικής ιστορίας του νησιού μας - "εν Άνδρω")  Η Άνδρος εδώ και 200 χρόνια μπαρκάρει. Η ανδριώτικη ναυτιλία αναπτύχθηκε πάνω στο παραδοσιακό Ελληνικό ναυτιλιακό μοντέλο που στηρίχτηκε και στηρίζεται στην οικογένεια. Από αυτή την άποψη μια σύντομη αναδρομή στην ανάπτυξη των παραδοσιακών ναυτιλιακών οικογενειών του νησιού θα βοηθήσει να σκιαγραφήσουμε την εξέλιξη της ναυτιλίας της Άνδρου.
Η Παλαιόπολη της Άνδρου - 1000...
  Της Λυδίας Παλαιοκρασσά Καθηγήτριας ΕΚΠΑ Άποψη της Παλαιόπολης από την ακρόπολη της αρχαίας πόλης (φωτο: Λυδία Παλαιοκρασσά) (Σημ.: Το κείμενο της Λυδίας Παλαιοκρασσά αναδημοσιεύεται από το αφιέρωμα του περιοδικού "δέκατα/εν Άνδρω" (καλοκαίρι 2014). Αποκαλύπτει την διαδρομή της Άνδρου από από την κλασική μέχρι την πρωτοχριστιανική εποχή συμπληρώνοντας προηγούμενες διαδρομές στην νεολιθική και γεωμετρική περίοδο του νησιού - "εν Άνδρω")  Ο οικισμός της Παλαιόπολης εκτείνεται σε μια απότομη αμφιθεατρική πλαγιά, στο μέσο περίπου της δυτικής ακτής της Άνδρου, που καταλήγει στη θάλασσα δημιουργώντας έναν ανοικτό όρμο. Σε δύο σημεία ψηλά στους βράχους τα άφθονα νερά σχηματίζουν πλούσιους καταρράκτες, που καταλήγουν μέσω δύο μικρότερων χειμάρρων στο χείμαρρο Κόμβο. Οι χείμαρροι αυτοί, μαζί με τις άφθονες πηγές που υπάρχουν σε όλη την έκταση, καθιστούν την περιοχή εξαιρετικά εύφορη και της προσδίδουν ιδιαίτερο φυσικό κάλλος.