Οικονομια
ΠΡΟΣΟΧΗ: ΑΛΛΑΓΕΣ ΔΡΟΜΟΛΟΓΙΩΝ Τ...
Φωτογραφία αρχείου.
Αλλαγές στα δρομολόγια την Τετάρτη 1η Οκτωβρίου 2025 λόγω της απεργίας της ΓΣΣΕ.
Αναλυτικά:
GOLDEN PRINCESS: Δοκιμαστικό σ...
Φωτογραφία από την δοκιμαστική πλεύση του πλοίου.
Ολοκληρώθηκε την Πέμπτη 25 Σεπτεμβρίου 2025 το δεύτερο δοκιμαστικό του ταχύπλοου Golden Prencess των αδελφών Στεφάνου στον Αργοσαρωνικό με πλήρη επιτυχία. Το πλοίο ξεκίνησε με μεγάλη ισχύ βγαίνοντας από το λιμάνι. Κι έφτασε τα 34,3 μίλια και με τις δύο μηχανές σε πλήρη ισχύ. Η ένταξη του στα δρομολόγια της θερινής περιόδου θα είναι από Ραφήνα. Θα φτάνει ημερησίως μέχρι Σαντορίνη. Και θα πιάνει ενδιάμεσα λιμάνια Τήνο, Μύκονο, Πάρο, Νάξο. Το πλοίο μετά την εντυπωσιακή μετασκευή του έχει πρωτόκολλο 930 επιβάτες και 175 ΙΧ φτάνοντας πλέον δυνατότητες των συμβατικών.
Η ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΜΠΕΙΡΙΑ ΚΑΙ Ο ΦΠΑ...
Του ΧΡΗΣΤΟΥ ΒΟΥΡΑΖΕΡΗ
Οικονομολόγου (ΒΑ) - Φοροτεχνικού
Αρχικά να πω ένα μπράβο στον συνάδελφο Κυριάκο Θωμά για το εξαιρετικό άρθρο του, το οποίο απλά και εμπεριστατωμένα φέρνει στο προσκήνιο και πάλι τον μειωμένο συντελεστή Φ.Π.Α. στο Νησί μας και στις Κυκλάδες γενικά.
ΕΠΕΙΓΟΝ: Για την ευλογιά των π...
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΝΟΤΙΟΥ ΑΙΓΑΙΟΥ - ΔΕΛΤΙΟ TΥΠΟΥ
Σο τελευταίο διάστημα, διαπιστώθηκαν στη χώρα μας κρούσματα της ευλογιάς του προβάτου. Η ευλογιά είναι πολύ μεταδοτικό νόσημα που οφείλεται σε ιό και προσβάλλει κυρίως τα πρόβατα. Σπανιότερα μπορεί να εμφανιστεί και στις αίγες.
Σύρος vs Άνδρος: Διαφοροποίηση...
Η μελέτη του Ομίλου MTC αναδεικνύει τη Σύρο σε προορισμό υψηλής αξίας, ενώ η Άνδρος παραμένει εγκλωβισμένη στην εποχικότητα.
Αγαπητό Εν Άνδρω,
Σας καλώ να αναδημοσιεύσετε στον έγκριτο ιστότοπο σας την έρευνα της MTC GROUP που εξηγεί λεπτομερώς τις αδυναμίες της Άνδρου στον τομέα του τουρισμού. Καιρός είναι οι αρμόδιοι στα θέματα Τουρισμού να δουλέψουν σοβαρά, και όχι με λεζάντες και λοιπές δουλειές ποδαριού που παραπέμπουν στον προηγούμενου αιώνα. Σας επισυνάπτω το αντίστοιχο link και την αναδημοσίευση των συμπερασμάτων στο ηλεκτρονικό περιοδικό τουρισμού.
https://www.traveldailynews.gr/toyristikes-taseis/ereynes-meletes/syros-vs-andros-poio-nisi-kerdizei-sti-machi-tis-toyristikis-anaptyxis/
GOLDEN PRINCESS: Το πρώτο δοκι...
To Golden Princess αποπλέει από τον μώλο της Δραπετσώνας για το πρώτο δοκιμαστικό του ταξίδι. Όλες οι φωτογραφίες του Golden Princess είναι του φωτογράφου Γιώργου Γιαννάκη.
To νέο ταχύπλοο των αδελφών Στεφάνου, που έφεραν από την Σουηδία στις 10 Μαΐου 2023, ολοκλήρωσε τις μετασκευές του και ήδη βγήκε για το πρώτο δοκιμαστικό ταξίδι προχτές. Το πλοίο ταξίδεψε στον Αργοσαρωνικό περίπου 3 ώρες με πολύ υψηλή ταχύτητα και με μια μηχανή. Η άλλη παρουσίασε πρόβλημα ενώ φούλαρε για 34 μίλια. Τελικά έφτασε τα 27,5. Ατυχώς, τις λεπτομέρειες για την ταχύτητα και την ισχύ του πλοίου τις μάθαμε μετά από παρέμβαση αναγνώστη, όταν επανήλθαμε και ρωτήσαμε λεπτομέρειες του ταξιδιού, που δεν δόθηκαν από την αρχή. Το πρώτο δοκιμαστικό ταξίδι θα ακολουθήσει δεύτερο τις επόμενες μέρες με πλήρη ισχύ μηχανών. Θα σας κρατήσουμε ενήμερους.
ΤΟ ΖΗΤΗΜΑ ΤΟΥ ΜΕΙΩΜΕΝΟΥ ΦΠΑ ΣΤ...
Γράφει ο ΚΥΡΙΑΚΟΣ Α. ΘΩΜΑΣ
Οικονομολόγος (Οικονομικό Πανεπιστήμιο), π. Δήμαρχος, π. Πρόεδρος ΔΣ Άνδρου
Με αφορμή τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ, επανήλθε στο επίκεντρο της δημόσιας συζήτησης – για άλλη μια φορά – το ζήτημα του μειωμένου Φ.Π.Α. στα νησιά, ένα θέμα που εδώ και χρόνια αποτελεί πάγιο αίτημα των Κυκλάδων και συνολικά του νησιωτικού χώρου.
Στις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού στη ΔΕΘ δεν υπήρξε καμία αναφορά στο μείζον ζήτημα του μειωμένου συντελεστή ΦΠΑ στα νησιά των Κυκλάδων.
Γιατί έχει σημασία το ύψος των συντελεστών ΦΠΑ
Επηρεάζει άμεσα την καθημερινότητα των κατοίκων, τη στιγμή που το υπ’ αριθμόν ένα πρόβλημα είναι η ακρίβεια.
Η ακρίβεια είναι εντονότερη από ό,τι στην ηπειρωτική Ελλάδα, λόγω των μεταφορικών.
Το μεταφορικό ισοδύναμο δεν καταβάλλεται στην ώρα του.
Ο υψηλός ΦΠΑ πλήττει και την ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων.
Ιστορικό και θεσμικό πλαίσιο
Οι μειωμένοι κατά 30% συντελεστές ΦΠΑ στα νησιά του Αιγαίου εφαρμόστηκαν για πρώτη φορά την 1η Ιανουαρίου 1993.
Θεσπίστηκαν λόγω της νησιωτικότητας και της ένταξης της Ελλάδας στο ενιαίο φορολογικό πλαίσιο της ΕΕ.
Η νησιωτικότητα είναι κατοχυρωμένη στο άρθρο 101 του Συντάγματος, που προβλέπει μέτρα για την ισονομία.
Επρόκειτο για θεσμοθετημένο αντιστάθμισμα στη νησιωτική επιβάρυνση.
Κατάργηση και μεταφορικό ισοδύναμο
Οι μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ καταργήθηκαν το 2015 (σταδιακά ως το 2018).
Αντικαταστάθηκαν από το μεταφορικό ισοδύναμο για επιβάτες και εμπορεύματα.
Στα αρνητικά του Μεταφορικού Ισοδύναμου καταγράφονται:
αφορά μόνο μόνιμους κατοίκους,
είναι περίπλοκο και γραφειοκρατικό,
υπάρχουν πολύ σημαντικές καθυστερήσεις στις πληρωμές,
δεν διασφαλίζεται η μετακύλιση του οφέλους στον τελικό καταναλωτή.
Το Οικονομικό Επιμελητήριο της Ελλάδος έχει τονίσει πως ό,τι δεν είναι οριζόντιο και αυτοματοποιημένο, δύσκολα φτάνει στον τελικό καταναλωτή.
Τι σημαίνει η μείωση του ΦΠΑ κατά 30%
Κανονικός συντελεστής: 24% → 17%
Μειωμένος συντελεστής: 13% → 9%
Υπερμειωμένος συντελεστής: 6% → 4%
Η μείωση αποτυπώνεται:
στην εστίαση,
στη διαμονή,
στις μετακινήσεις,
στο εμπόριο, και άρα αθροιστικά στο καλάθι τόσο του τουρίστα όσο και του μόνιμου κατοίκου.
Οφέλη:
Βελτιώνει τη ρευστότητα των επιχειρήσεων.
Μειώνει τις ανάγκες βραχυπρόθεσμων χρηματοδοτήσεων.
Ενισχύει το επενδυτικό κλίμα.
Συμβάλλει αποφασιστικά στη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της νησιωτικής οικονομίας.
Τι απαιτείται
Οριζόντια εφαρμογή της μείωσης των συντελεστών ΦΠΑ κατά 30% σε όλα τα νησιά.
Χωρίς γραφειοκρατικές ή εισοδηματικές παραμέτρους.
Παράλληλη παρακολούθηση της μετακύλισης του οφέλους στις τελικές τιμές.
Ευρωπαϊκό πλαίσιο και δυνατότητες
Στις 07/12/2021, στο Συμβούλιο Υπουργών Οικονομικών της ΕΕ (ECOFIN), επετεύχθη συμφωνία για επικαιροποίηση των κανονισμών για τους συντελεστές ΦΠΑ.
Με την Οδηγία 2022/542 του Συμβουλίου (05/04/2022), δίνεται η δυνατότητα επαναφοράς μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ από την 01/01/2025.
Ανισότητες στην κατανομή πόρων
Δεν προκύπτει από πουθενά ότι το ποσοστό με το οποίο τα νησιά συμμετέχουν στο ΑΕΠ της χώρας συμβαδίζει με το ποσοστό συμμετοχής τους στην κατανομή των πόρων.
Οι συνέπειες της κατάργησης
Η νησιωτική κοινωνία και οικονομία, και κυρίως οι επιχειρήσεις, πλήττονται έντονα.
Η κατάργηση του ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ έχει «χτυπήσει» σοβαρά την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητά τους.
Οι καταναλωτές έχουν επιβαρυνθεί άμεσα.
Το μειονέκτημα της νησιωτικότητας λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής της έντασης κάθε προβλήματος και απαιτείται σοβαρό αναπτυξιακό αντιστάθμισμα.
Ανάπτυξη με υψηλή φορολογία δεν γίνεται.
Ειδικά στον τουρισμό, ο υψηλός ΦΠΑ έχει πολλαπλάσια αρνητική επίδραση.
Εθνική και ευρωπαϊκή διάσταση
Τα νησιά υπερασπίζονται τα σύνορα της Ευρώπης και τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής.
Η απόφαση για την επαναφορά του μειωμένου ΦΠΑ είναι απόφαση ζωής για τα νησιά μας.
Συμπέρασμα – Αναγκαία η καθολική εφαρμογή
Είναι σαφές ότι απαιτείται άμεση, πλήρης και καθολική εφαρμογή του καθεστώτος μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ σε όλα τα νησιά των Κυκλάδων, χωρίς εξαιρέσεις και χωρίς σύνδεση με παραμέτρους όπως πληθυσμός, εισόδημα ή εγγύτητα.
Έτσι θα επιτευχθεί:
η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας,
η αποκατάσταση της αγοραστικής δύναμης των καταναλωτών,
η διασφάλιση της κοινωνικής και περιφερειακής συνοχής,
η συμμόρφωση με συνταγματικές πρόνοιες και υποχρεώσεις.
ΡΑΦΗΝΑ: Μετά το απαγορευτικό έ...
Τρία πλοία αρόδο. Περιμένουν να βγουν και να μπουν τα δύο που εκτέλεσαν δρομολόγια. Πάνω διακρίνονται Αικατερίνη και Andros Faste Ferries. Κάτω το Syperferry...
Μια εικόνα χάους προκλήθηκε από το γενικό απαγορευτικό της ΕΜΥ, την Παρασκευή 19/9, στο νότιο Αιγαίο, που συμπεριέλαβε από κεκτημένη ταχύτητα τα λιμάνια της γραμμής Ραφήνας, Άνδρου-Τήνου-Μυκόνου. Η κατάσταση στα συγκεκριμένα λιμάνια δεν ήταν για απαγορευτικό και τα περάσματα νοτίου Ευβοϊκού και Κάβο Ντόρου δεν ήταν επικίνδυνα. Όμως η ΕΜΥ "τράβηξε" ένα γενικό δελτίο επικίνδυνων φαινομένων που τα πήρε όλα μέσα. Και το λιμεναρχείο εξέδωσε ένα αντίστοιχο απαγορευτικό έτσι μπλόκαραν όλα τα πλοία στη Ραφήνα κι το ένα στη Μύκονο. Κι έμειναν κάποιες χιλιάδες εκδρομείς που με λαμπρό καιρό ξεκινούσαν πρωί για τις βόρειες Κυκλάδες. Η ΕΜΥ το μεσημέρι έδωσε χαλάρωση του καιρού κι έτσι ανεστάλει το απαγορευτικό. Κάτι που έγινε γνωστό ήδη στις 10:30 και πρακτορεία, πλοία, επιβάτες, οχήματα βρέθηκαν υπ΄ατμόν!
