Warning: in_array() expects parameter 2 to be array, string given in /var/www/vhosts/enandro.gr/httpdocs/plugins/system/contentprotection/contentprotection.php on line 33
Οικονομια
ΤΑΞΙΔΕΥΟΥΝ ΠΑΛΙ ΤΑ ΠΛΟΙΑ: Αναζ...
Φωτογραφία αρχείου Κανονικά ταξιδεύουν σήμερα Τρίτη 17/3/20 τα πλοία μετά την λήξη του απαγορευτικού. Από την Ραφήνα το Superferry II και από την Μύκονο ο Θεολόγος.
Γαύριο: dead zone... λίγο πριν...
Γαύριο. Κυριακή πρωί 15 Μαρτίου. Λίγα λεπτά πριν έρθει το πρωινό πλοίο. Όλη η παραλία μια νεκρή ζώνη. Οι φωτογραφίες μας μιλούν μόνες τους. Το λιμάνι μοιάζει με εμπόλεμη ζώνη "βομβαρδισμένη" από την απειλή του κορονοϊού και τις απαγορεύσεις των αρμοδίων της δημόσιας υγείας. Καφενεία, μπαρ, εστιατόρια, όλα κλειστά. Μόνο τα πρακτορεία θα ανοίξουν για λίγο και μετά μάλλον θα κλείσουν μέχρι την επόμενη άφιξη πλοίου. Part time λειτουργία ακόμα και στα πρακτορεία... 
Κλείνουν... για Πάσχα τα τουρι...
  Κλειστά... λόγω εποχής!!! (Εξώκοσμη είδηση σε μια εξώκοσμη εποχή. Κλείνουν για Πάσχα (!) τα τουριστικά καταλύματα!!! Το Πάσχα αναβάλλεται προφανώς για... μετά το Πάσχα!!! Ή, για του χρόνου. Μια τέτοια είδηση ποιος θα την πίστευε ποτέ; Μόνο στην εποχή του κορονοϊού που όπως λένε θα διαρκέσει μέχρι τον Μάιο... - ΕΝ ¨ΑΝΔΡΩ) 
Υπάρχει και τρίτος στην αγορά ...
  Προσεκτικά καλυμμένο με πέτρινο τοίχο και φυτά το εργοτάξιο του Γ. Μαμάη στον Κάμπο Γαυρίου.  Ο Γιώργος Μαμάης είναι επιχειρηματίας και έχει μάντρα οικοδομικών υλικών και σιλό μπετού στον Κάμπο Γαυρίου. Με αφορμή όλο αυτόν το θόρυβο που υπήρξε σχετικά με το σιλό της επιχείρησης Βαλμά στο Γαύριο και τα δημοσιεύματα για τις μπετονιέρες των άλλων επιχειρήσεων πήρε τηλέφωνο λέγοντας πως καλώς γράψαμε για τις άλλες δύο οικοδομικές επιχειρήσεις όμως υπάρχει και αυτός στο νησί μας κι ίσως να πρέπει να γράψουμε και για την δική του επιχείρηση. Πίσω από τα δέντρα, τις καλαμιές και το πέτρινο γραφείο είναι οι μπετονιέρες... Η παρατήρηση του ήταν σωστή και έτσι ζητήσαμε να βοηθήσει μιλώντας για την δράσης του ώστε να εξισορροπηθούν οι εντυπώσεις και να δώσει κι αυτός από την μεριά του εικόνες από την δραστηριότητα του στο Γαύριο και στην Άνδρο.  Και πιο πίσω κάτω από έναν πέτρινο τοίχο η αποθήκη και το σιλό του μπετού. Ο κ. Γ. Μαμάης ευγενέστατος το δέχτηκε και σε λίγες μέρες έστειλε μια σειρά φωτογραφίες και αρκετές ενδιαφέρουσες πληροφορίες. Η επιχείρηση μπετόν ξεκίνησε από το 2005. Όμως σαν εργολάβος στις κατασκευές ξεκίνησε με τον πατέρα του και ήταν παρών νεαρός στην κατασκευή του Τουρλίτη του 1994.  Ιδιωτικό έργο στη βόρεια Άνδρο... Έχει συνεργαστεί όλα αυτά τα χρόνια σε πάρα πολλά δημόσια και ιδιωτικά έργα: από την βάση του Πολεμικού Ναυτικού στον Αμόλοχο στη δεκαετία του 1980 μέχρι το λιμάνι του Γαυρίου στη δεκαετία του 1990. Έχει κάνει από το δίκτυο ύδρευσης στο Απροβάτου και την αποχέτευση στους Ανεμόμυλους και στο Κοχύλου μέχρι και τον δρόμο Βουρκωτής-Άρνης. Σήμερα καλύπτει ένα μικρό σχετικά μέρος της παραγωγής μπετού στο βόρειο τμήμα της Άνδρου. Τον ακούσαμε με προσοχή. Και μεταφέρουμε εδώ αυτά που είπε δίνοντας - από τις στήλες μας - και την δική του εικόνα στα επιχειρηματικά και κατασκευαστικά δρώμενα του νησιού μας. «ΕΝ ΑΝΔΡΩ»
"Dream": με όνειρα κι ελπίδες ...
Η Αθηνά Βλάμη την επομένη των εγκαινίων στο καλόγουστο κατάστημα της... Άνοιξε ένα νέο κατάστημα με είδη δώρων στην Χώρα. Το διαφορετικό που έχει είναι πως δεν προσφέρει είδη δώρων λαϊκής τέχνης, αλλά μοντέρνα είδη. Είναι ενθαρρυντικό πως νέοι άνθρωποι τολμούν και παίρνουν το ρίσκο να κάνουν το επόμενο βήμα. Και ανοίγουν ένα κατάστημα σε έναν πεζόδρομο που είδε την υποβάθμιση αυτά τα χρόνια - με ένα ερείπιο καταμεσής του - ενώ τριγύρω αύξαναν τα ενοικιαστήρια τα τελευταία χρόνια. Η Αθηνά Βλάμη από την Χώρα και τις Στενιές τόλμησε..
Η κρίση στον τουρισμό, τα δρομ...
Ετήσιες αφίξεις επιβατών σε Άνδρο, Τήνο, Πάρο. Σε Άνδρο από το 2007 μέχρι το 2019. Σε Τήνος από το 1999 μέχρι το 2019. Και σε Πάρο από το 2014 μέχρι το 2019. Στοιχεία λιμεναρχεία νησιών. Επεξεργασία Εν Άνδρω.  Θα επιχειρήσουμε μια συγκριτική ανάλυση της τουριστικής κίνησης με αναφορά στις αφίξεις για Άνδρο, Τήνο, Πάρο, την περίοδο της κρίσης. Το παραπάνω διάγραμμα και ο παρακάτω πίνακας λένε πολλά για την πορεία της Άνδρου όλα αυτά τα χρόνια. Για την Άνδρο τα στοιχεία είναι από το 2007 μέχρι το 2019 (συνεχόμενα 12 χρόνια) για την Τήνο είναι από το 1999 μέχρι το 2019 (με διακοπές 17 χρόνια) και για την Πάρο είναι από το 2014 μέχρι το 2019 (συνεχόμενα 6 χρόνια). Τι μας λένε, λοιπόν, τα στοιχεία; Την περίοδο 2004 με 2010 είχαμε και λιγότερα και λιγότερο άνετα πλοία όμως οι αριθμοί των επισκεπτών και για την Άνδρο και την Τήνο ήταν πολύ μεγαλύτεροι. Η Άνδρος όπως μας λένε οι αριθμοί την τετραετία 2007-2010 δεν έπεσε ποτέ κάτω από 300.000 αφίξεις (είχε ξεπεράσει και τις 350.000 το 2008). Και η Τήνος την ίδια περίοδο κόντεψε τις 600.000 (το 2006 και το 2007  με 597.775 και 578.995). Σχεδόν διπλάσιους από την Άνδρο. Την εποχή της κρίσης (2014) η Πάρος ξεκινά με αφίξεις περίπου ίδιες με της Τήνου. Όμως για την Πάρο η καμπύλη αύξησης είναι σχεδόν... κάθετη στο διάγραμμα! Να σημειώσουμε επίσης πως όλες αυτές οι εκατοντάδες χιλιάδες επιβάτες και προς τα τρία νησιά διακινήθηκαν με κάποιες χιλιάδες δρομολόγια ετησίως. Για Άνδρο από Ραφήνα, για Τήνο κυρίως από Ραφήνα (πάνω από 80%) και πολύ λιγότερο από Πειραιά και για Πάρο από Πειραιά (ελάχιστα από Ραφήνα) και από Μύκονο και Σαντορίνη. Η πιο μακρινή χρονικά διαδρομή της Πάρου (από Πειραιά 4 ώρες και 15 λεπτά). Η πιο κοντινή της Άνδρου (από Ραφήνα). Ως προς την Άνδρο που μας ενδιαφέρει να πούμε πως από τα στοιχεία που έχουμε το 2017 είχαμε 1252 δρομολόγια πλοίων, που έφεραν στο νησί 266.178 επιβάτες. το 2018 είχαμε 1154 δρομολόγια που έφεραν 273.214 και το 2019 είχαμε 1315 που έφεραν 281.035. Στοιχεία από τρεις πηγές. Συνδυασμός και ανάλυση Εν Άνδρω. Η μεγάλη κρίση και η ανάκαμψη Πρώτη παρατήρηση προφανής: με την έλευση της οικονομικής κρίσης το 2011 τα νούμερα πέφτουν δραματικά και για τα δύο νησιά. Η Άνδρος κυμαίνεται γύρω στις 250.000, ενώ η Τήνος πάνω από 400.000. Η σταδιακή οικονομική ανάκαμψη και για τα δύο νησιά  ξεκινά από το 2017 (τότε αυξήθηκαν τα και τα δρομολόγια κι από τότε άρχισαν να έρχονται και ταχύπλοα στην Άνδρο). Όμως απέχει πολύ από τα προ κρίσης επίπεδα. Η Άνδρος καταφέρνει μόλις πέρσι και ξεπερνά τις 280.000 αφίξεις απέχοντας πολύ από τις 350.000 που είχε φτάσει προ κρίσης. Όμως, η Τήνος ανακάμπτει πιο γρήγορα και πλέον πέρσι ξεπερνά τις 500.000 που είχε πετύχει τελευταία φορά το 2010. Αντιθέτως και προς τα δύο νησιά η Πάρος την περίοδο της ανάκαμψης πετυχαίνει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο στις αφίξεις επιβατών με πλοίο. Αυτό το γράφουμε πριν μας πει κάποιος για το αεροδρόμιο. Εδώ μετράμε αφίξεις με πλοία. Το 2014 η Πάρος είχε 431.050 αφίξεις. Ένα νούμερο πολύ κοντά σε αυτά της Τήνου. Το 2019 είχε 644.050. Δηλαδή, σε έξι χρόνια είχε μια αύξηση 310.000 επιβάτες διπλασιάζοντας σχεδόν τις αφίξεις της έχοντας επισκέπτες από Ραφήνα, Πειραιά, Σαντορίνη, Νάξο, Τήνο κλπ. Από παντού κερδίσει. Και αυτό δεν έχει να κάνει μόνο με τα δρομολόγια και τον χρόνο του ταξιδιού, έχει να κάνει με το γεγονός πως προσφέρει υψηλές υπηρεσίες, σε εξαιρετικές ιδιωτικές, αλλά και δημόσιες υποδομές. Έτσι αυξάνει και τον πληθυσμό της. Όλα αυτά είναι "όνειρα θερινής νυκτός" για την Άνδρο, που έχει ξεμείνει στις δικαιολογίες, ενώ ως φυσική ομορφιά είναι πολύ καλύτερη της Πάρου.  Άνδρος - Τήνος Η σύγκριση Άνδρου - Τήνου μας λέει πως αν και τα δυο νησιά έπεσαν σε κίνηση τις ίδιες χρονιές και άρχισαν να ανακάμπτουν τις ίδιες χρονιές η άνοδος της Τήνου είναι πολύ πιο εντυπωσιακή. Και αυτό δεν έχει να κάνει με τα δρομολόγια (πολλοί ισχυρίζονται πως την βοηθά του Πειραιά) μιας και η Άνδρος έχει πια πιο πολλά δρομολόγια... από επιβάτες! Αυξήθηκαν τα δρομολόγια και μοιράστηκαν οι ίδιοι περίπου επιβάτες σε περισσότερα πλοία. Αυτό ισχύει και για τα δύο νησιά. Όμως πολύ περισσότερο για την Άνδρο που ανακάμπτει πολύ πιο αργά. Τα περισσότερα πλοία (συμβατικά και ταχύπλοα), από πολύ περισσότερους προορισμούς (φτάσαμε μέχρι και Σαντορίνη και Κρήτη)  έφεραν και τις τρεις χρονιές (με ελάχιστες αποκλίσεις) σχεδόν τους ίδιους επιβάτες. Άρα δεν είναι λύση μόνο τα πολλά δρομολόγια, αλλά το τι προσφέρει κάθε νησί. Άρα δεν είναι τα δρομολόγια είναι το "προϊόν" που προσφέρει κάθε νησί. Και το "τουριστικό προϊόν" είναι οι δημόσιες και ιδιωτικές υποδομές, η ποιότητα και η εξυπηρέτηση των επιχειρήσεων φιλοξενίας των επισκεπτών, η πολυτέλεια και η άνεση, οι δραστηριότητες και τα αξιοθέατα κλπ.  Η Άνδρος - όπως και η Τήνος - ευτύχισαν να έχουν υψηλής ποιότητας πλοία και δρομολόγια (δύο ημερησίως και όλη την χειμερινή σεζόν). Η Άνδρος δεν το εκμεταλλεύτηκε, η Τήνος το εκμεταλλεύτηκε. Ας διαβάσουμε τα στοιχεία - που έχουμε μάθει να προσπερνάμε με αδιαφορία ή να τα απορρίπτουμε γιατί δεν μας βολεύουν. Κι ας δούμε που υστερούμε. Ίσως έτσι βελτιωθούμε.  "ΕΝ ΑΝΔΡΩ"  
Μέγα μπέρδεμα με τα δρομολόγια...
Μέγα μπέρδεμα με τα δρομολόγια σήμερα. Μόλις μας πληροφόρησαν πως το πρωινό απαγορευτικό που καθήλωσε το Superferry II στην Ραφήνα και τον Θεολόγο στην Μύκονο ανεστάλη και έτσι ο Θεολόγος θα κάνει το δρομολόγιο του από Μύκονο προς Ραφήνα ξεκινώντας στις 12:00 από Μύκονο. Θα φτάσει στις 14:45 στην Άνδρο και θα συνεχίσει κανονικά για Ραφήνα όπου αναμένεται γύρω στις 17:00. Και στις 18:00 θα κάνει κανονικά το σημερινό δρομολόγιο του για  Άνδρο - Τήνο - Μύκονο.  
Κίνηση τριημέρου: Πάλι καλά να...
Φωτογραφία αρχείου Εν Άνδρω. Θα μπορούσε να είναι και χειρότερα. Πάλι καλά να λες. Με τον κορονοϊό που έφτασε στην χώρα, με τους λαθρομετανάστες προ των πυλών και την ομαδική κατάθλιψη στα κόκκινα πάλι καλά που ήρθαν δυό καραβιές επισκέπτες και παραθεριστές στο νησί. Αν δούμε τα στοιχεία του λιμεναρχείου με εξαίρεση την περσινή χρονιά οι αριθμοί των αφίξεων την εποχή του κοροναϊού μπορούν να συγκριθούν με αυτούς του 2018. Όχι, ότι κάτι πετύχαμε, αλλά τέλος πάντων δεν αποτύχαμε κι εντελώς. Απλώς αντέξαμε...
29/2 ξεκινά το Superferry ΙΙ κ...
Το Superferry II στο Γαύριο. Φωτογραφία αρχείου Εν Άνδρω,