Οδοιπορικό στο ναυάγιο του Cabrera στον Καμπανό (αποκλειστικές φωτογραφίες & βίντεο)

Του Διαμαντή Μπασαντή

Το μισοβουλιαγμένο πλοίο στον Καμπανό με το ρυμουλκό δίπλα του. Πίσω μακριά πλησιάζει αργά και δεύτερο ρυμουλκό (φωτ. Εν Άνδρω).

Το πλοίο Cabrera καρφώθηκε και μισο-βυθίστηκε ξημερώματα παραμονής Χριστουγέννων του 2016 στις άγριες ακτές της βόρειας Άνδρου κοντά στο βορειότερο ακρωτήρι του νησιού τον Καμπανό. Δύο μέρες μετά, την Δευτέρα των Χριστουγέννων, ξεκινήσαμε να φτάσουμε στον Καμπανό να δούμε τι συνέβη και να έχουμε εικόνα της κατάστασης. 

 Στις άγριες ακτές της βόρειας Άνδρου το ναυάγιο το Cabrera 26/12/16 (βίντεο Εν Άνδρω).

 Οι πληροφορίες συγκεχυμένες: στον Καμπανό βρέχει, ο δρόμος είναι δύσβατος, πρέπει να ανεβείτε ένα βουνό περπατώντας κλπ. Απλά τις αψηφήσαμε όλες και συνεχίσαμε. Έβρεχε στο Γαύριο μέχρι τον Φελλό. Μετά την στροφή του Αμμόλοχου άνοιξε ο καιρός. Στο Καλυβάρι όλα ήταν μια χαρά. Βρήκαμε εύκολα τον χωματόδρομο χάρη στις οδηγίες της πυροσβεστικής Άνδρου. Και φτάσαμε στο διπλανό ακρωτήρι από αυτό που καρφώθηκε το Cabrera.

Αντί να πάμε πάνω από το ναυάγιο που μάς έλεγαν πήγαμε στο απέναντι ακρωτήριο: κάτι πιο απλό. Άμα ψάχνεις βρίσκεις... (φωτ. Εν Άνδρω). 

Οι οδηγίες έλεγαν να κατεβούμε την πλαγιά και να ανεβούμε στην απέναντι μεγάλη απότομη πλαγιά. Δρόμος πολύ δύσκολος 30-40 λεπτά ανηφόρα. Μια κατόπτευση του χώρου μάς οδήγησε στο διπλανό ακρωτήριο από όπου με 15 λεπτά περπάτημα έβλεπες τα πάντα και καλύτερα.

Το μισοβυθισμένο πλοίο καθισμένο στα βράχια του βυθού (φωτ. Εν Άνδρω).

Το πλοίο μισοβουλιαγμένο. Είχε καθίσει στα βράχια του βυθού σε βάθος περίπου 10-15 μέτρων. Έξω από το νερό μόνο το κομοθέσιο της πρύμης και η πλώρη. Δίπλα στο μισοβουλιαγμένο σκάφος ένα μεγάλο ρυμουλκό αγκυροβολημένο: σχεδόν ακίνητο. Εκεί είναι οι δύτες που εξετάζουν τα ύφαλα του μισοβυθισμένου σκάφους και προσπαθούν να δουν πως θα αντλήσουν δεκάδες τόνους πετρελαίου για να μην ρυπάνει την ακτή. Ήδη στο πίσω μέρος του πλοίου υπάρχει μια σχετικά περιορισμένη κηλίδα πετρελαίου που επιπλέει στη θάλασσα με κατεύθυνση ανατολική προς Φάσα και Κάβο Ντόρο.

Το ρυμουλκό "Παντάνασα" απ' όπου διεξάγονται οι επιχειρήσεις αυτές τις μέρες (φωτ. Εν Άνδρω).

Επιπλέον οι δύτες και οι ειδικοί στο ρυμουλκό εξετάζουν κατά πόσο θα αντέξει το σκάφος στις δυσμενείς καιρικές συνθήκες που έρχονται τις επόμενες μέρες. Αν το σκάφος σπάσει καύσιμα και φορτίο θα χυθούν στη θάλασσα και η περιβαλλοντική ζημιά θα είναι μεγάλη και στις ακτές της Άνδρου, αλλά και στον βυθό. Όλα λοιπόν εξαρτώνται από την αντοχή του σκάφους και από το πώς είναι αυτό καθισμένο στα βράχια του βυθού.

Το σκάφος του Λιμενικού που επιβλέπει (φωτ. Εν Άνδρω).

Από τις υπεύθυνες αρχές της Άνδρου παρούσες μόνο το Λιμενικό με το σκάφος του και την διοικητή του, που επέβλεπε την επιχείρηση από την θάλασσα και ο Ισίδωρος Νικολάου, υπεύθυνος του Life, που με δική του πρωτοβουλία βρέθηκε εκεί και βιντεοσκοπούσε την περιβαλλοντική απειλή μιας και πρόκειται για περιοχή Natura ώστε να ενημερώσει εγκαίρως τους αρμόδιους της ευρωπαϊκής επιτροπής του προγράμματος.

Ένας από τους περαστικούς που έφτασε να δει το σπάνιο θέαμα ενός μισοβουλιαγμένου πλοίου (φωτ. Εν Άνδρω).

Όση ώρα καθίσαμε και παρακολουθήσαμε την επιχείρηση 2-3 κάτοικοι της Άνδρου έφτασαν μέχρι εκεί με τα αυτοκίνητα τους να δουν το θέαμα. Ενδιαμέσως πλησίασε αργά ένα μαύρο ρυμουλκό εξετάζοντας κι αυτό από μακριά κι αυτό την κατάσταση. Εν τω μεταξύ έφυγε το σκάφος του λιμενικού κι επέστρεψε στο Γαύριο. 

Το σκάφος του Λιμενικού αποχωρεί για Γαύριο. Διακρίνεται κηλίδα πετρελαίου στο πίσω μέρος του Cabrera (φωτ. Εν Άνδρω).

Αποχωρήσαμε μετά από ώρα κι εμείς αρκετά ικανοποιημένοι, αλλά και σκεπτικοί. Ικανοποιημένοι που η κρατική μηχανή ως προς το Λιμενικό ήταν παρούσα, αν και παρά τις προσπάθειες να αντλήσουμε από αυτό πληροφορίες για τους κινδύνους γενικότερης και μεγάλης ρύπανσης δεν πήραμε καμία απάντηση από την αρμοδία. Ικανοποιημένοι, επίσης, που ο επικεφαλής του Life ήταν εκεί και βιντεοσκόπισε το συμβάν για το πρόγραμμα.

Ευκρινής η ρύπανση γυρω από την σωστική λέμβο στο πίσω μέρος του πλοίου (φωτ. Εν Άνδρω). 

Αλλά και σκεπτικοί γιατί ο δήμαρχος που έχει την ευθύνη του νησιού και μπορούσε να ρωτήσει πολύ περισσότερα και να απαιτήσει σοβαρές απαντήσεις δεν έχει εμφανιστεί πουθενά. Το ίδιο ανύπαρκτος είναι και ο ΓΓ Πολιτικής Προστασίας του ΥΠΕΣ, που κι αυτός θα μπορούσε να ενδιαφερθεί για ένα τόσο σοβαρό θέμα και για μια επαπειλούμενη περιβαλλοντική καταστροφή. Λησμονούν και οι δύο πως έχουν αρμοδιότητες και πως θα πρέπει να πληροφορήσουν και τα εθνικά και τοπικά ΜΜΕ, αλλά και τους Ανδριώτες. Όμως όσο λαλίστατοι είναι στις μεταξύ τους άγονες και βλαπτικές αρνήσεις και αντιπαραθέσεις τόσο δεν υπάρχουν στις κρίσιμες στιγμές του νησιού. Τι να πούμε; 

Δαντελωτά πελώρια βράχια/ακρωτήρια στην άγρια ανεμοδαρμένη βόρεια ακτή του νησιού στο σημείο του ναυαγίου (φωτ. Εν Άνδρω).

Να μην ξεχάσουμε πως αρμοδιότητα και για να ρωτήσουν και για να πληροφορήσουν έχουν τόσο η υπεύθυνη του Life  όσο και ο υπεύθυνος του γραφείου Τύπου του Life. Δυστυχώς και οι δύο μάλλον δεν έχουν πάρει είδηση τίποτα. Τα μόνα υπηρεσιακά μηνύματα που λάβαμε εγκαίρως την παραμονή των Χριστουγέννων ήταν από τον υπεύθυνο Πολιτικής Προστασίας του Δήμου για το ναυάγιο. Και πέραν τούτων ουδέν…

Η Άνδρος κοντεύει να γίνει "η νήσος των ναυαγίων"!!! Είναι το δεύτερο ναυάγιο σε τρια χρόνια στην περιοχή του Καμπανού. Το "Εν Άνδρω" με τους συνεργάτες του ήταν παρών και στο πρώτο ναυάγιο, στο Good Faith στα Πέζα. Και θα συνεχίσει να είναι και στο Cabrera στον Καμπανό. Γιατί το πλοίο θα μείνει καιρό εκεί μέχρι να αδειάσει τα επικίνδυνα φορτία του. Θα σας πληροφορούμε, λοιπόν, για όλες τις φάσεις των επικείμενων επιχειρήσεων...

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

ΑΦΗΣΕ ΤΟ ΣΧΟΛΙΟ ΣΟΥ

  1. Σχολιάζετε ως επισκέπτης.
Attachments (0 / 3)
Share Your Location
There are no comments posted here yet
This comment was minimized by the moderator on the site

Ικανοποιημένοι επισης αλλα και υπερήφανοι πρεπει να ειμαστε και για τους πιλοτους του π.ν. που χαρις την υπερπροσπαθεια τους δεν θρηνήσαμε ζωες .Απορια που δεν εχουν μπει φραγματα ακομα μπορει να μην το επιτεπουν οι καιρικες συνθηκες .Ενημερωτικα υπαρχει ειδικο πλοιο και για τα φραγματα αλλα και άλλο πλοιο που μαζευει το πετρελαιο από την θαλασσα φανταζομαι όμως ότι το ξερουν οι αρμοδιοι